Ga naar inhoud


Versterker in auto, hoe dik de kabel?


BBC

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Bij een versterker van 100 Watt output zal, wanneer die versterker in klasse "A" is ingesteld, het gedissipiëerd vermogen toch minstens het dubbele zijn.

Verder is de aanname, dat het om een stereo versterker gaat, waardoor dit geheel nog eens verdubbelt.

Bij de door jou beschreven weerstands verzwakker krijg je impedantie misaanpassingen, hetgeen de frequentie karakteristiek niet ten goede komt.

 

Enige bezinning is echter wel op zijn plaats.

 

Een goede middenklasser heeft een achtergrond geruis van 70 - 80 dB. Bij 110 dB blaas je min of meer de ramen uit de auto.

Je dynamische ruimte is slechts 30 dB.

Goede luidsprekers, aangepast op de akoestiek van het voertuig en het muziek gerne zullen meer bijdragen aan het genieten tussen 4 wielen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tabel van Satencom klopt helemaal. Met 2x140 Watt vraagt de versterker wel wat kracht van de accu. Maw. Heb je dus pieken in je vermogen, krijg je onheroepelijk een aardige spanningsval. Dit kan je het beste compenseren met een dikke Elco. De auto-tuning-pimping handel heeft ze tot 1 Fahrrad.

Dit is zeker noodzakelijk tegen het ploppen en behoud van de mosfets.

 

Adviseer je, als je een "dikke" versterker gebruikt om een kabel rechtsreeks van de accu (direct daarachter afgezekerd)naar de versterker te leggen. De schakeldraad vanaf je autoradio naar de versterker is met 1 mm2 al dik genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zou in dat geval aan een aanhangwagentje met generator gaan denken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

High - low level convertor?

 

Misschien toch maar de autoradio vervangen?

___________________________________________________

 

Hallo,

 

Ja maar dat gaat dus niet, is een geintregeerd systeem met Radio/Navi/Bluetooth-telefoon en USB!

 

Groetjes, BBC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,dit is meestal niet nodig om dat de meeste versterkers een hi input hebben,=2weerstanden 1/4 watt, 1x330ohm in serie en daar achter een weerstand van 39ohm paralel over de speaker uitgang die je rechtstreeks op de speaker uitgang van je radio aansluit.Wat de kabel voor de voeding beterft,kijk maar met wat voor een dunne draadjes de koplampen aangesloten zitten 55watt.0,75mm.Dus 4a5mm voor een normaal gebruik van een dergelijke verst.van 100watt is dit dik genoeg.55W:12=4.5 amp.----------------------------------------

 

Hallo,

 

Oké dan ga ik eerst de kabel er maar eens inmaken, en dan ga ik op zoek naar een passende versterker en/of zo'n high-low converter er bij, en natuurlijk passende Speakers.

 

Het gaat mij in eerste instantie dus om de extra kabel, omdat ik deze dan gelijk mee kan leggen met de andere kabel, die er toch al in moet.

 

Groetjes, BBC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Gerard 76
Origineel bericht van: Kimble
een aardige spanningsval


Wanneer de verlichting van je auto
dimt op 't ritme van de muziek
moet je aan zo'n elco denken... wink


165,5 Db's met 16 stuks 12 inch subwoofers. Wat extra accu's en wat elco's dan is je kofferbak gevuld.

(snap alleen niet wat die Lifehammer er doet, die ramen knallen er toch wel uit)



jupke,s%20boomcar.jpeg



Groet,

Kimble
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Gerrit, ik deel je mening, t.a.v warmte ontwikkeling.

Echter bij 12 volt voedingsspanning zal vooral bij pieken de voedingsspanning nogal droppen, hetgeen ten koste gaat van de kwaliteit van de geluidsweergave.


Dat laatste klopt wel, maar alleen een geoefend oor kan in een akoestisch goede ruimte het verschil horen tussen dikke en dunne kabels. (zeg maar tussen 4mm of 10mm)
Iemand die al een jaartje alles op volle oorlogssterkte beluisterd, of als de auto rijdt, zal nagenoeg niet horen dat er wat hoge en lage tonen minder zijn.

In een auto is het veel belangrijker dat de luidsprekers passen bij de akoestiek van de auto en dan kun je vaak met simpele 20W speakertjes een beter geluid produceren dan met 150W glimmende high tech speakers.

Ja, ik weet het, 20 jaar geleden had ik mezelf ook voor gek verklaard en nooit verwacht dat ik dit ooit zou zeggen.
Echter na duizenden guldens en later euro's te hebben uitgegeven op zoek naar het sublieme geluid in de auto weet ik inmiddels beter en weet nu dat meer/groter/dikker enz. lang niet altijd ook beter betekend.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt,groter hoeft niet perse beter te zijn ,daar om heb ik wederom voor Infiniti gekozen,ik heb thuis nl ook infiniti, QB speakers deze zijn al meer dan 25 jaar oud,voldoen nog uitstekend,maar dit merk behoord dan ook tot de topklasse in HIFI.Je moet wel een zeergoede intalatie hebben anders klinkt het niet mooi,en komt het geluid niet tot zijn recht.Speakers die meestal standaart in de auto's zijn gemonteerd zijn vaak niet van hoge kwalitijt,en geeft veelal het freq.berijk niet onvervormt weer,van daar dat sommige freq.te hard en andere weer te zacht worden weer gegeven, en over de resonantie nog maar te zwijgen.Dus al met al een heel gepuzel om het geluid zo goed mogelijk weer tegeven,al is het freq.berijk van de FM radio maar beperkt tot ca 1400HZ,en is gezien het grote aantal zenders lang niet altijd 100% storing vrij,dus een cd of cassete is dan geen overbodige luxe,MP3 kan ook natuurlijk maar dat is weer een mindere kwalitijt,overigens een met goede app.opgenomen cass.bandje TDK,zal net zo goed klinken als een cd,overigens auto radio's met een zeer goed cass.loopwerk zijn er niet zo veel vaak houd het al bij 1400hz op,en komt het vaak tot band salade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: columbo
... al is het freq.bereik van de FM radio maar beperkt tot ca 1400HZ....

Ik hoop, dat je hier 14.000 Hz. bedoelt.
Zo slecht is de fm radio nu toch ook weer niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...