Ga naar inhoud


Burenrecht, hoe belangrijk is het?


kyddil

Aanbevolen berichten


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ach ja.. ik vind het eerlijk gezegd nergens opslaan maar goed ik heb eenmaal zulke buren.. kan daar vrij weinig aan doen.. Sowieso gaat de schotel in mijn tuin staan waardoor geen enkel huis het nog ziet behalve mijn zij buurman (woon op een hoekhuis).. je gaat het ook niet via een openbareweg zien dus dat is dan ook opgelost.. en als die dan zeikt dan doe ik er niks aan want ik heb buiten dit geen ander oplossing.. ik moet wel de schotel hoog plaatsen want de schuur blokkeert anders mijn verbinding..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Nou ik heb ook van dit soort buren achter mij.

Zij laten hun groen weldadig groeien, en doen er al 3 jaar niets aan.

 

Dat bedoel ik nou: zeikburen.

 

Als het alleen maar mogelijk is om signaal te ontvangen door de schotel voor in de tuin te zetten dan mag de gemeente dat NIET weigeren. Je hebt namelijk een grondrecht t.w. vrije nieuwsgaring en het recht om dit soort signalen te ontvangen. In jouw geval lijkt het er op dat je niet anders kunt dan de schotel in de voortuin te plaatsen.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Mojo

Als het alleen maar mogelijk is om signaal te ontvangen door de schotel voor in de tuin te zetten dan mag de gemeente dat NIET weigeren. Je hebt namelijk een grondrecht t.w. vrije nieuwsgaring en het recht om dit soort signalen te ontvangen. In jouw geval lijkt het er op dat je niet anders kunt dan de schotel in de voortuin te plaatsen.


Maar...
Voor een schotel in de voortuin is wel een (lichte) bouwvergunning nodig.
En die is in dit geval niet aangevraagd.

De buren hebben dus op dit moment de mogelijkheid, de gemeente hierop te wijzen, en aan de gemeente te vragen, de wet te handhaven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Origineel bericht van: Mojo

Als het alleen maar mogelijk is om signaal te ontvangen door de schotel voor in de tuin te zetten dan mag de gemeente dat NIET weigeren. Je hebt namelijk een grondrecht t.w. vrije nieuwsgaring en het recht om dit soort signalen te ontvangen. In jouw geval lijkt het er op dat je niet anders kunt dan de schotel in de voortuin te plaatsen.


Maar...
Voor een schotel in de voortuin is wel een (lichte) bouwvergunning nodig.
En die is in dit geval niet aangevraagd.

De buren hebben dus op dit moment de mogelijkheid, de gemeente hierop te wijzen, en aan de gemeente te vragen, de wet te handhaven.



Maar dit vind ik nergens opslaan omdat ik alleen een signaal in mijn voortuin kan ontvangen... en mijn voortuin is 5x groter dan mijn achtertuin (tis echt een heel erg klein achtertuin, net een balkon)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag overhangend groen wel snoeien als de buren geen gevolg geven aan een verzoek tot snoeien. Alleen mag dat niet leiden

tot vernietiging van het gewas/bomen.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: kyddil
Origineel bericht van: ceesv
Origineel bericht van: Mojo

Als het alleen maar mogelijk is om signaal te ontvangen door de schotel voor in de tuin te zetten dan mag de gemeente dat NIET weigeren. Je hebt namelijk een grondrecht t.w. vrije nieuwsgaring en het recht om dit soort signalen te ontvangen. In jouw geval lijkt het er op dat je niet anders kunt dan de schotel in de voortuin te plaatsen.


Maar...
Voor een schotel in de voortuin is wel een (lichte) bouwvergunning nodig.
En die is in dit geval niet aangevraagd.

De buren hebben dus op dit moment de mogelijkheid, de gemeente hierop te wijzen, en aan de gemeente te vragen, de wet te handhaven.



Maar dit vind ik nergens opslaan omdat ik alleen een signaal in mijn voortuin kan ontvangen... en mijn voortuin is 5x groter dan mijn achtertuin (tis echt een heel erg klein achtertuin, net een balkon)


Of je een bouwvergunning krijgt weet ik niet.Dat hangt van de gemeente en hun beleid af waar je woont.
Wanneer de gemeente die niet zou verlenen kun je daartegen in bezwaar gaan.

Echter de wet zegt, dat je alleen een schotel in je voortuin mag plaatsen, wanneer je daarvoor een vergunning aanvraagt.
En door het op dit moment ontbreken daarvan, kunnen je buren de gemeente vragen, de wet te handhaven en je te sommeren de schotel weg te halen.

Een schotel op het dak, aan de zijgevel of achtergevel is niet vergunningsplichtig.

Je kan nu 2 dingen doen, bij de gemeente vragen, een lichte bouwvergunning te verlenen, en/of met je buren in gesprek te gaan, en te kijken wat voor hun en jou wel acceptabel is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Origineel bericht van: Mojo

Als het alleen maar mogelijk is om signaal te ontvangen door de schotel voor in de tuin te zetten dan mag de gemeente dat NIET weigeren. Je hebt namelijk een grondrecht t.w. vrije nieuwsgaring en het recht om dit soort signalen te ontvangen. In jouw geval lijkt het er op dat je niet anders kunt dan de schotel in de voortuin te plaatsen.


