Ga naar inhoud


Glasvezel, wat leg ik aan ter voorbereiding?


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Momenteel zijn ze in Turkije bezig met het aanleggen van een glasvezel netwerk. Ik heb nog de oude telefoonkabels in gebruik en wilde al deze kabels opnieuw gaan leggen naar de wijk centrale toe.

 

Nu ik bovenstaand nieuws heb gehoord vraag ik mij af of ik alvast wat kan voorbereiden op de komst van glasvezel.

 

Ik heb begrepen dat glasvezel vanaf de hub naar de telefoonsockets toe d.m.v. twisted cable gaat? Oftewel ethernet?

 

Of zit ik er nu helemaal langs?

 

Op het park waar ik woon staat 1 centrale doos/hub waarvan alle kabels worden gesplitst naar de villa's toe. Wat is nu het slimte voor mij om naar deze hub toe te trekken zodat ik nu nog analoog kan werken en in de nabije toekomst makkelijk over kan naar glasvezel?

 

Er zullen hubs etc worden aangeschaft om dit mogelijk te maken. Het gaat alleen om de kabels van en binnenshuis. Ik ga overigens gebruik maken van maar 1 telefoonsocket in huis.

 

Thx

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

het hangt er een beetje vanaf wat ze gaan gebruiken als infrastructuur over dat glas wat je krijgt als koppelstuk. Bij mij in NL in de meterkast hangt een glasvezel modem waar 2 telefoon aansluitingen op zitten, een tv aansluiting, en 4 ethernet interfaces.

 

Standaard staat er dvb-c op de tv aansluiting, en ik heb een internet verbinding op een van de ethernet aansluitingen.

 

Zou ik ook iptv willen, dan moet ik de iptv settopbox op een van de andere ethernet interfaces aansluiten.

 

Dus informeer eerst eens wat je als mogelijkheden hebt voordat je allerlei kabels gaat leggen.

 

 

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er vrij zeker van dat zij het tot de parken aan zullen leggen (in mijn regio heb je eigenlijk geen alleenstaande huizen, alleen maar parken). Vervolgens is het zaak voor de parken zelf om dit verder te regelen.

 

Ik zal eens kijken of ik wat meer info kan krijgen wanneer ik eenmaal weer in TR ben.

 

Het zal iig alleen maar om telefoon en internet gaan. Voor zover ik weet is er geen TV over kabel in mijn regio. Iedereen heeft een schotel of antenne.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matthew_be_wvl
In de meeste grote steden is er wel kabel, maar het moet wel in je buurt aanwezig zijn en nieuwe buurten komen soms wel achter. Klik

Wie legt het eigenlijk aan? Is het Türk Telekom? Of Türksat (vreemd genoeg ook de kabelaar in heel Turkije)?


Telekom, en als het goed is beginnen zij snel in onze regio... kan niet wachten om eindelijk fatsoendelijk te leechen... uhm surfen wink

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

de beste Tip.

 

Leg een lege buis.

 

Kun je alle kanten op. wordt het fiber to the home dan blaas je er een glasvezel in, zo niet dan toch maar gewoon koper.

En krijg je later toch een eigen aansluitbox?

Dan ligt je buis er al en vervang je je koper toch gewoon.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B
de beste Tip.

Leg een lege buis.

Kun je alle kanten op. wordt het fiber to the home dan blaas je er een glasvezel in, zo niet dan toch maar gewoon koper.
En krijg je later toch een eigen aansluitbox?
Dan ligt je buis er al en vervang je je koper toch gewoon.

suc6

Gerrit


Ja daar zat ik ook aan te denken, maar ik moet een meter of 50 naar de centrale doos toe met een paar bochten. Ik denk dat ik dit doe; neem ik een ruime buis en leg er nu analoog in en misschien gelijk een trekveer langs.

Bedankt allen.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij hebben buizen een kleurcodering die aangeeft wat er in zit. Blauw voor glas, groen voor coax etc. Het kan natuurljk zijn dat ze dit niet doen in Turkije, of daar de hand mee lichten. Maar je zou dus niet 'zomaar' een buis moeten gebruiken om later nog te bepalen wat er door gaat, UTP of glas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat
Volgens mij hebben buizen een kleurcodering die aangeeft wat er in zit. Blauw voor glas, groen voor coax etc. Het kan natuurljk zijn dat ze dit niet doen in Turkije, of daar de hand mee lichten. Maar je zou dus niet 'zomaar' een buis moeten gebruiken om later nog te bepalen wat er door gaat, UTP of glas.


Zolang ik schakeldraad tegenkom welke gebruikt wordt als aarde denk ik niet dat zij zich echt druk maken over kleuren... smile

Maar ik zal uitzoeken wat ze precies willen gaan leggen en dan verder advies vragen.

@Grotevoet, ja thx, dat zal ik zeker doen.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...