Ga naar inhoud


Door Windows 7 nieuw moederboard, maar nu welke processor?


Con

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Mijn huidige board ondersteund geen Windows 7 een

besturingssysteem wat mij erg aanspreekt.

 

Dus op zoek naar een nieuw bordje, da's op zich gelukt en mijn

keuze is (min of meer) gevallen op de Asus M4A78 PRO, so far so good.

(reden is de AMD ondersteuning m.b.t. lager energieverbruik

t.o.v. Intel)

 

Maar dan de processor . . . nu heb ik de Pentium 4 3,05 Mhz.

 

Ik heb l schuin gekeken naar de dual van AMD de Athlon II X2 250

maar krijg niet goed in beeld of er veel snelheidswinst op mij

te wachten staat.

Ik heb inmiddels benchmarks Everest en Sandra gedraaid maar

daar wordt ik niet veel wijzer van (te weinig kennis).

 

Kortom, mijn vraag, welke processor is beter/sneller dan de P4.

 

Het is op zich geen halszaak, mijn "core" is hoofdzakelijk

van intensief surfen, gebruik van autocad, Excel, werken op

een Citrix server en heb vaak zeer veel applicaties openstaan.

 

Dus gaarne een advies welke processor mij het meest past.

 

Ik ben héél nieuwsgierig naar de antwoorden . . . .

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik denk dat alle processoren sneller zijn als je oude P4.

 

Ik zou naar de Phenom II familie gaan kijken en niet naar de Athlon. Reden is dat ze meer cache aan boord hebben en dat merk je echt aan de snelheid

 

Gezien je programmakeuze is een goeie keuze de Phenom II X3 (3 cores) 720 voor rond de € 100 of een Phenom II X4 (4 Cores) 905 eventueel maar die kost al € 150. Het kan altijd beter, maar dat kost uiteraard meer.

 

Verkijk je niet op Mhz-en. Een moderne processor loopt op minder Mhz veel sneller door programma's heen als een P4

 

Voor Citrix gebruik is je processor niet belangrijk omdat de programma's zelf op een server draaien en je pc alleen dient als beeldscherm.

 

Qua stroomgebruik is Intel ook lang niet gek hoor en de snelheid is er ook.

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz
Ik denk dat alle processoren sneller zijn als je oude P4.

Ik zou naar de Phenom II familie gaan kijken en niet naar de Athlon.
Reden is dat ze meer cache aan boord hebben en dat merk je echt aan de snelheid
Die Athlon heeft 2MB L2, lekker want dat heb je het fenomeen L1
en L2 weer zodat je weer geen vergelijk kunt maken, immers is
L1 sneller toegankelijk dan L2 en zo blijf je martelen om
fatsoenlijk te vergelijken. En zo blijft het tobben.
Origineel bericht van: winwiz

Gezien je programmakeuze is een goeie keuze de Phenom II X3 (3 cores) 720 voor rond de € 100
of een Phenom II X4 (4 Cores) 905 eventueel maar die kost al € 150. Het kan altijd beter,
maar dat kost uiteraard meer.

Verkijk je niet op Mhz-en. Een moderne processor loopt op minder Mhz veel sneller door programma's heen als een P4
Daarom kijk ik ook naar een dual core. . . . want die
megahertzen wordt je helemaal niet vrolijk van als je wilt
gaan vergelijken tussen AMD en Intel.
Origineel bericht van: winwiz

Voor Citrix gebruik is je processor niet belangrijk omdat de programma's zelf op een server draaien en je pc alleen dient als beeldscherm.
Was me al duidelijk maar ik heb wel
constant kracht nodig om Citrix te kunnen gebruiken naast alle
eerder genoemde programma's die ik constant open heb staan.
Origineel bericht van: winwiz
Qua stroomgebruik is Intel ook lang niet gek hoor en de snelheid is er ook.
Dank voor jouw input. Die core 3 is wel gelijk weer 30 euris
duurder maar één keer in de 3 jaar mag het best wel wat kosten.
Hoewel, Gates heeft mij toch weer aangezet . . . hoewel, ik
vind het ook wel leuk om in de zoveel tijd eens te veranderen.

