Ga naar inhoud


[Buitenland] Paul Harvey met 90 gestorven


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

Voor degenen die hem kenden, Paul Harvey is gestorven op 90 jarige leefdheid.

 

Het was een Amerikaanse nieuws (Radio) journalist van het het eerste uur met een heel aparte stijl. Uiterst aangenaam om naar te luisteren.

Heel jammer. Ik luisterde erg vaak naar hem hier op AFN in het Frankfurt Rhein-Main gebied.

 

Zo zijn er maar heel weinig die een eigen stijl hadden op dit niveau.

 

--BRON--

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ken 'm ook nog van AFN Soesterberg met zijn rubriek 'The rest of the story' overgenomen van ABC radio.

 

Eindigde altijd met 'And now you know the rest of the story, Paul Harvey............good day'.

 

Paul, good day.

 

 

 

 

Xtrend ET9500 DVB-S2/C (500 Gb HDD & open Pli 4.0), Scientific Atlanta D9232 IRD op draaibare Wavefield WV100SHDS offset, MTI High Line Pro Single LNB, Amiko DM3800 positioner, Cisco D9865H op Selfsat H21D, Roku 2400x USTVNOW, Amazon Fire TV Kodi, Panasonic TX-P42G20E en LG 42LB630V, beide CI+ (Smit)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over Soesterberg gesproken, AFN had er ook een tv zender, AFN TV, die eerst heel hoog in de UHF band uitzond, horizontaal gepolariseerd, vermogen 20 kW.

Later verhuisde de zender naar kanaal 24, laag in de UHF band, vertikaal gepolariseerd.

Hier in Almere was de ontvangst met mijn zelf gebouwde antenne prima.

Ik gebruikte een Philips matchline multysistem tv.

Het radiosignaal ging hier wel, maar de kwaliteit liet te wensen over.

 

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

met 425 beeldlijnen

 

Huh?

 

Ik ontving de AFN op NTSC kanaal 29, dat was onder in onze UHF band rond kanaal 22. Ik woonde indertijd vlak bij een Amerikaanse Wohnsiedlung..en kon prima AFN-TV Wiesbaden ontvangen.

De AFN radio is hier trouwens loeihard te ontvangen op 98,7 MHz..enkele jaren geleden een easy-listening programma. Heet nu Eagle of zo iets...geen zak meer aan. Verder brult de middengolf eruit op 873 KHz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik had 525 beeldlijnen uit Soesterberg.

(NTSC-M)

 

Heel heel vroeger had engeland 405 lijnen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak,

 

NTSC is gewoon een 525 lijnen standaard. Dat er van de 525 maar 480 zichtbaar zijn is een heel ander verhaal. Zo zijn bij PAL ook niet alle 625 lijnen zichtbaar...

 

Geef nou maar toe dat je er naast zat...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kanaal A80 NTSC-M = kanaal 71 PAL-B/G en was horizontaal gepolariseerd.

Later zijn ze naar Kanaal A18 NTSC-M = kanaal 24 PAL-B/G gegaan en was het signaal verticaal gepolariseerd.

 

Dit alleen even voor de juiste feiten.

Xtrend ET9500 DVB-S2/C (500 Gb HDD & open Pli 4.0), Scientific Atlanta D9232 IRD op draaibare Wavefield WV100SHDS offset, MTI High Line Pro Single LNB, Amiko DM3800 positioner, Cisco D9865H op Selfsat H21D, Roku 2400x USTVNOW, Amazon Fire TV Kodi, Panasonic TX-P42G20E en LG 42LB630V, beide CI+ (Smit)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

Zo is dat! Zo worden er een aantal lijnen gebruikt voor Teletext en 'vroeguh' ook om de beeldnorm aan te geven. PAL / PALPLUS en eventuele codering zoals bij VideoCrypt I en II, D(2)MAC Baseband detectie etc. etc...

