Ga naar inhoud


Ter info: Astra 3 (23.2) Turkije


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 dagen terug een schotel van 2.2m geplaatst gericht op Astra 3.

 

Ik pak 148 kanalen (zit in zuid Turkije, 8km ten oosten van Alanya) met deze schotel. Waaronder alle Nederlandse (Canal Digitaal) kanalen.

 

Ik heb een signaal van:

 

SNR: 83 %

AGC: 99%

BER: 0%

 

Op SBS 6 HD op een Gemini 2 DM800.

 

Op internet fora in Turkije staan berichten dat mensen het ook voor elkaar hebben gekregen met 90cm, en 150cm zou perfect zijn.

 

Waarom ik 2.2m heb genomen is om (hopelijk) bij regenval niet zo snel signaal verlies te hebben als ik op mijn 1.5m heb welke op Astra 1 (19.2) gericht staat.

 

Ik zal morgen als het licht is een fototje plaatsen.

 

Er komen nog 2 schoteltjes bij in de loop der tijd, 1 van 2.2m voor Thor (0.8) en 1 voor Turksat (42), maar dat zal een kleintje worden.

 

Ik dacht misschien zijn er wel mensen geinterreseerd in een bericht van iemand die met 100% zekerheid iets over Astra 3 in Zuid Turkije kan zeggen. Vandaar deze melding.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Moet ook allemaal kunnen als je de footprint die op de site van SES staat bekijkt:

0_astra_3b_pan_european_beam_pe2_downlin

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: herman9
dus volgens deze footprint zou het met een schotel van 1.20 kunnen werken.
PS zit hier in de zon in antalya

herman


De postings op internet, m.b.t. de 90cm, zouden van mensen in Istanbul kunnen zijn geweest.

Ik weet niet of je hier ook woont, maar een schoteltje met LNB + plaatsen van 1.5m zou je ongeveer 100 euro kosten en dan heb je mooi HD smile (er vanuit gaand dat je TV en receiver geschikt zijn).

Een ander voordeel is meer zenders (Eredivisie Live 2 b.v.) en daarbij Film 1.3 en Eredivisie Live gaan binnenkort over van Astra 1 naar 3.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo

vandaag eventjes naar de sat schop gegaan en zij stellen voor om een schotel te plaatsen van 1.50m. 1.20 zou ook gaan maar zonder garanties dan.

De prijs hier, voor een schotel van 150 + LNB + plaatsing is ongeveer een 120.euro.

 

herman

dreambox 7000, dreambox 500, dreambox 800, VU duo, Vizyon 820HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Goede avond,

 

Wij komen binnenkort weer naar Alanya. Zou graag met je in contact willen komen om de installatie te bekijken. Heb vorig jaar een installateur een LNB laten bijplaatsen voor de Astra 3.

Kon bijna geen signaal op zijn apparatuur ontvangen.

Astra 1 en Hotbird geen probleem. Antenne is volgens mij 1,5mtr.

 

Met vriendelijke groet,

 

Peter Dijkman

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjattuh schrijft:

 

“Waarom ik 2.2m heb genomen is om (hopelijk) bij regenval niet zo snel signaal verlies te hebben als ik op mijn 1.5m heb welke op Astra 1 (19.2) gericht staat.”

 

Als ik de footprints van de Astra 1 en 3 met elkaar vergelijk, dan zie ik dat de Astra 3 een stuk verder oostelijker komt dan de Astra 1, zie:

 

Astra 1:

http://www.ses-astra.com/medialib/conten...tra_1G_1H_M.jpg

 

Astra 3:

http://www.ses-astra.com/medialib/conten..._downlink_M.jpg

 

Is het dan niet logischer op de 2,2 meter schotel voor de Astra 1 te gebruiken en de 1,5 meter voor de Astra 3?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan hier mijn info over Astra-ontvangst in Zuid Turkije.

Ik woon in Anamur, nog een flink stuk oostelijker van Alanya.

Heb voor de Astra´s 2 schotels, namelijk:

 

.Astra 1 19.2 oost 160 cm., Prime Focus, merk onbekend, met een Invacom twin flens LNB.

.Astra 3 23.5 oost 120 cm., Offset, merk onbekend, met een twin LNB, merk onbekend.

 

Met Astra 3, zelden of nooit wegvallen van het signaal, alleen bij zeer zware hoosbuien. Maar dan is ook Hotbird en Türksat weg.

Astra 1, daar valt het signaal al wel wat meer weg, maar dat is niet echt hinderlijk en ook te verklaren.

Ik zit buiten het ontvangstgebied. Zie:

http://www.ses-astra.com/business/en/satellite-fleet/satellite-list/astra1m/index.php

 

Alleen het plaatje van de widebeam geeft aan dat de ontvangst hier wel 99.9% goed is.

 

Nog even Astra 1, mensen die hier 20 km. verder wonen, hebben bijna geen of mindere ontvangst, alhoewel ze dezelfde ontvanger, schotel en LNB als ik hebben. Heb bij hen diverse malen alles gecheckt, maar de schotel staat perfect. Doordat men hier dus buiten de footprint zit, schat ik in dat mensen in de buurt van Mersin een schotel hebben van 240 of 360 cm

en dit omdat het signaal oostelijk van Alanya, in eens zwaar in elkaar zakt.

 

Ik spreek uit ervaring, heb hier al veel mensen geholpen met ontvangst van NL-televisie.

 

Selam, Anamurlu Togan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...