Ga naar inhoud


alleen op de aandrijving winterbanden zetten


edbe

Aanbevolen berichten

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Sigma
Nou ik zou ééns een SLIP Cursus volgen dan weet je gelijk het andwoord.

Slipcursus heb ik eens gedaan voor de fun, je weet niet wat je overkomt. Uiteraard zijn de situaties in het extreme voorbereid, maar toch. ABS, ESP etc hebben dan geen invloed meer op het voertuig. Gewoon voorzichtig aan dus.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik doe al jaren all seasen banden voor op de auto en achter zomerbanden.

Het lijkt dat dit mag, de garage waar ik ze koop en op laat zetten is een apk keuring station en deze vind het geen probleem. Volgens mij mag het ook in nederland maar weer niet in duitsland.

Wat betreft rijden, ik heb ze er op zitten omdat ik de auto nog wel eens midden in de sneeuw zet en zo doende wel weg kan komen. Dit lukt me met zomer banden dan niet.

Als je kijkt naar de rij eigenschappen moet je wel voorzichtig zijn. Als de auto niet voorzien is van ABS etc dan moet je bij afremmen erg uitkijken wand de achterkant met zomerbanden zal zich niet stabiel gedragen. Zelf al een aantal keer 180graden gedraait daarmee.Als je een moderne auto hebt zal het remmen niet een groot probleem zijn maar dan weer uitkijken in bochten en rotondes omdat je dan wel weer hebt dat de achter kant uitbreekt.

Nu zullen er wel weer personen zijn die zeggen dat ik verkeerd bezig bent maar dan zou je ook achterwiel aangedreven auto,s moeten verbieden als er sneeuw ligt,en niet te vergeten de mpv modellen want ook die liggen dan lang niet zo stabiel op de weg, en wat te denken van de automaten zeker de oudere, bloed link.

We kunnen beter stoppen met het willen beslissen voor een ander,

En zelf weten waar je eigen zwakke punt ligt.En accepteren bij een ander als deze niet harder durft of kan rijden of geen winterbanden wil aanschaffen.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: drz
Niet zeiken, koop je tv of ontvanger een jaartje later als je geen geld hebt te makken en koop winterbanden!!
Je bent echt niet goed bij je hoofd als je dat niet doet!


Nou nou, dat is wel erg kort door de bocht. Veilig rijden begint bij je zelf, al dan niet met winterbanden. Winterbanden zijn geen rupsbanden maar helpen je om beter te rijden in de sneeuw. Heb je ze niet dan is er ook geen man overboord, je moet alleen voorzichter rijden maar dat moet je toch al als er sneeuw ligt...
Het is hetzelfde als ABS: het werkt prima maar je kan er ook zonder.

Alles kan: Wim Kan, koffiekan, Sandokan..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: clemens2
Ik doe al jaren all seasen banden voor op de auto en achter zomerbanden....

.... Zelf al een aantal keer 180 graden gedraaid daarmee.


En niets daaruit geleerd?

(De kans wordt steeds groter, dat je de eerstvolgende keer er een dikke boom of een 30 tonner in je glijpad tegenkomt).

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Oldereast
Heb je ze niet dan is er ook geen man overboord, je moet alleen voorzichter rijden maar dat moet je toch al als er sneeuw ligt...


Het is alleen zo lullig als zo iemand voor je rijdt en die komt het viaduct niet op waardoor er uiteindelijk 3 km file achter staat omdat iemand het onzin (of veel te duur vindt) om met winterbanden te gaan rijden.
Wat men vaak vergeet is dat 1 deukje oplopen vaak veeeeeel duurder is dan een stel winterbanden.

Wat dat betreft moeten ze gewoon de regel invoeren van "geen winterbanden"?, "prima", "maar dan ook niet met winterse omstandigheden de weg op"

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B
Wat men vaak vergeet is dat 1 deukje oplopen vaak veeeeeel duurder is dan een stel winterbanden.


En wat gedacht van persoonlijk letsel omdat je niet op tijd kunt remmen, ook al is het je schuld niet?

Net zo als in Duitland verplicht stellen die winterbanden. Als je nagaat dat bij lage temperaturen de remweg op droge weg met zomerbanden al twee keer zo lang is als met winterbanden, dan zou dat toch tot nadenken moeten stemmen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Origineel bericht van: gerrit B

Het is alleen zo lullig als zo iemand voor je rijdt en die komt het viaduct niet op waardoor er uiteindelijk 3 km file achter staat omdat iemand het onzin (of veel te duur vindt) om met winterbanden te gaan rijden.

Wat men vaak vergeet is dat 1 deukje oplopen vaak veeeeeel duurder is dan een stel winterbanden.

 

Het is altijd weer lachen om die extreme opmerkingen smile Jij doet net alsof er hier 4 maanden per jaar sneeuw ligt. Ik ben tot nu elk viaduktje opgereden en elk aquaduktje (want die hebben we hier in FRL) uitgereden met sneeuw, zonder winterbanden. En het lukt ook nog steeds smile We zijn hier wel wat gewend in het noorden.