 

Wat leuk dat wij nog analoge TV kennen he kids smile

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, zoals ik al vertelde, het signaal was eerst horizontaal gepolariseerd, zoals ik eerder vermeldde.

En het was echt 20 kW!

Destijds woonde ik nog in Amsterdam op het Hugo de Grootplein in Oud West.

Ik gebruikte een 10 meter hoge pyloonmast, en bovenin zat een 2,2 meter grote paraboolantenne van Sonim, met een 28 dB antenneversterker.

AFN TV kwam hier knalhard binnen, en ik heb ooit eens een test gedaan met medewerking van AFN.

Het was in de periode, dat ze s`avonds laat nog uit de lucht gingen. (later toen het signaal uit Frankfurt werd overgenomen via satelliet, werd er 24 per dag uitgezonden).

Ik had iemand van AFN aan de telefoon, en na einde uitzending was er een vertikaal kleurenbalken testbeeld.

Langzaam ging het vermogen omlaag, en ik gaf de beeldkwaliteit door.

Met 10 kW merkte ik nog steeds geen verschil.

Pas nadat het vermogen was teruggenomen tot enkele tientallen Watts, begon er ruis in het beeld te komen!

Omdat ik via een Amerikaanse vriend in kontakt was gekomen met lui van AFN Soesterberg, kon ook ik er eens een kijkje nemen.

Het waren aardige lui, en ze

hadden belang bij die eerder vermelde test, omdat er een soort post bij Kalkar in Duitsland was, waar geen AFN beschikbaar was.

Ik heb ze toen geadviseerd om ook zo`n Sonim UHF parabool te nemen.

Dat is hen toen ook gelukt, en met 20 Watt zou dat nooit hebben gekund.

Later, toen ik al in Almere woonde, gingen ze naar ons kanaal 24 UHF, en toen kon ik schakelen met een coaxschakelaar tussen AFN of RTL 4 op de kabel.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat jij daar nog foto`s van hebt!

De zendmast was iets van 40 meter hoog, ruim voldoende voor de destijds hier gelegerde Amerikanen.

Overigens kon ik toen met die Sonim UHF parabool ook prima tv piraten uit Alkmaar en Hoorn ontvangen, als ik naar die steden richtte.

De piraat die hier het beste te ontvangen was, uit Alkmaar, dat was Orion TV.

Die kwam hier bijna ruisvrij binnen.

 

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

En het was echt 20 kW!

 

Dat is erg relatief als het om ERP of EIRP gaat.

Ik vind het verhaal van het terugdraaien van het vermogen nogal vreemd omdat het werkelijke verminderen van het vermogen niet "even" een kwestie is van het terugdraaien van een knopje. De belangrijkste RF waarden bij AM Modulatie zoals Differential Gain en Differential Phase lopen volkomen weg bij het veranderen van de veldsterkte bij gebruik van een klystron. Bij NTSC is dit uiterst kritisch.

 

De spoelen decks op de foto zijn Ampex machines, oerdegelijk met een prachtig mooi mechanisch loopwerk. Ik heb er veel mee gewerkt bij Global TV. Ze waren onverwoestbaar en nagenoeg onderhoudsvrij.

Het inleggen met de band-trek sturing was uniek.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, die Sonim parabool antenne deed het inderdaad prima. Ik heb ookt in een programma genaamd "De Grote Verwarring" laten zien dat je AFN Soesterberg op kanaal A80 in "downtown Nijmegen"prima kon ontvangen op een Grundig Multinorm TV. Maar diezelfde antenne had ik draaibaar opgesteld en ik ontving er heel wat meer mee. Dat de uitzendingen van Soesterberg verticaal gepolariseerd waren speelde kennelijk geen rol, of misschien was die Sonim antenne even goed in de weergave van horizontale als ook verticale zenders.

