Ga naar inhoud


[Binnenland] Digitale TV in Nederland groeit bij de kabel en via de ether. Satelliet gedaald.


Gast calculator

Aanbevolen berichten


  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: Littlesat
Wil je de VRT bij Ziggo kijken dan ben je nog altijd 16.40 kwijt per maand. Bij CDS zit dat in het Familiepakket van 13.50 per maand. Alleen bij Digitenne kan het goedkoper... 8.50.

Ik wordt hier zo simpel van hé Littlesat, VRT zit al jaren GRATIS!!!!!!!!!! op de kabel(analoog) CD heeft dat nooit gedaan in het standaard pakket cry


Het blijkt dat je er simpel van wordt inderdaad. Gratis bestaat niet bij de kabel, het analoge basispakket waar jij het over hebt en waar de VRT standaard inzit is gewoon drie euro duurder dan het Familiepakket van CDS. Jij wilt dus standaardpakketten met elkaar vergelijken ongeacht de prijs? Zoals jij redeneert is het onmogelijk de discussie zuiver te houden.


DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

VRT zit al jaren GRATIS!!!!!!!!!! op de kabel(analoog)

Nu wordt ik echt simpel. Die 16.40 die je voor Ziggo betaalt is dat gratis???? Zelfs Nederland 1,2 en 3 krijg je niet gratis bij de kabel iets wat wel bij de satelliet gaat gebeuren. Niet alleen Nederland 1,2 en 3, maar ook Nederland 1, 2 en 3 in HD... Tja kun je weer zeuren dat je een ontvanger en een kaartje moet kopen en registreren voor satelliet...

De enige provider waar je de VRT echt gratis mee krijgt is Digitenne. Je moet dan wel het geluk hebben dat je dicht bij de Belgische grens woont...
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Littlesat
Nu wordt ik echt simpel. Die 16.40 die je voor Ziggo betaalt is dat gratis???? Zelfs Nederland 1,2 en 3 krijg je niet gratis bij de kabel iets wat wel bij de satelliet gaat gebeuren. Niet alleen Nederland 1,2 en 3, maar ook Nederland 1, 2 en 3 in HD... Tja kun je weer zeuren dat je een ontvanger en een kaartje moet kopen en registreren voor satelliet...


Laat ik het een positief zeggen. Die €16.40 is het vastrecht van de kabelaansluiting.
Je krijgt hierbij
a) de mogelijkheid om gratis de analoge radio/tv kanalen te ontvangen,
B) de mogelijkheid om digitale radio/televisie te ontvangen
c) de mogelijkheid om een aansluiting op internet te krijgen
d) de mogelijkheid om telefonie vai de kabel te krijgen

Origineel bericht van: Littlesat
De enige provider waar je de VRT echt gratis mee krijgt is Digitenne. Je moet dan wel het geluk hebben dat je dicht bij de Belgische grens woont...


Klopt ook weer niet. Ook als je niks van KPN/Digitenne hebt, kun je de - als je in het ontvangstgebied zit - DVB-T kanalen van vlaanderen ontvangen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Iedereen in nederland heeft wel 1 of meerdere tv´s in huis, waar een analoge antenne ingang opzit.


Er zijn al kabelnetten, waar ze pas geleden hun laatste analoge zender hebben uitgeschakeld.
Dus met die analoge TV ga je het ook niet meer redden.

En ik betaal heel wat minder dan € 16,40. voor satelliet.
(De digitale satelliet SD ontvanger kreeg je pas geleden bij Canaldigitaal voor niets.)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: iRuud
Laat ik het een positief zeggen. Die €16.40 is het vastrecht van de kabelaansluiting.
Je krijgt hierbij
a) de mogelijkheid om gratis de analoge radio/tv kanalen te ontvangen,
B) de mogelijkheid om digitale radio/televisie te ontvangen
c) de mogelijkheid om een aansluiting op internet te krijgen
d) de mogelijkheid om telefonie vai de kabel te krijgen

Klopt niet. Die 16 euro nog wat is het basis tarief voor de kabel waarbij analoge RTV kanalen inbegrepen zijn. Afhankelijk van het kabelbedrijf is bij de 16 euro nog wat ook een basis kanalen pakket digitale RTV kanalen inbegrepen bij die prijs. Dat is bijvoorbeeld bij Ziggo het geval. Inbegrepen is niet hetzelfde als gratis. Als klant betaal je ook voor de doorgifte van het analoge en eventueel digitale RTV pakket. Onlangs heeft de OPTA juist voor UPC en Ziggo een standaard tarief voor de kabel vastgesteld wat je zou kunnen bestempelen als een soort van vastrecht dat lager ligt dan die 16 euro.

Citaat:
Klopt ook weer niet. Ook als je niks van KPN/Digitenne hebt, kun je de - als je in het ontvangstgebied zit - DVB-T kanalen van vlaanderen ontvangen.