 

Origineel bericht van: grunnsat
Als je nagaat dat bij lage temperaturen de remweg op droge weg met zomerbanden al twee keer zo lang is als met winterbanden, dan zou dat toch tot nadenken moeten stemmen.

 

Dat de remweg langer is staat buiten kijf maar 2 keer zo lang? dat is wel erg veel...

Alles kan: Wim Kan, koffiekan, Sandokan..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Oldereast

[Het is altijd weer lachen om die extreme opmerkingen smile Jij doet net alsof er hier 4 maanden per jaar sneeuw ligt.


Nou kan je vertellen dat je het lachen wel vergaat als je achteraan die 3 Km file staat of zoals vorige week vrijdag achteraan 42Km staat.
Je mag van geluk spreken dat ze in jullie omgeving nog niet zoveel van die files hebben of weten om te gaan met deze omstandigheden.

Ik heb er als servicemonteur zo ongeveer dagelijks mee te maken.
1 sneeuwvlokje en het hele spul vliegt op de rem of gaat 20 rijden "omdat het zo glad is" en een ritje van normaal 1,75 uur wordt plots 3,75 uur en ipv. 's avonds met het gezin te kunnen eten kun je om half negen je prakkie nog in de magnetron schuiven.
Maak je dat, zoals de laatste weken, 2 a 3 keer per week mee dan zal een ieder heel anders gaan denken over het fenomeen winterbanden en massaal, zo eind oktober, even 3 kwartier banden staan te vervangen.

Vindt je dat onzin omdat er maar een paar dagen sneeuw ligt, nou prima toch, maar blijf dan wel thuis, pak het openbaar vervoer of blijf in je eigen omgeving oid. maar ga dan niet de snelweg op.

Wat dat betreft vind ik het zoals ze het in Duitsland aanpakken zo gek nog niet, nu alleen die vrachtwagens nog van winterbanden voorzien of van chaufeurs die hun combinatie ook onder slechte omstandigheden op de weg weten te houden.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Niet alleen op de snelweg, op de provinciale wegen kwam ik ook regelmatig lieden tegen, met een snelheid tussen de 30 en 40 kmh!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een goed begrip, winterbanden zijn er niet alleen voor sneeuw en ijs. De rubbercompound van winterbanden is veel zachter, waardoor ze onder alle weersomstandigheden bij temperaturen beneden de 10 graden voor (veel) meer grip zorgen. Daarnaast hebben ze natuurlijk een profiel dat beter geëigend is voor sneeuw en ijs. Je rijdt dus ieder jaar gemiddeld 6 maanden op zomer banden en 6 maanden op winterbanden als je slim bent.

 

En natuurlijk kom je met zomerbandjes ook wel door een beetje sneeuw. Maar één slippartijtje met een kleine botsing, en je hebt veel meer schade dan die €400 die een setje winterbanden kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Oldereast

Dat de remweg langer is staat buiten kijf maar 2 keer zo lang? dat is wel erg veel...


http://www.youtube.com/watch?v=PwDOvfH-Mk4



En zo zijn er nog honderden filmpjes te vinden.

Klaar, einde discussie!

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een leuk filmpje met all season en winterbanden.

Wanneer je nagaat dat zomerbanden nog slechter presteren dan all season banden in de winter, hoop ik dat een aantal forummers even wakker worden en het nut gaan inzien met winterbanden.

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
Origineel bericht van: caveman
....en moet zeggen dat ze zeker niet veel onder doen voor winterbanden.

Dat maak jij jezelf wijs.
De laatste jaren zijn zowel door de Oostenrijkse, Zwitserse en Duitse Automobielclubs veelvuldige testen gehouden met All Weather en Winterbanden.
Daarbij was de uitkomst duidelijk dat een All Weather band t.o.v. een zomerband minder in de zomer presteert maar t.o.v. een winterband ronduit slecht bij eis en sneeuw presteert.

Dat tegenwoordig een All Weather band zonder het sneeuwvlok symbool een goedkeuring in Duitsland heeft verkregen is naar mijn mening volledig onjuist en wekt bij de gebruiker valse verwachtingen.


Ook hier verschil in merk en type? Ze zijn toch toegestaan, berg en sneeuwvlok symbooltje. Ik neem aan dat banden toch aan bepaalde eisen moeten voldoen alvorens ze goedkeuring krijgen? Ik heb de laatste weken toch een paar duizend kilometer door de sneeuw gereden en geen enkel probleem, dus ronduit slecht lijkt me een beetje overdreven.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is er verschil in merk en type.

De meeste banden scoren op sneeuw altijd stukken beter dan gewone banden, maar er zijn ook banden die op een normaal of nat wegdek zelfs slechter presteren dan gewone zomerbanden en ook daar heb je nu juist winterbanden voor.

Dus wel even wat tests bekijken (kijk ook eens bij onze oosterburen) voordat je tot de aankoop over gaat.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...