Ga naar inhoud

spanning in de gaten houden

gerrit B

Aanbevolen berichten

Om de paar weken een telefoonautomaat die niet meer reageert.

En vreemde tekens in de display.

Waarop zijn de aantijgingen gebaseerd dat het een stroom probleem is.

Ik zit te denken aan een synchronisatie probleem met je lijn(en).

Heb je een isdn variant (isdn 2, isdn 15 (30)(VoIP)

En heb je als je uit wilt bellen geen kiestoon, en klopt de tijd in de display ineens niet meer.

En heb je dan vreemde tekens in je display.

Zo ja, je hebt al een andere centrale las ik.

Bij isdn welk type NT-1.s heb je, en bij de andere varianten welke box, of VoIP provider.

En welk merk automaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Ook ik zit meer te denken aan ofwel netvervuiling door electronische apparatuur als frequentieregelaars / zware machines / magnetrons en dergelijke in combinatie met een zeer slechte voeding in je telefooncentraale of een fout in de software van je telefooncentrale als dippen in de netspanning.

Bij een dip in de netspanning zal namelijk zeer waarschijnlijk je telefooncentrale gewoon rebooten. In de meeste centrales zit een watchdog die er voor zorgt dat als het programma echt vastloopt de centrale reboot.

Ik zou de oplossing eerst gaan zoeken in een netfileter. Geen UPS, of je moet een offline UPS nemen (duur). Wil je echt goed filteren dan zou ik je een ferroresonat netfilter aanraden. Dit zijn grote zware apparaten die ik zelf veel toepas in gebieden met slechte tot zeer slechte netten zoals Afrika, voormalige SU, China. Beter en meer hufterproof is er niet.

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om een LG IPLDK 20 met 1 ISDN2 aansluiting en die zit gewoon in een woonhuis zo'n 150m hemelsbreed van het industriegebied af.

Ik heb hier gewoon overdag zo'n 224 Volt en 's avonds zo'n 230V.

Maar de vrouw heeft het er over dat soms de lampen ook wat minder gaan branden.

Dus heb ik de meterkast al na laten kijken, zijn de lasdozen nagekeken,steeklassen vervangen, is de meter nagekeken en hebben ze de hoofdzekering ook meteen wat verzwaard (bleek dat je daar recht op had)

Maar geen resultaat.

Er zijn geen nieuwe apparaten bij gekomen en er zijn ook geen problemen met apparaten.

De NT1 heb ik al vervangen door een S7 en daarna weer naar de oude vertrouwde S4 en zoals gezegd al een nieuwe automaat geplaatst welke ook nog steeds dezelfde problemen geeft.

Ook testen met een 3500W kachel die steeds aan en uit gaat en het lasapparaat geven geen problemen.

Blijft volgens mij alleen nog maar de spanningstoevoer over en probeer dat dan maar eens te bewijzen anders dan met een spanningslogger oid.

Zet ik er een no-break tussen dan ben ik mischien wel van de problemen af, maar daar is het probleem niet mee opgelost, Want stel dat het nog erger wordt en dat er ook computers uit gaan vallen dan los ik liever het probleem nu al bij de bron op.

Omdat ik dit soort problemen ook wel eens tegen kom in beveiligingssystemen wil ik het liefst gewoon een simpele niet al te dure logger kopen. Want om voor hooguit 1 keer per jaar dat je zo'n probleem tegen komt ruim 500 euro uit te geven gaat me toch wat te ver.

Huren heb ik ook al naar gekeken maar de tester die ik had gezien kost de 1e week al ruim 300 euro smirk

Vandaar dat ik de EL-USB-3 had gevonden, deze heeft een hoogspanning en laagspanningsalarm maar ik kan niet vinden of dat ook wordt opgeslagen als er op dat moment net geen meting heeft plaats gevonden.

Sluit ik dat ding aan op een 230-18V~ stekker trafo met gelijkrichtbrug er achter zonder elco dan zal ik rond de 25V (18 x de wortel uit 2) moeten gaan meten en dat is binnen de specs van deze logger.

