Ga naar inhoud


Door Windows 7 nieuw moederboard, maar nu welke processor?


Con

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Psychosammie

Conclusie blijft staan: Die HP is een slecht advies!


Even corrigeren:

Er zit weldegelijk toetsenbord en muis bij.
Er is al een bios beschikbaar voor windows 7.
Er is al een videodriver beschikbaar voor windows 7.
Windows 7 wordt bijgeleverd, lees ook de voetnootjes eens onderaan de productpagina.

Er zijn meerdere videokaarten (PCI-E) te plaatsen:

- ATI Radeon HD 2400XT (256 MB DH) PCIe grafische kaart KD060AT
- ATI Radeon HD 3470 (256 MB SH) PCIe x16 grafische kaart FH972AA
- ATI Radeon HD 4550 DH PCIe x16 grafische kaart AT042AA
- NVIDIA Quadro NVS 290 256 MB PCIe x16 VGA KG748AA
- NVIDIA Quadro NVS 290 x 1 PCIe grafische kaart KN586AA

2 GB RAM is zat voor windows 7, net zo die 250Gb harddisk.
Er wordt hier een systeem gezocht voor kantoor applicaties, niet een of ander blits state of the art bakje.
Het voordeel van verouderde techniek is dat het nu beproefde techniek is.
De Q33 chipset is in 2007 op de markt gekomen, waar dacht je dat de microsoft programmeurs de afgelopen jaren op gewerkt hebben
en het gros van de beta-testers...

Die HP is helemaal klaar voor Windows 7 smile

Waarmee ik weer niet wil beweren dat jouw boodschappenlijst niet ok is.

Draai hier windows 7 met zakelijke shit op een intelp4 Bonanza mainboard (P4-3.0 Ghz HT), 1.5Gb RAM, nvidia geforce 7600GS.
Daarnaast ook windows 7 met zakelijk shit op een ouwe acer travelmate 6000 met 1.2 Gb RAM en 80 Gb hdd.

Werk ook met citrix en doe grofweg zelfde als Con. Ik zie de noodzaak niet voor zoveel extra performance.
Mijn volgende noodzakelijke ws ga ik zeer energiebewust inslaan, die verdienen zichzelf terug.

Nergens staat dat de prijs een belangrijke rol speelt.
Zakelijke gebruikers willen doorgaans een stabiel systeem met goede garantie en service.
Die beide laatsten heb je gewoon niet bij zelfbouw uit eigen onderdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Door Windows 7 (voelt goed) ben ik genoopt een nieuw

moederboard te kopen. Mijn huidige voldoet niet meer.

 

Dás de basis van verandering.

 

Ik heb nog een mooie kast met een redelijke voeding,

2 IDE-HD's en een card-reader. Kortom reden tot kopen

op component-niveau.

 

Voorheen zat ik te klungelen om XP in de klassieke stand

te zetten om een behoorlijke perfomance te krijgen.

 

Nu wil ik uit Windows 7 halen wat erin zit zonder me te

moeten ergeren aan trage beeldopbouw en haperingen.

 

Ik heb me inmiddels om laten praten van Athlon naar Phenom

en sta daar zelf nu ook achter. Bij mij is alles een

groeiproces en alle adviezen neem ik mee in mijn overweging.

 

Nu is mijn uitdaging nog om voor een zéér gepaste prijs een

mooi huwelijk te krijgen tussen mobo, cpu en dram2.

 

En stiekum kijk ik ook naar een dikke Sata.

 

Hier trek ik allemaal veel tijd voor uit. Met de kerstvakantie

wil ik alles in elkaar zetten en operationeel krijgen.

 

Zeg maar gewoon een leuk feestje in het vooruitzicht.

En met de input van Sat4all is het allemaal net iets leuker.

Er wordt gewoon een beetje meegeleefd, althans, zo beleef ik dat.

 

Wat dat betreft is Sat4all net een vuilinisbak smile je kunt er

met alles terecht en wordt ook nog leuk geholpen. Gewoon

toppie.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je huidige computer in takt laten en deze inclusief fraaie kast proberen te verkopen. De opbrengst bij de aanschaf van een compleet nieuwe kast doen. Een echte s-ata harddrive van bv 500 Gb is in de aanschaf niet zo kostbaar. Door dat oplappen met een conversie module blijf je zitten met een tragere hdd. Het uiteindelijk goede huwelijk van mainboard cpu en mem wordt dan alsnog onnodig vertraagd door een trager discsubsystem.

