Ga naar inhoud


[Binnenland] Digitale TV in Nederland groeit bij de kabel en via de ether. Satelliet gedaald.


Gast calculator

Aanbevolen berichten

Gast calculator

Het aantal aansluitingen op digitale TV in Nederland is met 3,4 procent gegroeid tot 4,56 miljoen aan het eind van het derde kwartaal. De netto groei was 149.300 aansluitingen. De groei in digitale TV compenseert de daling van analoge televisie. Het totaal aantal aansluitingen groeide 0,1 procent tot 7,96 miljoen, blijkt het Telecompaper rapport Dutch Digital Television Q3 2009.

 

Het aandeel van digitale TV in het geheel groeide naar 57,3 procent. Telecompaper verwacht een groei van rond 5 procent in het vierde kwartaal, en een lager tempo van 4 à 5 procent per kwartaal in 2010. De digitale penetratie nadert de 60 procent.

 

Op de markt voor digitale TV won kabel 0,6 procentpunt tot 52,6 procent. Satelliet daalde met 1,2 procentpunt tot 22,1 procent. Digitale TV over de ether groeide naar 19,1 procent. Ziggo is de grootste aanbieder met 31,8 procent, KPN heeft 20,7 procent, CanalDigitaal 18,5 procent en UPC 15,6 procent.

 

http://www.telecompaper.com/nl/article.aspx?cid=707745

 

Die dure reclamecampagnes van Canal Digitaal zetten blijkbaar geen zoden aan de dijk.

 

Voor het geld wat ze hebben uitgegeven voor Jan Doedel kunnen ze heel wat extra HD kanalen doorgeven in het basispakket denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De percentages verhouden zich op de totalen.

Daar CD alleen maar digitale abbo's heeft,

wordt hun percentage bij een gelijk blijvend aantal klanten, steeds kleiner daar de "concurentie" groeit,

doordat daar de klanten bijschakelen (/omschakelen van analoog)naar digitaal

nobody is perfect, I ain't nobody

 

feedback doet wonderen
vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k,  ultimo voor hobby

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: guykers
De percentages verhouden zich op de totalen.
Daar CD alleen maar digitale abbo's heeft,
wordt hun percentage bij een gelijk blijvend aantal klanten, steeds kleiner daar de "concurentie" groeit,
doordat daar de klanten bijschakelen (/omschakelen van analoog)naar digitaal

Euh, en welke analoge klanten die omschakelen naar digtaal heeft digitenne dan ?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: calculator
Het aantal aansluitingen op digitale TV in Nederland is met 3,4 procent gegroeid tot 4,56 miljoen aan het eind van het derde kwartaal. De netto groei was 149.300 aansluitingen. De groei in digitale TV compenseert de daling van analoge televisie. Het totaal aantal aansluitingen groeide 0,1 procent tot 7,96 miljoen, blijkt het Telecompaper rapport Dutch Digital Television Q3 2009.

Het aandeel van digitale TV in het geheel groeide naar 57,3 procent. Telecompaper verwacht een groei van rond 5 procent in het vierde kwartaal, en een lager tempo van 4 à 5 procent per kwartaal in 2010. De digitale penetratie nadert de 60 procent.

Op de markt voor digitale TV won kabel 0,6 procentpunt tot 52,6 procent. Satelliet daalde met 1,2 procentpunt tot 22,1 procent. Digitale TV over de ether groeide naar 19,1 procent. Ziggo is de grootste aanbieder met 31,8 procent, KPN heeft 20,7 procent, CanalDigitaal 18,5 procent en UPC 15,6 procent.

http://www.telecompaper.com/nl/article.aspx?cid=707745

Die dure reclamecampagnes van Canal Digitaal zetten blijkbaar geen zoden aan de dijk.

Voor het geld wat ze hebben uitgegeven voor Jan Doedel kunnen ze heel wat extra HD kanalen doorgeven in het basispakket denk ik.


Je verdraaid de strekking van het hele verhaal, heb je wel goed gelezen? De groei is gedaald!
Je link gaat n.l. over een artikel met de kop; "Groei digitale TV vertraagt"!

Naast dat het apels met peren vergelijken is, als je ook analoog in je pakket hebt kun je mogelijk makkelijker Digitaal groeien, maar of er daadwerkelijk digitaal wordt gekeken is weer wat anders.

Mogelijk is Digitaal niet (meer) zalig makend voor de kijker?! Waarom, is een ander verhaal, volgens mij.

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Hoeba
Origineel bericht van: calculator
Het aantal aansluitingen op digitale TV in Nederland is met 3,4 procent gegroeid tot 4,56 miljoen aan het eind van het derde kwartaal. De netto groei was 149.300 aansluitingen. De groei in digitale TV compenseert de daling van analoge televisie. Het totaal aantal aansluitingen groeide 0,1 procent tot 7,96 miljoen, blijkt het Telecompaper rapport Dutch Digital Television Q3 2009.

Het aandeel van digitale TV in het geheel groeide naar 57,3 procent. Telecompaper verwacht een groei van rond 5 procent in het vierde kwartaal, en een lager tempo van 4 à 5 procent per kwartaal in 2010. De digitale penetratie nadert de 60 procent.

