Ga naar inhoud


Tips voor solderen van zink


vincent1971

Aanbevolen berichten

Heb een erker aan de voorkant van het huis. De bovenkant is voor het grootste gedeelte voorzien van teer maar een overlapping is van zink. Nu zijn er op een paar plekken het zink gescheurd. Wie weet een oplossing om die scheuren te solderen. Tevens is de afvoer ( zink ) op een paar plekken gescheurd.

Kan je zink solderen en zo ja hoe?

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Filmpje, in het Nederlands

 

 

 

 

En een stukje leesvoor;

 

Citaat:
8.0 Algemeen

Het solderen van nieuw zink

 

 

Het solderen dient bij voorkeur in de werkplaats te geschieden. Indien dit niet mogelijk of niet economisch is dan wordt ook op de bouwplaats gesoldeerd. Het soldeerwerk dient zodanig te worden uitgevoerd dat de soldeer goed heeft gevloeid en dat aan de minimum eisen voor de doorvloeibreedte wordt voldaan d.w.z.:

 

voor verticale soldeernaden (bijv. HWA-buizen)en soldeernaden van kopschotten en andere hulpstukken volgens NEN 7065=min. 4 mm.

voor horizontale en schuin lopende soldeernaden (overlapnaden) min. 10 mm.

Het solderen van oud zink

Het verschil met het solderen van nieuw zink is de vervuiling en de patinalaag die zich op het zink hebben gevormd. Om een goede soldeerverbinding te krijgen moet dan ook eerst de te solderen naad volkomen metaal-blank worden gemaakt. Dit kan het best gebeuren door schrapen en/of schuren. Daarna de soldeervloeistof aanbrengen en solderen als hierboven voor nieuw zink beschreven.

 

 

 

De bout

Men dient gebruik te maken van een soldeerbout met een gewicht van meer dan 500 gram, welke op de juiste werktemperatuur wordt gebruikt (±250° C). Voor het solderen van de meeste naden in zinkwerk geeft een bout met een vlakke zool met een breedte van 10-15 mm de beste resultaten. Slechts voor moeilijk bereikbare plaatsen kan men een bout met andere vorm nodig hebben met een min. gewicht van 350 gram en een zool van 5 mm breedte.

 

 

 

Soldeervloeistoffen

Er bestaan diverse handelsmerken soldeervloeimiddel 'geschikt voor titaanzink', welke tot goede soldeerresultaten kunnen leiden.

 

 

 

Wij adviseren het gebruik van soldeervloeimiddelen voor nieuw en oud zink.

 

Deze vloeimiddelen moeten de volgende eigenschappen hebben:

 

het zink wordt na het solderen niet of nauwelijks aangetast.

geven geen schadelijke dampen.

de vloeimiddelresten zijn gemakkelijk te verwijderen.

veroorzaken geen roest op gereedschappen.

Het verdient aanbeveling vooral niet met zoutzuur al dan niet vermengd met soldeervloeistof te werken, daar dit schadelijk is voor de gezondheid, de gereedschappen en het zink. Alvorens de soldeervloeistof aan te brengen dient men er zeker van te zijn dat het zinkoppervlak schoon is en dat de te solderen naad goed sluit. Max. toelaatbare spleet 0,5 mm. Na alle soldeerwerk dienen de naden zo snel mogelijk met een natte spons of lap te worden gereinigd.

 

 

 

Doorvloeien

Titaanzink wordt in principe altijd met een overlapnaad aan elkaar gesoldeerd. De breedte van een overlap bedraagt voor horizontale naden minimaal 10 mm en voor verticale naden minimaal 5 mm.

 

Bij het solderen van een overlapnaad maakt men gebruik van capillaire werking. Boven op de overlapping wordt het zink met een soldeerbout verwarmd totdat deze de smelttemperatuur van het soldeer heeft bereikt. Als men nu soldeer toevoegt, wordt deze in de naad gezogen en ontstaat een volledige doorvloeiing. Tijdens het solderen mag de soldeerbout niet van het zink worden genomen, daar dit een juiste warmteoverdracht verhinderd. Het toevoegen van soldeer geschiedt aan de zijkant van de zool van de soldeerbout.

 

 

 

Zink/lood/tin legering

Tijdens het solderen dringt het soldeer (tin/lood) in de grensoppervlakken van het zink. In de naad ontstaat dan een legering van zink/lood/tin. Deze legering bepaalt de treksterkte van de legering en is groter dan die van zink.

 

Voorwaarde voor het verkrijgen van een soldeerlegering en een capillaire werking is, dat de spleetruimte tussen de overlapnaad niet groter is dan 0,5 mm. Daar een gevormde soldeerlegering de sterkte van een naad bepaalt, heeft het geen enkele zin een naad te stapelen of optrekkend te solderen. Een gestapelde naad leidt tot verspilling van soldeer; water op het zink (vervuiling en aantasting). Bij solderen van grote

 

vlakken die dikker dan 0,80 mm zijn verdient het aanbeveling de soldeervlakken voor te vertinnen.

 

 

 

Soldeersoort

Voor het zink solderen kunnen 2 legeringen worden aanbevolen:

 

a) Tin-lood 50/50, antimoon-arm, smelttraject 183-216 °C.

B) Tin-lood 40/60, antimoon-arm, smelttraject 183-235 °C.

 

Voor B) is gemiddeld een 19 °C hetere bout nodig dan voor a) om eenzelfde doorvloeiing te verkrijgen. Als werktemperatuur van de soldeerbout wordt 250° C aanbevolen. Een lagere temperatuur leidt tot onvoldoende warmte overdracht, waardoor tussen de naad “klontjes en blaasjes”worden gevroemd. Een hogere temperatuur leidt tot verbranden van het tin of rekristalliseren (uitgloeien) van het zink.

 

 

 

Coderen van soldeermateriaal

 

Volgens de Din 1707 kan de samenstelling van soldeerlegeringen worden aangegeven met een codering.

 

Voorbeeld: L -- PbSn -- 40 -- Sb

 

L soldeer

PbSn legeermaterialen

40 gewichtpercentage tin

Sb eventuele toevoegingen (in dit geval antimoon)

 

 

 

Het lood is in de legering slechts een vulmiddel. Het percentage tin bepaalt het smeltgebied en de treksterkte van de soldeer. Voor het solderen van zink moet antimoon-arm soldeer worden gebruikt.

 

Antimoon veroorzaakt een korrelige soldeerverbinding en verhoogt het smeltgebied.

 

 

 

Vloeimiddel

De belangrijkste taak van een vloeimiddel is, die van het buitensluiten van zuurstof tijdens het soldeerproces. Zuurstof leidt immers tot oxidatie van de metaaloppervlakken. Tijdens het soldeerproces verdampt de vloeistof uit de vloeimiddel en opgeloste zouten kristalliseren op het metaaloppervlak. Deze kristallen vormen een beschermende laag waardoor geen zuurstof kan binnendringen. Het vloeibare soldeer maakt de kristallen los en schuift deze in de naad steeds voor zich uit. Naast het afsluiten van zuurstof heeft een vloeimiddel een reinigende werking op lichte verontreinigingen en emulsielaagjes.

 

 

 

Het is belangrijk dat de verwerkingstemperatuur van het vloeimiddel is afgestemd op het smeltgebied van de soldeer. Op elke plaats waarop vloeimiddel is aangebracht zal soldeer uitvloeien. Daarom moet op die plaatsen waar geen soldeer mag vloeien de soldeervloeistof vooraf worden verwijderd. Na het solderen moet het agressieve residu direct worden verwijderd. Dit geschiedt met een licht vochtige doek. Een te natte doek verdunt het residu, wat daarna door de doek op een groter oppervlak wordt verdeeld. Dit tast het zink aan.

 

 

 

Het solderen

 

 

 

Om met het geprepatineerde een goede soldeerverbinding te krijgen moet eerst de te solderen naad volkomen metaal-blank worden gemaakt. Dit kan het best gebeuren door schuren of door de patinalaag in te strijken met soldeervloeistof, enkele seconden in te laten werken en vervolgens met een droge doek te verwijderen. Er bestaan diverse handelsmerken voor soldeervloeimiddel “geschikt voor titaanzink” welke tot goede soldeerresultaten kunnen leiden.

 

 

De te solderen materialen worden ingesmeerd t.p.v. de soldeernaad. De overlap bedraagt minimaal 10 mm. De maximaal toelaatbare spleet is 0,5 mm. Bij het solderen gebruikt men een soldeerbout met een werktemperatuur van ± 250° C voor het inbrengen van de benodigde warmte en het smelten van het soldeer. Gebruik als soldeer een legering 40/60 bestaande uit 40% tin (Sn) en 60% lood (Pb) of een legering 50/50.

 

 

Het verdient aanbeveling vooral niet met zoutzuur, al dan niet vermengd met soldeervloeistof, te werken, daar dit schadelijk is voor de gezondheid, de gereedschappen en het zink. Na het solderen dienen de naden zo snel mogelijk met een vochtige doek te worden gereinigd. Om ontsieringen te voorkomen is het van belang zonder morsen te werken en de soldeernaden zorgvuldig te reinigen.

 

 

Bron: Nedzink

 

EDIT: Even niet op de "groene" tour.

 

Bouwmarkt, soldeervloeistof (bekende blauwe busje met rode dop, platte tin/lood staaf of rolletje dikken, brander en gaan met die banaan.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een glazenbakje zoutzuur schenken. Daarin een stukje zink oplossen. Dan heb je prachtig soldeerwater.

Met een kwastje hiermee het zink schoonmaken.

Solderen met smeertin (lood/tin -> 75/25) en een vlammetje.

De achterkant van schuurlinnen gebruiken om de smeertin in de "wond" te boetseren.

 

Selfsat H50D2 & Stab HH90 + VU+DUO2 (VTI 6xx) + Onkyo TX-SR508 + LG 55UB850V UHDTV =  :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MacGuinness
In een glazenbakje zoutzuur schenken. Daarin een stukje zink oplossen. Dan heb je prachtig soldeerwater.


Plastic zak er overheen gas opvangen en knallen maar met dat waterstof.
Werkt ook prima in zoutzuur met zeepsop en een lange aansteker :D

Maar voor het solderen is het belangrijkste een flinke soldeerbout want je moet heel wat zink warm stoken voordat het tin gaat vloeien.
Let wel op dat het zink niet te dun is geworden want dan kunnen de scheuren wel eens gaten worden.
Alternatief is het gebruik van aluminium teerband of vloeibare bitumen om de scheuren dicht te smeren.
Hier houdt dat teerband het dak al minimaal 10 jaar dicht,

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de vraagstelling zie ik dat je geen soldeer ervaring hebt en dan is t beter te gaan plakken ook de ouderdom van het zink telt mee 40 a 50 jaar oud en je soldeert t ene gat met t andere.

Is het zo oud zou ik zeker gaan plakken.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik ga toch solderen. Heb wel ervaring met solderen maar niet met zink. Morgen eens de flex er over en dan solderen. Mocht het niet lukken dan ga ik alsnog plakken.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gigantaandemuur
Met de flex zou ik zo een schuurschijfje met lapjes kopen een gewone schijf gaat er hard.


met een flex aan het zinken plaatwerk?
wellicht om door te slijpen met risico voor eigen leven

maar opschuren, blank maken wegens soldeerwerk doe je niet met de flex.

haaaaaaa : Bewerkt door gigantaandemuur (1 minuut 7 seconden geleden)

dat is weer wat heel anders...
maar ook "overkill"
ciao

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...