Ga naar inhoud


Vraag over accu's van handgereedschap


Thomas2000

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een slagmoersleutel welke met NiCd accu's werkt. Deze werken nu na 2 jaar niet goed meer. Toen heb ik die opengeschroeft en geconstateerd dat er één cel kapot was gegaan. Nu heb ik wel hier en daar gekeken en zag dat je gemakkelijk nieuwe cellen erin kan solderen. Nu is mijn vraag, kan ik daar evt li-ion cellen in zetten? Of Nimh, want die hebben een hogere capaciteit.

 

Op de huidige cellen staat SC 2000 Mah. Het accupack bevat 3 punten + en - en nog een andere, welke zit verbonden met een klein metalen staafje (thermostaatje oid?), waar op staat JJD-45.

 

Op de lader staat NiCd 2,5 A DC 24 volt.

 

Link naar de slagmoersleutel

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites


NEE! er zijn een paar belangrijke verschillen:

 

- NickelCadmium wordt warm als de accu opgeladen is: de lader merkt dit en gaat over op druppellading,

 

- NiMh accu's worden al na +/-7 minuten laden warm en zou op een NiCad lader dus niet verder opgeladen worden. Een mini chip geeft een speciale lader het sein door te gaan met laden en er worden andere gegevens gebruikt om te weten dat de accu vol is;

 

- Li-Ion accu's hebben een flink stuk electronica in de accu zelf en in de lader. Je zult wel zien dat een complete accu niet alleen een +, - of T contact hebben, maar nog een paar extra. Via die extra contacten wisselen de accu en de lader gegevens uit over hoe vaak geladen en hoe de toestand van de cellen is... Ook hier wordt weer een speciale lader gebruikt.

 

Ik weet dit omdat ik gereedschap op accus verkoop.

 

Let bij het gebruiken van een lader dus op de normen die er op staan: Nicad, NiMH en/of Li-Ion.

 

Soldeer zo min mogelijk of zo kort mogelijk: de hitte beschadigt de cel van binnen.

 

Ik hoop dat je er iets van hebt opgestoken.

 

Wees gegroet.

Het is hoogstwaarschijnlijk dat er binnenkort iets onwaarschijnlijks gaat gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dank voor je antwoord.

 

Druppel functie heeft de lader denk ik niet, omdat de accu na een week alweer bijna leeg is, terwijl het 'vol lampje' nog brand. Maar goed, ik zl eerst eens informeren wat een nieuwe accu zal kosten en anders een nieuwe slagmoersleutel aanschaffen.

 

Bedankt!

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan de batterijen wel vervangen door NiMH maar dan wel allemaal en niet alleen die ene die stuk is.

 

Met de originele lader mag je dan niet veel langer laden dan nodig. Theoretisch is dat de duur aangegeven door de capaciteit van de gebruikte cellen te delen door de stroom geleverd door de lader. Stel je hebt cellen van 2500 mAh en de lader kan 2,5 A leveren dan is de laadduur 2,5 Ah / 2,5 A = 1 uur.

Gesofisticeerde laders voor NiMH meten effectief wanneer de cellen vol zijn en gaan dan op druppelladen over wat de levensduur verlengt tov de methode hierboven met een NiCad lader maar op het einde van de rit zal je goekoper af zijn met niet volledig optimmaal gebruik van NiMH cellen dan een nieuwe originele batterij pack te kopen.

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

 

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of je die slagsleutel op plaatsen waar je niet met een compressor kan komen (al dan niet met een lange slang).

 

Maar ik heb een pneumatische en die compressor doet zijn werk wel en lucht voldoende, zelfs een bouwmarkt op de hoek kwaliteit.

 

Voordeel is dat een slagmoersleutel waar nog wel een TUV logo op staat minder kost dan een nieuwe accu.

 

Ben steeds meer met lucht gaan doen. Heb het een beetje gehad met het accugereedschap van de gele bekende merken tot bekende oranje en bekend groen.

 

40 liter tank 8-10 bar rond de 100 euro, en daar werkt het bij mij prima op.

