Ga naar inhoud


Eerste hulp bij rugklachten


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Off-Topic: Diclofenac is zeer zeker geen spierverslapper, maar het valt onder de NSAID's (Niet Steroide Anti Inflammatoire Drugs). Deze medicijnen werken pijnstillend en ontstekingsremmend. Nadeel is dat ze het maagslijmvlies beschadigen bij langdurig gebruik. Daarom kun je er beter een maagbeschermer bij gebruiken, zoals bijv. Omeprazol of Pantozol.

Voltaren en Diclofenac zijn exact hetzelfde. Voltaren is de merknaam en Diclofenac is de werkzame stof.

 

On-Topic: Als je spierklachten hebt van je rug, kun je het beste zorgen dat ze soepel blijven. Niet overmatig bewegen, maar gewoon bewegen.Raadpleeg bij twijfel of bij toename van de klachten (zeker bij uitstraling of uitval) jouw huisarts (buiten kantooruren via de centrale doktersdienst), of ga desnoods naar de SEH van een ziekenhuis.

 

Sterkte met je rug!

 

Groeten Remi

.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Sjaak(k)
....net als Brufin. Het laatste is alleen nog in nederland zonder recept verkrijgbaar. In het buitenland weten ze dat het slecht is vandaar ook alleen op recept shocked

Ibuprofen heeft vele handelsnamen en is eigenlijk overal ter wereld zonder recept te verkrijgen... (In de VS sinds 1984!) Een van de meest bekende handelsnamen is "Advil"...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik heb vanmiddag de huisartenpost gebeld en ze hebben met het advies gegeven om enkele paracetamol te slikken en rustig te blijven bewegen. Het is nog te vroeg om meteen naar andere geneesmiddellen te grijpen. Als het dan maandag niet minder is, of zelfs erger is dan alsnog via de huisarts een ander medicijn laten voorschrijven.

 

Met enkele paracetamolletjes op gaat het goed, als je maar in de gaten houdt wat je doet.

 

bedankt voor alle tips.

 

mvg,

 

The Iron Maiden

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Big fellow
Ibuprofen heeft vele handelsnamen en is eigenlijk overal ter wereld zonder recept te verkrijgen... (In de VS sinds 1984!) Een van de meest bekende handelsnamen is "Advil"...


Dus leuk om te lezen dus eigenlijk is het gewoon oude wijn in nieuwe zakken een nieuw doosje met een nieuwe naam een TV spotje er tegenaan en je kunt je goedkope ibuprofen verkopen voor drie keer de prijs.

De oude truc van de geneesmiddelen fabrikanten! shocked
Link naar reactie
Delen op andere sites

Brufin is de sterkste van de niet opiaat pijnstillers. Het probleem daarmee is echter dat het je maagwand aantast. Als je vrouw dus 3000mg Ibruprofen per dag slikt dan heb je een hele foute dokter. Maximaal een paar dagen op zo een kuur.

 

Het beste voor pijn in je rug blijft trainen. Recht liggen, uitrekken, en langzaam je spieren versterken zodat er minder last op de wervels komt. Is er echt iets met je wervels ben je verloren en kan niets je definitief helpen behalve eventueel een operatie (kraken etc. zijn noodoplossingen). Zijn het de spieren dan is gericht trainen een gegarandeerde oplossing.

 

En red je het helemaal niet dan kun je eventueel een sterkere pijnstiller vragen (b.v. iets met codeine) maar kijk uit.. deze troep is verslavend en kan zo goed werken dat je je rug juist gaat forceren omdat je niets meer voelt.

 

Ik kamp al 19 jaar met rugproblemen (ja vanaf me 11e) en het enige wat me ooit echt geholpen (en nog steeds helpt) heeft is trainen, rekken en strekken.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het "gewoon" spit is. Door de pijn verkrampen de spieren rond de ruggegraat, die juist daardoor pijn blijft doen, een vicieuze cirkel dus.

 

Inderdaad is het goed bezig te blijven zonder te forceren, afwisselend staan/zitten/liggen. Ik heb zelf enkele weken alleen op krukjes gezeten, had het idee dat dat mijn rugspieren op een rustige manier "bezig hield". Na een week of drie/vier verdwijnen de klachten geleidelijk. Een pilletje valium voor het slapen gaan zou inderdaad kunnen helpen de cirkel te doorbreken.

