Ga naar inhoud


Versterker in auto, hoe dik de kabel?


BBC

Aanbevolen berichten

 

Hallo,

 

Ik moet een stroomkabel(onstekingsspanning), in mijn auto maken voor mijn zonnescherm (hoedenplank).

 

Maar omdat ik dan toch eenmaal bezig ben, wil ik er ook gelijk een stroomkabel in gaan maken, voor een versterkertje(toekomst).

 

Nu heb ik hier nog een stuk kabel liggen 10mm2, is deze dik genoeg voor zo iets, ik hoef er geen megaversterker in!

 

2 x 140 watt of zo iets, gaat dat met deze, kabellengte is +/- 5 meter.

 

Ben ook al bij een autospeciaalzaak geweest, maar daar praten ze gelijk over 30mm2, dat wil ik dus liever niet.

 

Iemand een idee hoe dik deze kabel moet zijn, bij de bovengenoemde versterker?

 

Groetjes, BBC

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Volgens tabel,

10 mm2 = 0.00163 ohm/meter = 0.0163 Ohm/ 10 meter

30 mm2 = 0,000513 ohm/meter= 0,00513 Ohm/10 meter

Kabellengte is 5 meter+ 5 meter voor retour, je moet je spanningsval dus over 10 meter kabel berekenen.

2 x 140 watt output? is globaal 2 x 280 watt input = 560 Watt opgenomen vermogen. 560 Watt bij 12 volt is 46 Amps.

Spanningsverlies bij 10 mm2 = 0,7 volt. Warmte ontwikkeling in kabel, 32 watt

Spanningsverlies bij 30 mm2 = 0,23 Volt.Warmte ontwikkeling in kabel, 10 Watt.

Verder moet je nog rekening houden met de overgangsweerstanden in je kabel aansluiting.

 

Conclusie, ga voor 30 mm2, en koop oordopjes!

 

Ik had wat meer tijd nodig om het uit te rekenen, en had bovenstaande post nog niet gezien.

Ik heb een kabel weerstandstabel gebruikt, niet de bovenstaande tabel.

Waarden komen aardig overeen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@Satencom,

@Ceesv,

 

Bedankt voor de uitleg, ik heb net nog even naar een passende versterker gezocht, en deze heeft een Max stroomverbruik van 35A.

 

Dan zit ik dus volgens de tabel op het randje, dus kan ik toch maar beter een iets dikkere kabel gaan gebruiken of niet (16mm2), ik heb ook niet graag dat de brand er in gaat :-(

 

Groetjes, BBC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv


Conclusie, ga voor 30 mm2, en koop oordopjes!



Nee die tijd is geweest :D, standaard zitten er 7 speakers in mijn auto, maar ik mis gewoon achter wat meer volume, achter zitten er alleen maar twee in de deuren.

Groetjes, BBC
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kolere, denk je wel om je oren. Je kunt ook wat naar achteren faderen natuurlijk.

 

Ik heb zelf gehoorbeschadiging opgelopen door te harde muziek. Ben zelfs daardoor een hele frequentie kwijt. En in mijn tijd hadden ze nog niet eens zulke heftige versterkers als ze nu hebben. Neem het niet te licht op want je krijgt dan net als ik er goed spijt van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: AlanS
Kolere, denk je wel om je oren. Je kunt ook wat naar achteren faderen natuurlijk.

Ik heb zelf gehoorbeschadiging opgelopen door te harde muziek. Ben zelfs daardoor een hele frequentie kwijt. En in mijn tijd hadden ze nog niet eens zulke heftige versterkers als ze nu hebben. Neem het niet te licht op want je krijgt dan net als ik er goed spijt van.


Hallo,

Ja daar denk ik wel aan, ik gebruik de fader natuurlijk ook, maar vind het te weinig hebben.

Met "die tijd is geweest" bedoelde ik dat het niet hard hoeft te gaan, het moet wat beter van kwaliteit zijn, die achterste speakers in de deuren kan ik natuurlijk ook alleen vervangen maar denk niet dat het veel brengt frown

Omdat er al uitsparingen zitten in het blikwerk onder de hoedenplank, deze worden zo vanaf de fabriek geleverd, zat ik te denken om er daar wat extra in te zetten.

Deze wil ik dan aansluiten samen met de achterste deurspeakers, op de versterker, dan zal het toch wat beter moeten klinken smile

Ik denk dat ik dan toch voor de 16mm2 ga, is dan toch wat veiliger.

