Ga naar inhoud


[Satelliet] Vannacht omzetting MPEG4 Themazenders


Gast Paullo

Aanbevolen berichten

Ik begrijp echt niet dat mensen liever naar een uitgerekt beeld kijken dan het beeld in normale verhouding te kijken. Het beeld is nu eenmaal 4:3, maarja we moeten in nederland toch wat te zeuren hebben wink

 

Gr.Roymar

Mutant HD2400,Vu+ Duo, Xtrend ET6000, 2x Relook 400s,

Skystar2 en Wavefield  WV85THDS schotel 1W/5E/9-10E/13E/19.2E/23.5E/28.2E en de satellietmeter Xsarius HD easy

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 156
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Madshark
Op SBS6HD (Het mooiste pand van NL) heb ik ineens een kleurrijke ondertiteling, op de SD versie geen ondertiteling. Kan echter nog niet vinden om deze uit te zetten, of worden deze subs in de videostream uitgezonden ?


Inderdaad, ook hier een kleurrijke ondertiteling die niet uit te zetten is. Maar denk dat dat een kwestie van tijd is zoals ook teketext en epg die er nog bij moeten komen....

Rebox 9000 HD PVR + 640 WD Green HDD

80CM Triax, 4x LNB - Astra 1,2,3,Hotbird

Philips 42PFL9964 200hz LCD, BDP S480, PS3

Onkyo SR607 receiver, Tannoy Mercury V1 front, Magnat rear, Canton Center, JBL subw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: roymar
Ik begrijp echt niet dat mensen liever naar een uitgerekt beeld kijken dan het beeld in normale verhouding te kijken. Het beeld is nu eenmaal 4:3, maarja we moeten in nederland toch wat te zeuren hebben wink

Gr.Roymar



Hoezo een uitgerekt beeld. Als je gewoon via de normale rtl4 of sbs 6 kijkt is het beeldvullend en dat is heel anders dan uitrekken.
Uitgerekt heb je als je in een pretpark voor de lachspiegels staat

Vu Plus solo 4k

Dreambox 8000 ssc

Triax 88 multiblock 19-23-28-13

Laminas 120 rotor digipower sga 2100 lnb inverto black ultra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simpel, veel 4:3 materiaal in sd wordt door de ontvangstinstallatie door een éénmalige instelling omgevormd tot 16:9 zonder dat de gebruiker iets doet. Nu in HD zijn zwarte balken toegevoegd in het 16:9 signaal en hebben die mensen ineens zwarte balken zonder dat daar automagisch iets aan te doen valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satvet
Simpel, veel 4:3 materiaal in sd wordt door de ontvangstinstallatie door een éénmalige instelling omgevormd tot 16:9 zonder dat de gebruiker iets doet. Nu in HD zijn zwarte balken toegevoegd in het 16:9 signaal en hebben die mensen ineens zwarte balken zonder dat daar automagisch iets aan te doen valt.


Het is eerder dat de TV het beeld uitrekt naar een 16:9 formaat. Aanbieders geven het veelal in de juiste beeldformaten door. Alleen één wil op het HD kanaal het 4:3 beeld nog wel eens uitrekken
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb nog steeds alleen de Nederland24 kanalen en de rest zoals NGC Wild, Discovery travel enz. is nog gecodeerd.

 

Na bellen en mailen kreeg ik bericht of ik alles wil resetten en opnieuw er in zetten......oftwel blablablabla.

 

Wie heeft ook nog niet alles?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft die discussie over zwarte balken en uitgerekte gezichten... volgens mij praten jullie een beetje langs elkaar heen.

 

De uitgerekte gezichten zag je vooral "vroeger" vaak, bij mensen die een breedbeeld-tv hadden, daar 4:3 zenders op keken en dan de instelling op "vol beeld" (of vergelijkbaar) hadden staan, sommige mensen vinden dat kennelijk mooi, maar volgens mij is het ook vaak onwetendheid. Dan had je een nieuwere generatie tv's die ook een "smart zoom" stand hadden, waarbij dan wat van de boven- en de onderkant van het beeld afgeknipt wordt en de zijkanten wat worden opgerekt. De één (zoals ik) vind dit een zeer acceptabele manier om beeldvullend 4:3 te kijken zonder al te veel beeldvervorming, de ander vindt het een gruwel, dat moet uiteraard iedereen voor zich weten.

