Ga naar inhoud


verwarming d.m.v zonnenpanelen.


Gast hagar

Aanbevolen berichten

Ik ben aan het rond kijken voor een verwarming systeem met zonnenpanelen en vraag me af of dit zonder extra gas of electriciteit hulp kan.

 

Het is maar 60m2 dat verwarmt moet worden en het hoeft ook niet echt heet binnen te zijn het is om het beetje kou uit huis te houden. Ik zit hier in zuid spanje ( net onder alicante ) en daar word het toch niet echt koud maar je moet toch wel wat verwarmen om het aangenaam te maken op koudere dagen.

 

Iemand hier ervaring mee? Werkt dit en wat voor radiatoren ( welke grote ) hoeveel liter water opslag? ( boiler ) weet niet hoe dit heet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


als je een bestaande CV instalatie hebt ,kunt je die gebruiken is dat goedkoper,een dergelijke instalatie op zonne energie is erg duur,je moet nl alles aanpassen,en je hebt een opslag reservoir,een soort boiler nodig om je warm water op te slaan .en geheel zonder gas of elektra zal erg moeilijk gaan,het beste kun je bij een CV instalateur een overte aanvragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

op dit moment helemaal geen verwarming installatie, heb een hout kachel die het goed doet maar dacht om het zonnetje een beetje te gebruiken want die staat bijna elke dag op het dak te branden en als we dit een beetje kunnen gebruiken om de hele dag het koude uit huis te houden is het goed.

 

Ik zag een paneel met zo'n boiler (150 liter) voor rond de 1000 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de kou er uit te houden zul je aan een 150L boiler meschien niet genoeg hebben, om het water op te warmen op een voldoende temperatuur.Je kunt ook nog een warmte wisselaar op je houtkachel plaatsen,en deze met een boiler verbinden,dan heb je toch warm water.evt ook een aantal radiatoren in huis plaatsen,en deze op het warm water ciquit aansluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou dat wordt dan al een kleine verbouwing, kan je maar 1 ding aanraden en dat is indien mogelijk vloerverwarming leggen icm met een zonneboiler, 's winters verwarming en 's zomers het zonnepaneel uitschakelen en de vloerverwarming als koeling toepassen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

tenzij je een hele grote opslagtank hebt en de nodige meters zonnepanelen, ga je hiermee niet kostengunstig je huis verwarmen.

 

Normaal kan je met zonnepanelen een grote boiler opwarmen voor het waterverbruik per dag.

 

Wanneer je goedkoop aan de panelen en tank kan komen, zou je het misschien als bijverwarming kunnen gebruiken, i.c.m. vloerverwarming.

 

Ik denk, dat vloerverwarming in je huis bouwen, incl. vloerisolatie nog een hele klus wordt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn idee is dat je met zonneenergie kan voorverwarmen bij koude periodes, en een deel van de warmte kan opslaan in een boiler, maar die moet groot zijn(kost veel geld...)

Valt me op dat er in Spanje (Noorden)weinig zonneboiler installaties gezien heb!

Terwijl integendeel in DL vanaf Keulen en lager d'r zeer veel gebruikt worden...

Als je het chauffagewater kan opvarmen via zonneenergie tot vb 40à50° zal de brander niet veel aanslaan...

Als je gedurende de zonneuren je huis uitwarmt zal je tijdens de avonduren ook zoveel niet moeten bijstoken... Da's mijn idee.

Naar fotovoltaïsche energie ben ik minder geneigd, alhoewel het daar beneden wel al meer zal geven als 2000km noordlijker!

Ik vind hun rendement 20% beneden alles...

Misschien zijn er am UV gevoelige panelen die een groter rendement hebben? En die niet zo invalshoekgevoelig zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben even vanmiddag gaan kijken bij een zaak die zo'n paneel had staan met een collector en met die, een kleine gas kachel, 4 radiatoren en aansluitingen e.d. die nodig zijn kwam het op een 2500 euro uit.

 

Dit verbruikt dan heel weinig gas om de temperatuur s'avonds en s'nachts aangenaam te houden en overdag zonder extra bij verhitten genoeg warmte zou zijn om te verwarmen en heet water in huis te hebben.

