Ga naar inhoud


Openslaand raam ombouwen naar ...


Checkin

Aanbevolen berichten

Voor de prijs hoef je het bijna niet te laten . . .

 

 

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik wuif geen kwaliteit weg, maar kom die zgn. kwaliteit dagelijks tijdens mijn werk tegen.

Helaas moet ik dan nogal eens constateren dat al die keurmerkjes leuk zijn, maar vaak alleen maar een bepaalde manier van produceren aangeven en weinig met echte kwaliteit te maken hebben, simpelweg omdat die goede kwaliteit te duur is voor de standaard woningbouw en 80%-90% van alle woningen worden nu eenmaal gebouwd zodat ze net aan, de op dat moment geldende, minimum eisen voldoen.

 

Verder ken ik hier de situatie niet, maar een raam wat naar buiten opengaat kom je meestal op de verdieping tegen.

Is e.e.a dan buiten bereik dan hoef je zelfs niet tegen inbraak te beveiligen, maar die info geeft TS niet.

 

De vraag was kun je een raam die naar buiten draait naar binnen laten draaien zodat hij geen problemen krijgt met zijn rolluik.

En ja dat kan.

Het is alleen aardig wat werk maar je kunt het net zo goed, mooi en sterk maken alsof het zo altijd al geweest is.

Gebruikt hij hetzelfde raam dan is ook de sterkte ed. niet verschillend tov. van de huidige situatie en zal er geen verzekering moeilijk gaan doen.

Enige probleem waar je wel mee komt te zitten is dat de bestaande raamgrendels waarschijnlijk niet meer te gebruiken zijn.

 

Natuurlijk kun je dan met nieuwe ramen ed. gaan werken, compleet nieuwe kozijnen gaan plaatsen of voor de mooiste oplossing met draai/kiepramen gaan enz.

De kosten lijken dan ook best mee te vallen, maar met de aanschaf van een raam of kozijn ben je er vaak alleen niet.

Het oude kozijn moet dan verwijdert worden, het nieuwe kozijn geplaatst worden, evt. beschadigingen weer worden aangeheeld, het geheel weer worden afgetimmerd. evt, wanden opnieuw gestuuct, behangen of geschilderd.

Tel je dan alles bij elkaar op dan kan dat goedkope complete kozijn toch nog vrij prijzig worden.

 

Daarnaast ben ik geen voorstander van ventilatie roosters ed. simpelweg omdat je dan op een warme avond als het buiten dan eindelijk wat afgekoeld is niet lekker een raam wagenwijd open kunt zetten.

Rolluik op de ventilatiestand zodat er geen zoemende beestjes naar binnen kunnen en klaar.

Met een rooster beperk je dan in combinatie met een rolluik de ventilatie mogelijkheden nogal.

Voordeel van een rooster is wel dat stof, lawaai en beestjes beter buiten gehouden worden.

 

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

waar je welrekening mee moet houdenis wanneer het raam op de regenzijde zit of niet kan er water tegenaanlopen en zo naar binnen lopen.

daar moet je wel een opstaande rand maken en een afwatering maken voor het evt. water.

bij dueren zie je dit vaak aan de buitenzijde door middel van 2 gaten aan de onderkant van het raam in de deur.

 

maar het was volgens mij al gezegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B
Ik wuif geen kwaliteit weg, maar kom die zgn. kwaliteit dagelijks tijdens mijn werk tegen. ik ook hoor smile
Helaas moet ik dan nogal eens constateren dat al die keurmerkjes leuk zijn, maar vaak alleen maar een bepaalde manier van produceren aangeven en weinig met echte kwaliteit te maken hebben, simpelweg omdat die goede kwaliteit te duur is voor de standaard woningbouw en 80%-90% van alle woningen worden nu eenmaal gebouwd zodat ze net aan, de op dat moment geldende, minimum eisen voldoen.

Verder ken ik hier de situatie niet, maar een raam wat naar buiten opengaat kom je meestal op de verdieping tegen.
Is e.e.a dan buiten bereik dan hoef je zelfs niet tegen inbraak te beveiligen, maar die info geeft TS niet. dat inbraakwerende lees ik anders in zijn reactie boven, als niet van belang >licht >geluid >zon

De vraag was kun je een raam die naar buiten draait naar binnen laten draaien zodat hij geen problemen krijgt met zijn rolluik.
En ja dat kan. hadden we samen al
Het is alleen aardig wat werk maar je kunt het net zo goed, mooi en sterk maken alsof het zo altijd al geweest is.
Gebruikt hij hetzelfde raam dan is ook de sterkte ed. niet verschillend tov. van de huidige situatie en zal er geen verzekering moeilijk gaan doen. kan gewoon niet wegens de aangepaste dagmaat ivm sponningmaat EN verzekeringen DOEN wel moeilijk bij een schade geval
Enige probleem waar je wel mee komt te zitten is dat de bestaande raamgrendels waarschijnlijk niet meer te gebruiken zijn. is correct, maar dat zal dan de pret niet drukken

