Ga naar inhoud


Chronotherm IV of Nefit modulerende thermostaat handhaven


theparasol

Aanbevolen berichten

Ik heb een zo goed als nieuwe Chronotherm IV gekregen.

Nu wil het geval dat mijn Nefit Smartline HR uitgerust is met een modulerende Nefit kamer/ruimte draaiknop thermostaat.

 

Ik weet dat als ik even de draadjes van 3/4 op 1/2 zet in de ketel de Chronotherm IV gaat functioneren.

 

Maar:

 

Heeft het wel zin?

 

De vrouw is overdag meestal thuis, komt en gaat op wisselende tijden. Hierbij draait ze immer de temp onderuit of omhoog als ze langere tijd weg denkt te zijn.

 

Enige directe voordeel wat het heeft is dat we 's avonds niet meer de temperatuur onderuit hoeven te draaien.

 

Nadeel:

 

Ketel wordt niet meer modulerend aangestuurd dus sneller versleten en tevens niet energiezuinig.

 

Ik schat zelf in dat de eventuele gasbesparing nihil zal zijn. Sterker nog wie weet wel extra doordat modulerende eigenschappen ketel niet gebruikt worden.

 

Kortom: heeft het überhaupt wel zin in onze specifieke situatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast hummiesat

Volgens mij kost reparatie/vervanging van een ketel meer dan een thermostaat dus zo moeilijk lijkt me het antwoord niet...

 

En de Chronotherm Modulation 8851M1000 is het modulerende broertje/zusje (zelf kiezen) van de Chronotherm IV.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet de modulerende variant "gratis" gekregen. Om nu een modulerende variant aan te gaan schaffen lijkt me niet handig wink

 

De vervanging van de ketel mag ik me eigenlijk niet druk om maken, zit bij de huurprijs in wink

 

Enige waar ik me dus druk om maak is of het een energiebesparing kan opleveren in onze situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast m.boretti

Ik heb een chronoterm 4 met een oude ketel. Deze klokthermostaat zorgt er voor dat als je hem op 20 graden zet, dat hij pas uitslaat als het bijv. al 22 graden is.

Idem dito, hij slaat pas weer aan bij 18 graden.

Resultaat: je hebt het altijd te warm, of te koud.

Ik schaf een nieuwe Nefit Topline CV aan, met de modulerende thermostaat: deze verwarmt heel langzaam (in fases) op tot de gewenste temperatuur, en probeert zo constant mogelijk deze temperatuur te behouden, door of zachtjes gas terug te nemen of bij te geven.

Resultaat: altijd een constante temperatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: m.boretti
Ik heb een chronoterm 4 met een oude ketel. Deze klokthermostaat zorgt er voor dat als je hem op 20 graden zet, dat hij pas uitslaat als het bijv. al 22 graden is.
Idem dito, hij slaat pas weer aan bij 18 graden.
Resultaat: je hebt het altijd te warm, of te koud. . . .


Dat komt omdat eenanticipatie-element zorg moet dragen dat er geen overshoot ontstaat, ik leg uit.
(vroeger de ronde Honeywellthermostaten had je een variabel draadgewonden weerstand, tegenwoordig
wordt dat electronisch opgelost)

Als een kamerthermostaat "vraagt" zal een interne verwarming (in de thermostaat dus) plaatsvinden.
Hierdoor is de kamerthermostaat zelf eerder op temperatuur dan het vetrek waar hij in hangt.
De kamerthermostaat schakelt dus de ketel eerder uit dan nodig is en de overshoot zal de kamer
op de gewenste temperatuur brengen.

Nu nog even uitleggen wat overshoot is.
Als de ketel stopt met branden dan is er nog warmte onderweg, deze warmte zit onder andere nog in de
ketel en de leidingen. Daarnaast zij de radiatoren nog bezig hun warmte af te dragen, dit is een
relatief traag proces en gaat nog even door als de ketel stopt met branden.

Bij gietijzeren ketels (vooral vroeger dus) kon de overshoot heftig zijn, immers de gietijzeren
ketels warmde veel meer door dan de huidige gietaluminium ketels of de ketels met een koperen
warmtewisselaar (tbv cv, dus niet de ww-wisselaar).

