Ga naar inhoud


Beste manier om coax te verlengen


Gast ipaqlinux48

Aanbevolen berichten

Gast ipaqlinux48

Beste,

 

Wat is de beste manier om twee coax kabels aan elkaar te "plakken"? Ik heb begrepen dat je best niet te veel met connectoren werkt, maar veeleer de coax kabels rechstreeks aan elkaar koppelt, maar hoe?

 

Merci!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast SatMann

ik zou ook opteren voor een nieuwe coax.

 

kan je niet gebruik dan zo'n koppel stukje.

heb ik ook al moeten gebruiken bij iemand en dat geeft nauwelijks verlies.

Wel ervoor zorgen dat je f-connectoren proper gedaan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zou het met deze kunnen doen coax koppelstuk in metalen behuizing

kun je kopen bij de bouw markt

post-33015-1318260957,4462_thumb.jpg

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satvet


Eén stuk, dat tegelijk door 2 mannetjes wordt ge-eh......
En dat heet in vaktermen dan lesbisch????? confused


Dan zou je hem gangbang kunnen noemen..... blush

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moderator

 

Even over het verlengen coax. Ik werk veel met coax. Bij verlengen coax altijd proberen het aan 1 stuk te houden de beste oplossing.

Wanneer het niet mogelijk is soldeer ik. Dit is voor mij de beste oplossing en werkt in de praktijk prima.

Ik zal even vertellen hoe ik dat doe.

Pel de beide coaxkabels zodanig aan dat de mantel lang genoeg is om over elkaar te vallen. Vouw de folie naar achteren, zo ook de geweven mantel.

Soldeer de coaxkernen goed aan elkaar. Isoleer de coaxkern zo dik dat de buitenkant gelijk is als de kernisolatie. Vouw daarna de folie terug en de geweven mantel. Het mooiste is dat deze over elkaar vallen. Ik neem dan een stukje belkabelkern, deze wikkel ik strak om de geweven buitenmantel. De beide uiteinden soldeer ik aan de geweven mantel bij de buitenisolatie. Als laatste maak ik de las met vulkaniserende tape waterdicht.

Deze oplossing werkt prima.

Het gebruik van coaxconnector werkt door klemverbinding en deze moet droog blijven want anders krijg je na verloop slecht contact doot aanslag.

Het allerbeste is als dat kan altijd kabel uit 1 stuk gebruiken.

 

Hans

Visiosat Big Satellite schotel met 10 quad LNB's voor Astra 1, 2, 3, Hotbird, 9 oost, 4.8 oost, 5 west, 31 oost, 42 oost; 1 Spaun 4-v. uncom. disecqschak. + 3 Spaun 4-v. disecqschak.; 1 Spaun 2-v. uncom. disecqschak. + 2 Spaun 4-v. disecqschak; 2 losse Spaun 4-v. disecqschak. Visiosat schotel 64 cm met duo LNB voor Astra 1 en 3; Triax prime focus 1.40 m. schotel, draaibaar met Echostar DVR 7000.

VU+ Ultimo 4k met 2 sattuners en harde schijf en ET7500 met SSD schijf, dit alles op Openpli.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het verlengen van coax met een soortgelijk stuk een halvering van de impedantie geeft is natuurlijk onzin en reden tot schaamte. Er wordt niet parallel geschakeld. Een stuk met de zelfde impedantie staat in serie en het geheel heeft weer dezelfde impedantie (weerstand voor hoogfrequente spanning)

 

Wel zal er altijd een kleine misaanpassing zijn op de plaats van de las. Je zou de draden kops aan elkaar moeten solderen en niet op elkaar. De isolatie tussen kern en mantel (het dielectricum) moet je in de lengte insnijden en dan past het weer over de las. Het dielectricum is dan lichtjes verstoord en er ontstaat een geringe reflectie. In de praktijk niet te zien. Vervolgens de mantel van weerskanten over elkaar heen slaan en goed afisoleren. Solderen van de mantel geeft verstoring van het dielectricum door de hitte en vervorming.

 

Ik heb op die manier in mijn tuin een CAI kabel van UPC weer aan elkaar gemaakt nadat er een spade doorheen gegaan was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak(k)...nu stel je me teleur. :D

Wat maakt het nou uit of je 2 stukken 75ohm coax dmv een een "gangbang" connector verbind of gewoon aan elkaar soldeert?

Dan blijft alles gewoon 75 ohm.

 

Als je de 2 kernen netjes over een lengte van 5 mm langs elkaar legt, mooi soldeert, dus geen knoeiwerk, isolatiebandje eromheen en het scherm terug vouwen. Dan weer mooi strak isolatieband en Je hebt een perfekte las voor binnen. Voor buiten is het minder geschikt.

Ik zou dan vulkaniserende tape nemen.

Natuurlijk heb je over de las een kleine misaanpassing maar dat is minimaal.

 

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)

2 coax kabels aanelkaar solderen is knoeiwerk, je halveerd zo de karakterestieke impedantie, je zet nl 2 kabel impedanties parallel, en wordt iets van 37,5 ohm.




Ja als je de impedantie gaat halveren heb je gelijk een inline versterker nodig om het signaal een beetje op te peppen. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak spreekt zich zelf tegen. De tekening die hij maakt is juist. De kabel wordt aangestuurd vanuit een spanningsbron met een inwendige impedantie Zo en afgesloten door een belasting met dezelfde Zo.

In dit geval 75 ohm. De kabel die ertussen zit heeft een impedantie van 75 ohm en is idealiter verlies vrij. Dat verklaart zijn stelling dat de lengte van de kabel er niet toe doet en oneindig lang kan zijn.

 

Welnu, daar hebben we het nu over: een coax kabel verlengen met een zelfde soort kabel.

Nog steeds niet oneindig lang en theoretisch zonder verliezen maar er is geen sprake van de halve impedantie door het verlengen.

De praktijk maakt dat er wel verliezen zijn maar die zijn voor de sathobyist verwaarloosbaar.

De door mij genoemde geringe impedantieverschillen bij het lassen zie je mogelijk bij analoog als een schaduwbeeld maar niet bij digitaal. Daar is het alles of niets.

(bron: les gehad bij R&R)

Het laatste 12 geheugencellen van Sjaak komen nu tot leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...