Natuurlijk kun je dan met nieuwe ramen ed. gaan werken, compleet nieuwe kozijnen gaan plaatsen of voor de mooiste oplossing met draai/kiepramen gaan enz.
De kosten lijken dan ook best mee te vallen, maar met de aanschaf van een raam of kozijn ben je er vaak alleen niet.
Het oude kozijn moet dan verwijdert worden, het nieuwe kozijn geplaatst worden, evt. beschadigingen weer worden aangeheeld, het geheel weer worden afgetimmerd. evt, wanden opnieuw gestuuct, behangen of geschilderd.
Tel je dan alles bij elkaar op dan kan dat goedkope complete kozijn toch nog vrij prijzig worden. is correct, excl. plaatsen en afwerken, en dus is een andere oplossing misschien wel beter zoals ik inzake glassoorten schreef

Daarnaast ben ik geen voorstander van ventilatie roosters ed. simpelweg omdat je dan op een warme avond als het buiten dan eindelijk wat afgekoeld is niet lekker een raam wagenwijd open kunt zetten.
Rolluik op de ventilatiestand zodat er geen zoemende beestjes naar binnen kunnen en klaar.
Met een rooster beperk je dan in combinatie met een rolluik de ventilatie mogelijkheden nogal.
Voordeel van een rooster is wel dat stof, lawaai en beestjes beter buiten gehouden worden.
daar ging het toch ook om, ventileren en wering van negatieve invloeden

suc6

Gerrit


volgens het huidige bouwbesluit, de bouwregelgeving die minima voorschrijft en waaraan getoetst kan worden is het kunnen spuien (dus middels kortstondig openen van ramen en of deuren) van een verblijfsruimte (woonkamer / slaapkamer) een absolute "must"
a) wegens schadelijke stoffen binnen (eigenverantwoording)
en
B) wegens het comfort en ruimteklimaat (ventilatie eisen)

want we weten hoeveel mensen in de gezondheidszorg belanden door slechte hygiene en slechte bouwbiologische / fysieke omstandigheden in hun woning

je kunt stellen dat het bouwbesluit voor bestaande woningen (van eerdere datum dan ingang van deze wetgeving) absoluut niet geld dus je zou kunnen doen wat je wilt...
je kunt echter ook stellen dat iemand je geweldig genaaid heeft, door een straatweg NU met te hoge geluidbelasting / fijnstof zo maar laat ontstaan
en
daarenboven dat menig gemeentelijke onderhoud diensten lantaarnpalen hebben voorgeschreven die extreme overlast bezorgen aan de belendende woningen

we worden dus dubbel en dik genaaid door de trits; parlement <> regering <> eerste kamer als wettenmakers
daar je zoontje nog steeds met 92dB aan je woning voorbij mag knetteren en blij is dat ie 45km/u haalt maar wijzelf ons moeten indekken tegen zzzzzzzzIJN geluidoverlast. (of die malloot met knalpijp tuning aan zijn mitshubishi visstik)

als eerste functioneel illegale graffiti aktie >
die onbekende man die in Engeland een zijde van het lantaarnpaal verlichtingsarmatuur zwart had geschilderd welke voor een woning stond is niet vervolgd

oplossingen anders dan die vermaledijde rolluiken die ons straatbeeld minder sieren zijn er zeer zeker, maar ga eerst ook vragen stellen of je subsidies en/of belastingaftrek geldend kunt maken wegens woningverbetering
de leefomgevingverbetering hebben onze vertegenwoordigers allang verkocht.

ciao


Comptine d'un autre été, l'apres-midi

Yann Tiersen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Algemene aanvulling

 

- Ventilatiemogelijkheid is verplicht volgens het bouwbesluit

- Ventilatie is om het CO2 gehalte binnen de perken te houden

- het bouwbesluit stelt geen eisen aan rolluiken en verbiedt deze niet

- in een slaapkamer ventileer je alleen indien iemand aanwezig is

- met rolluiken kun je ook ventileren

- tegenwoordig (nieuwe ontwikkeling) wordt er geventileerd op basis van CO2 percentage

- rolluiken zijn niet mooi, schotels ook niet????

- schotels hangen altijd in het zicht, rolluiken indien gesloten

 

Ach zo kan ik nog meer verzinnen, lamaar, de vraag was "Openslaand raam ombouwen naar ..."

 

HG CC

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...