Paul Harvey's news ken ik al vanuit de 1972 toen ik in de VS woonde. Eerlijk gezegd vond ik hem met zijn geknepen scherpe stemmetje nogal een aansteller, en het waarheidsgehalte van de vaak erg korte berichtjes die hij te melden had was ook best vaak tamelijk bedenkelijk. Maar goed, van de doden niets dat goeds. Hij ruste in vrede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja,...hoe ze dat verminderen van het vermogen deden, dat weet ik niet, maar ze deden dat terwijl ze dat testbeeld met verticale kleurenbalken uitzonden.

Pas nadat het vermogen tot enkele tientallen Watts was teruggedraaid, begon er sneeuw in beeld te komen.

En nogmaals, het signaal was toen horizontaal gepolariseerd.

Ik weet dat 100% zeker, omdat het met deze UHF parabool van Sonim alleen mogelijk was om horizontaal gepolariseerd te ontvangen.

Hij was draaibaar, omdat ik een rotor boven in de mast had, vlak onder de top, dus "in de kooi".

Ik gebruikte een gaspijp, die via de top van de pyloonmast gekoppeld was aan de rotor.

De parabool bestond uit horizontale gebogen stangen, die aan de uiteinden met een speciaal soort haakjes op de juiste afstand gefixeerd werden.

Je moest die parabool zo op de gaspijp opbouwen.

In het brandpunt van de parabool zat een klein harkje, dat de ontvangen signalen weer naar een klein dipooltje reflecteerde.

Ik heb ook ooit eens een UHF zender uit Rusland ontvangen in oktober 1985, toen er een groot hogedrukgebied boven Europa lag.

Deze zender bevond zich in Grodno, vlak over de grens met Polen.

Toen ik naar Almere was verhuisd, kon ik deze antenne niet meer gebruiken, en ging ik een UHF antenne gebruiken die van het soort waarmee men vroeger ook Duitsland kon ontvangen.

Dit was minder succesvol, omdat de frequentie van AFN te hoog was.

Later, toen AFN naar kanaal 24 verhuisde, heb ik zelf een 24 elements UHF antenne gebouwd op frequentie afgestemd.

De ontvangst was perfect, maar ik moest de antenne vertikaal gepolariseerd toepassen.

Toen AFN verdween, heb ik de antenne nog een tijdje gericht op Lille, omdat ik dan regelmatig France 2 kon ontvangen.

Uiteraard fhankelijk van het weer.

Daarna ben ik dan begonnen met een goedkoop analoog satellietontvangertje van de Lidl.

Zo begon toen de satelliethobby voor mij.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

We gaan wel heel erg off-topic nu.

Maar het verminderen van het vermogen vereist een nieuwe instelling van het klystron. Die is namelijk absoluut niet lineair. Bij NTSC is de fase-relatie van de burst ten opzichte van de horizontale lijn-frequentie uiterst kritiek. Had AFN het vermogen "teruggedraaid", dan was de kleurfase zeker de volle 360° rondgedraaid.

 

Ik heb in de begin jaren 80 als zendertechnicus bij Global TV gewerkt en had de zender Uxbridge in Ontario Canada in onderhoud. Deze had een ERP vermogen van 5 MW op UHF kanaal 29.

De meest belangrijke meting die ik meerdere keren per dag uitvoerde was het meten van de Diff. Gain en Diff Phase. In het ingangssignaal was de norm: Beter dan 0,2% en 0,2°. Met een waarde van het uitgezonden signaal op 75 km afstand van beter dan 5% en 5° mocht je al heel blij zijn.

Bij slecht weer, zoals sneeuw en ijsafzetting op de zenderantenne ging deze waarde snel aan de haal. Hetzelfde gebeurde bij verouderings verschijnselen van het klystron.

De metingen kun je in het NTSC signaal heel goed doen met behulp van de VIT´s en VIR´s die in het horizontale interval zitten. Bij ons hier in Europa zit daarvoor in de plaats de video text data. Bij NTSC alleen maar VIT´s, VIR´s en closed caption voor de gehoorgestoorden.

 

Zo, dit was dan weer de cursus zendtechniek Deel 5 van Drs. IJzerbout. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...