Ga naar inhoud


Burenrecht, hoe belangrijk is het?


kyddil

Aanbevolen berichten

Ik vraag me af, hoe zit het met het burenrecht? Ik heb mijn schotel geplaatst in mijn eigen tuin, ik woon in een koophuis. De volgende dag kwamen 4 buren naar mij toe boos.. Dat zij het lelijk vinden en vinden dat hun zicht verpest wordt (wat nergens op slaat maar goed).. Wie staat hier in zijn recht? Ik heb volgens de regels van de gemeente mijn schotel opgehangen...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Moderator

In je eigen tuin, binnen de regels van de gemeente mag je neerzetten wat je wilt.

Buren hebben daar (nog) niets over te zeggen.

En wat mooi is, daar heeft iedereen een eigen mening over.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Want in de folder staat er een stukje over burenrecht.. en daar hadden ze het ook over en lieten ze het zien.. dat je met je buren over moet hebben etc etc.. Het enige wat bij mij een punt is is dat ik een erg klein achtertuin heb en sowieso turksat niet te ontvangen is vanaf daar.. mijn voortuin is weer groot en daar heb ik het ook geplaatst..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Is dat in overeenstemming met de regels van de gemeente?

Soms schrijven die voor, dat je antenne niet zichtbaar mag zijn vanaf de openbare weg.

 

Er is een brochure, uit 2003, die dit onderwerp behandelt.

 

Daarin staat dat een schotel antenne in een voortuin bouwvergunnings plichtig is.

 

Zie >>hier<< de brochure.

 

Citaat:

 

De voor- en achterkant-benadering

Belangrijk is waar u een antenne wilt plaatsen. In de regel geldt

dat alles wat grenst aan de openbare ruimte (weg of groen),

zoals de voorkant en bij hoekwoningen de zijkant van de woning,

een grotere invloed heeft op de directe omgeving dan bouwwerken

die aan de achterkant worden gebouwd. Daarom mag een

antenne meestal niet bouwvergunningsvrij op het voorerf (voor

of aan de voorgevel) worden geplaatst.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naja sowieso is het zichtbaar vanaf de openbare weg.. we gaan hem dit weekend ook lager in de tuin neerzetten.. maar ik vroeg me gewoon in het algemeen af over burenrecht.. bedoel ik vind het nergens op slaan als mensen praten over een zicht.. dat ze een schotel zien als ze naar mijn huis kijken.. waar gaat dit over..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dit valt niet onder burenrecht.

 

Citaat:

 

Men mag geen hinder veroorzaken, dit levert een onrechtmatige daad op en kan bestaan uit geluidsoverlast (dit valt wel onder het strafrecht), trillingen, stank, rook, het onthouden van licht of lucht, of het ontnemen van steun (art. 5:37 B.W.).

 

Maar nogmaals, voor het plaatsen van een schotelantenne in de voor of zijtuin heb je een (lichte) bouwvergunning nodig.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jan Ambers
Ik heb meermaals schotels laten spuiten in dat legergroen, en moet zeggen het valt niet op dat er een schotel staat, onderste punt schotel 30cm boven de grond en wat planten errond en alles is OK...
Ik ben ook tegen die opvallende witte dingen...
Burenrust is enorm belangrijk, beter een goeie buur dan een verre vriend!


Naja mijn schotel is gewoon van het zelfde kleur als mijn huis, daar niet van.. alleen ik woon hier jaren en heb nooit mijn mond open gedaan toen mijn "zicht" verpest werd.. (dmv van andere dingen) en vind het gewoon vaag dat er dan 4-5 buren boos naar mij toekomen omdat zij specifiek naar mijn tuin kijken terwijl er zoveel zicht en groen is.. dan heb ik liever een verre vriend smile
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige mensen menen dat je aan hun eisen moet voldoen.

Dat is nog iets anders dan rekening houden met anderen.

Je probeert overlast te voorkomen, rekening houdend met

anderen. Maar men gaat steeds meer eisen stellen als je daaraan

blijft voldoen.

Stel voor dat ze niet meer naar jouw tuin kijken. "Je privacy

wordt aangetast". Voor schotels zijn de eisen dat ze niet voor

de voorgevel mogen uitsteken/staan. In de achtertuin mag

de schotel zelf niet groter zijn dan 2 meter doorsnede.

De totale installatie, incl. mast, mag niet hoger zijn dan

3 meter.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

-Schotels tot een diameter van 2m zijn vergunningsvrij te plaatsen.

-Indien je huis op de gemeentelijke-, provinciale- of rijksmonumentenlijst staat of een pand is dat ligt in een Rijks beschermd stads- of dorpsgezicht dan dien je speciale toestemming aan te vragen.

-Schotel mag niet over de rodelijn uitsteken, dat zou dus betekenen niet aan de voorgevel of verder, dus ook niet in de voortuin.

Maar er zijn inderdaad vele gevallen waar hier blijkbaar oogluikend mee omgegaan wordt.

 

schotelantenne.jpg

 

Op het plaatje dus achter de rode onderbroken streep.

-De complete installate vanaf de voet van de drager/beugel tot top van de schotel niet hoger dan 3 meter mag vergunningsvrij geplaatst worden.

-Een normale antennemast onder de 5m vanaf de voet van de mast (dus niet vanaf de grond) mag vergunnings geplaatst worden,

dus die mast mag 5m boven de nok uitsteken, dus mag een schotel (mast+schotel<3m) ook boven de nok uitsteken.

 

Met andere woorden je moet een vergunning aanvragen bij je gemeente.

Deze aanvraag wordt in de krant geplaatst en dan kunnen mensen bezwaar tegen aantekenen (wat je buren zeker gaan doen)

 

De vergunning krijg je dus niet en iedere dag dat je in overtreding bent door de schotel te laten staan krijg je een boete.

Deze kan aardig in de papieren lopen!

 

 

CDS: Wij bieden goede beeldkwaliteit, dat u geen goed beeld heeft ligt niet aan onze bandbreedte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jan Ambers
Ik heb meermaals schotels laten spuiten in dat legergroen, en moet zeggen het valt niet op dat er een schotel staat, onderste punt schotel 30cm boven de grond en wat planten errond en alles is OK...
Ik ben ook tegen die opvallende witte dingen...
Burenrust is enorm belangrijk, beter een goeie buur dan een verre vriend!


Als topicstarter de schotel zo plaatst kan er volgens weinig van gezegd worden. Advies aan de topicstarter plaats 'm dus op deze wijze als het mogelijk is. Stalen buis in grond en mortel er om heen en klaar ben je.
Link naar reactie
Delen op andere sites

nou dat had ik ze dan snel af geleerd,met schrikdraad er om heen,wel met medeling pas op schikdraad,normale voltage niet voldoende?probeer dan een wat hogere spanning.als ze dan nog problemen blijven veroorzaken,dan laat je een paar kub beton in hun tuin storten.met andere woorden laat je niet gek maken,zeker niet door je buren .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...