Ga naar inhoud


ISF Calibratie: Zinnig of onzin, ervaringen graag !!


HD_freak

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Gerard 76
Dan moet je natuurlijk wel weten waar je mee bezig bent wink


Juist daar zit 'm de kneep....'t is waarschijnlijk net zoiets als met voetbal; als het goed gaat heeft de coach gelijk, loopt 't mis hebben we miljoenen caoches die het beter -denken te- kunnen wink

Panasonic TX-P42V20E + Aston cam, Sony KDL-24EX325 + Aston cam + Quad LNB + Kathrein UFS 922si + 1x Mediaguard cam + 1x Aston cam+ Cloneplus 3x. Visiosat Bisatellite met 3x LNB.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb op enige forums al text en uitleg gezien van leden die dit al enige jaren doen en ervaring hiermee posten en waar je als beginner al heel veel info kan vinden over hoe en wat.

 

Als je een fout maakt dan maakt dit toch ook niet uit want dan begin je gewoon weer opnieuw er gaat niks stuk bij een foute calibratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Calibreren niet, wel eventueel de bron meenemen bij een calibratie van het scherm of beamer. Dan haal je het maximale eruit.

 

Heb inmiddels diverse (her)calibraties mogen meemaken en ik moet zeggen dat je absoluut verschil ziet.

 

Ik heb hier op dit moment 2 dezelfde plasma's staan waarbij de ene wel ISF gecalibreerd is en de andere niet.

Je ziet direct het verschil.

Uiteindelijk is het een feit of meer de vraag of je het ook mooi vindt.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, je hebt voorstanders en tegenstanders, ik denk dat je voor de meest populaire en veelvuldig geteste tv's vrij goede settings kunt vinden die het laten calibreren zo goed als overbodig maken.

Goed, wil je de laatste druppel eruit persen dan kun je dat wellicht alsnog laten doen maar dan nog zou ik dat alleen bij een zeer kostbaar model overwegen.

 

Moet zeggen dat ik zeer tevreden ben dat ik een tv met THX mode preset heb gekocht.

Voordeel daarvan is dat het een behoorlijk optimaal plaatje geeft onder 2 presets die ikzelf ook niet om zeep kan helpen.

 

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de calibratie wordt aangegeven om je DVD/BluRay speler mee te nemen.

M.b.v. van die speler worden dan de diverse Pluge testpatronen weergegeven.

 

Eventuele afwijking in de speler wordt dan uiteindelijk ("mee")gecompenseerd.

 

Ik weet niet of ik deze link hier neer mag zetten, anders verwijdert een Mod hem maar.

Het gaat over hoe het calibreren wordt uitgevoerd en waarom het zin heeft.

Wel engelstalig.

 

http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Beste leden,

 

Waarom moet een nieuwe tv gecalibreerd worden ; ik verwacht

dat de fabrieksinstellingen in 1e instantie voor een goede

beeldkwaliteit moeten zorgen.

Als je nieuwe auto koopt ga je toch ook niet meteen

de motor opnieuw afstellen.

Of zie ik dit helemaal verkeerd.

 

Mvg Hansvw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zie je gedeeltelijk verkeerd. Je hebt te maken met toleranties en de tv's zijn zodanig afgesteld dat het gemiddeld zo goed mogelijk staat. Dit is geautomatiseerd. Om het uiterste eruit te halen zul je dus individueel aan de gang moeten met de afstellingen. De fabriek gaat dat echt niet doen, gewoon omdat dat te veel tijd kost en dus de tv duurder zou maken.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik calibreer al jaren mijn computermonitoren om met fotografie een eenheid te krijgen tussen het beeld wat je met de camera vastlegt, wat je op je monitor ziet en wat je uiteindelijk als afdruk ziet.

Toen ik dit voor het eerst ging doen had ik ook zo mijn vraagtekens bij calibratie.

Maar zowel ik als alle mede fotografiestudenten die ik had schrokken zich rot van het verschil voor en na calibratie.

Je ziet soms letterlijk dingen die voor calibratie niet zichtbaar zijn.

