Ga naar inhoud


Conflict met de buren over een veranda


Terror

Aanbevolen berichten

Van een maximum hoogte van 2,20m heb ik nog nooit gehoord. Wij hebben een tuinhuis op de grens staan die zeker hoger is. Maar hij staat er al van voor 1967.

 

Mijn buren hebben aan (gelukkig) de andere kant een garage met puntdak gebouwd. Echt ook veel hoger dan 2,20m

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

we kunnen wel wijzen op algemene regelgeving en wetgeving omtrent het bouwen van een tuinhuis, maar er is veel meer dat 'zou' kunnen belemmeren en gegronde redenen zijn voor bezwaar.

 

in ieder geval heb je de vergunning

daarbij is dus het bestuursrechtelijk deel van de aanvraag afgedekt

HET civielrechtelijk deel is een heel ander verhaal en dat is aan jou en je buur.

 

nadat je de bouwvergunning hebt hoef je principieel helemaal niet meer naar de regelgeving te kijken zoals door enkelen hier gesuggereerd wordt (1,8 2,2 2,5 3 meter allemaal onzin met de vergunning in de hand)

 

je moet met je buur aan tafel om vervolg procedures te voorkomen

want het bezwaar kan ertoe leiden dat het voorkomt en de vergunning nietig wordt verklaard.

 

ciao

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)

Mocht de bouwvergunning ingetrokken worden kun je altijd je plannen aanpassen zodat je "vergunningvrij" kunt bouwen.


neen hoor je hebt het bij het verkeerde eind
als de vergunning wordt nietig verklaard wegens gegrond bezwaar door de rechter in een civiele procedure die de buur start zul je niks kunnen bouwen, ook niet vergunning vrij.
ciao

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal nog wat meer info geven:

 

De veranda is 8 x 3,5 en 3 meter hoog (puntdak)

Onze kavel is 9,20 breed

De veranda is geplaatst over de breedte van de tuin, met 60 cm achter en 60 cm aan de zijkant ruimte dit vanwege schilderen/impregneren van de houten panelen. voor de rekenaars onder ons: 9,20 - 8 is 1,20 maar aan de andere zijde staat een grote coniferen haag welke zeker 40 cm onze tuin in staat.

 

De zijde aan de kant van de buren die bezwaar hebben aangetekend is open en dus niet nodig om te schilderen/impregneren die zijde is dus vlak naast de schutting geplaatst (palen staan op 17 cm van de erfafscheiding dakbeschot hangt binnen de erfafscheiding met nog 4 cm ruimte)

De schutting is 2 mtr hoog het driehoekige gedeelte van de nok van de veranda is 80 cm hoog er zit dus tussen de schutting en de veranda nog een 20 cm open.

 

Onze tuin ligt op het Noorden dus qua licht of zon, hebben de buren geen enkele belemmering door onze veranda.

 

Een week na de ontvangst van de bouwvergunning is de veranda in een halve dag geplaatst door een bedrijf. De kleuren samenstelling van de veranda is gelijk aan de pas (in overleg)geplaatste schutting.

 

In de bouwvergunning staat dat er wel mocht worden begonnen met de bouw (op eigen risico) maar op het moment van afgifte mag er binnen 6 weken nog bezwaar gemaakt worden.

 

De buren hebben 5 weken na de vergunning bezwaar gemaakt, de redenen die zij aangeven zijn:

 

Stelselmatig wordt er in het bezwaar gesproken over een “schuur” terwijl er toch duidelijk in de bouwvergunning staat dat het hier om een tuinhuis + veranda gaat.

 

De buren geven aan dat het bouwwerk “buiten proportie” is t.o.v. van de breedte van onze Kavel.

 

De buren zitten in de tuin of in de huiskamer (welke aan de voorkant van het huis is) en kijken nu tegen de nok van de veranda aan dit zou hun "tuingenot" verstoren.

