Ga naar inhoud


Vertraging bij HD zenders


satvet

Aanbevolen berichten

Dat satellietbeelden achterlopen op aardse zenders is geen verrasing. Maar nu met HD valt me op dat het HD beeld aanzienlijk achterloopt op het SD signaal. Schakel je van bijv. Ned1 SD naar Ned1 HD krijg je vaak een complete zin nogmaals te horen.

Het viel mij gisteren op dat het vanaf de dreambox gestreamde beeld van Ned1 SD op mijn laptop, ondanks de extra vertraging door het streamen, nog altijd voor liep het het zelfde beeld op Ned1 HD.

 

Niet dat het erg vervelend is, maar straks met het WK hoor ik de straat al juichen om een doelpunt als de bal bij mij nog over de middelstreep moet. wink

 

Wat is de reden van deze extra vertraging?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is niet alleen in NL zo. Bij Das Erste en ZDF is het ook zo. Bij SVT is het verschil niet merkbaar.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satvet
Wat is de reden van deze extra vertraging?

Ten eerste, bij HDTV moet er meer data getransporteerd worden dan bij SDTV. Verder moet er vanwege de forward error correction data aan het signaal toegevoegd worden wat ook een vertraging tot gevolg heeft en ik kan me voorstellen dat dit bij HDTV meer is dan bij SDTV.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Frank67
Origineel bericht van: satvet
Wat is de reden van deze extra vertraging?

Ten eerste, bij HDTV moet er meer data getransporteerd worden dan bij SDTV. Verder moet er vanwege de forward error correction data aan het signaal toegevoegd worden wat ook een vertraging tot gevolg heeft en ik kan me voorstellen dat dit bij HDTV meer is dan bij SDTV.


Dat zou een verklaring zijn als het met dezelfde hardware en software moet, maar ik mag toch aannemen dat ook hierbij een upgrade heeft plaatsgevonden en dat de extra rekenkracht van moderne computers dit compenseert.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt een upgrade van onze ontvangers?

De vertraging die plaats vindt in het uitzendstation (en natuurlijk verder ook de vertraging vanwege via de uplink, satelliet, en downlink) kun je niet naderhand compenseren.

Verder is probleem niet het gebrek aan rekenkracht. FEC kost nu eenmaal extra tijd.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: rai
DOe trouwens ook eens deze vergelijking tussen SBS6 SD en SBS6 HD. Ik merkte net dat die wel gelijk lopen. RTL4 en de NL zenders lopen inderdaad een 10 sec achter.


Ja, en door die 10 sec. kan ik straks met de WK de ramen potdicht houden, de buren kijken digitenne. frown
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ja, en door die 10 sec. kan ik straks met de WK de ramen potdicht houden, de buren kijken digitenne.

 

Dat is te jammen :D

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb laats een ziggo kastje aangesloten als test op mijn HD TV met ingebouwde DVB-S tuner.

als je dan omschakelt van TV naar het ziggo kastje, aangesloten via de scart, dan zie je dat ziggo bijna 20 sec langzamer is dan de satelliet. Het omschakelen van de TV nog niet meegenomen.

Het was dan wel bij SD signalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tijd van mijn PC wordt gesynchroniseerd door een NTP server, en mijn horloge door de DCF77 zender in Frankfurt. Beide lopen exacte gelijk, en zo weet ik dat het Ziggo signaal altijd al 6 seconden achterloopt bij de 'echte' tijd, of het nu een SD of een HD signaal is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En niet te vergeten alle digitale "beeldverbeteraars" in de tv zelf, die ook nog een leuke vertraging van enkele 10 tallen ms geeft...

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)

Dat jullie dat nu niet begrijpen, op alle signalen zit een delay, dat voorkom je gewoon niet.


Wie zegt dat ik dat niet begrijp?

Citaat:
Ziggo UPC en de satelliet providers hebben langere (verschillende)tussenwegen voor hun signaal distributie voor het uiteindelijk bij de eindgebruiker komt.
En digitale signalen zoals bij HD doen er gewoon nog langer over door de digitale verwerking dan analoge signalen.


Dat is wel zo, maar dat verklaart geen delay van 6 seconden. Ik vermoed dat er onderweg flink gebufferd wordt

Citaat:
En DCF77 krijg je hier ook met vertraging binnen, dus wat is dan de "exacte" de tijd, die bestaat niet, dat is maar een afspraak. De tijd is gerelateerd aan de draaing van de aarde(wat niet exact een bol is) in 24 uur.


Natuurlijk komt DCF-77 met een beetje vertraging binnen, maar dat is voor een mens niet waarneembaar.

De tijd is al lang niet meer gerelateerd aan de draaing van de aarde, probeer maar eens de ISO definitie van een seconde te vinden. Onlangs heeft men een nog nauwkeuriger tijdbron gevonden, dus het is goed mogelijk dat de definitie van de seconde gewijzigd gaat worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom is het ook belangrijk om je tv in de N-Z as te hebben en niet in de O-W as... anders heb je nog extra vertraging in bijvoorbeeld het linkerkant van het beeld t.o.v. de rechterkant.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...