Je zal dus altijd op zoek moeten naar de in te stellen warmteweerstand instelling. Vele ketels geven
dat nog op hoewel de huidige kamerthermostaten zelflerend zijn en dit niet meer van toepassing is.

De huidige thermostaten leren hoelang het opwarmproces duurt, dit is afhankelijk van bijvoorbeeld
de snelheid van de ketel (lees massa ketel), de isolatiewaarde van het huis (en hoe zwaar het huis is),
de duur van het warmtetransport en uiteraard de temperatuursverhoging die sochtends moet plaatsvinden.

Na een paar dagen heb je dan nog nauwelijks "overshoot", het gaat fout als de temperatuur buiten flink
veranderd, dan moeten vele thermostaten weer opnieuw naar school voor een update-cursus.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: theparasol
Ik heb een zo goed als nieuwe Chronotherm IV gekregen.
Nu wil het geval dat mijn Nefit Smartline HR uitgerust is met een modulerende Nefit kamer/ruimte draaiknop thermostaat.
Ik weet dat als ik even de draadjes van 3/4 op 1/2 zet in de ketel de Chronotherm IV gaat functioneren.
Maar: Heeft het wel zin?


Ik ga er even van uit dat de huidige Nefit thermomostaat geen klokthermostaat is.

Smorgens
Een gewone kamerthermostaat zal sochtend aan worden gezet wanneer iemand opstaat.
Je hebt dan in de eerste instantie geen warmte, dit is dus goedkoper dan een klokthermostaat
omdat deze de temperatuur al heeft bereikt als je opstaat. Maar je krijgt daarvoor comfort.
Daarnaast, als je per ongeluk later opstaat om reden, lekker nog ff blijven liggen of gewoon
een kwestie van verslapen is natuurlijk de gewone thermostaat ook goedkoper in gebruik, logisch,
je stookt alleen dan wanneer er iemand het commando geeft.

(nb ik zoek een programma die gesproken woord omzet in tekst, scheelt hier een hoop tikwerk)

Savonds
Wanneer een gewone thermostaat wordt gebruikt zal over het algemeen de htermostaat lager worden
gezet wanneer de laatste gebruiker gaat rusten tussen de (nog niet) klamme lappen (sochtends pas).
Dat wil zegeen dat de verwaming langer doorverwarmd als dat strikt noodzakelijk is, dus niet echt
kostenbesparend. Met een klokthermostaat moet je uiteraard een bepaalde tijd instellen die overeenkomt
met de meest gangbare "naar bed tijd" en stel je vaak een en ander iets vroeger in, je huis is
tenslotte niet gelijk afgekoeld. Met een klokthermostaat kun je hier dus besparen.

Ketels
De nieuwe generatie ketels werken allemaal modulerend, met of zonder modulerende thermostaat.
Dit moduleren baseert de ketel op de inkomende(retour) en uitgaande (aanvoer) temperatuur.
De slimmere ketels zullen dus niet naar de maximale 90º vliegen maar doen dat gedoseerd.
Wat een modulerende thermostaat doet is als het ware afhankelijk van het te meten verschil
"gevraagde ruimtetemperatuur / werkelijke ruimtetemperatuur" de ketel niet hoger sturen dan
strikt nodig en de ketel reageerd hier dan als zodanig op, een overshoot is hierbij helemaal
uitgesloten en de ketel zal eerder condenseren dan wanneer aan/uit wordt gestuurd.
En we willen tenslotte met z'n allen dat een ketel zoveel mogelijk condenseert wat daar zit
de winst van HR.

Kortom een ketel brand wel wat rustiger wanneer deze modulerend wordt aangestuurd maar of de
levensduur van de ketel naar benden gaat indien deze aan/uit wordt gestuurd betwijfel ik.

En de energiebesparing zal je zelf moeten destileren uit mijn verhaal. Dit is dus ook afhankelijk
van de gebruiker. Een modulerende hermostaat annex klokthermostaat zijn niet alleen bepalend voor
het verschil in energiegebruik.