 

 

De burengeven aan dat zij met ons over de situatie hebben willen praten en dat wij hier in hun optiek laconiek op hebben gereageerd maar dat is niet de realiteit welke hier geschetst wordt

De buurvrouw kwam bij ons aan de deur op 29 Mei 2010 om ons te vertellen dat zij ’s Avonds een feestje hielden wat misschien overlast zou kunnen veroorzaken, terloops begon zij ook over het bouwwerk, helaas stonden wij juist op het punt om te vertrekken en konden wij haar niet te woord staan. zij heeft niet aangegeven hier op een later tijdstip op terug te willen komen en ook geen afspraak gemaakt voor een vervolggesprek.

 

In de afgelopen 3 a 4 maanden heeft er een grote verbouwing plaats gevonden waarbij ons huis en dat van de buren met 3 meter is uitgebouwd.

Tijdens deze verbouwing is de communicatie onderling zeer stroef gegaan, ondanks het veelvuldige tegenwerken van de buren heeft ons toch niet doen beslissen om het tot een vervelende situatie te laten escaleren.

Wij kunnen wij hiervan legio voorbeelden noemen, maar wij willen ons in eerste instantie niet verlagen tot dit niveau.

 

Het stadium van "praten" zijn wij al ver voorbij, en hebben geen enkele zin om met deze mensen van gedachte te wisselen.

 

gr Francois

-- Alle wijzen komen uit het oosten --

-- En de rest is er gebleven --

 

 

VU+ duo + Dreambox 7025s + Dreambox 7000s + Dreambox 500s

Link naar reactie
Delen op andere sites

afhankelijk van de gemeente is er een bezwaar-commissie die de partijen aanhoort en afweegt of de vergunning aangehouden zal worden tot een uitspraak komt van een civiele procedure.

 

dat moet je daar lokaal navragen bij afdeling vergunningen en handhaving

 

de civiele procedure zal de bezwaarmaker geld kosten, mits de rechter hem in het gelijk stelt.

 

het is overigens gedurende mijn 29 praktijk jaren in de bouw wel zo droevig aan het worden dat buren elkaar het licht in de ogen niet gunnen en over elke pietlullige zeik ruzie maken.

 

allemaal gevoed door het onmogelijke besef van de individu dat men in z'n recht staat als het gaat om wonen en uitbreiden.

dat besef en rechtsgevoel ligt dus deels ook aan jezelf (zonder nu terror daarmee te willen aanspreken)

 

het besef wordt overigens ook gevoed door fictie en media

doe eens normaal zeg.

veel van dat gezeur en gezeik is ook kapitaal vernietiging hetgeen de betrokkene behoorlijk raakt

 

wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet

ikke ikke ikke en de rest kan stikke

 

zonder pater Venantius te willen spelen, lach eens wat vaker tegen elkaar.

ciao

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hadden min of meer geen andere keus om al met de bouw te beginnen, omdat toen de achtertuin nog eenvoudig te bereiken was met de grote panelen van de veranda.

 

Indien wij het nu zouden moeten plaatsen hadden deze panelen over het huis getakeld moeten worden of via het (2 maanden nieuwe) platte dak. met alle extra kosten van dien.

 

De bezwaarmakende buren wonen op een hoekhuis, en via hun tuin was het erg makkelijk geweest om de panelen in onze tuin te krijgen, maar wij hebben niet eens erover gedacht om dat aan ze te vragen, omdat ze, zoals al eerder gezegd, overal moeilijk over doen.

 

-- Alle wijzen komen uit het oosten --

-- En de rest is er gebleven --

 

 

VU+ duo + Dreambox 7025s + Dreambox 7000s + Dreambox 500s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gigantaandemuur
We zien t strak wel op tv bij de rijdende.


Haha ja dat zeggen vrienden en kennissen ook al


Inderdaad wat tonski al zei, er wordt nu ten overstaande van een geschillen commissie beide partijen gehoord. wij hebben wel al van diverse mensen binnen de gemeente te horen gekregen dat dit soort bezwaren vaak op niets uit draaien.

Wij hebben een bouwvergunning aangevraagd omdat wij geen gezeur wilden hebben dat de gemeente alsnog het bouwwerk laat afbreken, of omdat buren gaan klikken omdat we iets plaatsen zonder bouwvergunning.
De buren klagen nu dat hun het aangezicht van onze veranda niet aanstaat gezien vanuit hun tuin.

