Ga naar inhoud


Gebruik vast voiptoestel overal in huis


Aanbevolen berichten

Voor een vaste Voip aansluiting moet je uiteraard een ethernet aansluiting hebben.

 

Nu een proefje gedaan met Powerline adapters. En dat werkt boven verwachting erg goed.

 

Uit ieder 240 volt stopcontact hier komt nu ethernet. Hierdoor kan ik met behulp van de adapter overal in huis via stopcontact een vaste voip telefoon en/of een computer aansluiten.

 

Zelfs de TV beelden op een PC vanaf de Sat ontvanger komen goed door via het stroomnet.

 

De gebruikte Powerline adapters zijn:

 

Devolo dLan 200AVmini. Volgens opgave, doen deze 200 Mbits/s en is het bereik maximaal 300 m.

 

Ik heb nog geen nadelen of storingen kunnen ontdekken.

 

Proef is in eerste instantie gedaan voor een familielid in een verzorgingstehuis, waar geen internet op de kamer aanwezig was.

 

Internet was er wel aan de overzijde 4 kamers verderop. Daar ethernet vanaf de modem/router internet op het stoomnet gezet en op betreffende kamer weer afgetapt. En dat werkte prima.

 

Groet,

 

 

Bram

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: peterk
Origineel bericht van: verkerkbr
Daar ethernet vanaf de modem/router internet op het stoomnet gezet ....

Dat is weer een hele nieuwe dimense van het stoom tijdperk


Humor, kom er maar eens op. Ik denk wel dat je op dezelfde fase moet zitten.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij nog een eenvoudige beschrijving met de mogelijkheden:

 

Wat is een PowerLine Ethernet-adapter

 

In het kort: een apparaatje waarmee een computernetwerk (deels) via het stroomnetwerk loopt. Je kunt bijvoorbeeld de internetmodem in de meterkast verbinden met de computer op zolder door op beide plaatsen een PowerLine Ethernet-adapter te gebruiken. Je gebruikt er altijd minimaal 2, maar je kunt er ook meer aansluiten. Vaak wordt 16 als maximum aangegeven.

Hierbij nog even een korte beschrijving van de mogelijkheden:

 

Snelheid

 

Er zijn op dit moment 4 snelheden verkrijgbaar: 14 Mbps, 85 Mbps, 200 Mbps en 1 Gbps. Mbps staat voor Megabit per second en geeft het aantal miljoen enen en nullen (bits) aan dat verzonden of ontvangen wordt. Gbps staat voor Gigabit per second en geeft het aantal miljard bits aan dat verzonden of ontvangen wordt. 1 Gbps is dus 1000 Mbps.

 

Doorgaans is de verbinding erg stabiel, waardoor een 14 Mbps PowerLine-verbinding sneller kan zijn dan een 54 Mbps draadloze netwerkverbinding (WiFi of WLAN).

 

 

De vraag hierbij is of in de toekomst internet en telefonie mogelijk wordt geleverd via de al aanwezige bekabeling van de energie leverancier.

 

Kleinschalig blijkt dit goed te kunnen werken.

 

De vaste Voip telefoon heeft meestal twee ethernet aansluiting. Waardoor telefonie en computer aan een ethernet aansluiting hangen. Waardoor je bij ieder stopcontact een werkplek kunt maken.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Leuk dat jij deze techniek nu ook gevonden hebt, maar het bestaat al een paar jaar hoor;)

 

Voip is natuurlijk gewoon tcp/ip en udp verkeer, dus dat dit werkt is logisch.

 

Mvg,

 

Michel

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Michiel,

 

het is inderdaad geen nieuw idee. Had dit al eens eerder gezien, maar toen was het nog redelijk gebrekkig.

 

Maar nu werkt het ook met een relatief hoge snelheid en in combinatie met een hoge betrouwbaarheid is het uitstekend bruikbaar voor Voip en andere netwerk toepassingen. De beeldoverdracht van de Sat beelden (excl HD) verloopt hier ook ¨vlekkenloos¨.

 

De beveiligings aspecten van deze toepassing zijn wat minder duidelijk.

 

Wel van belang is de directe koppeling (massief koper ?) aan een stopcontact en niet aan een verlengsnoer of iets dergelijks.

