Ga naar inhoud


Investeren in een professionele HD satelliet meter


Ventura

Aanbevolen berichten

Omdat er nu steeds meer zenders in "HD" wordt uitgezonden. Vraag ik me af. Of het rendabel is, om te investeren in een Satlook Micro HD of Satlook Color HD. Zodat ik optimaal een "HD" transponder kan afstellen. Wat is wijsheid en wat zijn uw ervaring met een "HD" professioneel satelliet meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Er zullen nog geruime tijd SD transponders in de lucht blijven.

Zolang er op een satelliet nog een SD transponder zit, kan je de schotel nog perfect uitrichten met een niet HD Satlook.

Er is immers geen verschil tussen de afstelling van de schotel, voor een HD of een SD transponder.

 

Wanneer je een nieuwe meter koopt, zou ik wel aanraden een HD satmeter te kopen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Er is immers geen verschil tussen de afstelling van de schotel, voor een HD of een SD transponder.


Als ik met mij Satlook digital NIT een schotel optimaal afstel op een SD transponder. Zal dan de "HD" transponder ook optimaal zijn afgesteld confused.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je schotel voor SD ontvangst goed staat, staat ie voor alle andere signalen...het maakt niet uit wat, ook goed.

Zo simpel is dat.

HD heeft geen extra zorg nodig.

CDS vind dat wel en willen natuurlijk meer verdienen met het argument dat HD duurder is dan SD.

Ook dit is een hoop gelul.

Het inrichten van een studio of POC in HD is goedkoper dan wat het kostte toen het nog SD was. En analoog was nog vele malen duurder.

Door MPEG4 te gebruiken ipv MPEG2 valt het met de extra bandbreedte ook wel mee, temeer daar het op 23,5° oost zit. Een positie die ook al veel goedkoper is kwa space-segment dan 19,2° oost.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de schotel bijna te klein is en nabuur satellieten storen, kan de optimale schotel afstelling per transponder zeker verschillend zijn...

 

Zelf merk ik dat met de T-90 op 26 oost (storing van 23,5 en 28,2 oost), en nog extremer op 21,6 oost (storing van 19,2 en 23,5 oost).

 

Met een kleine schotel zal iets dergelijks zeker ook wel gebeuren op 23,5 oost (storing van 19,2 en 28,2 oost).

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat was het geval met de eerste HD transponder frequentie van Canaaldigitaal.

Daarvoor hebben ze toen nog een frequentie wijziging doorgevoerd, om de ontvangstproblemen bij sommige van hun kijkers op te lossen.

 

Maar bij kleine schotels, welke goed afgesteld waren, traden die storingen niet op.

 

Afgelopen zaterdag nog wat experimenten aan een 120 cm schotel doorgevoerd, en daarbij duidelijk gezien, dat je met de spectrum analiser funktie, stoorsignalen goed kunt onderdrukken.

En op een gewone digitale transponder laten ber en s/n zich daarna goed optimaliseren.

 

Voor het uitzonderlijke geval, dat een transponder voor consumenten satelliet ontvangst zo kritisch is, dat ontvangst alleen nog mogelijk is bij rotsvaste micrometer afregeling, zal de provider heel snel van frequentie gaan wisselen.

 

Pro-7 in Duitsland heeft bijvoorbeeld gewisseld, omdat dect telefoons precies op hun transponder voor storingen zorgde.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We dwalen wel een beetje af, denk dat wij als hobbyist ons afvragen wat te kopen, immers je koopt zo'n stuk gereedschap om er jaren plezier van te hebben dus als sd ooit eens uitgefaseerd word wil je toch nog iets aan je investering hebben.

 

Groetjes............

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
dat je met de spectrum analiser funktie, stoorsignalen goed kunt onderdrukken.


@CeesV
Kunt u toelichten wat u daar mee bedoeld. Bij voorbaat dank.

@Terradon
Als u nog geen professionele "HD" satelliet meter hebt. Dan zal mij voorkeur toch gaan voor een "HD" satelliet meter.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je regelmatig naar het spectrum kijkt, krijg je "gevoel" voor hoe de omhullende vorm van een transponder eruit ziet.

Wanneer er een nabuur transponder signaal stoort, kan je dit herkennen, doordat die omhullende vorm vervormd is.

Door de schotel te draaien, of bijvoorbeeld de skew te verstellen, zal je die vorm kunnen veranderen, en het stoorsignaal kunnen herkennen.

Daardoor is het mogelijk, het stoorsignaal te miniseren.

 

Het zal sommigen vreemd in de oren klinken, maar soms heb je met een lager signaalniveau een betere ontvangst.

Het signaal niveau is namelijk in zo'n geval een optelsom van het gewenste signaal en het stoorsignaal.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb ik dit al een keertje ervaren. Op een frequentie van een transponder had ik deze op maximale signaal sterkte afgeregeld (via spectrum analyzer met zoom max in). Toen keek in S/R en BER scherm. Zowel S/R als BER zeer slechte waarde. Ik heb LNB houder iets meer verschoven op de rail. Tot mij grote verbazing steeg zowel de S/R als BER naar betere waardes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nu nog niet investeren in een HD sat meter. Zoals al geschreven de gewone SD mneters zijn een stuk goedkoper en voldoen nog wel een aantal jaren voor het uitrichten van een schotel.Over een aantal jaar heb je en meer keus in HD meters en voor minder geld.

 

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sjaak, als ik de beschrijving van de Spectrum analyser functie zo lees, herken ik daarin niet de prestaties van de Satlook Digital NIT.

Ook was (is) die niet te koop voor euro 300.

 

Er is zeker wel een verschil tussen een professionele spectrum analyser en de Satlook Digital NIT, maar voor mij voldoet die prima.

 

Als ik het mij goed herinner is op de Satlook micro die functie later door een software upgrade ter beschikking gekomen, en loopt men daardoor tegen de beperkingen, die kennelijk uit de agc regeling voorkomen.

 

De grote Satlook digital heeft een Spectrum functie, zonder regelende agc, en zelfs nog een schakelbare verzwakker.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...