Ga naar inhoud


Beste manier om coax te verlengen


Gast ipaqlinux48

Aanbevolen berichten


  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Voor wie zijn theorie weer eens wil ophalen.

 

Klik

 

Jaren geleden Das Antenne Handbuch uitgeleend, en nooit meer terug gekregen.

 

Wie heeft er nog een liggen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

R&R voor mij ook lang geleden. Ondanks HTS niveau nooit iets aan gehad qua inkomen. Keuze was tussen service verlenen via een ondernemertje of het elektronica piepeltje die wetenschappers via apparatuur aan promotie moesten helpen. Ben een heel andere kant opgegaan. Universitaire opleiding. Leuk aan verdient. Elektronica blijft wel mijn hobby. Probeer als ouwe lul mijn kennis in te zetten tegen onzin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het antwoord van Sjaak gaat volledig voorbij aan de discussie die hij ingebracht heeft met zijn stelling dat coax verlengen een halvering van de impedantie van de totale kabel teweeg brengt.

 

Dat is nogmaals onzin en zijn tekening en (terechte stelling dat een coax kabel theoretisch oneindig lang kan zijn) maken dat alleen de manier waarop de las gemaakt wordt van invloed is op de eigenschappen van de totale kabel. Als dat goed gedaan wordt is er geen of vrijwel geen effect op de totale kabel.

 

Misschien dat Sjaak zijn verkeerde geheugendeel aangesproken heeft n.l. dat waarin sprake is van een schakelen van coax delen voor een balun i.v.m. impedantie transformatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik durf het bijna niet te zeggen maar vanuit de 4 switches die ik heb, verleng ik de coax dmv zo'n coax-koppelstukje waarbij je aan beide kanten een f-connector monteert...

Maar het werkt wel gelukkig en ik heb ook geen problemen met de ontvangst vanuit mijn bisat.

 

Gert.

 

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blij dat je hiermee impliciet je ongelijk toegeeft. Dit topic ging aanvankelijk over het op de beste manier verlengen van een coax kabel. Daar zijn verschillende meningen en technieken voor.

Je laatste verwijzing naar een forum hoe het ook kan is daar een voorbeeld van.

 

Je eerdere stelling dat verlengen van een coax kabel een halvering van de impedantie geeft en dat Drs Ijzerbout zich moest schamen, is door mij onzin genoemd en in jouw laatste reactie hoe een kabel te verlengen wordt bevestigd dat verlengen gewoon kan. Laten we volwassen zijn, kennis uitwisselen en zo nodig fouten toegeven.

 

Dus kabel goed verlengen is zelfde impedantie en niet de helft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Citaat:
Alle verdere antwoorden in deze draad met solderen en folie graag negeren.

 

De allerbeste manier om een COAX te verlengen met als doel zo veel mogelijk signaal over te houden is om die juist te solderen.

 

Strippen, koper op koper, solderen, de kern isoleren, afscherming twisten verbinden en solderen, afschermen met folie, daar een heel dun laagje isolatie tape overheen en tot slot krimpen met een goede krimpkous.

 

Als je dat goed en zorgvuldig doet, weet ik 100% zeker dat je daarmee aantoonbaar het minste verlies zult krijgen.

 

De allerbeste manier is natuurlijk de kabel vervangen, maar dat is niet de vraag!

 

Mvg,

 

Michel

 

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit soort gevallen juist niet solderen. Waarom denken jullie dat een F connector geen gesoldeerd pinnetje heeft?

 

Een gesoldeerde verbinding gaat na verloop van tijd slechter worden en dan krijg je problemen op hoge frequenties. Kortom gebruik een koppelstukje. Simpel en effectief.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van Sjaak(k) heb ik nog steeds niet gehoord dat zijn stelling dat verlengen van een coax kabel door solderen een halvering van de impedantie geeft volstrekt onjuist is.

 

Verlengen, zoals we inmiddels van diverse kanten hebben gehoord, kan door solderen of met connectors. In alle gevallen is er theoretisch een verandering in de continuïteit van de kabel maar in de praktijk merken we dat niet. Een misaanpassing door halvering van de impedantie wel.

 

Met mijn HTS denkraam op elektronica gebied geef ik de moed op deze man terug te halen naar de werkelijkheid. Daar is kennelijk meer voor nodig. Misschien Ir. Pukje?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk nog eens naar het plaatje dat je geleverd hebt. Het stuk coax kan zoals je terecht zegt theoretisch oneindig lang zijn. De impedantie blijft gelijk. Dus kort, lang, langer etc. het maakt niets uit voor de impedantie. Dus een stuk coax verlengen met een ander stuk (zelfde) coax houdt als geheel weer dezelfde eigenschap. Het verlengen door solderen van kern aan kern en mantel aan mantel is hetzelfde als wat gebeurd bij verlengen door connectors. Maar geen halveren van de impedantie.

 

We zijn het eens dat lassen een verstoring van het dielectricum geeft, maar dat is marginaal en geeft geen halvering van de impedantie. Dat is wel het geval bij 2 kabels parallel schakelen.

 

Maar daarvan is pas sprake als je aan het begin van de kabel de kernen met elkaar verbind en vervolgens de mantels. Idem aan het einde de kernen aan elkaar en de mantels aan elkaar.

Daarvan is bij verlengen geen sprake dus hoezo parallel.

 

Overigens is je opmerking over zuigen niet inhoudelijk van toepassing op de discussie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Wij verkopen geen coax, geen koppelingen en verlengdiensten verlenen we ook al niet. wink

 

Als ik echter mijn kabel thuis zou moeten verlengen, zou ik d.m.v. de eerder door mij beschreven manier gegarandeerd het meeste signaal overhouden en in ieder geval met zekerheid een minder storingsgevoelige koppeling realiseren dan met een 20 cent koppelstukje en twee f-connectors.

 

Mvg,

 

Michel

 

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...