Maar nu concreet, is er een progje die de oude P4 tegen de
nieuwe processors kan zetten qua benchmark?

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De phenom serie heeft zelfs L3 cache.....

 

als je hier eens gaat kijken heb je een idee van de onderlinge verschillen.

 

http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

 

Jouw P4 haalt 469

 

Een Athlon II 250 haalt 1663

 

De Phenom II X3 720 haalt 2513

 

De Phenom II X4 905 haalt 2716

 

Een Intel Core II duo op 3 Ghz haalt 2100

 

Een Intel i7 3.0 Ghz haalt 6300

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelijk even wezen kijken, boeiend, dit zocht ik eigenlijk een

beetje als vergelijk, maakt mijn keuze weer ietsepietse

makkelijker. Dank. Ik kan in deze niet genoeg input krijgen.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik ga voor een "afgekeurde" Phenom II. smile

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Con

 

Met het risico dat je nu gelijk nog 10 miljoen andere "veel betere" configuraties voor je kiezen krijgt.

Ik heb zojuist de volgende configuratie besteld en ik denk dat dit voor jou ook uitstekend bruikbaar is.

 

Citaat:
Processor: AMD AthlonII X4 620. Heeft geen L3 cache maar dat ga jij niet merken.

 

Voeding: Be-Quiet Be-Quiet! E6

 

Behuizing: CoolerMaster MidiTower Elite 330

 

Moederbord: Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H AM3 785G

 

Geheugen: Kingston 4GB ValueRAM 1066MHz DDR3

 

Beeldscherm: LG W2253V-PF

 

Muis en toetsenbord: Logitech Cordless Desktop EX 110

 

DVD brander: NEC SONY DVD/RW AD-7240S-0B

 

Harddisk: Samsung 1000GB Samsung HD103SJ 32/S

 

Geheugenkaartjes lezer: Scythe Kama Reader 2

 

Dit alles voor net geen 625 euries.

 

Dit is uiteraard maar een voorstel. Als jij dat wil kan je het allemaal nog veel mooier (en duurder) maken.

 

Zoals je ziet maak ik gebruik van de onboard videokaart. Mocht dat nou voor Autocad niet snel genoeg zijn steek je er voor maximaal 50 euries een AMD videokaart bij.

 

Persoonlijk denk ik dat een oude P4 met een moderne processor vergelijken hetzelfde is als appels met peren.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alweer zo'n doe ut selvurt smile

 

Wil je stabiel en superstil apparaat, kijk dan hier eens naar:

 

HP Compaq dc5800 small form factor pc (KK372ET)

 

Jouw zakelijke applicaties zijn totaal niet spannend en ook een onboard graphics adapter rukt de autocad tegenwoordig met gemak.

 

En als er hardwarematig wat mee is komt HP voorrijden.

Oja windows 7 licentie zit er ook al bij.

 

Kun je weer jaartje of 5 verder!

 

Veel wijsheid wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Beste Con

Met het risico dat je nu gelijk nog 10 miljoen andere "veel betere" configuraties voor je kiezen krijgt.
Ik heb zojuist de volgende configuratie besteld en ik denk dat dit voor jou ook uitstekend bruikbaar is.


Vooropgesteld dat ik het altijd leuk vind om andermans
configuratie te zien, al is het alleen maar om het
huwelijk wat is gesloten tussen board, processor en ram.
Daar kan ik in ieder geval van leren (als blijkt dat alles
topie draait natuurlijk)
Ik zou het leuk vinden dat er meer mensen zouden zijn die
hun configuratie kenbaar maken (als het uiteraard een beetje
in de buurt is van hetgeen ik voor ogen heb).

Misschien een nieuw onderdeel van hardware misschien?

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb me even door de bla bla van HP heen geworsteld maar dat apparaat is toch wel de miskoop van de maand hoor. Zomaar 600 euries exclusief dus dan kom je al op 720 euro en dan moet er nog een scherm bij.