 

Nou moet ik niet liegen, want bij de slagbeitel mijn badkamer de tegels uitslopen kostte af en toe een 2-3 minuten pauze. (ach veegpauze....toch)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: fdm
NEE! er zijn een paar belangrijke verschillen:

Als ik me niet vergis, kan daarop nog worden aangevuld dat NiCad's de opgeslagen energie sneller kunnen vrijmaken en daardoor een grotere stroom kunnen leveren. Ze zijn daardoor geschikt voor instrumenten die veel energie gedurende korte periodes gebruiken. Zoals gereedschap.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een slagmoersleutel op accu neem je iets gemakkelijker mee in

de auto. Voor mijn vrouw gekocht om de bouten van een wiel los

te krijgen. Als de betreffende slagmoersleutel van topicstarter

't zelfde doel dient, kan ie misschien (zonder accu) via de sigarenaansteker worden gebruikt.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn advies ga niet zelf zitten prutsen met accu's

Ik heb zelf ook dure accu's gekocht, compleet pack van gemaakt (was de helft goedkoper dan een complete kopen)

Flink liggen kloten om het allemaal weer pas te krijgen in de behuizing en ????

Waardeloos.

De machine heeft met deze accu nauwlijks kracht (blijft wel heel lang draaien) maar een schroef indraaien kost al moeite, ook met volle accu.

 

Vandaar dat ik het nu wat anders heb opgelost nl. simpelweg 12V gereedschap kopen.

Gebruiken tot de accu stuk is.

Dan de accu afkoppelen en een dik krulsnoer bevestigen.

(k heb zelf de accu laten zitten ivm. balans van de machine)

simpelweg een 12V 7Ah accu op dit krulsnoer aansluiten en je hebt plots een beest van een machine voor slechts 27 euro.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik em met name voor allerlei klusjes. Soms heel veel en dan weer een 2 of 3 weken niet.

 

Op perslucht heb ik er ook 2 maar word moe van al die slangen, en deze kan je onderweg ook nog gebruiken. Ik denk eraan om een nieuwe te kopen, maar dan met li-ion accu.

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is ook een bedrijf in Hengelo die er dan geen originele in zet maar juist accu's van een betere kwaliteit en meestal met een hoger vermogen.

Kost dan ook een paar cent maar nog steeds goedkoper dan origineel.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Is bij de bouwmarkt een nieuwe boormachine niet goedkoper als een losse accu?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Thomas2000
Ik heb hier een slagmoersleutel welke met NiCd accu's werkt. Deze werken nu na 2 jaar niet goed meer. Toen heb ik die opengeschroeft en geconstateerd dat er één cel kapot was gegaan. Nu heb ik wel hier en daar gekeken en zag dat je gemakkelijk nieuwe cellen erin kan solderen. Nu is mijn vraag, kan ik daar evt li-ion cellen in zetten? Of Nimh, want die hebben een hogere capaciteit.

Op de huidige cellen staat SC 2000 Mah. Het accupack bevat 3 punten + en - en nog een andere, welke zit verbonden met een klein metalen staafje (thermostaatje oid?), waar op staat JJD-45.

Op de lader staat NiCd 2,5 A DC 24 volt.

Link naar de slagmoersleutel


Oeps.......toen ik je header las dacht ik dat je het over de vibo van 'n vrouw had ??? smile

On-topic: domme vraag misschien maar is het niet veel goedkoper om gewoon nieuwe aan te schaffen, want accu's zijn toch vaak het duurste onderdeel van z'on apparaat ?

mvgr,
djpetit

Rebox 9000HD, DM600; Twinmonoblock(19-23),78 cm Triax wok,Pioneer plasma scherm PDP436PE,Nikon D60,ps3 80 GB,, 9-9-9 getrouwd en trotse Pappa van de mooiste dochter ter wereld !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms bestaat dit vervangpack niet meer en ben je verplicht een batpack te openen en de batterijen te vervangen...

Ik heb vastgesteld dat de NiCd bats een memoryeffekt hebben, maar toch dit soort batterijen levert de grootste stroom en bijna geen zelfontlading...

Die NiCd traag laden en wegzetten en na 3mnd terug laten leeglopen en opnieuw traag volladen, houdt ze in conditie

Voor de NiMh batterijen geldt geen mem effekt maar een grote zelfontlading die stijgt met de capaciteit! Leveren zo geen grote stromen als de NiCd...

De LiIon nog niet gevonden/getest als vervangbatt.

De LiIon zit ook veelal in een niet standaard vorm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...