Ga naar inhoud


Kleinschalige GSO


Gast AK77

Aanbevolen berichten

Dag allen,

 

Als bewoner van een appartementencomplex waar het niet toegestaan is een schotel te plaatsen,ben ik op zoek gegaan naar een andere oplossing. Daar de opdrachtgever zelf geen GSO heeft laten plaatsen, wil ik dat met een aantal medebewoners zelf gaan doen.

Een bedrijf dat we benaderd hadden, vroeg 48000 euro. Leek ons vrij veel voor 36 appartementen, waarvan er maximaal 16 gebruik van zullen maken.

De volgende satellieten moeten ontvangen kunnen worden: Astra 1,2 en 3. Hotbird en Turksat.

 

Vraag is hoe wij dit het beste kunnen doen. Ikzelf was gekomen met het idee om een multytenne te gebruiken voor de 1e vier en een aparte voor Turksat. Is dit handig, of is er een betere oplossing? Zo een Wave frontier, lijkt me ook wel iets, maar moet je daar dan ook niet alerlei switches voor aanschaffen?

 

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat jullie interessante suggesties hebben.

 

Alvast bedankt voor ale hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Moderator

Welkom op dit forum.

 

Kijk eens hier >Klik hier<

 

Multytennes gaan niet werken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Eigenlijk kan je hier zien, dat zo'n GSO met een Wavefrontier T-90, wat kabel en Switches zelf te bouwen is, wanneer je een beetje handig bent.

Misschien kan je contact opnemen met de bouwer, hij kan je denk ik zo verder helpen.

In welke regio zitten jullie eigenlijk?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag,

 

Wij zitten in de regio Amsterdam( West). Vreemd genoeg hebben ze bij de meeste nieuwbouw appartementen hier in de omgeving wel GSO's geplaatst. Ik heb contact oppgenomen met de opdrachtgever, maar die beweerde dat het plaatsen van een GSO te duur zou zijn. Belachelijk argument, want waarom hebben ze het bij de huurappartementen (vrije sector) wel gedaan? Geen antwoord.(Wijzelf zitten in een koop-complex).

De installatie op de foto ziet er goed uit, alleen wordt het voor ons denk ik dan te duur. Uit inventarisatie is gebleken dat de bewoners de BBC zenders (Astra 2), Hotbird (Arabische kanalen) Turksat en Astra 1 willen ontvangen.

De bekabeling (en daar moeten we dan ook nog toestemming voor zien te krijgen)moet via de gevel langs kozijnen lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: AK77
Dag allen,

Als bewoner van een appartementencomplex waar het niet toegestaan is een schotel te plaatsen.....


Aangezien u zelf eigenaar bent vraag ik me af van wie het niet toegestaan is? Van de vve bent u zelf en alle andere eigenaars die satellietontvangst willen hebben ook lid.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt dat ik ook eigenaar ben. Ik mag een schotel plaatsen op het balkon, mits het niet uitsteekt en mag het ook niet aan de reling bevestigen.

Ik heb echter op die manier geen ontvangst. Aan de gevel plaatsen mag niet volgens de splitsingsakte. Het merendeel van de bewoners is daar ook tegen.

Vandaar dat we een brief hebben gestuurd aan het bestuur van de VvE met daarin ons voorstel om op het dak de schotel te plaatsen.

Het liefst 1 centrale schotel, maar eerder bedacht ik me ook dat iedereen het lekker voor zichzelf uitzoekt en zijn/ haar eigen schotel lekker op het dak plaatst. Probleem wordt dan wel de aansprakelijkheid ivm mogelijke schade etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meest logische is idd een collectieve installatie bestaande uit een of twee schotels. 48000 is igg veels te veel.Bij correcte plaatsing is er geen schade, maar afgesproken kan worden dat alle mensen die aangesloten zijn collectief aansprakelijk zijn igv schade.