Dat klopt zeker niet. Hier in Nederland kan je alleen Nederland 1, 2 en 3 samen met een regionaal kanaal via DVB-T FTA ontvangen. Als je toevallig binnen het bereik van de Vlaamse zendmasten woont komt daar misschien VRT bij, maar die ontvang je in ieder geval niet FTA via de zendmasten in Nederland. Discussie is goed, flauwekul lijkt mij niet nodig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er zijn tegenwoordig meer woningen met een GSO, en een ontvanger koop je in duitsland al voor € 35,-

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Zoals iRuud al schreef, is die 16,40 een soort vastrecht net zoals bij de gasmeter en de kwh meter. Als je dat eenmaal betaald hebt is in feite de rest erg goedkoop. Ik noem kabel eigenlijk bijna "gratis" als ik een vergelijking met digitenne of of satelliet(CD) maak. Iedereen in nederland heeft wel 1 of meerdere tv´s in huis, waar een analoge antenne ingang opzit. Als ik thuis een coax erop aansluit heb ik normaal gesproken alle zenders. Nu niet gaan zeuren dat als je geen cai hebt, en in een buitengebied woont dat dat niet opgaat. Met bv digitenne zul je toch ook een aparte ontvanger nodig hebben met kaart en abo om meer te kunnen zien dan die paar nl en regionale zenders. Laten we maar niet spreken om deze zenders met een satelliet installatie te kunnen bekijken en welke kosten daar mee gemoeid zijn. sick

Kom op zeg. Wat voor een label je ook aan die 16 euro nog wat wil hangen, je zal die kosten maandelijks moeten betalen anders krijg je geen signaal. Dat de kabelbedrijven het graag willen doen voorkomen dat je daarbij "gratis" een basis kanalen pakket krijgt zegt meer over de intellegentie van de sales personen bij die kabelbedrijven en de klanten die daarin willen geloven. Ik ken ook genoeg mensen die nog steeds heilig geloven in het "gratis" mobieltje bij hun abonnement, terwijl tegenwoordig bijna iedere aanbieder ook sim-only abonnementen heeft met vergelijkbare belminuten maar met een veel lager maandtarief. Maar nee, hun mobieltje is "gratis" want dat zegt de aanbieder...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)

Littlesat, ik snap niet dat je zo blijft afgeven op de kabel, in verhouding met satelliet en digitenne is de kabel eigenlijk gratis.... wink
Bij satelliet moet je nog steeds een veel grotere investering doen om uberhaubt maar een nederlandse zender "gratis" te kunnen zien. crazy


Juist, dat vind ik een valide argument tegen satelliettelevisie, de investering is hoger. Daar kan tegen ingebracht worden dat ook voor digitale kabel en Digitenne een ontvanger en evt. CI-module gekocht moet worden (ongeveer de helft van de investering), maar voor zo lang het duurt heeft de kabel nog een goedkoop investeringsloos voordeel: Het analoge signaal.

De terugverdientijd hangt af van je pakket, bij een settopboxpakket is dat iets meer dan een jaar, bij een basispakket is dat minder dan 3 jaar. Neem je een familliepakket af, dan ben je aanzienlijk langer bezig.

De conclusie dat de kabel vergeleken met satelliet gratis is kan ik geenszins delen, ik plaats deze zelfs onder de duurste vorm van televisiekijken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zuppelan
Wat mij betreft een onzinargument. Weinig Nederlanders kijken de VRT zo intensief dat hij op 3 televisies tegelijk te zien moet zijn

Ja dat moet. Misschien niet tegelijk, maar ga jij serieus met die smartcard van de ene naar de andere kamer lopen?
Citaat:
en ik neem aan dat als je de VRT echt daadwerkelijk op 3 televisies tegelijk wilt zien je geen 3 chipkaarten gaat lopen afnemen, maar gebruik maakt van de weelde aan oplossingen die bij satelliettelevisie op de markt zijn.

Leuk, een SmartWi voor 130 euro. En dan maar afwachten hoe lang zoiets blijft werken. Of een Dreambox, daar wil de gemiddelde TV-kijker ècht graag mee aan de slag.
Citaat:
Vergelijk het aanbod globaal, en pik niet selectief de krenten eruit die één aanbieder in een vergelijking negatief neerzetten.

Dat is hier helemaal niet het geval naar mijn mening. Ketnet/Canvas en één zijn gewilde zenders en moeten ook op de slaapkamer gewoon werken.

Hier zou het iig een dealbreaker zijn om satelliet op iedere kamer te kijken. O.a. daarom heb ik dus ook Digitenne..
Origineel bericht van: Zuppelan
Ik kan ook een vergelijking maken:

Ik heb geen zin om te betalen voor reklame om goedkope Amerikaanse films te bekijken. RTL & SBS interesseren met dus geen drol. Met andere woorden, voor 0 euro per maand kijk ik via CDS naar de Nederlandse publieke omroep, vanaf 1 maart nog in HD ook, en vele honderden FTA-zenders, terwijl het me bij Ziggo 16,25 per maand kost, waarbij ik ook nog eens een stuk minder "bonuszenders" heb.

Beide vergelijkingen slaan kant nog wal, maar ik denk dat mijn voorbeeld in de praktijk vaker zal voorkomen dan het jouwe.