 

Welk merk + model mainboard heb je nu Con? Ik vraag dit omdat mijn P4 3 Ghz icm windows 7 wel ok performed. Wanneer performed jouw huidige machine dan net even te weinig? Het verbaasd me ronduit dat je nu reeds windows xp in classic mode moet runnen voor een goede performance. Het lijkt erop dat je videokaart de bottlenek is ipv mainboard, mem + cpu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Con.

Ik heb net zelf onlangs de pc een upgrade gegeven en heb gekozen voor een Asus M4A78 moederboard met daarop een Phenom X3 processor en ik moet je zeggen dat het loopt als een speer.

Voor zo'n 50 euries heb je 4 GB DDR2 800mHz geheugen en voor een paar tientjes een PCI Express kaartje. Een S-ATA disk kost ook weinig en is heel rap.

Dan nog Windows 7 64bits erop en het is helemaal top. Heb nu een System Performance van 5,2 (max. 7).

Voor maar een fractie van een compleet nieuwe pc.

Ikzelf heb er meteen maar een nieuwe systeemkast en 450W voeding bij gedaan maar dat is niet persé noodzakelijk.

Natuurlijk is een Intel i7 een bruut van een processor maar dat heb je allemaal niet nodig.

Ik ben hier heel tevreden mee. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

 

Succes met je keuze. smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

@theparasol

Windows upgrade-advies gaf aan dat mijn (on-board) video niet

toereikend was. Daarnaast heb ik 2 GB en dat is wat krap voor W7.

Ik draai XP in de classic mode omdat ik een zo snel mogelijk

systeem wil waarbij ik hikkende beelden voor wil zijn.

 

@Skysurfer

Ik ben een avond bezig geweest maar kwam niet verder dan

€ 56,90 in BTW voor 2 x 2 GB van Geil (1066). Dus je begrijpt

dat ik wel per PM benieuwd ben waar jij die € 50,00 (800)

kwijt ben geraakt.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In jouw geval kun je dus toe met een nieuwe videokaart met minimaal 128 Mb.

 

Mijn onboard videokaart op de laptop heeft ook slechts 64 Mb ram en loopt prima met windows7 inclusief aero.

Hoewel de advies tool van windows deze ook aangaf als onvoldoende smile

 

Die 2 Gb is genoeg voor windows 7, zeker icm de toepassingen die je hebt.

 

Als je tijd/gelegenheid hebt: probeer het uit, kan je behoorlijk pak duiten schelen!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet dat je zoveel moeite doet om hem van een aankoop af te houden.

 

Op zijn hardware zal echt Win7 wel lopen, eventueel met andere videokaart. Je kunt de performance echter nooit vergelijken met hetgene wat hij uitgezocht heeft. Die loopt er met 3 vingers (tripple core wink ) in zijn neus rondjes omheen.

 

Hij is er dan meteen weer voor een paar jaar van af.

 

Juist in programma's als autocad zal je dat verschil echt wel merken. Niet als je een beetje zit te internetten of een briefje te typen.

 

Je kunt ook moderne harde schijven toepassen (sata) die voor niet veel geld een duidelijk verschil maken met een oude ide schijf. Eventueel een leuke videokaart op PCIe wat ook niet veel hoeft te kosten. Daardoor komt ook HDVideo binnen bereik als je dat wilt.

 

Kortom je kunt weer even verder voor een paar jaar.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het ook niet helemaal. Dat geneuzel aan de onderkant van de markt met spulletjes die maar net toereikend zijn.

 

Zo duur is een nieuwe set helemaal niet en ik lees nergens dat Con op de kleintjes moet letten.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker dan, koop dan direct top of the bill I7 cpu, 8 Gb DDR3 RAM, SLI videokaart en raid 0 discsubsystem.

 

En dat autocad wordt zwaar overschat, hij zit toch geen achtbanen te construeren, in zijn geval zal het vermoedelijk gaan over installatieleidingen tekeningen en dat performed ook op zijn huidige machine goed genoeg.

 

Ik wil niemand afhouden van een nieuwe aanschaf, maar als hij die aanschaf doet op basis van de resultaten van de windows 7 adviseur van microsoft vind ik het toch jammer van de centjes.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: theparasol
Lekker dan, koop dan direct top of the bill I7 cpu, 8 Gb DDR3 RAM, SLI videokaart en raid 0 discsubsystem.

En dat autocad wordt zwaar overschat, hij zit toch geen achtbanen te construeren, in zijn geval zal het vermoedelijk gaan over installatieleidingen tekeningen en dat performed ook op zijn huidige machine goed genoeg.

