Ga naar inhoud


SSD inbouwen in ietwat oudere laptop?


TangoBravo

Aanbevolen berichten

Ik heb een op zich redelijk goed werkende Fujitsu Siemens Amilo M 7400. Daarin zit een Intel M 715 processor op 1500 Mhz. En een harddisk van 40Gb, een 4200 rpm IDE 100 schijfje. En de laatste is inderdaad vaak zo traag als ... stroop of zo. (Het geheugen is groot genoeg, heb ik van 512M naar 2 Gb geupgrade). Alles werkt onder Windows XP. Ik gebruik de laptop alleen voor surfen, mailen, en office programma's.

 

Nu de SSF schijfjes steeds beter betaalbaar worden zat ik te denken om er in plaats van de bestaande harddisk een SSD in te zetten, bijvoorbeeld een Transcend 32 Gb. (type DTS32GSSD25-M) 32 Gb is ruim genoeg voor mij, en dit kost rond de 100 euro.

 

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden, of is dit überhaupt geen verstandige zet?

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: TangoBravo
Ik heb een op zich redelijk goed werkende Fujitsu Siemens Amilo M 7400. Daarin zit een Intel M 715 processor op 1500 Mhz. En een harddisk van 40Gb, een 4200 rpm IDE 100 schijfje. En de laatste is inderdaad vaak zo traag als ... stroop of zo. (Het geheugen is groot genoeg, heb ik van 512M naar 2 Gb geupgrade). Alles werkt onder Windows XP. Ik gebruik de laptop alleen voor surfen, mailen, en office programma's.

Nu de SSF schijfjes steeds beter betaalbaar worden zat ik te denken om er in plaats van de bestaande harddisk een SSD in te zetten, bijvoorbeeld een Transcend 32 Gb. (type DTS32GSSD25-M) 32 Gb is ruim genoeg voor mij, en dit kost rond de 100 euro.

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden, of is dit überhaupt geen verstandige zet?

T B


Zoiets heeft altijd zin, maar of het het waard is kun je alleen zelf bepalen. Let wel op de aansluiting. De meeste SSD's hebben een Sata aansluiting en de kans is groot dat jouw laptop een IDE aansluiting heeft, dus dit eerst checken.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
En een harddisk van 40Gb, een 4200 rpm IDE 100 schijfje. En de laatste is inderdaad vaak zo traag als ... stroop of zo.

 

Een nieuwere HD zou ik als eerste proberen want je moet wel weten of die laptop ook snellere HD's of SSD aankan.

 

Kan hij niet sneller dan IDE 100 dan schiet je niks op met een andere schijf. Je hebt zelfs kans dat de schijf niet eens herkend wordt.

 

Dus eerst testen of de LT snellere schijven aankan voordat je geld uitgeeft.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Matchless
Citaat:
En een harddisk van 40Gb, een 4200 rpm IDE 100 schijfje. En de laatste is inderdaad vaak zo traag als ... stroop of zo.


Een nieuwere HD zou ik als eerste proberen want je moet wel weten of die laptop ook snellere HD's of SSD aankan.

Kan hij niet sneller dan IDE 100 dan schiet je niks op met een andere schijf. Je hebt zelfs kans dat de schijf niet eens herkend wordt.

Dus eerst testen of de LT snellere schijven aankan voordat je geld uitgeeft.


Een snellere harddisk zal nooit een probleem zijn. Meestal is de grootte een probleem omdat het niet wordt ondersteunt door de bios maar om dan ook eerst een normale harddisk te proberen en daarna eventueel een SSD is dubbel uitgeven.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: TangoBravo
Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden, of is dit überhaupt geen verstandige zet?

Een ssd van de eerste generatie is compleet niet te bergelijken met recente ssd met bv sandforce controller. Als de door jou genoemde ssd lijkt op de door anandtech geteste "TS16GSSD25-S", dan zou ik een grote boog erom heen lopen. En traditionele moderne 2,5 inch hdd lijkt mij een betere keus.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ik zat met min of meer hetzelfde, ik heb onder anderen een oud acertje waar ook een 40 gig ide 4200 in zat. Ik heb daar uiteindelijk toch maar gewoon een 160 gig ide 5400 diskje in gezet (prijs technisch goed te doen), en de snelheid is duidelijk verbeterd.

 

En dat voor €45,-, meer ruimte, en meer snelheid. Die oude generatie ide diskjes zaten niet zo dik in de cache, en met een wat modernere sneller draaiende ide disk kan je voor een zacht prijsje toch nog aardige snelheidswinst boeken.

 

groet,

 

Wiz

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...