Op de markt voor digitale TV won kabel 0,6 procentpunt tot 52,6 procent. Satelliet daalde met 1,2 procentpunt tot 22,1 procent. Digitale TV over de ether groeide naar 19,1 procent. Ziggo is de grootste aanbieder met 31,8 procent, KPN heeft 20,7 procent, CanalDigitaal 18,5 procent en UPC 15,6 procent.

http://www.telecompaper.com/nl/article.aspx?cid=707745

Die dure reclamecampagnes van Canal Digitaal zetten blijkbaar geen zoden aan de dijk.

Voor het geld wat ze hebben uitgegeven voor Jan Doedel kunnen ze heel wat extra HD kanalen doorgeven in het basispakket denk ik.


Je verdraaid de strekking van het hele verhaal, heb je wel goed gelezen? De groei is gedaald!
Je link gaat n.l. over een artikel met de kop; "Groei digitale TV vertraagt"!

Naast dat het apels met peren vergelijken is, als je ook analoog in je pakket hebt kun je mogelijk makkelijker Digitaal groeien, maar of er daadwerkelijk digitaal wordt gekeken is weer wat anders.

Mogelijk is Digitaal niet (meer) zalig makend voor de kijker?! Waarom, is een ander verhaal, volgens mij.


Je moet goed lezen.
De groei vertraagt, er komen dus nog altijd nieuwe digitale kijkers bij, maar niet meer zo snel als in het begin.
In die markt, die trager stijgt maar nog altijd in stijgende lijn gaat neemt het marktaandeel van CDS af, en gaat dat van digitenne en kabel vooruit, waarbij digitenne het meest wint.
Dat betekent op zijn minst dat bij de nieuwe abonnees er steeds meer voor digitenne en kabel kiezen, in verhouding tot de Canaldigitaal kijkers.

Draai het en keer het zoveel je wilt, Canaldigitaal verliest marktaandeel, en dat komt inderdaad omdat ze liever een grote mond opzetten dan hun portemonnee opendoen om te investeren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

CDS verliest markt aandeel wat betreft digitale TV, omdat bij andere providers staads meer mensen digitaal pakken. Zoals bij de kabel en digitenne. Het aantal pure analoge kijkers bij de kabel wordt nog steeds minder. Bij CDS is er niets over te stappen van analoog naar digitaal... daar de satelliet al ruim 13 jaar digitaal is... 13 jaar geleden had multichoice, destijds CDS, 100% marktaandeel, daar er nog geen Digitenne was en de kabel het woord Digitaal nog niet eens kende.

 

Neemt niet weg dat in July en Augustus CDS 20K abonnees verloren heeft. En daarom verwacht ik dan ook dat CDS dit jaar gekrompen is (van 800K naar 750K of zo iets).

 

Maar bij UPC en Ziggo zijn ook veel afmeldingen gewees. Ik meen zelfs ergens een persbericht opgevangen te hebben dat er bij UPC 200K abonnees hebben afgemeld afgelopen jaar. Daarvoor in de plaats hebben ze wel een behoorlijk groei gemaakt in het digitale gebeuren... Dit laatste brengt dus uiteraard het marktaandeel wat betreft digitale TV bij CDS terug. En ook elke nieuwe Digitenne abonnee doet dat.

 

Als je elke analoge kabelabonnee nog meetelt dan heeft CDS nog veel minder marktaandeel. En als je deze ook meetelt dan zie je dat bij de kabelaars het marktaandeel misschien nog veel meer slingt.

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

de drempel tussen kabel en satelliet is ook groter,

mensen die al kabel hebben gaan sneller een kabelbox huren of kopen omdat ze geen grote kosten moeten doen eenmalig.

mensen die een satset moeten kopen hebben een eenmalige hoge kost van ontvanger,schotel,lnb en smartcard.

bij de kabel zit dat soms allemaal in de huur of aankoop van een ontvanger.

 

ook gaan mensen soms over naar kabel omdat het zenderaanbod groter is dan via sat.

als ik zelf zie wat ik in belgie heb op kabel en sat dan is kabel interresanter voor mij qua zenderaanbod dan sat.

en TVV en CD maken het elke keer slechter met zenders die ze verwijderen en toevoegen.

deelzenders die maar een halve dag uitzenden en op kabel 24/24 zijn zeer zeker een reden om naar kabel te gaan.

ook zenders die men mist op sat zijn voor velen een gemis.

 

ik was altijd heel erg pro sat voor het aanbod bij CD en TVV,maar dat heeft al ferm een deuk gekregen de laatste maanden door zenders die verdwenen en zenders die maar half uitzenden en de beeldkwaliteit die ook achteruit gegaan is.

(bij kabel in belgie hebben we ook beeldkwaliteit achteruitgang omdat ze teveel zenders proppen op een mux,maar daar merk je het niet sneller aan de vlaamse zenders).

 

het is dus CD en TVV hun eigen schuld dat ze hun klanten zien dalen,als ze niks doen daar aan zullen ze hun eigen graf delven.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die percentages in aandelen zeggen natuurlijk helemaal niets.

