Ga naar inhoud


KPN stopt in 2011 met analoge en ISDN telefonie


gerrit B

Aanbevolen berichten

@Nowtv

Is het dan mogelijk dat ik mijn huidige 2 (van de 4) nummers kan behouden, verleent een provider (ik zit nu bij Tele2) daar medewerking aan? Dit omdat ik natuurlijk liever niet het werk heb om de nieuwe nummers overal kenbaar te moeten maken.

 

@pukje

Zo'n doosje klinkt leuk (asterisk heb ik inderdaad al eens van gehoord), maar kan dat ook aan m'n "oude" interne ISDN lijn óf aan de bestaande DECT handsets gekoppeld worden?

Zoja, wat is het merk en type of waar kan ik zo'n ding kopen (eventueel via PM)?

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Frank67


@pukje
Zo'n doosje klinkt leuk (asterisk heb ik inderdaad al eens van gehoord), maar kan dat ook aan m'n "oude" interne ISDN lijn óf aan de bestaande DECT handsets gekoppeld worden?
Zoja, wat is het merk en type of waar kan ik zo'n ding kopen (eventueel via PM)?

Van voip naar isdn wordt moeilijk/duur het gaat wel als
je een linux pc hebt met asterisk pbx kan je daar een teles
isdn kaart bij prikken ,die isdn kaart kan je ook als isdn
centrale gebruiken die dan je nt1 kaste aanstuurt.
Maar dan moet de linuxpc wel altijd draaien.

Ik denk dat het beter is om afscheid te nemen van isdn en overstapt
naar voip telefoons of met voip/analoge telefoon omzetters werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of Tele 2 dat doet weet ik niet.

Maar wij werken met een club die dat wel regeld.

Dus een nr koppelen aan een sip nummer.

En een koppeling van VoIP naar Isdn is niet echt een dure oplossing.

Er zijn leuke apparaatjes die VoIP zijn, en tevens een full S0 bus hebben, waar de nummers op worden gestuurd.

Dus een isdn automaat kan daar zo op worden aangesloten.

Analoog is ook geen probleem, want er zitten drie analoge poorten op.

Zie het als een veredelde experiabox.

En dat kan dan zowel intern als extern.

Wel moet je dan wel wat afsluiten met een sip aanbieder.

Ik kan je eventueel via email wel info geven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fritzbox ertussen als modem. Kun je eerst installeren en de ISDN nog als backup gebruiken en als 't goed werkt, de ISDN uitschakelen.

Alles blijft verder zoals 't was en i.t.t. veel andere opties kun je meerdere providers instellen voor VOIP met automatische keuze welke voor welk nummer.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu nog even wachten tot die slimpies (de KPNnertjes) doorhebben

dat in glas ook geen toekomst zit.

 

Ik blijf zeggen dat we over 5 jaar allemaal door de lucht gaan.

Het kan misschien wat langer duren maar door de lucht gaan we.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Con

Ik blijf zeggen dat we over 5 jaar allemaal door de lucht gaan.
Het kan misschien wat langer duren maar door de lucht gaan we.

HG CC

Er zal zeker veel meer door de lucht gaan ,maar kunnen de benodigde
bandbreedtes niet halen ,de frequencies zijn
beperkt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Frank67
Interessant...
Nu zou ik best al vóór 2011 willen overstappen op bellen via VoIP.
Maar op dit moment heb ik echter ISDN + Siemens Gigaset centrale SX353 + enkele DECT toestellen. Het heeft me altijd ervan weerhouden om al over te stappen omdat ik minstens 2 nummers wil kunnen behouden (privé + zaak) en de binnenkomende oproepen van de verschillende lijnen wil ik liefst op alle DECT telefoons terecht laten komen. Kan dat op een of andere manier zonder flink te moeten investeren?
Internetten doe ik momenteel via de kabel (Ziggo), dus dat hoeft niet via de telefoonlijn.



De genoemde fritzbox heeft een S0 uitgang zodat je ip (voip) omgezet word naar ISDN, werkt perfect.

