Ga naar inhoud


Gezamelijk achterpad: riool verstopt, maar wie is verantwoordelijk ?


djpetit

Aanbevolen berichten

We hebben een koophuis en delen met z'n 5 een gezamelijk achterpad. Nou is de stoep verzakt, maar het belangrijkste is dat de put verstopt is. Ik heb hem al grotendeels leeg geschept, maar dit helpt niet. Wie is nu aansprakelijk hiervoor. Ik heb al op internet lopen zoeken maar wordt er niet wijs uit. Ik lees dat bij een gezamelijk achterpad je gezamelijk (samen met de gemeente) een gedeelte verantwoordelijk bent.

 

Anderzijds lees ik dat ik op zoek moet gaan naar het ontstoppingsputje op mijn perceel en kijken of die verstopt is.

 

Wie weet raad op dit probleem ?

 

mvgr,

djpetit

Rebox 9000HD, DM600; Twinmonoblock(19-23),78 cm Triax wok,Pioneer plasma scherm PDP436PE,Nikon D60,ps3 80 GB,, 9-9-9 getrouwd en trotse Pappa van de mooiste dochter ter wereld !

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
Wie is nu aansprakelijk hiervoor.

De bouwaannemer en/of architekt. Die zijn daar aansprakelijk voor.
Die zou van mij een schop onder z´n kont krijgen want dat is toch geen situatie zo?
Gewoon iedereen een aparte afvoer naar de hoofd-rioolering geven.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

pff uh wattuh

aannemer of de architect?

a) de uitvoering is aan de aannemer (bewijs hem maar eens onkundige installatie)

B) de verstopping cq veroorzaker daarvan betaald

de architect heeft geen ene reet met die leiding te maken

 

de gemeente of andere dienstverlener ontstopt op verzoek en zal een rekening sturen

geGARANDEERD

OF de gemeente herbestrating levert voor het achterpad staat in hun meerjaren planning.

 

ciao

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: GreenPolo
Uitspraak rijdende rechter

Bij geen aparte verordening is de perceelsgrens de functionele grens, dus gemeente is verantwoordelijk.


Ja, die uitzending staat me bij. De gemeente was de verordering "kwijt" en de riolering aan de overkant van de straat liep door parallel aan het riool. (hoe slim kun je zijn).

Verwacht niet dat er nog meer gemeentes zijn die een dergelijke absurde verordering hebben. Maak alleen de bekende slapende honden niet wakker en stel het vast (datering) met een filmpje of foto.
Deze kan je bij je lokale notaris voor vaak 0,0 laten afstempelen voor kopie van éénluidend afschrift. Belastingkantoor vraagt voor het vastleggen een 10 Euro. Op internet is ook een commeriele dienst waar je het bestand naar upload en je krijgt een code terug. (Deze gebruik ik ook vaak).

Brief naar de gemeente met verzoek de ontstopping te verhelpen. (Zorg wel dat je zeker weet, dat het niet op je perceel ontstaat. Ergens moet de ontluchting zitten).

Hier in het dorp zijn ze de hemelwaterafvoer van het riool aan het afkoppelen en slopen ze half je tuin waar je dus ook niks aan kunt doen. Bestrating gaat er wel netjes in, maar er zijn al legio struiken en bomen gesneuveld. Zelfs van achter het huis moeten er buizen onder je huis door.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast roger4007

het gaat om een gezamelijk stuk zover ik gelezen heb .

is er sprake van overpad recht (zie je koopkontract) zo ja dan is de eigenaar de klos

nee? dan is het eigendom van de gemeente en mag die het naar behoren verhelpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Agent Mike

wat kan is, dat alle aangrenzende woningen eigenaar zijn van het pad.

dan is elke eigenaar gezamenlijk verantwoordelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij kijken hier altijd op de digitale kadasterkaart bij de gemeente.

 

Wat niet op gemeentegrond ligt is bijna altijd eigendom van de bewoners.

uitzonderingen zijn bv Persrioleringen.

 

Ligt er hier al Gemeente riool op particulier terrein dan is dat vooral de laatste jaren schriftelijk vastgelegd.

