Ga naar inhoud


[Televisie] Ziggo blokkeert vanaf 2 februari Alphacrypt-cams in CI+-tv's


uniden

Aanbevolen berichten


  • Reacties 117
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: jalu

Ga er maar rustig van uit dat al deze mogelijkheden al lang in de gecertificeerde firmware zit


Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat de huidige apparatuur in staat is om het verregaandere DRM signaal van een CI+ gecodeerde stream te lezen en commando's hiervan uit te voeren (zoals het niet meer door kunnen spoelen van reclame).
Ook niet na een update van de firmware, want er zou zomaar eens een speciale chip vereist kunnen zijn (die zich wel in CI+ modules bevindt en apparatuur waar vanuit de fabriek rekening is gehouden met CI+, zoals enkele tv's nu).

RTL Duitsland lijkt namelijk de DRM teugels te hebben laten vieren sinds men ook decoders toe laat op het HD+ platform welke in eerste instantie geen CI+ konden handelen, maar na een firmwareupdate van de receiver fabrikant wel bruikbaar zijn.

Ik moet het dus eerst nog maar zien of onze huidige generatie DVR's straks geen reclameblokken meer door kunnen spoelen. wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag gebeld met ziggo en daar is van een blokkade van de alphacrypt niets bekent.

 

Het volgende verhaal op het net gevonden.

 

De aankondiging van Ziggo om CI+ te introduceren zorgde vorige week voor grote onrust onder gebruikers van de Alphacrypt CAM, een module die door duizenden mensen gebruikt wordt in TV’s van Sony en Loewe en in Media Center PC’s. In Info TV geeft woordvoerder Gradus Vos van Ziggo deze week uitleg over wat CI+ voor klanten van Ziggo zal betekenen.

 

Voor gebruikers van de Alphacrypt CAM heeft Vos goed nieuws. “Ze hoeven zich zeker de eerste anderhalf jaar geen zorgen te maken” aldus Vos. Ziggo gaat geen updates uitvoeren met als doel de CAM uit te schakelen. “Wij willen helemaal niet van die Alphacrypt-gebruikers af [..] vooralsnog zal die CAM module gewoon blijven werken.” Wel tekent Vos daarbij aan dat Ziggo de CAM niet ondersteunt en dat een probleemloze werking dus niet gegarandeerd is.

 

Toch is het mogelijk dat de Alphacrypt CAM door noodzakelijke updates aan de Irdeto 2 beveiliging buiten werking raakt. “De eerste anderhalf tot twee jaar zie ik dat echter niet gebeuren” zegt Vos. Bovendien zal Ziggo Alphacrypt gebruikers in dat geval helpen om tot een alternatieve oplossing te komen. Wat wat bektent kon Vos nog niet concreet zeggen.

 

Mogelijk moet deze oplossing gezocht worden in een CI+ oplossing voor de PC. Volgens Vos kunnen ook fabrikanten van PC hardware aankloppen voor een CI+ licentie. Die fabrikanten zullen zich dan uiteraard wel aan alle regels met betrekking tot copyright moeten houden.

 

 

Gr. Richard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Apple740
Origineel bericht van: jalu

Ga er maar rustig van uit dat al deze mogelijkheden al lang in de gecertificeerde firmware zit


Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat de huidige apparatuur in staat is om het verregaandere DRM signaal van een CI+ gecodeerde stream te lezen en commando's hiervan uit te voeren (zoals het niet meer door kunnen spoelen van reclame).
Ook niet na een update van de firmware, want er zou zomaar eens een speciale chip vereist kunnen zijn [...].



Natuurlijk is er geen speciale chip vereist. Dit is allemaal probleemloos softwarematig te regelen. En nogmaals, CI+ op zich is helemaal geen codering, slechts een set afspraken over de communicatie tussen CAM en ontvanger.

Aangezien Ziggo de eisen voor certificering van decoders niet bekend maakt, maar wel vaststelt, kun je er dus redelijkerwijs van uit gaan dat de beperkingen die men met CI+ probeert in te voeren op "vrije" apparatuur al lang zijn ingebouwd in de firmware van gecertificeerde set-top-boxen.

DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: jalu

Natuurlijk is er geen speciale chip vereist. Dit is allemaal probleemloos softwarematig te regelen.