 

groet,

 

 

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wat de kosten voor de hardware betreft, denk ik dat die per aansluiting nog wel meevallen.

 

De Wavefrontier + LNB's en antennevoet schat ik op iets van € 500,- Voor de nodige switches misschien iets van € 2500 tot € 5.000. Daarna nog het verdeelnet.

Een ruwe schatting aan materiaal is tussen de € 150 en € 250 per aansluiting. (36 aansluitingen.)

De meeste kosten zullen in de aanleg van het verdeelnet gaan zitten. (Arbeidsloon).

 

Vanaf de technische ruimte moet je voor elke aansluiting met een aparte kabel naar de woning.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is een beetje onduidelijk, tot dusver

 

je schrijft over een opdrachtgever?

is dat de ontwikkelaar die de appartementen liet bouwen en de appartementen verkoopt

of is het de afnemer van het nieuwe gebouw die enkel de verkoop regelt

of is het puur zo'n makelaarsclub die sowieso 0 verstand heeft.

 

als je nog niet gekocht had en een dergelijke wens geuit had jegens de ontwikkelaar, zou het misschien een kans gehad hebben

 

maar ontwikkelaars zijn lui en willen niks extra's leveren als er niks tegenoverstaat (winst)

 

De VVE is gehouden aan de splitsingsacte

De VVE kan echter toestemming geven voor plaatsing van schotels (of GSO) op het dak

De VVE besluit bij meerderheid van stem voor of tegen

De VVE is zelfs bij een privé wok op het dak niet aansprakelijk maar de eigenaar van die wok indien men dat vooraf schrifetlijk heeft vastgelegd

 

Ik heb er een op het dak (12 hoog) en iedereen was blij (ook ik) dat de wok weggehaald werd van het balkon, dus men werkt graag mee, is mijn conclusie.

 

De kwestie hoe je coax naar je appartement krijgen is wel het allerbelangrijkste...

Via de gevel lijkt me uitgesloten

a) is te duur (RVS kabelgoten:verzekering)

B) ontluchtingsschacht en dakventilatie kap indien je weet hoe die benut zijn (revisie tekening installateur opvragen, MOET er zijn)

 

zelf had ik het geluk een oude vuilstortkoker met ontluchting naar dak, te kunnen gebruiken, helemaal leeg dus.

 

ciao

 

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
het is een beetje onduidelijk, tot dusver

je schrijft over een opdrachtgever?
is dat de ontwikkelaar die de appartementen liet bouwen en de appartementen verkoopt
of is het de afnemer van het nieuwe gebouw die enkel de verkoop regelt
of is het puur zo'n makelaarsclub die sowieso 0 verstand heeft.

als je nog niet gekocht had en een dergelijke wens geuit had jegens de ontwikkelaar, zou het misschien een kans gehad hebben

maar ontwikkelaars zijn lui en willen niks extra's leveren als er niks tegenoverstaat (winst)

De VVE is gehouden aan de splitsingsacte
De VVE kan echter toestemming geven voor plaatsing van schotels (of GSO) op het dak
De VVE besluit bij meerderheid van stem voor of tegen
De VVE is zelfs bij een privé wok op het dak niet aansprakelijk maar de eigenaar van die wok indien men dat vooraf schrifetlijk heeft vastgelegd

Ik heb er een op het dak (12 hoog) en iedereen was blij (ook ik) dat de wok weggehaald werd van het balkon, dus men werkt graag mee, is mijn conclusie.