 

Kan best zijn dat dat ding goed genoeg is voor Con maar als Con genaaid wil worden zijn er leukere manieren te bedenken :D

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga in ieder geval voor losse componenten.

 

Qua moederboard twijfel ik nu weer tussen de

Asus M4A78 PRO (eerdere keus) en de Asrock K10N78.

 

De processor wordt waarschijnlijk de Phenom II X2,

en twijfel nog tussen de 545 en de 550.

 

Nu nog even geheugen zoeken (fu . .) weer 80 euri's.

 

En ook nog even naar de beste IDE >> Sata converters

zoeken.

 

HG CC

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Asrock lijkt interessant maar is toch kwalitatief en in snelheid wat minder dan Asus. Detail is wel dat het een dochteronderneming is van Asus.

 

Het voordeel is de prijs.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Nou, ik heb me even door de bla bla van HP heen geworsteld maar dat apparaat is toch wel de miskoop van de maand hoor. Zomaar 600 euries exclusief dus dan kom je al op 720 euro en dan moet er nog een scherm bij.

Kan best zijn dat dat ding goed genoeg is voor Con maar als Con genaaid wil worden zijn er leukere manieren te bedenken :D


Ik vind het erg vervelend dat je ongefundeerd zulke opmerkingen maakt. Ik ga toch ook niet roepen dat er bij jouw config nog geen windows licentie bijzit, dat is alvast weer 100 euro. De garantie is in jouw geval carry-in en alleen op werking van afzonderlijke componenten. Daarnaast moet jouw boodschappenlijstje nog zelf inelkaar gezet worden. Voor sommigen een pre maar voor anderen een gruwel, zeker voor diegenen die al eens meegemaakt hebben dat het geheel niet direct wenste te werken of niet stabiel bleek te zijn.
Stel er zit een bug in het mainboard icm windows 7, krijg je dan van je leverancier een oplossing in de vorm van software of vervangende hardware?
daarnaast kost je dit degelijke apparaat uiteindelijk slechts 150 euro per jaar.

Of dat genaaid is laat ik aan ieders persoonlijke beoordeling over
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ongefundeerd? Nou OK daar gaat ie dan:

 

Citaat:
E8400 processor. Best wel aardig maar end-of-life met de nieuwe i5 en i7 processoren van Intel

 

2 Gig geheugen. Beetje weinig en DDR2 en dat is ook end-of-life

 

250 Gig harddisk. Bestaan die nog?

 

Q33 Chipset. Nauwelijks meer iets over te vinden zo oud. Als je problemen wil met Windows-7 neem je een verouderde chipset.

 

Vista. Huh???

 

Ingebouwde Intel G3100 videokaart met directX 9.0 (11 komt eraan)

 

Voeding: Geen informatie over het vermogen dus een beter videokaart kon wel eens niet mogelijk zijn

 

Geen toetsenbord of muis meegeleverd.

 

En als er een bug in een mainbord zit icm Windows-7 dan maakt de mainborden boer inderdaad een nieuw BIOS. En zelfs in het ergste geval dat die bug niet wordt opgelost, dan koop je voor 80 euries een ander bord. Ben je nog steeds veeeel goedkoper uit!

 

Zoek op G3100 en je vindt allemaal low-budget aanbiedingen vergelijkbaar met deze HP van 350-500 euro.

 

Conclusie blijft staan: Die HP is een slecht advies!

 

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con

 

Geef eens aan waarop je je huidige keuze baseert en wat dan de twijfel is.

 

Ik vindt dat je het mooi omschrijft "het huwelijk tussen processor, mobo en geheugen".

 

Naar mijn mening hoef jij je geen zorgen te maken over "de beste" combinatie van dit drietal. Het is inderdaad zo dat de ene combinatie wel eens beter werkt dan de andere. Maar dit kan je slechts bepalen met speciale testprogramma's. Dan zie je dat een combinatie wat minder punten scoort. Maar in de praktijk ga jij daar niets van merken.

 

Dus kies een goed getest mobo (toekomst vast), kies bijbehorende processor waarvan jij vindt dat die duur genoeg is en plak er wat geheugen van Kingston of Corsair op en je bent klaar.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...