Mijn vader wou ook naar voip maar had net een nieuwe ISDN centrale aangeschaft, dus een kpn/ tele2 aansluiting met hun modem/ voip meuk kon dus niet. De fritzbox was in zijn geval de oplossing. Als test eerst nog met een kabel abo en de bestaande isdn lijnen maar snel overgestapt naar een analoge lijn (ja ja hij wil backup hebben als voip niet werkt) met een goedkope internet aanbieder (in zijn geval was Telfort het goedkoopste)

Rekordc

Easyvdr based VDR 1.7.29 server met als clients S100 & Kreatel vip 1710 / 1960 en hopelijk snel een Raspberry Pi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedenk wel dat de Fritz of voor ISDN is of voor POTS, heb je ISDN dan kan je Fritz later niet terugvallen op POTS als je een ISDN variant hebt. Ook al wordt beweerd dat je kunt omflashen, dat kan wel maar heeft veel nadelen.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat gaat ons lekker werk op leveren, wij plaatsen en onderhouden namelijk schakelkasten

voor riool-gemalen in zo'n beetje heel oost-nederland.

En in bijna elke oude gemaal kast zit een vaste lijn met analoge modem.

 

Dit is voor storings doormeldingen. Als dit allemaal komt te vervallen... whistle

Groeten,

 

Hendrik

 

Dreambox 7025+

Dreambox 800HD PVR

80cm op DiSEqC H-H motor

70cm op 19,2 en 23,5 oost

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: boaz
Bedenk wel dat de Fritz of voor ISDN is of voor POTS, heb je ISDN dan kan je Fritz later niet terugvallen op POTS als je een ISDN variant hebt. Ook al wordt beweerd dat je kunt omflashen, dat kan wel maar heeft veel nadelen.

Welnu, ik heb de handleidingen van de Fritzbox 7170 en 7270 bekeken, en daarbij zou het een kwestie zijn van de bijgeleverde Y kabel op de juiste manier gebruiken voor ISDN of analoog. Dat wekt bij mij de indruk dat het in de instellingen een eenvoudige configuratie zou moeten zijn.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: boaz
Bedenk wel dat de Fritz of voor ISDN is of voor POTS, heb je ISDN dan kan je Fritz later niet terugvallen op POTS als je een ISDN variant hebt. Ook al wordt beweerd dat je kunt omflashen, dat kan wel maar heeft veel nadelen.


Ik weet niet welke versie daar hangt, maar hij is zonder flashen eerst op ISDN en daarna op PSTN gebruikt.

Rekordc

Easyvdr based VDR 1.7.29 server met als clients S100 & Kreatel vip 1710 / 1960 en hopelijk snel een Raspberry Pi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 7170 is ISDN en die kan het volgens AVM niet, al wordt deze wel omgeflashed door gebruikers. Ik heb me altijd wel verbaasd over het onderscheid, tenslotte is het enige verschil de hoeveelheid bandbreedte die voor ISDN of POTS wordt gereserveerd.

Maar wordt nogal off-topic.

Mogelijk dat nieuwere modellen het wel kunnen.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zeg ik, draadloos met de dongle :D

 

Kortom, we zullen allemaal aan de IP moeten of we willen of niet.

Het enige alternatief wat in snelle opmars is, is draadloos adsl (de dongle) hieruit zullen een aantal nieuwe diensten gaan komen.

Wiffi Dect en adsl dus internetten en bellen via hsdpa en umts varianten.

Dus dan heb je verder geen aansluitingen meer nodig.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: boaz
Bedenk wel dat de Fritz of voor ISDN is of voor POTS, heb je ISDN dan kan je Fritz later niet terugvallen op POTS als je een ISDN variant hebt. Ook al wordt beweerd dat je kunt omflashen, dat kan wel maar heeft veel nadelen.


Ik snap dit even niet.??
De box is voorzien van een S0 bus voor isdn (intern/extern.
Tevens van drie analoge poorten voor randapparatuur.
Als je nu een isdn automaat hebt, kun je die via VoIP laten werken via deze box.
Dus maak je van je bestaande oude automaat een VoIP automaat.
Terugvallen is dan ook geen vraag, je gooit zefs je isdn er uit.
En wel eerst zorgen dat je de sip nummers op rit hebt.
Anders heb je niets meer crazy
Terug kun je altijd als je het eerst aankijkt, en dan pas isdn opzegt.
Stekker omprikken en klaar, en het msn nummer in de automaat even aanpassen, als je deze had gewist voor een intern nummer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...