Blijft voor mij de vraag over waarom CI+ ontwikkeld is, en men de verregaande DRM controlemogelijkheden niet gewoon aan de huidige standaard heeft toegevoegd middels updates e.d.



Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Apple740
Origineel bericht van: jalu

Natuurlijk is er geen speciale chip vereist. Dit is allemaal probleemloos softwarematig te regelen.


Blijft voor mij de vraag over waarom CI+ ontwikkeld is, en men de verregaande DRM controlemogelijkheden niet gewoon aan de huidige standaard heeft toegevoegd middels updates e.d.


Omdat een ketting zo sterk is als de zwakste schakel. En CI biedt geen bescherming van de gedecodeerde controlwords en dús de mogelijkheid deze te onderscheppen en zo de gedecodeerde stream ongecodeerd te kunnen opslaan. En de mogelijkheden op het gebied van DRM (wissen van opnames na een paar dagen, opnemen verbieden, etc) zitten nu eenmaal niet vastgelegd in de CI standaard en fabrikanten van apparatuur met een CI-slot zou dus door de zender opgelegde beperkingen gewoon kunnen negeren. En dát heeft men dus aangepakt doordat de module en het apparaat elkaar nu moeten vertrouwen om überhaupt met elkaar te kunnen communiceren.

Effectief zorgt CI+ ervoor dat de fabrikanten die de CI+ norm ontwikkeld hebben andere fabrikanten kunnen dwingen zich aan die norm te houden en anders volgt er geen certificering en dus geen CI+ compatibiliteit.


DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist, maar dan moet je dus de CI of de ontvanger kunnen vertrouwen, om te zorgen dat ze elkaar weigeren. De chipkaart op zich bevat alle sleutels om de data te ontcijferen, zodra de klant controle heeft op wat er tussen zit, zal datgene zich altijd naar de kabelboer kunnen voordoen als een gecertificeerde ontvanger + CI-module.

 

Die DM8000 die in je handtekening staat is een voorbeeld van een apparaat waarbij de eindgebruiker controle heeft op wat er tussen zit, dat apparaat zal dus altijd beeld geven: Hij kan zich via de kaartlezer naar de kaart voordoen als CI+-module en naar de kabelboer als CI+-ontvanger.

 

Die CI+ is dus een techniek die cryptografisch gezien nooit veilig te krijgen is. Het enige wat men kan doen is juridisch (patenten e.d.) fabrikanten verplichten apparatuur te maken waar de eindgebruiker geen controle over heeft. Het is een zeer moeilijke opgave dat af te dwingen (de Dreambox wegprocederen is al eens geprobeerd in het verleden), en bijgevolg zullen opgenomen films altijd geüpload kunnen worden naar Usenet.

 

Met andere woorden, wat men hoopt gaat niet bereikt worden. Men dupeert wel klanten, zij het Alphacryptgebruikers, zij het gebruikers die voor een legitiem doel een film willen opnemen. We hebben met downloadbare muziek al gezien waar dit toe leidt: De klandizie begon massaal de ge'DRM'de produkten zoals ondeugdelijke CD's te boycotten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn inziens is de ingreep van Ziggo onrechtmatig en aan te vechten bij instanties als de OPTA en DG Concurrentie. Moet je wel een klacht indienen, een simpele klachtbrief kan al voldoende zijn om de machinerie in werking te zetten.

 

Ziggo dwingt namelijk haar eigen apparatuur af (hun eigen CI+-module), ten opzichte van een module die de standaarden perfect implementeert en zelfs door Irdeto gecertificeerd is. De beperkingen die Ziggo wil kunnen uitoefenen betreffen zaken die volstrekt rechtmatig zijn en dus geen argument zijn om de AlphaCrypt te blokkeren.

 

Een ander bezwaar dat ik zie is jouw eigendomsrecht: Ziggo mag niet zomaar zonder jouw toestemming jouw apparatuur op afstand gaan lopen bedienen. Dit is wel een zwakker argument, omdat jouw toestemming d.m.v. algemene voorwaarden te verkrijgen is. Maar dat moet wel gebeuren.

 

Als ik klant was bij Ziggo had ik die klacht wellicht zelf wel ingediend, maar helaas, ik verkies de schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...