 

Met de komst van breedbeeld-tv werd het weer een stukje gecompliceerder omdat bijna alle zenders ervoor kozen om "letterboxed" uit te zenden, met boven en onder zwarte balken. Bij digitale televisie is dat helemaal niet nodig omdat men eenvoudig in de bitstream kan aangeven dat het om 16:9 materiaal gaat, de ontvanger hoort er vervolgens voor te zorgen dat het goed op de TV terechtkomt, eventueel aangepast naar het type tv (4:3 of 16:9) en de wens van de kijker, zonder beeld- en kwaliteitsverlies. Maar kennelijk kon de gebruikte apparatuur dat niet ofzo, beetje vaag. Zo hebben we dus jaren op onze breedbeeld-tv's naar zwarte balken zitten kijken terwijl het materiaal ook breedbeeld was. De meeste TV's hebben natuurlijk wel een functie om de zwarte balken weg te "zoomen", dan heb je op zich correct beeld, maar dan wel met een véél lagere resolutie, wat ook duidelijk te zien is, het beeld is echt wazig.

 

Er zijn hier ook eindeloos discussie geweest over de "breedbeeldpuls" die dus helemaal niet bestaat bij digitale televisie. Men vond het vervelend dat hun televisie niet automatisch op zwarte-balken-wegzoom-stand sprong bij letterboxed uitzendingen. Er bestaat wel een mechanisme met digitale televisie om door te geven dat er een letterboxed 16:9 uitzending is, de ontvanger + TV kunnen daar ook netjes op inspelen, MAAR dat is helemaal niet wat je wilt! Wat je wilt is anamorph breedbeeld, waarbij alle beeldlijnen gebruikt worden voor... beeld! En niet voor zwarte balken.

 

Intussen zijn veel zenders intussen anamorph breedbeeld dus het niet zo'n issue meer. Maar wat bepaalde zenders nou presteren (bijvoorbeeld de themazenders van Discovery), is toch weer letterboxed 16:9 uitzenden, MET zwarte balken dus. Dat is irritant, maar met de "zoom" knop te overleven. Je bent alleen wederom een stuk resolutie en scherpte kwijt. Maar wat ze dan vervolgens doen, is 4:3 materiaal uitzenden. Ze maken dat passend door vervolgens LINKS en RECHT zwarte balken toe te voegen. Gevolg: NOG meer zwarte balken, NOG meer resolutie-verlies en op mijn 46" scherm een postzegeltje aan beeld.

 

Dat heeft niks meer te maken met zonodig alle pixels van je scherm willen gebruiken (ook al kloppen de verhoudingen niet meer), dit slaat echt nergens meer op, je houdt maar 50% beeld over! En vervolgens doen ze dan ook nog eens de ondertiteling door de zwarte balken heen, dus de balken wegzoomen is niet eens een optie! Ondertiteling hoort uiteraard als DVB-subs of DVB-text meegezonden te worden, zodat de kijker zelf kan kiezen of, hoe en waar de ondertiteling komt. Hulde wat dat betreft aan History Channel en NGC Wild! Maar bij Discovery blijft het gewoon een stelletje prutsers.

 

Men zou "gewoon" anamorph moeten uitzenden en dan met het signaal meesturen of het 16:9 of 4:3 is. De ontvanger kan dan zelf, naar wens van de kijker en de aangesloten tv, zwarte balken toevoegen, zoomen, pan&scan doen, whatever, zonder dat de beeldkwaliteit verloren gaat.

 

Dat alles wordt voor zover ik weet wel bij de meeste "bekende" nederlandse zenders gedaan en dan krijg je inderdaad links en rechts zwarte balken bij 4:3 uitzendingen, die worden dan door de ontvanger toegevoegd, dus dat geeft dan niet (naar mijn bescheiden mening). Sommige ontvangers kun je ook zo instellen dat ze dat niet doen, maar het beeld uitrekken (plat of "slim"), als je dat als kijker graag wilt.

 

Wat overigens niet zo bekend is (kennelijk), is dat HDMI (en DVI) in principe net als SCART de TV kunnen laten schakelen tussen verschillende weergave-standen (WSS), alleen (bijna?) geen enkele tv en ontvanger ondersteunt dit. Kennelijk vindt men dat digitale TV gewoon altijd 16:9 anamorph dient te zijn (en geef ze maar eens ongelijk).