Ik hoop dat ik het een beetje inzichtelijk heb gemaakt en dit verhaal is zeker niet compleet maar
wel een handleiding tot een gezonde keus.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

(nb ik zoek een programma die gesproken woord omzet in tekst, scheelt hier een hoop tikwerk)


Off topic:
" Dragon Naturally Speaking Standard 9.0 NL (4x sneller dan typen)" google is je vriend
On topic again........

En de hartelijke groeten van Poetsdoekje...

 

COMPUTERS ??!!.... De meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Poetsdoekje
Citaat:

(nb ik zoek een programma die gesproken woord omzet in tekst, scheelt hier een hoop tikwerk)


Off topic:
" Dragon Naturally Speaking Standard 9.0 NL (4x sneller dan typen)" google is je vriend
On topic again........

Voor mij geldt 40x sneller, ik ben nog zo'n oude 2-vingertikzelfstandignaamwoord.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zet ik dan nu wel of niet modulerende functies uit in de ketel als ik een niet modulerende compatible chronotherm aansluit?

 

Ik krijg nl idee dat de ketel dit ook zelf regelt en dat de thermostaat wat toegevoegde suggesties aanstuurt.

 

Voor mijzelf zie ik alleen voordeel dat je 's avonds niet kunt vergeten de verwarming uit te zetten.

 

Het is overigens gewoon een witte draaiknop met erboven een lcd met zonodig vlammetje, ingestelde temp en huidige temp.

 

Prima dingetje maar als een Chrono zuiniger stookt moet die er maar aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het merk niet meer van mijn vorige ketel (dacht wel Nefit) maar ondanks dat de thermostaat "made by Honeywell" was, werkte standaard Honeywell thermostaten niet wegens merkeigen specificaties.

Dat originele Nefit thermostaten dan ook veel duurder zijn laat zich raden.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het verhaal nog leuker te maken. Ik heb eens gelezen dat een klokthermostaat uiteindelijk duurder is in verbruik dan zo'n lekker ouderwets thermostaatje zonder al die fratsen.

 

Waarom? Nu moet het ineens lekker warm zijn als je je bed uit komt. Dus staat de CV al een uur daarvoor de Groningse gasbel leeg te stoken.

 

Of we hebben 's avonds een feestje. Dus vergeet je het programma uit te zetten.

 

Doe mij maar gewoon zo'n ouderwets draaiknopje cool

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: theparasol
Zet ik dan nu wel of niet modulerende functies uit in de ketel als ik een niet modulerende compatible chronotherm aansluit? . . . .


Volgens mij kan Nefit alleen zijn eigen modulerende thermostaten aan en "aan/uit" thermostaten.
Maar hiet op Sat4all zitten volgen mij Nefit-kenners die dat zo uit hun mouw schudden.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Om het verhaal nog leuker te maken. Ik heb eens gelezen dat een klokthermostaat uiteindelijk duurder is in verbruik dan zo'n lekker ouderwets thermostaatje zonder al die fratsen. . . .


Dat bedoelde ik met mijn eerste qoute op theparasol, ben ik toch niet helemaal duidelijk geweest
of mijn verhaal was te lang, dat kan natuurlijk ook. Maar kort door de bocht en gezegd kan een
klokthermostaat meer comfort geven en kost meestal meer energieverbruik.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mij inmiddels wel duidelijk. Alles wat ik al dacht wordt bewaarheid. Die zogenaamde klokthermostaatjes, leuk spul maar niet voor huisvrouwen/mannen. Ideaal voor gezinnen die 's ochtends uitvliegen en 's avonds en masse weer invliegen.

 

Iedereen bedankt voor het meedenken, de dure nefit digitale draaiknop blijft hier aan de muur en de chronotherm iv gaat retour naar de afzender. Kunnen ze er iemand anders mee verblijden smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

op een nefit hr ketel kan idd alleen de modulerende thermostaat van nefit zelf

 

een aan/uit thermostaat kan natuurlijk wel

 

de standaart modulation thermostaten zoals die van honeywell bijv werken met opentherm protocol, dit werkt niet met een nefit ketel, maar alleen op ketels die het standaart opentherm protocol hanteren.

 

NailZ

dream dm7000 dm500, kathrein ufs910 en strong 8000 en 8100

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...