Ga naar inhoud


afschakelen van lichtnet door aardlekschakelaar


pep

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Een aardlek schakelaar "kijkt" of er geen stroom weglekt naar massa of randaarde.

 

In huisinstallaties is tegenwoordig een aardlek schakelaar voorgeschreven, die bij meer dan 30 mA. lek uitschakelt.

(Tegenwoordig voor elke 3 eindgroepen een aardlek schakelaar)

 

In jouw installatie zijn er 2 mogelijkheden.

Je aardlek schakelaar is defect en schakelt bij de geringste lekkage uit.

 

Of je hebt verbruikers in je installatie, die een slechte isolatie hebben gekregen en daardoor de lekstroom tegen de 30 mAmpere hangt.

Het inschakelen van andere verbruikers kan dan net de druppel zijn, die voor uitschakelen zorgt.

 

Mogelijke storingsbronnen zijn wasmachines, waterkokers, koffiezetters, koelkasten, buitenlampen, electr. kachels etc.

Kijk naar toestellen met randaarde of met een aansluiting op het waternet.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aardlekschakelaar reageert in principe alleen als het verschil tussen de fase en de nul een bepaalde waarde overschrijd. De meeste reageren op een verschilstroom van 30mA . Er is in 1 van je apparaten waarschijnlijk dus een lekstroom naar aarde. Koffiezetapparaten hebben daar soms een handje van. Om op te sporen waar de aardlek zit kun je het beste beginnen om eerst alle stekkers uit de wandcontactdozen te halen en dan 1 voor 1 de stekkers er weer in net zolang tot je de dader te pakken hebt. Je geeft echter aan dat het hier willekeurige apparaten betreft in dat geval zou ook de aardlekschakelaar zelf defect kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren ook de jacht geopend op en lek. Met een megger erbij en (nog)niks gevonden. Meestal gaat het om toestlen die watergebruiken.Een stoomstrijkijzer, wasmachine of koffiezet. Maar de fout kan ook aan de(TL) verlichting liggen. Als de ballast doorslaat kan dat een verlies geven naar de aarde.

 

Mvg,

 

Gerard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je buitenverlichting / buitenstopcontacten etc?

Zoek naar een probleem in een vochtige ruimte...

 

Een andere optie is een schakelende voeding. Die zitten tegenwoordig in heel veel apparatuur, maar de meest waarschijnlijke problemen krijg je van de apparaten die ook een geaarde stekker hebben, en die uiteraard in een geaard stopcontact zitten..

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Graafje
Ik heb gisteren ook de jacht geopend op en lek. Met een megger erbij en (nog)niks gevonden. Meestal gaat het om toestlen die watergebruiken.Een stoomstrijkijzer, wasmachine of koffiezet. Maar de fout kan ook aan de(TL) verlichting liggen. Als de ballast doorslaat kan dat een verlies geven naar de aarde.

Mvg,

Gerard

Het gebruik van een megger voor het lokaliseren van fouten via de stekkers kan zeer verwarrend werken.... Er zijn heel veel apparaten waar een relais / half geleider de verwarmings elementen of motor schakelt. Als er geen spanning op de apparatuur staat dan zal het relais niet bekrachtigd zijn, waardoor je hem niet kan meten... De enige manier om deze fouten op te sporen is door het openen van de apparatuur...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Fatfreddy
Een aardlekschakelaar reageert in principe alleen als het verschil tussen de fase en de nul een bepaalde waarde overschrijd. De meeste reageren op een verschilstroom van 30mA . Er is in 1 van je apparaten waarschijnlijk dus een lekstroom naar aarde. Koffiezetapparaten hebben daar soms een handje van. Om op te sporen waar de aardlek zit kun je het beste beginnen om eerst alle stekkers uit de wandcontactdozen te halen en dan 1 voor 1 de stekkers er weer in net zolang tot je de dader te pakken hebt. Je geeft echter aan dat het hier willekeurige apparaten betreft in dat geval zou ook de aardlekschakelaar zelf defect kunnen zijn.


Conform de NEN1010 Elektrotechnische Installaties is de aardlekschakelaar verplicht bij maximaal 30mA uit te schakelen.

In de praktijk schakelen de 30mA aardlekschakelaars al bij 10-12mA!

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Bij mij knalde op een gegeven moment ook de aardlek er uit. En wel bij het gebruik van de vaatwasser. Ik kon er geen touw aan vastknopen..alles doorgemeten, kon het niet vinden.

Uit pure frustratie heb ik de vaatwasser tijdelijk van de rand-aarde gehaald, maar daar kreeg ik een slecht geweten van (behalve als mijn schoonmoeder de vaatwasser aan het uit- of inpakken was). Daarna heb ik de vaatwasser op een andere groep aangesloten zonder aardlek en het ding draait nog steeds prima. De randaarde heb ik daarna weer aangesloten. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Bij mij knalde op een gegeven moment ook de aardlek er uit. En wel bij het gebruik van de vaatwasser. Ik kon er geen touw aan vastknopen..alles doorgemeten, kon het niet vinden.

Typisch geval van verwarmingselement wat aan aarde ligt. Echter de isolatie in koude toestand kan goed wezen van een verwarmingselement. Normaal gesproken kan je dit er wel uitmeten met een megger in koude toestand. Dan zie je dat de isolatie weerstand niet meer optimaal is...
Kan ook heel goed wezen dat het element lek is, en dat er een beetje water in loopt. Echter door de (rest) warmte zal bij het uitschakelen het water weer verdampen....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij was het de koelkast.Het heeft heel lang geduurd voor dat ik het gevonden had. Het ging als volgt condenswater loopt uit de koelkast in een bakje boven de motor door hitte verdamp het water. Op een gegeven moment was er een klein gaatje in het bakje het water liep op de motor. Dit was de oorzaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: droompje
andere optie in de polder is een 50 ma schakelaar plaatsen


Dit antwoord is fout.

Je realiseert je kennelijk niet, wat dit betekent, wanneer er een keer brand uitbreekt, of er iemand aan de spanning blijft hangen.

De verzekering betaalt niet uit, en je bent hardstikke aansprakelijk.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: droompje
andere optie in de polder is een 50 ma schakelaar plaatsen

En dat is dus tegen alle regels in!
Zoals eerder vermeld staat er in de NEN1010 een voorwaarde dat de aardlek schakelaars moeten afschakelen op max. 30mA!
Er zou geen reden moeten wezen dat deze schakelaars afschakelen. Doen ze dat wel dan is het een duidelijke indicatie dat er iets (goed) fout zit.
Ik heb zelf een aardlekautomaat (dat is een aardlekschakelaar en automatische zekering in een behuizing) van 16A/10mA in gebruik voor mijn jacuzzi... Gewoon voor de veiligheid...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...