Ga naar inhoud


TV maakt af en toe sissend geluid, dan bibberd het beeld ook mee.


Miauw

Aanbevolen berichten

Ik heb een Sony KV-M1431D 37cm CRT kleuren TV van dik 15 jaar oud, maar werkt op een probleempje na uitstekend. (met TXT en S-VHS aansluiting)

 

Het probleem is dat de TV spontaan af en toe loopt te sissen en dan golft het beeld vertikaal mee.

 

Vroeger hoorde je bij het aanzetten de schakellaar een korte zoem, maar dat is allang niet meer.

 

Zou het de aan en uit schakellaar zijn, of misschien iets met de scartaansluiting, of is de travo na dik 15 jaar langzaam in elkaar aan het zakken?

 

De TV is net een aquarium, dus heeft al flink wat overuren gedraaid.

 

Heeft iemand een idee waar dit vandaan kan komen?

 

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Citaat:
Beschermkap verwijderen en kijken terwijl het toestel aanstaat.

 

belangrijke toevoeging:

 

ALLEEN het kapje (zuignapje)!

 

Niet de kabel los laten hangen als de tv aanstaat en de beeldbuis eerst ontladen voordat je het beschermkapje eraf haalt.

De buis ontladen of de tv 24 uur uit laten staan.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de hoogspanning er werkelijk na 24 uur er af?

 

Hoe ontlaat je de spanning op een andere manier?

 

Ik heb de TV wel vaker uitgezogen, dus de stof zal wel meevallen.

 

Wordt hier het kapje wat aan de beeldbuis zit bedoeld, of aan de spanningstrafo?

 

Soldeerpunten kan ik nog eens opnieuw doorlopen, maar verwacht daar weinig.

 

De kabel vervangen lijkt mij best een gevaarlijke klus, maar is dat het ook?

 

Als ik de hoogspanningskabel moet vervangen, wat zijn daar de kosten ongeveer van?

 

De TV is al 15 jaar oud, dus als die het begeeft, dan gaat tie naar het grofvuil, want wat is het volgende wat het begeeft?

 

 

Even nog een andere vraag, zit er in een LCD TV ook een hoogspanningstrafo?

 

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kap er af en in een donkere ruimte kijken waar het oversproeit

 

Hoogspanning wordt door dit lekken al vanzelf ontladen

zelf doen wij dat altijd met een Hoogspannings meetkop.

Bij de kortsluitmethode kan er door de vonk nog wel eens een chippie defect raken.

Zeer voorzichtige mensen..kunnen wat hoogohmige weerstanden in serie plaatsen ... 20 cm lengte..dan eerste de ene kant aan de buitenkant van de beeldbuis (dat zwarte grafiet) en dan met een stukje plastic pijp die andere zijde naar de hoogspanningsaansluiting tussen het rubber door.

 

In een LCD zitten inderdaad ook een rij hoogspannings trafo's maar dan met 1500 volt tbv de TL buizen.

Bij een LCD met LED backlight dus niet... dus langere levensduur !!

 

Bij die Sony gaat meestal de dure lijntransformator zelf lekken.. dichtstoppen met siliconentroep..werkt maar tijdelijk.

 

Snurker

 

post-465-1318260474,2877_thumb.jpg

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Snurker
Kap er af en in een donkere ruimte kijken waar het oversproeit

Hoogspanning wordt door dit lekken al vanzelf ontladen
zelf doen wij dat altijd met een Hoogspannings meetkop.
Bij de kortsluitmethode kan er door de vonk nog wel eens een chippie defect raken.
Zeer voorzichtige mensen..kunnen wat hoogohmige weerstanden in serie plaatsen ... 20 cm lengte..dan eerste de ene kant aan de buitenkant van de beeldbuis (dat zwarte grafiet) en dan met een stukje plastic pijp die andere zijde naar de hoogspanningsaansluiting tussen het rubber door.


Origineel bericht van: Snurker

Bij die Sony gaat meestal de dure lijntransformator zelf lekken.. dichtstoppen met siliconentroep..werkt maar tijdelijk.

Snurker



Het is niet een conyinu probleem, maar zo nu en dan.

Soms denk ik wel eens dat het met de temperatuur of luchtdruk te maken zou kunnen hebben, dus heb ik op de enige printplaat die deze TV heeft al naar soldeerbreuken gezocht, maar niet gevonden.

Na dik 15 jaar zou het lekken van de trafo het meest voor de handliggende zijn, maar waarom het dan niet continu is, dat begrijp ik dan juist weer niet.

Ik zal de TV eens open maken en in het donker kijken of deze er zin in heeft iets flitsens te laten zien, maar helaas lukt dit niet op comando.

De TV heeft dus een eigen willetje, halfstuk is dan zoekwerk.

Als het werkelijk de trafo is, dan is het wachten tot dat het gedaan is met de TV, maar wie weet wat er naar voren kan komen.

Vaak wil één of meerdere corrigeerende tikken wel het probleem doen oplossen.

Een onderzoekje is het denk ik wel waard.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gerbruik NOOIT silicnen kit hierzitten zuren in en is elektrisch gelijdend,remedie, schoon maken met alcohol/spiritus en laten drogen, mocht er een haarscheur in de isolatie zitten deze eerst goed schuren en op vullen met TOPFIX van INNOTEC (2komponenten pvc)ook Sony kun je een vervanger krijgen voor veel types van Classic-service parts .kijk naar het stikkertje of nummer op de travo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Citaat:
Het is niet een conyinu probleem, maar zo nu en dan.

Soms denk ik wel eens dat het met de temperatuur of luchtdruk te maken zou kunnen hebben, dus heb ik op de enige printplaat die deze TV heeft al naar soldeerbreuken gezocht, maar niet gevonden.

Als het werkelijk de trafo is, dan is het wachten tot dat het gedaan is met de TV, maar wie weet wat er naar voren kan komen.

 

Heeft dus ook met het vochtigheidsgehalte van de lucht te maken.. misschien staat er af en toe was te drogen ?

 

Snurker

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als oud audio/video monteur herken ik deze klacht meteen en zeg net als de meeste mensen dat dit meest waarschijnlijk een probleem uit het hoogspanningsgebied is. Het af en toe sissen lijkt op het geluid van een vlamboog, gecreëerd door bijvoorbeeld een los contact op de print door bijvoorbeeld erosie.

 

Ook mijn advies: TV open, ontstoffen en alle solderingen van de hoogspanningstrafo doorsolderen, plus de solderingen in het hoogspanningscircuit die er visiueel slecht uitzien.

 

Meest mogelijk kan er al een brandplek op de print zitten welke de vlamboog heeft gemaakt, deze verdiend de extra aandacht. Indien nodig printbanen, eilanden herstellen met massief koperdraad en ruim dichtsolderen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...