 

Han

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel ongefundeerde uitspraken.

 

Bij het achterpad is (meestal) iedereen eigenaar en bestaat er wederzijds recht van overpad. Verzakkingen zijn ongetwijfeld voor eigen rekening.

 

Wie verantwoordelijk is voor het riool weet ik niet. Het riool van ons vorig huis was verstopt en omdat de verstopping 20 cm uit de gevel in de steeg zat (eigendom van de gemeente) werd de verstopping door de gemeente verholpen.

 

Dikke kans dus dat jullie ook zelf de verstopping moeten betalen.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Veel ongefundeerde uitspraken.

Bij het achterpad is (meestal) iedereen eigenaar en bestaat er wederzijds recht van overpad. Verzakkingen zijn ongetwijfeld voor eigen rekening.

Wie verantwoordelijk is voor het riool weet ik niet. Het riool van ons vorig huis was verstopt en omdat de verstopping 20 cm uit de gevel in de steeg zat (eigendom van de gemeente) werd de verstopping door de gemeente verholpen.

Dikke kans dus dat jullie ook zelf de verstopping moeten betalen.



Blijft de vraag wat de oorzaak van de verzakking is. Als er een kapotte rioolbuis ligt of de mof aan de kolkput is los spoelt er zand/grond weg, wat uiteindelijk een verstopping kan veroorzaken. Lijkt mij dan dat de gemeente aansprakelijk kan worden gesteld. Ook een boom die ooit door de gemeente is geplaatst en de wortels kunnen de veroorzaker zijn.

Youtube eens op "rioolinspectie", en je komt veel te weten over allerlei verstoppingen. Zou niet weten wat het Überhaupt kost, maar je hebt zonder een graafmachine (of spa) op de "gok" wel heel het circuit in beeld op de cm nauwkeurig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
Origineel bericht van: Psychosammie
Veel ongefundeerde uitspraken.

Bij het achterpad is (meestal) iedereen eigenaar en bestaat er wederzijds recht van overpad. Verzakkingen zijn ongetwijfeld voor eigen rekening.

Wie verantwoordelijk is voor het riool weet ik niet. Het riool van ons vorig huis was verstopt en omdat de verstopping 20 cm uit de gevel in de steeg zat (eigendom van de gemeente) werd de verstopping door de gemeente verholpen.

Dikke kans dus dat jullie ook zelf de verstopping moeten betalen.



Blijft de vraag wat de oorzaak van de verzakking is. Als er een kapotte rioolbuis ligt of de mof aan de kolkput is los spoelt er zand/grond weg, wat uiteindelijk een verstopping kan veroorzaken. Lijkt mij dan dat de gemeente aansprakelijk kan worden gesteld. Ook een boom die ooit door de gemeente is geplaatst en de wortels kunnen de veroorzaker zijn.

Youtube eens op "rioolinspectie", en je komt veel te weten over allerlei verstoppingen. Zou niet weten wat het Überhaupt kost, maar je hebt zonder een graafmachine (of spa) op de "gok" wel heel het circuit in beeld op de cm nauwkeurig.


Kimble,

bedankt voor je zeer uitgebreide toelichting hier als via pm !

mvgr,

djpetit

Rebox 9000HD, DM600; Twinmonoblock(19-23),78 cm Triax wok,Pioneer plasma scherm PDP436PE,Nikon D60,ps3 80 GB,, 9-9-9 getrouwd en trotse Pappa van de mooiste dochter ter wereld !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen dank djpetit, hoop voor je dat de ellende snel kan worden opgelost en de gemeente aansprakelijk blijkt te zijn.

 

Check iig wel even de ontluchting. Die moet bij één van de 5 woningen zitten of ieder heeft er zelf één. Het kan echter ook al een gescheidden systeem zijn.

 

Hier zit de ontluchting (oude gemengde situatie) vanuit onder het huis op de riolering door de vloer naar het dak waar een kunststof dakpan zit met zo'n petje erop.

 

Zit in een 2 onder 1 kap huis en de buurman heeft die pijp niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...