Zoals ik in mijn eerste vraag al vroeg, wie weet of er wettelijke bepalingen zijn voor wat betreft de plaatsing van de veranda? ik heb nu inmiddels wetboek 5 door gespit en de gemeentelijke verorderingen (bestemmingsplan) maar nergens kan ik iets vinden over een afstand o.i.d.

-- Alle wijzen komen uit het oosten --

-- En de rest is er gebleven --

 

 

VU+ duo + Dreambox 7025s + Dreambox 7000s + Dreambox 500s

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zal een beetje helpen

 

de plaatsing van een tuinhuis of bijgebouw mag tot aan de erfscheiding als er geen raam en deur openingen in dat vlak parallel aan de erfscheiding zijn opgenomen.

 

(dit wegens brandoverslag ~straling)

 

de erfscheiding is in die zin een brandmuur.

 

als men al een schutting of tuinmuur als bouwkundige erfscheiding heeft mag je tot vlak tegen die schutting of muur aan bouwen (20mm) , maar dat moet dan een onderhoudsvrije brandmuur zijn (en het dak mag niet afwateren op andermans kavel)

 

gebruik maken van andermans kavel om het te kunnen bouwen of onderhouden is in samenspraak met de buur overeen te komen (haha)

 

als men geen schutting of erfscheiding heeft moet men de buur de gelegenheid geven over de afwerking van het naar zijn kavel gerichte wandvlak te oordelen.

 

overigens staat in de koopakte vaak ook een en ander over erfscheidingen, zo niet, zal dat in het bestemmingsplan zijn opgenomen

daar het nieuwbouw betreft is dat bestemmingsplan gewoon op te vragen bij de gemeente.

ciao

 

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satdorus
Hoe ver van de achterdeur komt je bouwwerk te staan?
Anders gezegd, hoe diep is jullie tuin?


Vanaf de achterpui (welke hetzelfde is als van de buren) is het 7 meter dan begint de veranda totale diepte van de tuin is 12 meter.

De garage steekt ongeveer 2 meter in de tuin, dus van daar uit gemeten is het 5 meter

-- Alle wijzen komen uit het oosten --

-- En de rest is er gebleven --

 

 

VU+ duo + Dreambox 7025s + Dreambox 7000s + Dreambox 500s

Link naar reactie
Delen op andere sites

m.i. is het zo ....

 

bezwaar maken kan uitsluitend binnen de gestelde periode van 6 weken

het is vervolgens aan de gemeente om te bepalen of de bezwaren "gegrond en /of relevant" zijn (je hebt nl. ook rechten).

dan is er reden voor overleg om na te gaan of er aanpassingen bespreekbaar zijn.

 

Maar nu gewoon de ambtenaar z'n werk laten doen en er vertrouwen in hebben; hij heeft nl op voorhand zelf geen bezwaar gezien.

 

Dus gewoon even afwachten, of alvast eens gaan buurten bij de gemeente of dit nog voor de vakantie gebeurt.

 

p.s.

de door jou buren aangegeven argumenten zijn niet relevant, zelfs niet als je had gevraagd om je "schuur" (jaja dat woord) tegen de erfsgrens had gezet.

De vraag is dan wel hoe je ooit onderhoud kan doen, maar dat je heb prima opgelost dmv de 60 cm.

Zou toch wat zijn als je buren dat later als hun tuin gaan zien ;-))

 

 

Tip voor anderen...

bespreek een vergunningaanvraag even door met de ambtenaar. dat schept duidelijkheid.

 

Voor deze thread ben ik uieraard benieuwd naar het resultaat; ik bedoel een mooie foto van het bouwwerk ;-))

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja onze buren aan 1 kant zijn een stel tokkies..

 

tuin is zo verwaarloost als t maar kan..

 

huis idem.. ( trekt gewoon de waarde van ons huis omlaag )

dus tja.. :6 toen wij een Serre gingen bouwen ( met een 2,5 meter hoge muur tegen de erfscheiding ) hebben we ook zo niks vertelt..

 

k ga ze niet alles voorkauwen.. ( en daarbij ze houden wel van schaduw.. laugh )

 

 

 

 

buren aan de andere kant zijn ook wel wat apart.. maar daar valt nog normaal mee te praten smile

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...