Ga naar inhoud


Eerste hulp bij rugklachten


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben gisteren (vrijdag) tijdens het klussen door mijn rug gegaan. Ik was de koelkast aan het vastschroeven toen het mis ging. Zoiets gebeurt altijd tijdens de meest lullige werkzaamheden..

 

maar goed, nu loop ik er bij als een stijve hark en ik kan pas maandag een afspraak maken met de huisarts. Nu vraag ik me af wat het verstandigste is om te doen in de tussentijd.

 

Als ik helemaal gestrekt ga liggen, is het uiteraard minder, maar zodra ik dan wil opstaan heb ik meteen weer pijn.

 

Als ik een tijdje bezig ben dan gaat het wel weer.

Wat is nu het verstandigste om te doen?

Gewoon gaan liggen en de rug zo min mogelijk belasten of rustig blijven bewegen (wandelen, fietsen enz.) om alles in beweging te houden, zodat het niet stijf wordt?

 

Wie heeft dit ook eens meegemaakt en kan me tips geven?

 

mvg,

The Iron Maiden

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Gast Drs. IJzerbout

Vreemd dat je in dit geval niet naar een doktor kan gaan.

Je hoeft toch niet het hele weekend met die pijn rond te lopen.

 

Is er geen nooddienst?

Hier in Duitsland zou ik me even naar het ziekenhuis laten rijden en om een ambulante behandeling vragen.

 

Dan krijg je ten minste een injectie en een goede pijn stiller voor de pijn. Dus geen paracetamol e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is hier alleen een nooddienst voor ernstige gevallen. Ik heb een keer een hoornvliesinfectie gehad in het weekend. Dan kun je wel terecht, want anders zie je echt 2 dagen helemaal niks!

 

mvg,

The Iron Maiden

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onzin, gewoon bellen, vertellen wat er is en een recept voor valium vragen. Ontspannen je spieren door en voorkom je erger.

Die huisartsen maken het steeds bonter.

Heb je uitstraling in een been?

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan diclofenac 50 mg slikken, dat is een spierverslapper 3 tabletten per dag. Ik heb al jaren last van mij rug, en slik ze af en toe. Tabletten kunnen verder geen kwaad, je hebt ook voltaren die doen hetzelfde maar zijn slechter voor de maag. Je kan je proberen te ontspannen door op je rug te gaan liggen en dan je benen om hoog maar buigen bij je knieën dat gedeelte van je onderbeen laten rusten op dezelfde hoogte op een bankje. Dus zo iets

 

hier je onderbenen ______

|

|______ en hier je bovenlichaam

 

En dan rustig ontspannen een paar minuten.

 

Salu2, D.Quijote

 

Ik krijg de lijntjes niet goed, maar je begrijp wel wat ik bedoel denk ik

 

 

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: The Iron Maiden
Wie heeft dit ook eens meegemaakt en kan me tips geven?


Gelukkig de laatste jaren geen last meer van maar in het verleden ook wel lage rugpijn gehad.
De standaardbehandeling is van die rooie pillen die zijn ontstekings remmend en pijnstillend en in beweging blijven (de naam van die pillen ben ik vergeten maar bij mij hielpen ze toch ook niet).

Gelukkig gaat het na een aantal dagen vanzelf over.
Bij mij ging fietsen beter als lopen daar voelde je elke stap in je rug.
Als het na een week of een dag of tien niet over was gaf de huisdokter spierverslappers voor 3 dagen dat hielp bij mij goed dan ga je niet zo verkrampt bewegen maar oppassen je hart is ook een spier dus niet meer als de voorgeschreven hoeveelheid nemen.
Dus al met al kun je stellen hoe beter je beweegt hoe sneller je er van af bent. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

tip van >mijn< rug

absoluut warm houden - en heet douchen (let op na douchen<>geen koude tocht) meteen warm aankleden

spierolie spray of tube (arnika)

een advil /pijnstiller per halve dag

rustig en langzaam thuis lopen niet stil blijven zitten

 

vooral niet stil liggen blijven op bed

 

's ochtends

zijdelings rollend uit de ligpositie naar zitpositie waarbij je benen al naast het bed hangen en dus geen rugspieren gebruikt worden (dat merk je snel genoeg)

nooit in bed opzitten als je benen nog liggen

 

oefeningen:

 

onder de rug een kussen en op de vloer plat liggen

met behulp van je handen, om en om een been en knie naar je neus brengen

afwisselend 5 minuten

 

zittend in een hoge stoel

been kruislings over elkaar en in tegengestelde richting heel voorzichtig en langzaam wegdraaien

(terwijl je via de buikademing heel bewust ademt)

dus been links over rechts met handen op knieen naar links draaien

dus been rechts over links naar recht draaien

en dan afwisselend rustig en behoedzaam 5 minuten

 

mocht je ernstige pijnscheuten voelen (en uitstralingen naar je been, links of rechts) ga dan vooral niet verder maar laat je brengen naar de noodopname, want dan is een kraakbeenschijfje ernstig scheef komen zitten en heb je acute hulp nodig

 

mocht alles meevallen (dus enkel spit = spierkramp) dan raad ik je aan nadat je iets mobieler bent de acupunctuur behandeling te doen, waardoor je na 15 minuten geen kramp (spit) meer hebt

 

ciao

 

Quadrophenia

The Who

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Citaat:
Je kan diclofenac 50 mg slikken, dat is een spierverslapper 3 tabletten per dag.

 

Ik heb dat ook eens een tijd gebruikt tegen zware pijn in mijn nek.

Het werkte wel maar ik werd er ontzzettend slaperig van.

Het is ook voor spierontsteking een goed middel.

Verder moet je er wel een recept voor hebben... dus de dokter moet er aan te pas komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
Er is hier alleen een nooddienst voor ernstige gevallen.


Dat kan toch echt niet waar zijn hé..
Als ik lag te verekken van de pijn, dan moest je eens zien hoe snel er hier een doktor voor de deur stond. In het weekend.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pascalletje
en was het dus een hernia.

=
Citaat:
want dan is een kraakbeenschijfje ernstig scheef komen zitten en heb je acute hulp nodig


pijnstillers zijn in dit verband enkel bedoeld om bij "spit" de spieren te doen ontspannen

dus de pijn die door de kramp wordt veroorzaakt neemt geleidelijk af

bij hernia is er geen kramp maar een beknellen van de zenuwbanen in het ruggemerg.

ciao

Quadrophenia

The Who

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou hier dan maar even mijn adviezen met 30 jaar rugklachten plus 1 hernia in 2007.

De rode pillen van Aart dat is ws ibuprofen voor mij was dat een ramp wat betreft maagklachten.

Wat ik gebruik is advil [bolletjes met vloeistof erin]als t weer eens mis is.

Verder is enkele dagen rust helemaal niet verkeerd met minimale beweging.

Daarna moet je wel weer aan de wandel zo nodig met pijnstillers.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: The Iron Maiden
Nee, alleen in de (onder)rug
En als ik blijf bewegen valt het wel mee.

mvg,
The Iron Maiden


Dan vrijwel zeker geen protussie/hernia maar klassieke spit.
regelmatig lange wandeling.

en maar even niet in de iron maiden spelen. wink

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...