Ga naar inhoud


Onvoldoende ontvangst Ned 1/2/3 met huidige opstelling - Oplossing gevraagd


satfox

Aanbevolen berichten

Met mijn huidige opstelling (Dreambox 7000 in combinatie met een kunstof (!) Visiosat SMC 90 cm schotel en Moteck SG2100A rotor) haal ik onvoldoende signaal (versterking en kwaliteit) om Nederland 1/2/3 goed te kunnen ontvangen. De schotel is destijds door een vakkundige monteur uitgericht en het is wel mogelijk om bijvoorbeeld Hispasat goed te ontvangen. Ook de Duitse zenders op Astra 19.2 en de Engelse zenders op 28.2 evenals de regionalen op 23.5 zijn goed en met een BER=0 te ontvangen. De bekabeling lijkt OK (is diverse malen gecotroleerd) en ook vervanging van de LNB bood geen soelaas.

 

Mijn vader heeft een opstelling met een zelf door ons op analoog signaal uitgerichte 80cm noname stalen schotel/LNB op een STAB120 en kan ondanks een kabel voorzien van een koppelstuk (een muis had destijds de kabel doorgeknaagd) wel voldoende signaal op de nederlandse zenders krijgen. Ik heb de door hem gebruikte Humax5400 al eens vervangen door de Dreambox en ook toen was de signaalkwaliteit stukken beter.

 

Ik verdenk de kunstof schotel zelf (vervanging van de lange kabel door een kortere satellietkabel van dezelfde soort als die gebruikt bij mijn vader, direct aangesloten op de ontvanger en LNB, gaf wel net voldoende signaal)en denk er nu aan om een TRiax 110 TDA aan te schaffen of een grotere Visiosat SMC 120 te nemen. Deze moet dan uiteraard opnieuw worden uitgericht, liefst eerst weer met analoog signaal op Sirius, zoals we in 2001 bij mijn vader hebben gedaan.

 

Graag advies voor een oplossing. Ik wil graag UPC de deur uit doen en volledig overstappen op satelliet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


lijkt mij overdreven om gelijk een nieuwe schotel te kopen.

ik heb hier een visiosat 78 op motor en gewoon goed beeld op ned 1 2 3.en omdat het een kunststof schotel is kan het haast niet aan de schotel liggen.

weet wel dat een humax heel slecht ontvangst heeft.

ook zitten er 4 sats naast elkaar misschien is hij net op de verkeerde uitgericht, waarom stel je hem niet zelf af op ned 1/2/3.

en als dat niet lukt zou je ook een nieuwe kabel kunnen trekken als je die niet vertrouwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel die jij hebt is een prima schotel en groot genoeg voor probleemvrije ontvangst. Het grote voordeel van de "kunstof" SMC schotels is dat ze veel vormvaster zijn dan metalen schotels. (Binnen in de kunstof is een metaalfolie aangebracht welke in vorm wordt gehouden door de kunstof..)

 

Dus... Het zit hoogstwaarschijnlijk niet in de schotel zelf. Het zou kunnen wezen dat hij niet goed staat uitgericht, ook "profs" maken weleens een "foutje" tijdens het uitrichten. Of er staat misschien iets voor de schotel, de LNB staat niet in het brandpunt (maar zou bij dit formaat weinig mogen uitmaken), de skew is niet goed etc.

 

Aangezien de schotel op een motor staat zou ik zelf beginnen met proberen de motor met kleine stapjes heen en weer te bewegen (fine tunen) en als dat niet helpt beginnen met de schotel opnieuw uit te richten. Dit is niet moeilijk en staat uitgebreid beschreven op het forum...

 

Dus houd je geld maar in je zak voorlopig en kijk eerst eens of je de huidige installatie niet beter kan uitrichten/fine tunen..

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Misschien even iets heel anders, omdat de duitse zenders op Astra 1 wel goed worden ontvangen.

 

Is er misschien sprake van stoorsignalen, zoals bijvoorbeeld dect telefoons, of wireless lan? (Kan ook bij de buren zijn, wanneer de afscherming van je kabel niet optimaal is.

 

Ook vocht in de kabel, of een beschadigde kabel kan frequentie afhankelijke storingen te weeg brengen.

Wordt de kabel doorgevoerd in je rotor?

 

Even een andere kabel rechtstreeks aansluiten op je lnb en je ontvanger.

 

Ook je LNB kan op een frequentie/polarisatie problemen veroorzaken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Cees,

 

Er zijn inderdaad wel stoorsignalen, zoals Wireless LAN en DECT, maar uitschakelen heeft niet geholpen (Het WLAN van de buren staat wel altijd aan).

 

De skew heb ikzelf aangepast en zou goed moeten zijn.

 

Voor wat betreft de goed afgeschermde kabel, deze loopt helemaal door buizen onder de vloer van de kamer en onder het gras door naar de schotel, welke op een mast tegen het schuurtje achterin de tuin is gemonteerd. De afstand is korter dan die bij mijn vader, maar de maximale buigradius van de kabel zou wel ergens kunnen zijn overschreden. Ik heb nog een cat5-netwerkkabel parallel aan de satkabel liggen, die ik niet gebruik. Deze zou ik er eventueel een keer kunnen vervangen door satkabel en daarbij de bochten iets ruimer proberen te nemen.

 

Het zijn voornamelijk de zwakkere transponders die problemen geven. Op de rotor zijn noodgedwongen wel haakse connectoren gebruikt. Bij het rechtstreeks aansluiten van de LNB via een losse kabel op de ontvanger heb ik wel (zij het net voldoende) signaal. Bij mijn vader op de Humax had ik voor de muis de kabel doorknaagde altijd 99 tot 100% signaalkwaliteit bij een goede versterking. In Eindhoven heb ik ook geen noemenswaardige obstakels in het zicht van de schotel en een andere LNB maakt niets uit.

 

Ik wil graag de basisinstallatie goed hebben, voordat ik de overstap ga meken naar volledig satelliet en HD-TV. Ik heb bij mijn vader in Reusel gezien hoe belangrijk dat is. Hij heeft met een kleinere noname schotel wel goede ontvangst en regenreserve.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Probeer dan eens even een andere LNB, en optimaliseer die in het brandpunt van de schotel voor Nederland 123.

Je zou ruimschoots signaal reserve moeten hebben.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...