Tien jaar geleden had CDS nog 100% van de digitale tv-markt, nu is dat 22%. Maar die 22% zijn, als ik het verhaal goed lees, altijd nog 1 miljoen abonnees.

2x Vu+ Zero (S), 1x Vu+ Uno 4k (C)

2x Vu+ Duo 4k. 28E/23E/19E/13E/Ziggo

1x DB 7020 (C).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Pjotrb
Die percentages in aandelen zeggen natuurlijk helemaal niets.
Tien jaar geleden had CDS nog 100% van de digitale tv-markt, nu is dat 22%. Maar die 22% zijn, als ik het verhaal goed lees, altijd nog 1 miljoen abonnees.


Nee, ik kom op 840.000, want er zijn meer satellietkijkers dan CDS abonnees. Dat zijn dus mensen die een buitenlands pakket hebben of alleen FTA kijken of illegaal naar CDS kijken.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast calculator

Ik vind het niet zo gek dat Canal Digitaal daalt.

 

Voor een pakket met de VRT erin op drie toestellen is Canal Digitaal duurder als de kabel. (alleen UPC is duurder, maar waarmee niet?)

 

Ik snap niet dat Canal Digitaal nog steeds niet wakker wordt. De prijs van het familiepakket op meerdere toestellen moet goedkoper zijn dan de kabel, omdat de consument al veel meer kosten maakt voor de aan te schaffen hardware.

 

De kabel maakt een enorme inhaalslag en biedt al betere beeldkwaliteit en een goed werkende EPG op ieder toestel. Ook het fenomeen kanaaltje delen kent de digitale kabel niet.

Bij diverse zenders bij Canal Digitaal gaat op een bepaalde tijd het luikje dicht en is het jammer voor de consument.

 

Het is vijf voor twaalf voor Canal Digitaal.

Het kan zo gedaan zijn met de populariteit van satellietontvangst. Kijk maar naar Frankrijk.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het allemaal wel meevalt hoor. Betere beeldkwaliteit en veel zenders is voor de doorsnee consument geen argument, is uit verschillende onderzoeken gebleken. Anders zou men niet zo snel naar Digitenne gaan.

 

Daarnaast zie je dat de grootste groei van Digitenne klanten toch uit de UPC hoek blijkt te komen.

 

Schotelbezitters in Ziggo gebieden gaan aan de andere kant weer sneller terug naar Ziggo....

 

Canal Digitaal zou zich eigenlijk moeten gaan richten op HD ontvangst. Echter dat kost veel geld. Er moet een investeerder komen met ballen die er een smak geld tegenaan durft te gooien wat hij misschien pas enkele jaren later terug zou zien.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Murdock
Canal Digitaal zou zich eigenlijk moeten gaan richten op HD ontvangst. Echter dat kost veel geld. Er moet een investeerder komen met ballen die er een smak geld tegenaan durft te gooien wat hij misschien pas enkele jaren later terug zou zien.


Klopt.
Satelliet TV is in Nederland een niche market. Als CD kwaliteit boven kwantiteit zou kiezen, dan hadden ze waarschijnlijk meer abo's.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: calculator
Ik vind het niet zo gek dat Canal Digitaal daalt.

Voor een pakket met de VRT erin op drie toestellen is Canal Digitaal duurder als de kabel. (alleen UPC is duurder, maar waarmee niet?)


Wat mij betreft een onzinargument. Weinig Nederlanders kijken de VRT zo intensief dat hij op 3 televisies tegelijk te zien moet zijn en ik neem aan dat als je de VRT echt daadwerkelijk op 3 televisies tegelijk wilt zien je geen 3 chipkaarten gaat lopen afnemen, maar gebruik maakt van de weelde aan oplossingen die bij satelliettelevisie op de markt zijn.

Vergelijk het aanbod globaal, en pik niet selectief de krenten eruit die één aanbieder in een vergelijking negatief neerzetten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast calculator

Sinds er kabeltelevisie is, zit de VRT op de kabel in het basispakket.

De VRT kanalen erbij hebben is dus gewoon. Ook bij Digitenne is het standaard vanaf het begin.

 

Niks krenten uit de pap dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je gebruikt de VRT, één van de weinige zenders die daarvoor te gebruiken is om aan te tonen dat CDS slechter is als Ziggo. Dat lukt op zichzelf niet, daarom moet je er ook nog 3 televisies bij halen om Ziggo goedkoper te laten zijn.

 

Ik kan ook een vergelijking maken:

 

Ik heb geen zin om te betalen voor reklame om goedkope Amerikaanse films te bekijken. RTL & SBS interesseren met dus geen drol. Met andere woorden, voor 0 euro per maand kijk ik via CDS naar de Nederlandse publieke omroep, vanaf 1 maart nog in HD ook, en vele honderden FTA-zenders, terwijl het me bij Ziggo 16,25 per maand kost, waarbij ik ook nog eens een stuk minder "bonuszenders" heb.

 

Beide vergelijkingen slaan kant nog wal, maar ik denk dat mijn voorbeeld in de praktijk vaker zal voorkomen dan het jouwe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...