Maar...
Voor een schotel in de voortuin is wel een (lichte) bouwvergunning nodig.
En die is in dit geval niet aangevraagd.

De buren hebben dus op dit moment de mogelijkheid, de gemeente hierop te wijzen, en aan de gemeente te vragen, de wet te handhaven.



In de laatste zin staat het antwoord: "de gemeente te vragen, de wet te handhaven."

De wet is in dit geval een barriere op het grondrecht. Aangezien het grondrecht boven de wet staat moet de gemeente de vergunning verlenen. Uiteraard moet dan wel bewezen zijn dat het signaal enkel te ontvangen is door de schotel daar te plaatsen.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in afwijking op al het voorgaande, bedenk het volgende

zonder de vorm van het huis/dak en ligging te kennen:

je kunt een schotel achter de nokvorst van het zadeldak plaatsen zodanig dat je GOEDE ontvangst hebt

a) vanaf de straat gezien dus niet aan de voorgevel

B) dus niet melding en of vergunningsplichtig

 

zodra je wel melding en/of vergunningsplichtig bent is de procedure zo dat een ieder met een rechtmatig eigenbelang binnen 6 weken mag protesteren tegen het afgeven van die vergunning

rechtmatig eigenbelang heeft een buur volgens het burgelijk rechtboek (inzake privaatrecht)

zodra het melding en/of vergunningsplichtig is moet alles getoets worden aan bestuursrecht, dus de verordeningen.

 

in nederland mogen gemeenten volgens geldend EU recht plaatselijke belangen in bijzondere gevallen toepassen.

 

dus

 

je buur kan altijd zeiken en het volgens privaatrecht zelfs tot een rechtzaak opkloppen

je gemeente kan mits naargeestige uitleg van de verordeningen afwijzen

 

je doet er dus wijs aan, indien je die plek achter je nok van het dak hebt... niks aan de straatgevel te plaatsen.

 

ofschoon ik ook mensen ken die 10 jaar terug al gesommeerd werden door de gemeente hun berging af te breken, daar niet in overeenstemming met de handhaving van verordeningen en regelgeving.

 

ciao

Captain Of Her Heart

Double

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, lijkt me alleen maar eerlijk.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Wil je echt alles weten over overhangend groen en wat de definitie van een heg afscheiding of een boom is lees dan »hier« even smirk
Zelf heb ik de buren 3x schriftelijk op de hoogte gesteld dat ik hun overhangend groen ga snoeien. Ze reageerden totaal niet, en heb daarop het groen volgens de daarvoorgeldende normen gesnoeid. Maar ik ben geen tuinman dus werk ik op dat gebied niet zo erg netjes wink

Wil je hiermee zeggen dat je ook nog met je buren ruzie hebt ?
Toen ik met roken gestopt was had ik ook met iedereen ruzie blush

Link naar reactie
Delen op andere sites

Conclusie: Jij vind het allemaal maar nergens op slaan en ik zie hier een hele hoop mensen hun "mening" geven zonder de situatie precies te kennen.

Om die reden lijkt het mij zinvol dat er een aantal foto's (vanuit verschillende richtingen) van jouw schotel gemaakt worden.

Dan kunnen wij ons een beeld vormen en weten we ook of wel wel of niet jouw buurman zouden willen zijn ;-))

Dat is in ieder geval vele malen zinvoller dan maar wat gaan roepen zonder te weten wat speelt en jouw kant verhaal maar zomaar te geloven.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
]Conclusie: Jij vind het allemaal maar nergens op slaan en ik zie hier een hele hoop mensen hun "mening" geven zonder de situatie precies te kennen.
Om die reden lijkt het mij zinvol dat er een aantal foto's (vanuit verschillende richtingen) van jouw schotel gemaakt worden.
Dan kunnen wij ons een beeld vormen en weten we ook of wel wel of niet jouw buurman zouden willen zijn ;-))
Dat is in ieder geval vele malen zinvoller dan maar wat gaan roepen zonder te weten wat speelt en jouw kant verhaal maar zomaar te geloven.

Ron


Jah merk zeker dat het de een en ander kant uitgaat hier.. naja mijn vraag was meer.. hoe zwaart telt het burenrecht.. want het staat wel vermeld in de folder maar als ik volgens de regels alles doe mogen mijn buren het dan af laten halen.. Kijk als het aan mij ligt.. zij staan niet hogerop als ik.. mij boeit het niet wat ze ervan vinden.. maar ik denk dat het wel goed is als we dit hier onderhandelen want ik ben niet de enige met zo een probleem..

Ik ga morgen de schotel toch verplaatsen daar niet van.. maar nogmaals het is wel goed om hierover te discussieren...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft geen enkele zin om in zijn algemeenheid te discussiëren over de wettigheid van een niet specifieke (lees onbekende) situatie. Je zult die situatie ieder voor zich op zijn eigen merites moeten beoordelen.

 

Je kunt natuurlijk een soort van veredeld theekransje opzetten om je eigen menig te ventileren over de wet- en regelgeving, maar doe dat dan in off topic want dan hoort het niet in dit forum thuis.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...