Ga naar inhoud


Wat voor een scherm kopen ???


JohnnyBee

Aanbevolen berichten

Hoi jongens,

ik wil een scherm kopen voor mijn zwager, hij gebruikt zijn PC vooral voor zijn foto's te bewerken.

Voor de weergave van die foto's wil ik een scherm dat de foto's op de best mogelijke kwaliteit weergeeft.

Kunnen jullie raad geven waarop ik dan moet letten, wat betreft resolutie ofzo, ikzelf ben in deze materie niet huis.

Bedankt alvast voor jullie reakties,

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Henri Aalten

Zet een paar foto's op een CD.

Ga ermee naar een betere computerzaak, en vraag of je daar de foto's op verschillende beeldschermen mag zien.

 

Bij een goed beeldscherm, hoort natuurlijk ook een goede videokaart, hierbij zijn natuurlijk ook de juiste instellingen, zoals resolutie, contrast en keurl, enz van belang.

 

Ikzelf heb een IIyama, maar er zijn meerdere goede.

Ga gewoon goed kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een beetje open vraag. Is hij professioneel bezig met fotobewerking? Dan moet je denken aan een paar duizend euries voor een scherm met bijbehorende videokaart.

 

En anders is naar mijn mening alles goed.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van de topmerken op schermgebied is Eizo. Deze zijn eventueel goed te kalibreren als het nodig is. Uiteraard zijn ze wel wat duurder.

 

Wat je sowieso links moet laten liggen zijn schermen met een TN panel. Hiervan is de kleurweergave niet nauwkeurig en vooral erg afhankelijk van hoe je er voor zit.

 

De betere schermen hebben een S-PVA panel

 

Sowieso moet je niet enkel een scherm aanschaffen maar ook een callibratie set om de kleurweergave te optimaliseren.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat je zwager wil uitgeven maar hij kan alle goedkopere monitoren bij de "pc boer" eigenlijk allemaal laten staan. De meeste hebben een TN film en het maakt echt niet uit welk merk.

 

Wil je een betere monitor met een betere kleurechtheid dan zal je zoals door winwiz al zei er een met bv. een S-PVA scherm moeten nemen. Een met een S-IPS of P-MVA en al hun varianten zijn ook goede keuzes. Het is niet 123 duidelijk welk scherm/fabrikant welke film gebruikt voor welke type monitor. Ze zijn minder makkelijk te vinden en je of hij zal er wat tijd in moeten steken.

 

Je kan bv. beginnen met lezen op http://www.tftcentral.co.uk/ daar staat zat informatie en daarmee heb ik ook ooit een scherm met een P-MVA film gekocht en met een TN film er naast zie je pas echt het verschil in kleur echtheid wink

 

Zoek en lees ze...

Link naar reactie
Delen op andere sites

denk dat de tips zeer relevant zijn om op voorhand te weten

maar net als bij Plasma en/of LCD moet je in de winkel van de PC-boer (met alle respect) gaan kijken

 

neem een usb stick of SD kaartje mee met wat foto's in RAW formaat en jpeg eventueel ook een stukkie film

 

het kan goed zijn dat je nog meer waarneemt aan de hand van je eigen foto's in hoge resolutie

 

ergonomie; glasplaten op monitor lijkt brilliant maar is erg vermoeiend met alle reflecties van omgevingslicht en kan daarmee bij veelvuldig gebruik repetative strain injuries veroorzaken (TÜV Rheinland)

ciao

 

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...