 

Die link is interesant maar hier in het zuiden hebben wij minder warmte nodig en hebben meer zon dus die discussie is hier toch niet echt van toepassing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hagar
ik ben even vanmiddag gaan kijken bij een zaak die zo'n paneel had staan met een collector en met die, een kleine gas kachel, 4 radiatoren en aansluitingen e.d. die nodig zijn kwam het op een 2500 euro uit.

Dit verbruikt dan heel weinig gas om de temperatuur s'avonds en s'nachts aangenaam te houden en overdag zonder extra bij verhitten genoeg warmte zou zijn om te verwarmen en heet water in huis te hebben.

Die link is interesant maar hier in het zuiden hebben wij minder warmte nodig en hebben meer zon dus die discussie is hier toch niet echt van toepassing.


Heb je al eens aan een gaskachel gedacht? Ik weet niet hoe het precies in Spanje zit maar ik herinner mij van de vakantie dat Spanje en Turkije wat dit soort dingen niet veel scheelde (op de prijzen na dan...). Veel mensen hier gebruiken een kachel met een gasfles, dat kost geen drol aan verbruik.

Ook is hier sinds een jaartje of 2 de 'natuurwarmte' in opkomst d.m.v. een marmeren plaat aan de muur die je m.b.v. electriciteit opwarmt. Men zegt dat ook hierbij verbruik erg laag ligt.

Je zou ook electrich kunnen stoken en die electriciteits verbruik met zonnecollectoren verzamelen.

Ik weet niet veel van zonneenergie af behalve dat er 2 soorten van opvang mediums zijn. Zonnepanelen en Zonnecollectoren - waarbij 1 water verwarmt en de andere de straling in electriciteit omzet.

Zou je dit in combi met e.o.a. accu doen dan kun je overdag verzamelen om 's avonds te verbruiken? Eventueel overschot kun je vervolgens op je stroomnet verbruiken om je rekening naar beneden te halen, en 's zomers is het natuurlijk ook voordeliger om je airco's op zonneergie te laten draaien.

Ik weet ook nog, en dan houdt mijn kennis echt op, dat hier in Turkije men alleen maar bezig is met wateropwarming en niet of nauwelijks met electriciteit - i.i.g. wat betreft prive gebruik. Ik denk dat dit ook wel niet zonder reden zal zijn, kostenplaatje en/of rendement denk ik.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

heel mooie samenvatting Sjattuh,

 

de rendabiliteit is verschillend per energie, input en systeem

alsook per land

 

publiek kwam ik ook van paniso een sheet1 tegen die een leuke berekening mogelijk maakt ware het niet dat die gelinked was aan sheet2 welke je niet erbij krijgt

dus de halve waarheid openbaren.

 

en juist die twee samen geven verbruik en kostenbesparingen aan op lokatie, daar per temperatuur, zonuren en gebruik ook in te voeren.

 

dergelijke sheets gebruiken wij vaak maar daar onder licenie dus niet openbaar/NP (ook niet niet openbaar verkrijgbaar)

 

het voert misschien ook erg ver om dat alles vooraf te kunnen berekenen op dees site, gratis en voor niks gaat de zon op

dus die zon kan helpen, maar hoeveel is rekenkunst en systeemkeuze.

 

of overigens een 2,5 kWatt/uur windturbine, net zo groot als je satellietschotel niet veel slimmer is hangt af van de wind in spanje...

 

ciao

 

 

 

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag je in Spanje een beetje knutselen, of zijn er daar ook lastige regels? Houd je van experimenteren? smile

 

Als je een oude platte CV-radiator zwart verft en in een houten bak legt, op een laag steenwol, en de bak afdekt met een (oude) glasplaat, heb je voor géén geld een zonnecollector. Je slaat het opgewarmde water in een geïsoleerd vat op. (Vat kun je bijv. ingraven in de grond).

[collector]=====[pomp]=====================[vat]

's Winters schakel je er een radiator in je woning tussen.

[collector]=====[pomp]===[radiator]=========[vat]

 

Ik woon in een flatje; had ik een tuin dan had ik dit zelf al eens geprobeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...