Zo kan ik hem mooi een poos mee laten draaien en om de paar dagen een uitdraai maken van de spanning om aan te kunnen tonen dat het toch echt in de aanvoer zit en niet in mijn telefoonsysteem.

Of hebben jullie een beter/eenvoudiger idee?

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heeft het ermee te maken dat je dicht bij een industriegebied woont, mogelijk dat daar zware verbruikers op het net zitten?

Origineel bericht van: gerrit B
Zet ik er een no-break tussen dan ben ik mischien wel van de problemen af, maar daar is het probleem niet mee opgelost, Want stel dat het nog erger wordt en dat er ook computers uit gaan vallen dan los ik liever het probleem nu al bij de bron op.

Daar heb je helemaal gelijk in, het probleem oplossen is beter dan het symptoom bestrijden.

Ik heb namelijk een soortgelijk probleem, zie het topic hier.

Omdat het oplossen bij de bron mijn inziens ook een lange en moeilijke weg is, heb ik dus wel voor enkele UPS'en gekozen. Het probleem is er nog steeds (regelmatig een uitval of een dip, enkele malen per jaar), maar ik heb in elk geval geen PC crash meer gehad.

Voor de prijs van een logger heb je ook een UPS, om nog maar niet te spreken van de tijd die je ermee kwijt bent. Mocht je er toch mee verder willen gaan, in elk geval veel succes gewenst!

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik al gemeld had, ik heb een schrijvende unimeter.

Als je nu een pm stuurt is er misschien wat te regelen.

Ding schrijft gewoon een lijntje op papier met een tijdbalk ernaast.

Heb je niet toevallig homeplug oid in huis of bij de buren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Zo kan ik hem mooi een poos mee laten draaien en om de paar dagen een uitdraai maken van de spanning om aan te kunnen tonen dat het toch echt in de aanvoer zit en niet in mijn telefoonsysteem.

En dan ?

Stel dat je aan kan tonen dat de spanning zo nu en dan een dip vertoont en verder inzakt dan toegestaan. Wat denk je dat de leverancier dan gaat doen ? Dat ze het uit gaan zoeken wie de dip veroorzaakt ? Misschien gaan ze dat doen als het meerdere keren per dag voorkomt en als ze meer klachten krijgen uit de woonwijk waar jij woont. Waarschijnlijker is dat ze je verhaal aanhoren, je "bewijs" ter kennisgeving aannemen, je vertellen dat ze het zullen onderzoeken en vervolgens niets doen.

Het vervelende van een storing zoals jij die ervaart is dat deze bijna niet op te sporen is.

Eerst zal er een analyze moeten plaatsvinden wat er nu eigenlijk mis is. Het kan een dip zijn, maar ook vervuiling.

Als dit bekent is zal men moeten gaan onderzoeken wat de bron is en de enige manier is eigenlijk steeds verder terug gaan werken. Dus meten (loggen) in jouw huis, daarna in het verdeelstation, etc......

Al met al een zeer tijdrovende en dus kostbare aangelegenheid.

Als je zelf al met een analyze aan komt zetten dan heb je natuurlijk meer te vertelen. Maar of je logger nauwkeurig en snel genoeg is om een goede analyze te maken ??

Ik zou beginnen eens in de buurt gaan informeren of er meer mensen last van dit phenomeen hebben. Misschien hebben er meer mensen last van die op dezelfde phase aangesloten zitten, misschien heeft de hele buurt er last van.

Ter illustratie:

Een aantal jaren geleden heb ik bij een klant een analyze uit laten voeren. Daar vielen 1 of 2 keer per jaar motoren "spontaan" in storing terwijl de rest van het bedrijf gewoon storingsvrij bleef. Ik kon het niet vinden terwijl ik echt de hele trein van gebruiker (motor) tot leverancier (hoofdverdeelinrichting) diverse malen langs ben gelopen.

De analyze van een deskundige leverde toen geen resultaat op, ook hij kon geen vreemde zaken ontdekken (kostte toen wel HFL 1200).