 

Zie hiervoor ook goede mogelijkheden voor een kleine kantooromgeving.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip...

 

Zo kun je een 2-e fritzbox (die je niet op ADSL aansluit) in repeater-mode zetten.

die is dan draadloos verbonden met het basisstation (dat wel op ADSL is aangesloten).

 

Op de 2-e fritzbox kun je dan gewoon de telefoonaansluitingen dmv voip configureren met diverse abonnementen.

 

ps.s. kheb het hier werkend met het type 7170

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ok, ik heb zelf al heel lang de devolo 200mbit AV adapters en die werken idd prima.

 

Ik dacht dat het inmiddels wel algemeen bekend was, maar nu blijkt inderdaad dat veel mensen nog niet weten dat tegenwoordig bijna alle data wel via het elektriciteitsnet kan.

 

HDTV materiaal wil overigens bij mij niet betrouwbaar. Zelfs niet als er maar een korte afstand over het net hoeft te worden overbrugd.

 

VoIP is maar heel erg weinig data en dat werkt zelfs probleemloos met mijn bijna antieke no-name setje.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. Ik verbaas mij erover dat dit, voorzover mij bekend, nog weinig wordt toegepast.

 

De bekende "kleingrutter" met de A merk artikelen heeft binnenkort de Powerline 200Mbps setjes in de aanbieding.

 

We gaan het hier nu eens testen op een plaatselijke camping, waar de verbindingen wat langer zijn.

 

Voip telefoon en een vaste internet verbinding is uiteraard wel interessant voor een (beperkt) aantal camping bewoners.

 

 

Groet,

 

 

Bram

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Daar zou ik, een beetje afhankelijk van de infrastuctuur op die camping, maar niet te veel van verwachten.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: verkerkbr

We gaan het hier nu eens testen op een plaatselijke camping, waar de verbindingen wat langer zijn.

Bram,

Volgens mij zie je nu één ding over het hoofd.
Een dergelijke constructie functioneert alleen als je met de voorgenomen transmissie binnen een en dezelfde fase van de stroomvoorziening blijft.
Thuis in een standaard woning is dat bijna altijd het geval.
Op een camping ligt dit iets anders want daar worden de 3 fasen uit een 380V elektriciteitsnet keurig over de camping verdeelt en het is dan niet denkbeeldig dat jouw naaste buurman op een andere fase dan jijzelf zit.
Op dat moment zal de transmissie niet of nauwelijks functioneren.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Con
Origineel bericht van: peterk
Origineel bericht van: verkerkbr
Daar ethernet vanaf de modem/router internet op het stoomnet gezet ....

Dat is weer een hele nieuwe dimense van het stoom tijdperk


Humor, kom er maar eens op. Ik denk wel dat je op dezelfde fase moet zitten.

HG CC


Of een fasekoppelaar maar dat gaat te ver denk ik.

Satelliet spullen verkocht, kijk nu met plezier via de kabel (Ziggo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste J,

 

het is mij ook wel duidelijk dat de verbinding op dezelfde fase moet zitten. Het is ook maar een beperkte test.

 

En als je juiste fase is aangekoppeld, dan ben ik benieuwd wat het afstands bereik is onder deze omstandigheden.

 

Tussen de verschillende verdiepingen in het betreffende verzorgingshuis was ook geen verbinding mogelijk. Wel op dezelfde verdieping.

 

Blijft toch nog de vraag over in hoeverre je een wat groter aantal aansluitingen zou kunnen realiseren door bijvoorbeeld op iedere fase een internet aansluiting te maken vanuit een router. Levert dit nog bijkomende problemen op ?

 

Er is ook een powerline adapter met een draadloze uitgang.

 

Het is in ieder geval een interessante kwestie, wat wel kan en wat niet.

 

 

Groet,

 

Bram

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Michel
Leuk dat jij deze techniek nu ook gevonden hebt, maar het bestaat al een paar jaar . . . .Michel


Dat de techniek bekend was, denk ik voor iedereen wel duidelijk,
maar een toepassing in een verzorgingshuis vond ik humor en
ludiek gevonden.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...