 

In mijn beleving is dat bij de huidige platte TV's niet veel anders.

 

Omdat de TV bij mij niet in een workflow staat waar voor en na gelijk moeten zijn heb ik hem (nog) niet gecalibreerd.

 

Maar een goede afstelling maakt dan ook al echt veel uit.

Je ziet dan pas echt hoe geweldig de kleuren in bepaalde films of docu's zijn.

In het algemeen kan je zeggen dat een goeie afstelling meer "kleurcontrast" heeft waardoor het beeld veel meer dynamiek, levendigheid heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had echt meer een WOW factor verwacht van een ISF gekalibreerde tv toestel. Het klopt idd dat de kleuren beter tot zijn recht komen. Helaas zie ik ook dat bij sommige tv zenders zoals nos en rtl. De kleur "rood" wordt extra versterkt mee uitgezonden.

 

Het klinkt misschien raar. Ik vind nog steeds mijn oude sony trinitron 100Hz (ook ISF gekalibreerd) "natuurlijker" beeld geven. Vergelijken met de nieuwe lcd/led/plasma tv generatie.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inmiddels de afgelopen weken druk aan het meten geweest aan meerdere schermen mbv een colorimeter (niet de spin).

 

Ik vind het zeer interessant om te zien hoe de metingen van de verschillende panelen zijn. Dit ondanks dat de panelen van dezelfde makelij zijn (pana plasma).

 

Wat ik sowieso interessant vond om te ervaren, is dat als je je helderheid en contrast niet (ver) genoeg open staat. Dat dat ook je meting/weergave van je kleuren scheef trekt. Vooral in de donkere beelden.

Dus het eerste advies is de contrast niet te hoog , maar wel hoog genoeg te zetten en pas daarna de helderheid aan te passen.

Daarna weer terug naar de contrast en weer terug naar de helderheid. Zo kun je ervoor zorgen dat het videosignaal over voldoende "ruimte" beschikt (het verschil tussen bovenkant en onderkant videosignaal), waardoor er meer details zichtbaar gaan worden.

De moeilijkheid is wel dat bij het vaststellen van de maximale contrast op het oog, het scherm zich niet laat clippen bij de hoogste witwaardes. (dit is in eerste instantie de gebruikte techniek). Dan ben je aangewezen op je eigen gevoel en smaak waardoor je het contrast wellicht te laag zet en je daardoor diverse details en de punch van het beeld mist.

Met een oogje kun je dus de hoeveelheid contrast echt meten en wordt er aanbevolen om een waarde van ergens tussen de 30-40ftL aan te houden.

De mijne stond op 19ftL...

 

Het punt is dus, juist met het afstellen van de kleuren van het scherm, dat je de juiste stappen neemt voor je zomaar een van je r,g en b (etc) waarden gaat wijzigen.

Maar goed, het stappenplan wordt uit en te na behandeld in de dummies handleiding.

 

Een extra moeilijkheid vind ik het herleiden van de mogelijk te wijzigen waardes in jouw scherm naar de gebruikte waardes en benamingen in de dummies handleiding.

uiteindelijk wil je wel weten wat je aan doen bent.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ventura

Het klinkt misschien raar. Ik vind nog steeds mijn oude sony trinitron 100Hz (ook ISF gekalibreerd) "natuurlijker" beeld geven. Vergelijken met de nieuwe lcd/led/plasma tv generatie.


Dat is niet zo vreemd. Er waren Triniton monitors van zo'n € 35.000 die speciaal bedoeld waren voor video bewerking, dus dan kun je wel nagaan welke kwaliteit die hadden.

Sharp had kort geleden een uiterst kostbare serie LCD toestellen die ook een heel goede kleurenweergave hadden. Er bestaan speciale LCD/LED monitors voor foto/video bewerking. Het zou mooi zijn als er ook (weer) TV's kwamen met die kwaliteit.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Als je die nieuwe samsung LED-LCD van 5000 euro koopt, staat die in 99 van de 100 gevallen bijna 100% correct afgesteld.

 

http://www.samsung.com/nl/consumer/tv-au...&returnurl=

 

Ze zijn er dus wel.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...