 

Ik hoop dat het niet teveel zeurpartij is geworden en dat er misschien nog iemand wat van opsteekt ;-)

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Erik Slagter
omdat bijna alle zenders ervoor kozen om "letterboxed" uit te zenden, met boven en onder zwarte balken. Bij digitale televisie is dat helemaal niet nodig


Bij analoog ook niet, je hebt PalPlus en ook analoge anamorfe 16:9-uitzendingen zijn mogelijk. Zowel PalPlus als anamorf kunnen via de WSS-puls gecommuniceerd worden aan het ontvangend apparaat. Kortom: Er is nooit goede een reden geweest om in een letterbox uit te zenden, de werkelijke reden is dat dynamisch van beeldformaat schakelen in de uitzendstraten moest worden en veel zenders daar eenvoudigweg geen zin in hadden en letterbox wel prima vonden.

Vandaag de dag wordt analoog wederom alles in letterbox uitgezonden (zou zonder probleem PalPlus kunnen zijn), maar nu zijn de kabelboeren degenen die het prima vinden dat half Nederland op gereduceerde resolutie kijkt. Uiteindelijk wil men immers iedereen op digitaal laten kijken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Via UPC op de kabel worden op vrijwel elke zender dus ook de discovery's en ook MGM de ondertitels in DVB sub uitgezonden.

Je kan daar dus inzoomen zodat de zwarte balken wegzijn en de ondertitels in beeld zetten zoals bij open pli oa beschikbaar is. CDS moet nog veel leren met die techniek. als UPC het kan dan moet CDS het zeker kunnen.

Ze zitten in Nederland het langste in digitale tv.

DM920 2x S2+1xDVB-C/T - Apple TV 4K - DM8000 2x S2 + 2x DVB-C


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Vandaag de dag wordt analoog wederom alles in letterbox uitgezonden (zou zonder probleem PalPlus kunnen zijn), maar nu zijn de kabelboeren degenen die het prima vinden dat half Nederland op gereduceerde resolutie kijkt. Uiteindelijk wil men immers iedereen op digitaal laten kijken.

 

Dat is niet het grootste probleem.

 

1. Er zijn bijna geen TV's meer die een pal plus decoder hebben.

2. De kosten voor een pal plus encoder waren altijd erg hoog.

3. Volgens mij zijn die encoders nergens meer te krijgen.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Erik Slagter

Wat overigens niet zo bekend is (kennelijk), is dat HDMI (en DVI) in principe net als SCART de TV kunnen laten schakelen tussen verschillende weergave-standen (WSS), alleen (bijna?) geen enkele tv en ontvanger ondersteunt dit. Kennelijk vindt men dat digitale TV gewoon altijd 16:9 anamorph dient te zijn (en geef ze maar eens ongelijk).


Gelukkig schakelt HDMI je tv ook tussen standaard 4:3 en breedbeeld 16:9 uitzendingen... Zwarte balken links en rechts horen nu eenmaal... (Panasonic doet het gelukkig wel)
Maar nog even een aanvulling... veel mensen weten blijkbaar niet dat je je TV dan in de meeste gevallen moet instellen op Classic 4:3 om altijd het correcte beeldformaat te hebben. De sat receiver moet dan op 16:9 staan (als je een 16:9 tv hebt natuurlijk).
Breedbeeld wordt dan gewoon breedbeeld-vullend weergegeven... maar een 4:3 uitzending wordt dan gewoon in 4:3 weergegeven. Je tv schakelt automatisch, tenzij ze het nodige signaal 'even' vergeten, zoals van de week op ZDF_neo tijdens de 4:3 uitzending "Spooks - im visier des MI5"... en dan krijg je van die opgeblazen gezichten waar ik me aan erger. Gelukkig hadden ze het na ca 10 minuten begrepen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ou-Tannu
Discovery Science is 720x576..


alleen tis nu wel geschikt voor dove mensen.. frown krijg er geen geluid bij frown


Eh, zal dan wel aan mij liggen, maar er staat toch echt in m'n scherm dat dit kanaal ook 704x576 is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: guppje29
Via UPC op de kabel worden op vrijwel elke zender dus ook de discovery's en ook MGM de ondertitels in DVB sub uitgezonden.
Je kan daar dus inzoomen zodat de zwarte balken wegzijn en de ondertitels in beeld zetten zoals bij open pli oa beschikbaar is.

Bij MGM (op de satelliet) worden de originele subs overigens ook als DVB-TXT meegestuurd, je kunt wel inzoomen en je eigens subs aanzetten. Je ziet dan helaas nog wel een restje van de originele subs. Jammer dat ze niet (gewoon!) overal DVB-TXT of DVB-SUB subs gebruiken. In andere landen is dat al jaren heel gewoon.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...