Groetjes, BBC

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zelf een 4mm kabel,ca 4m lang naar de accu liggen voor een verst.van 2x100watt,merk philips DAP900 MK2.is 2x 25A afgezekerd en de kabel word niet warm,nog nooit problemen mee gehad.Ik heb deze versterker al 15 jaar,een van de weinig goede Philips produkten.Prijs toen 889.-HFL.bij de PW van Philips.je neemt in de praktijk nooit continu het max vermogen uit je versterker.In de hoedenplank heb ik 2 Infinity 693 kappa winner of the HI-FI Grand Prix Award,te samen met een extra bas speaker in het midden van de hoedenplank. Autoradio/cass Alpine TDM-759R.Ook voor voor in de auto geld de vuist regel, het geluid is net zo goed als de zwakste schakel

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Hallo,

 

Nu heb ik nog een probleem frown nu blijkt mijn Radio geen RCA uitgang te bezitten crazy

 

Nu is mij verteld, dat ik dan een high-Low adapter moet kopen confused

 

Iemand hier ervaring mee, hoe sluit ik zo iets aan, past dat wel op iedere radio?

 

Groetjes, BBC

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: BBC
het moet wat beter van kwaliteit zijn.......

.... dan zal het toch wat beter moeten klinken smile

Groetjes, BBC



High - low level convertor?

Misschien toch maar de autoradio vervangen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Volgens tabel,
10 mm2 = 0.00163 ohm/meter = 0.0163 Ohm/ 10 meter
30 mm2 = 0,000513 ohm/meter= 0,00513 Ohm/10 meter
Kabellengte is 5 meter+ 5 meter voor retour, je moet je spanningsval dus over 10 meter kabel berekenen.
2 x 140 watt output? is globaal 2 x 280 watt input = 560 Watt opgenomen vermogen. 560 Watt bij 12 volt is 46 Amps.
Spanningsverlies bij 10 mm2 = 0,7 volt. Warmte ontwikkeling in kabel, 32 watt
Spanningsverlies bij 30 mm2 = 0,23 Volt.Warmte ontwikkeling in kabel, 10 Watt.
Verder moet je nog rekening houden met de overgangsweerstanden in je kabel aansluiting.

Conclusie, ga voor 30 mm2, en koop oordopjes!


Nou nee,
Klopt toch niet helemaal, je berekening wel, maar je gaat ervan uit dat er altijd een maximale stroom aanwezig is, maar kijk je even naar je zekering van je versterker dan is die standaard vaak maar 15, 25 of 40A.
Simpelweg omdat die versterker dan vaak wel omschreven staat als 2 x 140W maar als hij dat continu moet leveren geven de meeste na een paar minuten al rookwolken.
Zou je een stuk heftige muziek opzetten en de stroom gaan meten dan zul je zien dat er maar af en toe die maximale stroom te meten zal zijn maar dat die vaak in 99% van alle gevallen veel lager zal zijn en dat er van de warmte ontwikkeling vrijwel geen sprake zal zijn.

Als ik vroeger een nieuwe auto kocht was ik ook dagen bezig met dikke kabels, extra versterkers, subwoofers filters, vergulde aansluitingen enz.
En nu? gewoon de speakerset die in de auto zat (8 speakers) en een 50w subwoofer/versterker in het reserve wiel, alles aangesloten met de standaard bedrading (denk zo'n, 1,5mm)
En het geluid? Dat doet zeker niet onder voor al die dikke kabels en is nog steeds 2 straten verderop duidelijk te horen.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gerrit, ik deel je mening, t.a.v warmte ontwikkeling.

 

Echter bij 12 volt voedingsspanning zal vooral bij pieken de voedingsspanning nogal droppen, hetgeen ten koste gaat van de kwaliteit van de geluidsweergave.

 

Bij versterkers kijk ik altijd naar het gewicht van de voeding!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,dit is meestal niet nodig om dat de meeste versterkers een hi input hebben,=2weerstanden 1/4 watt, 1x330ohm in serie en daar achter een weerstand van 39ohm paralel over de speaker uitgang die je rechtstreeks op de speaker uitgang van je radio aansluit.Wat de kabel voor de voeding beterft,kijk maar met wat voor een dunne draadjes de koplampen aangesloten zitten 55watt.0,75mm.Dus 4a5mm voor een normaal gebruik van een dergelijke verst.van 100watt is dit dik genoeg.55W:12=4.5 amp.----------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu heb ik nog een probleem frown nu blijkt mijn Radio geen RCA uitgang te bezitten crazy

 

Nu is mij verteld, dat ik dan een high-Low adapter moet kopen confused

 

Iemand hier ervaring mee, hoe sluit ik zo iets aan, past dat wel op iedere radio?

 

Groetjes, BBC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...