Jouw voorbeeld is ook correct als dat is wat je zoekt. Maar een "gemiddeld" gezin wil denk ik wel meer dan dat. Een gemiddeld gezin wil echter wèl de VRT kunnen zien op de slaapkamer.

In dit geval ga ik mee met calculator.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Littlesat
CDS verliest markt aandeel wat betreft digitale TV, omdat bij andere providers staads meer mensen digitaal pakken.

Alsof dat niet precies hetzelfde is : CDS verliest marktaandeel.
Weglopers bij andere aanbieders komen niet bij CDS terecht.
Maar blijkbaar klinkt het beter als je het anders formuleert :D

Origineel bericht van: Littlesat
Zoals bij de kabel en digitenne.

Ahneen, want hun aandeel stijgt.

Origineel bericht van: Littlesat
Het aantal pure analoge kijkers bij de kabel wordt nog steeds minder.

En waar gaan die analoge kijkers dan naartoe ?
Als ik jouw imaginaire wiskunde moet geloven lijkt het erop dat die kijkers gewoon verdwijnen.
De waarheid is dat ze naar IPTV, kabel, digitenne, of CDS gaan (of een aantal illegaal kijkt).
In die oorlog verliest CDS de strijd, de kijkers lopen steeds meer naar de andere alternatieven.

Origineel bericht van: Littlesat
Bij CDS is er niets over te stappen van analoog naar digitaal...

Je moet geen analoog hebben om digitale kijkers aan te trekken.
Digitenne heeft ook geen analoge abonnementen, maar trekt wel analoge kabelklanten aan die overstappen.
CDS doet dat minder.
Draai en keer het zoveel je wilt, de cijfers zijn slecht, en CDS doet het slecht.

Origineel bericht van: Littlesat
Maar bij UPC en Ziggo zijn ook veel afmeldingen gewees. Ik meen zelfs ergens een persbericht opgevangen te hebben dat er bij UPC 200K abonnees hebben afgemeld afgelopen jaar. Daarvoor in de plaats hebben ze wel een behoorlijk groei gemaakt in het digitale gebeuren...

Is ook logisch dat ze niet elke abonnee die overschakelt van analoog naar digitaal kunnen strikken.
Goed dat klanten ook goed nadenken waar ze naartoe gaan voor hun digitale aanbod, en dat is dus steeds minder CDS.

Origineel bericht van: Littlesat
Als je elke analoge kabelabonnee nog meetelt dan heeft CDS nog veel minder marktaandeel. En als je deze ook meetelt dan zie je dat bij de kabelaars het marktaandeel misschien nog veel meer slingt.

Wat een zever om analoge TV weer bij digitale te gaan optellen.
Je kunt het gewoon niet hebben dat CDS het niet goed doet, hee.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Murdock
Ik denk dat het allemaal wel meevalt hoor. Betere beeldkwaliteit en veel zenders is voor de doorsnee consument geen argument, is uit verschillende onderzoeken gebleken. Anders zou men niet zo snel naar Digitenne gaan.

Volgens mij zie je gewoon een tweedeling in de markt.
Enerzijds klanten die voor de laagst mogelijke prijs gaan, en dan scoort digitenne het beste.
En anderzijds klanten die voor de best mogelijke kwaliteit gaan, en dan scoort de kabel het beste.
Ik zie CDS dan ook geplet worden tussen die 2.
Want CDS is een "noch vlees noch vis" aanbod.
Ze hebben niet de belangrijke Nederlandse HD zenders die veeleisende kijkers willen.
Ook qua andere belangrijke zenders scoort de kabel beter.
De beeldkwaliteit ligt lager dan op de kabel.
En ook voor de laagste prijs moet je niet bij CDS zijn.

Origineel bericht van: Littlesat
Daarnaast zie je dat de grootste groei van Digitenne klanten toch uit de UPC hoek blijkt te komen.

Wie het minste per maand wil betalen komt bij Digitenne terecht.

Origineel bericht van: Littlesat
Canal Digitaal zou zich eigenlijk moeten gaan richten op HD ontvangst. Echter dat kost veel geld. Er moet een investeerder komen met ballen die er een smak geld tegenaan durft te gooien wat hij misschien pas enkele jaren later terug zou zien.

Inderdaad, CDS wil per se eerst geld verdienen en dan pas een interessant aanbod brengen.
Dat systeem werkt maar voor korte tijd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik trouwens ook belangrijk vind zijn de zogenaamde FTA kanalen, waar CDS graag de pluimen van op zijn hoed strijkt.

Maar neem nu bijv. de BBC die binnen een paar jaar met een strakkere spotbeam zullen komen.

Gaat CDS dan ook luid staan roepen dat ze een 30 tal zenders weghalen ?

 

Bij de kabel betaal je dus duur voor die zenders.

Hier in Vlaanderen kun je op die manier CBBC, Cbeebies, BBC1,2,3,4, HD en BBC World krijgen.

Maar je bent dan wel zeker van ontvangst, nu en in de toekomst.

Bij de satelliet is het allemaal "gratis", maar verschiet niet als er straks geen ontvangst meer is, of als er nog van die beperkingen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...