De storing heb ik uiteindelijk bij toeval gevonden, de hoofdstroomkabel bleek met een dikke lasmof gelast te zijn (4x95mm2 YMVKAS kabel). Toen ik een geultje spitte om een andere kabel naast deze kabel te leggen stuitte ik op de lasmof en deze bleek warm te zijn. En da's niet goed....

Mof vervangen, probleem opgelost. Er bleek in de lasmof een doorverbinder niet goed aangeperst te zijn waardoor de boel had staan te vonken. De mof was niet uit elkaar geploft en had alleen zo nu en dan problemen gegeven.

Al met al heeft deze situatie zo'n 3 jaar bestaan voordat het werd opgelost.

Het probleem bij dit soort wazige storingen is dat het vaak zo donders moeilijk is om de vinger op de zwerende plek te leggen. Dit soort storingen los je niet zo maar even op.

Citaat:
Of hebben jullie een beter/eenvoudiger idee?

Ja, filter of UPS plaatsen (symtoombestrijding) en hopen dat men ooit de oorzaak vind.

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit een mof zien ploffen (live).

Ding lag nog lekker begraven, maar het begon wat te stinken naar PVC in de buurt, onze spanning viel weg en na tien minuten kwam er een vent die zijn auto boven op een bultje in de weg parkeerde (bultje was er voordien niet).

Nog voordat hij uitstappen kon sprong er een straatklinker uit het bultje op tegen zijn bodemplaat.

Hij was snel weg en wij hebben nog een poosje kunnen genieten van springende straatklinkers........

De grondwerkers hoefden niet te zoeken naar de mof.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed nieuws voor je,Panasonic komt in 2011 met een accu systeem waar mee je een huishouden voor een week van energie kunt voor zien.Bron, Tweakers net.nl of anders een spike detektor op de desbetreffende voedings lijn zetten,deze kun je evt zelf bouwen,schema Elektuur nr.317-maart 1990. hier staat ook een Netfilter beschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf aan het onderzoeken geweest met een regelbare trafo.

Zodra ik onder de 180V komt gaat het problemen geven met dezelfde verschijnselen als die ik tegen kom, dus vreemde tekens in het display, wegvallende gesprekken enz.

De importeur bevestigd dit ook die geeft ook aan dat een netspanning van 220V maximaal 20% mag varieren en 230V maximaal 25% waarbij 185V zo ongeveer de drempel is waarbij problemen ontstaan.

Maar kent iemand die usb logger die ik hierboven heb aangegeven?

suc6

Gerrit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Zodra ik onder de 180V komt gaat het problemen geven met dezelfde verschijnselen als die ik tegen kom

Op zich niet zo vreemd. Maar zit er geen watchdog circuit in die centrale die de boel dan gewoon reset / reboot ? Dat zou ik dan weer wel vreemd vinden.

Bij sommige apparatuur moet je de watchdogtimer instellen / aanzetten. Ik zou eens onderzoeken of dit bij jouw centrale kan.

groeten,

Peter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ff aan het snuffelen gegaan. Gelukkig is het merk en type centrale bekend. En JA ! er zit dus wel degelijk een watchdog timer in, die staat standaard alleen op "uit".

Onderstaand document:

http://www.loginsys.com.mk/lg-nortel/download/ipldk20installation.pdf

Figuur 4.5.2 op pagina 56. Op het VOIM board schakelaar 1 op aan zetten. Dit is de watchdog.

Als de watchdog op aan staat zal bij het vastlopen van de processor de centrale rebooten / resetten en opnieuw starten.

Ik zou er alleen wel voor zorgen dat je ook de backup accu's aangesloten hebt. Het apparaat is net ff te gecompliceerd om na elke reset opnieuw te programmeren al denk ik niet dat de settings gewist worden.

Programming manual:

http://www.hlt.ru/support/documents/ldk20/doc/ipLDK_20_PM.pdf

Denk dat dit de oplossing wel is.

geluk,

Peter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er alleen geen VOIM kaart in zitten (bel niet via het internet)

Enige schakelaars die ik heb is de schakelaar voor de backup (naast de batterij)

en switch 3 waarmee je toegang hebt tot de software en evt. alles kunt resetten.

suc6

Gerrit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen