Ga naar inhoud


oude buizenradios weer opnieuw gebruiken!


Han Peekel

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: MikeBsc

LET OP 2! Een seleniumcel kan ook stuk gaan (vaak nadat een radio langdurig teveel stroom heeft moeten geven door defecte elco's). Het klinkt gek, maar je ruikt dan een soort 'knoflooklucht'. Zet in dat geval de radio onmiddelijk uit. Waarschijnlijk is in dat geval de seleniumcel stuk en moet deze vervangen worden.

Ha een opstootje van melancholie, inderdaad één van die geuren die je de rest van je leven bijblijven evenals de geur van oude legertoestellen waar elk kabeltje om de cm werd vastgeknoopt laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites


[Ha een opstootje van melancholie, inderdaad één van die geuren die je de rest van je leven bijblijven evenals de geur van oude legertoestellen waar elk kabeltje om de cm werd vastgeknoopt laugh

 

Wat ook altijd bijblijft is de geur van pertinax en de geur van elco's waar het dopje aan de bovenkant eruit spuit of de geur van een net geknapte radiobuis el84...

 

Groetjes,

 

Satman

ex PD0EFS

PE1PLU

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, inderdaad een geknapte buis. Ging in mijn geval om een geknapte UL84. Het spul dat ik toen rook moet echt een toxisch goedje geweest zijn. Vraag me eigenlijk af om welk stofje het specifiek ging, waarschijnlijk het barium- of strontiumoxide van de kathode, maar zeker weet ik het niet.

 

 

Michael / PA4MW

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
4. Meet tussentijds de spanning (=DC) op de elco's. Deze moet iets hoger zijn als de spanning van de variac (=AC) Als het goed is moet de schaalverlichting ook langzaam beginnen te gloeien. Op 220v OK? --> 5
5. Het is nu veilig(er) alle buizen in de radio te plaatsen. Draai weer rustig de spanning op en kijk of alles goed gaat.


tussenstap 4.5.: schakel de spanning uit(koppel eventueel het netsnoer los van de spanningsbron), vervolg nu met stap 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: SATMAN
[Ha een opstootje van melancholie, inderdaad één van die geuren die je de rest van je leven bijblijven evenals de geur van oude legertoestellen waar elk kabeltje om de cm werd vastgeknoopt laugh


Wat ook altijd bijblijft is de geur van pertinax en de geur van elco's waar het dopje aan de bovenkant eruit spuit of de geur van een net geknapte radiobuis el84...

Groetjes,

Satman
ex PD0EFS
PE1PLU
Volgens mij bedoel je Bakeliet . . . .

Die oude tijd wordt weer erg actueel zie FTD;

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Han Peekel
Hoi

Regeltransformator heb ik niet maar zal het eens met een gloeilamp proberen met een exemplaar waar ik niet zo aan gehecht ben.cry


Hoi Han,

Dat is een goed plan! Het beste kan je een gloeilamp van 40W voor een wat kleinere radio of 60W voor een wat grotere radio gebruiken.

@ The Librarian,

Goede aanvulling, dat had er inderdaad nog bij gemoeten. Thanks :-) !

Michael / PA4MW

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Sjaak,

 

Ja het getter ken ik :-) Daar kan je altijd zo leuk, althans leuk, eigenlijk behoorlijk balen wanneer het je overkomt, een 'lekke' buis aan herkennen naast een mooie blauwe gloed wanneer je de buis gebruikt. Heb nog een EL34 liggen met allemaal witte korreltjes (BaO) intern, wat duidt op een reactie tussen het barium van het getter met oxide. Alleen leek de geur vooral van de kathode te komen. Als ik me niet vergis werden in het verleden een aantal toxische stoffen op de kathode aangebracht om zo meer elektronen vrij te maken. Zelfs het radioactieve thorium brr, eigenlijk best eng als je erbij stilstaat.

Michael / PA4MW

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Buizen die een blauwe gloed hebben, hoeven niet per definitie kapot te zijn.

Ik heb hier een zelfgebouwde buizenversterker staan met 4 x EL34 van Telefunken in de eindtrap. Alle 4 stuks hebben een blauwe gloed, duidelijk te zien door kleine sleufjes in de anode. De lampen doen het er niet minder goed om.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is waar ook, heb een 3m eindtrapje (foei!) hier nog staan. Ooit eens gekregen van de overbuurman met het plan het ding tzt om te bouwen naar 2m (althans, als dat lukt). Maar inderdaad gaf de QQE-60/40 inderdaad een mooie paarsblauwe gloed nadat ik het geheel testte achter de dummyload.

 

Klopt helemaal dat een buis niet per definitie defect is bij constatering van blauw licht. In sommige (nieuwerwetse) buizen wordt dit effect zelfs moedwillig zo gelaten. Doet me een beetje denken aan die kwikdampgelijkrichters, wauw wat ziet dat er gaaf uit.

 

Hieronder een mooi stukje hierover:

Als vuistregel kun je het volgende aanhouden:

 

1. als je lichtblauw licht ziet binnen de anode van de buis dan duidt dat op de aanwezigheid van relatief veel gasresten (zuurstof). M.a.w. je hebt dan te maken met een niet optimaal vacuüm in de buis;

2. als je een donkerblauwe gloed direct op de binnenkant van de glaswand ziet dan wordt dat veroorzaakt door langs de anode geschoten elektronen. De blauwe gloed ontstaat door het bombarderen van het glas (eigenlijk het lood daarin) met elektronen en kan verder geen kwaad.

 

De blauwe gloed in buizen is niet altijd een slecht teken. Er zijn verschillende oorzaken:

 

1. fluorescentie, je ziet dit aan de binnenzijde van het glas, deze gloed is vaak violet, dit verschijnsel is onschuldig en heeft niets te maken met gasresten;

2. kwikdamp, dit is normaal bij kwikdampgelijkrichters, hieraan kan je zien dat de buis werkt;

3. gas, dit zie je vooral in het midden van de buis tussen de elektrodes, de gloed is lichtblauw, bij vacuümbuizen betekent dit dat er gasresten in de buis zitten, bij sommige soorten buizen zoals thyratrons en regulatorbuizen is dit normaal;

4. neerslag op de binnenkant van de anode, dit zie je redelijk vaak bij eindbuizen, in dit geval is een zeer dun laagje kathodemateriaal op de anode terechtgekomen, wat een onschuldige blauwe gloed veroorzaakt;

5. verontreinigingen in het gebruikte materiaal (b.v. Svetlana eindbuizen bevatten kleine hoeveelheden kobalt, zelfs op de mica spacers), hierdoor ontstaat een onschuldige blauwe gloed, sommige high-end liefhebbers zien dit als een aantrekkelijk visueel pluspunt.

 

Bron: tips&trucs

 

Michael / PA4MW

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...