De kwestie hoe je coax naar je appartement krijgen is wel het allerbelangrijkste...
Via de gevel lijkt me uitgesloten
a) is te duur (RVS kabelgoten:verzekering)
B) ontluchtingsschacht en dakventilatie kap indien je weet hoe die benut zijn (revisie tekening installateur opvragen, MOET er zijn)

zelf had ik het geluk een oude vuilstortkoker met ontluchting naar dak, te kunnen gebruiken, helemaal leeg dus.

ciao



Het nieuwbouwcomplex waar wij in wonen is gebouwd in opdracht van een woningbouwvereniging, te weten Ymere. Het is een complex met enkel koopwoningen (36 in totaal). Zo een woningbouwvereniging bepaalt ook wat voor voorzieningen er komen en inderdaad of het rendabel is. Zij hebben geen opdracht gegeven tot het plaatsen van een GSO systeem, terwijl de opdrachtgever/ woningbouwvereniging van een naastgelegen complex (dat vrijwel identiek is aan ons complex) dat wel heeft gedaan.
Wij, leden van de VvE hebben toen het initiatief genomen om het zelf uit te zoeken. Ik heb hierover via het bestuur van de VvE informatie ingewonnen bij Ymere.
Zij leggen het nu weer bij ons neer en we mogen erover gaan stemmen. Over het plaatsen van een schotel op het dak dus. Maar voordat het zover is, moeten wij, de initiatiefnemers, een kant en klaar plan hebben inclusief kostenplaatje.
Daar ben ik nu mee bezig dus. Inventariseren wat het kost om een kleinschalige gSO vorm te geven en te plaatsen.
Mijn tweede plan is om als dat te duur wordt, toestemming te vragen of een ieder zijn of haar eigen schotel op het dak mag plaatsen. Voor mijzelf is het geen ramp, want woon op de 1 na bovenste verdieping en mijn bovenbuur heeft al toestemming gegeven om de kabel langs zijn kozijn te laten lopen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

oké duidelijk

 

voor het kostenplaatje heb ik destijds sat monterende bedrijven verzocht een offerte te maken na aanleiding van een gesprek ter plekke

 

zonder kabellengte gaf er een 28000 euro (excl BTW) op voor 4 sat posities en voor 60 appartementen

 

dat vonden wij al te duur

de geinteresseerden hebben nu hun eigen installatie staan

 

en juist omdat de kabels zo makkelijk aan te brengen waren is het een fluitje van een cent geweest, ook voor anderen in de toekomst

 

dat gaat bij jou wellicht spaak

ook ofschoon je maar twee lagen hoger moet met kabels, zal je het los aan de gevel niet kunnen verwezenlijken

a) verzekering

B) architect zijn toestemming

c) hoogwerker om de stijgleidingen in RVS kabelgoten te monteren

 

kijk naar de ventilatie schachten en ventilatiekappen bovendaks.

 

ciao

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Wat de kosten voor de hardware betreft, denk ik dat die per aansluiting nog wel meevallen.

De Wavefrontier + LNB's en antennevoet schat ik op iets van € 500,- Voor de nodige switches misschien iets van € 2500 tot € 5.000. Daarna nog het verdeelnet.
Een ruwe schatting aan materiaal is tussen de € 150 en € 250 per aansluiting. (36 aansluitingen.)
De meeste kosten zullen in de aanleg van het verdeelnet gaan zitten. (Arbeidsloon).

Vanaf de technische ruimte moet je voor elke aansluiting met een aparte kabel naar de woning.



Wat zie ik allemaal over het hoofd wanneer ik als leek zeg dat ik die Wave Frontier neem met 4 lnb's en deze switch
Excuses als ik betweterig over kom, maar das totaal niet mijn bedoeling.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

@AK77, vraag even een moderator, de link weg te halen.

De link is denk ik te commerciëel.

Een link naar een fabrikant is wel toegestaan.

Bijvoorbeeld >Kathrein<, Kathrein Sat-IF distribution system.

 

Voor 16 aansluitingen en 4 Sat posities voldoet dit al.

 

Jullie vraag was echter voor 5 Sat. posities.

Je zou echter 2 groepen kunnen maken, met ieder een pakket van 4 Sat. posities.

 

Je kan hierbij nog steeds volstaan, met één Wavefrontier schotel!

 

Ik heb ook positieve ervaringen met ontluchtingskanalen in Appartemensbebouwen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...