Ik wil niemand afhouden van een nieuwe aanschaf, maar als hij die aanschaf doet op basis van de resultaten van de windows 7 adviseur van microsoft vind ik het toch jammer van de centjes.


Waarom meteen weer zo reageren? Het syteem wat de TS heeft uitgezocht kost veel minder dan wat jij nu suggereert.

Je kan toch niet met droge ogen vertellen dat een oude P4 met dito verouderde chipset, traag geheugen en zwakke videokaart Win7 lekker draait toch?

Het zal draaien, dat wel......

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat als Con een PC bij mekaar raapt van zo'n 800 a 1000 euro dat ie zeker met Windows 7 weer ff vooruit kan.

Zonder monitor, speakers, muis en keyboard dan wel te verstaan.

 

En dat zeg ik zonder dat ik de onderdelenprijzen gecheckt heb.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz

Je kan toch niet met droge ogen vertellen dat een oude P4 met dito verouderde chipset, traag geheugen en zwakke videokaart Win7 lekker draait toch?


Sterker nog, ik draai ermee en het presteert beter dan onder Vista.
Ik kan me voorstellen dat voor menigeen de tijd van de P4 Northwood stoneages tijd is en hun systeem intussentijd al 3 keer geupgraded hebben.
Gezien de felle reacties ben ik de enige van de repliers hier die ook daadwerkelijk ervaring heeft met de performance van deze oldtimers icm windows 7!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: theparasol
Origineel bericht van: winwiz

Je kan toch niet met droge ogen vertellen dat een oude P4 met dito verouderde chipset, traag geheugen en zwakke videokaart Win7 lekker draait toch?


Sterker nog, ik draai ermee en het presteert beter dan onder Vista.
Ik kan me voorstellen dat voor menigeen de tijd van de P4 Northwood stoneages tijd is en hun systeem intussentijd al 3 keer geupgraded hebben.
Gezien de felle reacties ben ik de enige van de repliers hier die ook daadwerkelijk ervaring heeft met de performance van deze oldtimers icm windows 7!


Beter dan Vista... duh. Ja natuurlijk loopt het beter dan Vista.

Als een auto onder Vista 0-100 in 30 seconden doet
onder Win 7 0-100 in 23 seconden in dezelfde auto.
en met de nieuwe motor 0-100 in 12 seconden... Ja je hebt gelijk het is sneller dan Vista.

Maak je niet ongerust, ik heb ook ervaring met Win 7 op oude hardware (Pentium M, 1.5 Ghz, en 1 Gb)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De prijzen flutueren erg op dit moment, geheugen wordt

duurder, mobo en processor geodkoper, het zijn allemaal

dagprijzen, da's wel duidelijk.

 

Nog even terugkomend op de HD's.

 

Ik heb nu 2 IDE HD's, die zijn op zich prima en daar hoeft

geen ander voor te komen. Dat ik Sata-converters wil gebruiken

heeft slechts te maken met het voorkomen van die smerige

flatkabels die altijd maar in de weg zitten voor de juiste

luchtstroming en zit je ook niet meer te knoeien met master

en of slave.

 

Dat ik een kleine extra Sata HD wil hebben (laat ik 80GB

zeggen) is vanwege Windows. Ik heb de illusie dat de huidige

Sata sneller is dan de oude IDE's. Met als achtergrond dat

windows continue wordt aangesproken moet in mijn opinion die

overdrachtsnelheid optimaal zijn, toch?

 

De bedoeling is dan dat ik een kleine HD neem voor de twee

windows (XP en W7) en verder niets erop (scant tevens lekker

snel met eenvirusscanner)

 

En de bestaande schijven gepartitioneerd voor programma's,

data en muziek.

 

Tevens heb je met een crash van Windows altijd je data veilig.

 

En, oja, over dat geld, ik heb het niet slecht maar ik vind het

leuk om een gelukkig huwelijk te vinden tegen een scherpe prijs.

Ik gebruik daar 4 vergelijkingssites voor maar surf ook nog

naar de webshops. Ook nog even in Duitsland geweest (gesurft)

maar daar zijn de prijzen niet veel anders.

 

Daar trek ik gewoon een maand vooruit en hoop met de kerst

alles in de lucht te trekken, afgepast zoals ik denk (mede

door jullie input uiteraard) dat ik weer even 3 jaar mak blijf.

Gewoon een leuk klusje als je een weekje vrij bent, toch?

 

HG CC

 

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...