 

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn advies is blijven bewegen en spierverslappers kunnen en

goed hulpmiddel zijn. Blijven bewegen doet pijn, maar raak

aub niet verstijfd dan ben je verder van huis.

 

Ik spreek uit ervaring maar niet iedere rugaandoening is

hetzelfde, dus maandag een goede diagnose is aan te bevelen.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me bij lage rugpijn (sowieso bij spierpijn) heel goed helpen met "naproxen", te verkrijgen bij het kruidvat.

2x 2 pillen per dag en je bent waarschijnlijk na 3 dagen pijnvrij.

Het gaat er bij mij er meestal om dat ik kan slapen en dat lukt vrij goed..

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, nu kom je er pas echt achter welke spullen je laag in de kastjes hebt staan. laugh

 

Ik heb het zelf diverse keren gehad door mijn hoestbuien van het roken, net een verkeerde beweging maken als ik in de badkuip stap.

 

Gewoon een paracetamol is genoeg en regelmatig even heen en weer sjokken.

Als je gaat zitten een goede hoge stoel pakken en zorg dat je rechtop in een goede zithouding blijft.

 

Neem maatregelen voor morgenvroeg want als je wakker wordt is je rug helemáál stijf en pijnlijk.

Zonder huisgenoten is het bijna onmogelijk om uit bed te komen.

Zo heb ik er ooit een uur over gedaan om van mijn rug op mijn buik te komen om zo uit bed te glijden en naar de WC-pot te kruipen.

Heel vervelend om dan te merken dat je dan de kracht niet hebt om op de pot te komen.

Ik heb me aan een deurklink omhoog moeten trekken en als je dan eindelijk staat, dan gaat het eigenlijk wel weer.

Dan worden de spieren weer wat soepeler.

 

Je bent hier ongeveer een week zoet mee, maar door voldoende te bewegen waardoor de spieren warm worden kan dit bekort worden.

 

Een goede oefening;Op je buik op de grond gaan liggen, dan je bovenlichaam voorzichtig opdrukken terwijl je navel op de grond blijft.(Bij Mensendieck-therapeut geleerd.)

 

Veel sterkte toegewenst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)

Hoe het ook heet het is troep alle brufin achtigen cry
Er zijn eigenlijk maar 3 soorten pijnstillers, asperine paracetamol en Brufin, waarvan de laatste de slechtste en de meest schadelijkste is. De dokter van TS heeft een goed advies gegeven om eerst paracetamol te geven. Mijn vrouw(werkt zelf in een ziekenhuis) heeft exact dezelfde klachten en moet 3x daags 1000mg nemen zodat dat je een "shot" krijgt, 500mg doet te weinig whistle


Je bedoelt natuurlijk Brufen, zie citaat:
Brufen
De werkzame stof in Brufen is ibuprofen. Ibuprofen is sinds 1969 internationaal op de markt. Het is verkrijgbaar onder de merknamen Advil, Antigrippine Ibuprofen, Brufen, Nurofen, Sarixell, Spidifen en Zafen en als het merkloze Ibuprofen. Voor Brufen en Zafen is een recept nodig.

"That's another fine mess you've got me into"

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou een medicijnadvies op sat4all met een korreltje zout nemen, maargoed, wie ben ik smile

 

ik had gewoon de weekendarts effe gebeld en je verhaal gedaan, vervolgens even melden dat de vrouw, kind of iemand anders strakkies het medicijn ff komt halen.

zo ... smile

 

maargoed, wat hebbie van de dokter ?

 

 

 

merDe

deze ruimte is te huur
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag vrijwel geen last meer van mijn rug en heb dus ook geen pijnstillers meer nodig.

Daarom heb ik de huisarts vandaag niet meer gebeld. Ik kan later eens een afspraak met de arts maken om te kijken of de klachten komen door mijn manier van werken/schoeisel oid.

 

mvg,

The Iron Maiden

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik beschouw mezelf met humor de uitvinder van de rugklachten.. eek

 

Loop al 35 jaar rond met behoorlijke pijn ene dag meer dan de ander, maar toch.

 

Dat is ook de reden dat ik in Spanje woon, ook ik neem wel eens een enkele keer diclofenac maar alleen als de klachten echt erg zijn.

 

Pas bij de 2e pil van die dag gaat het werken en is het goed uit te houden. Ik zweer hier ook bij, geen bijwerkingen (althans bij mij)

 

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...