Ga naar inhoud


Wat is slimmer: Lasklem of Lasdop


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Ik ga in het nieuwe jaar zo een beetje alle bedrading in mijn huis vervangen. Ik kan je een waslijst met redenen geven, maar laten we het er maar op houden dat het nodig is.

 

Nu ben ik de laatste tijd een beetje in discussie met verschillende mensen over een lasklem en een lasdop.

 

Er blijken 2 fronten te zijn in deze. Wat zouden jullie aanraden?

 

Het gaat om binnenshuis voornamelijk 230V. Wandcontactdozen en schakelaars is het wel zo een beetje.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Lasdoppen zijn o zoooo 70's. Zijn die dingen nog niet verboden? In de 2 laatste bedrijven, waar ik heb gewerkt, mochten we ze niet gebruiken. Gelukkig ook!

Als je het wil, kan ik je uitleggen, waarom ze zelfs gevaarlijk zijn.

Voorlopig ga ik er van uit, dat je mijn advies aanneemt. Doe es lasklemmen. Is ook makkelijker werken.

De groeten van electro-technicus, Kema-keur gecercitificeerde installatieverantwoordelijke.

TechniSat Digicorder HD S2 Aston 1.07 | TS CryptoWorks

Astra 1,2,3,HB | CDS Fam HD, SkyLink Multi HD

KDL-32P3000 | Onkyo 5.1 receiver

HTC HD2

Vakantie: Extreme Hornet STR Ucas 3.0 - 4xLNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een lasklem is wel erg makkelijk.

 

Alleen opletten dat je na het insteken de boel niet verdraaid, want dan riskeer je dat er een draad weer loskomt.

Verder is er bij lasklemmen meer kwaliteitsverschil in mijn ogen.

 

Qua betrouwbaarheid geloof ik nog steeds wel dat de lasdop beter is, alleen zijn lasklemmen zo makkelijk.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben tijdens mijn MTS-Electro/TSI opleiding opgegroeid met lasdoppen, en heb later ook ervaring opgedaan met steekdoppen (ik neem aan dat je die bedoelt)

De eerste generatie steekdoppen was (imho) eenvoudigweg slecht. Maar als je de heden ten dage verkochte steekdop neemt, en je houdt je aan de installatievoorschriften (op de juiste lengte strippen, met een fatsoenlijke tang in de dop invoeren) dan is het best te doen.

Waarbij ik (persoonlijk) nog steeds de voorkeur heb voor een draaidop, want, als je dat goed doet (en, zoals ik geleerd heb, controleert door de dop terug te draaien zodat de klemveer op de las goed zichtbaar om de las zit) je voor zover ik kan beoordelen eenvoudigweg een meer betrouwbare verbinding hebt.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goed aangezette lasdop is prima, zelfde als een goed aangezette lasklem.

Maar.... Het is veel lastiger om een lasdop slecht aan te zetten, terwijl het zeer eenvoudig is om een lasklem verkeerd aan te zetten. (Verkeerde lengte aangestript, niet goed inzetten van de draad, verkeerde maat etc)

 

Dus naar mijn mening kan een non-pro het beste lasdoppen gebruiken en ervoor zorgen dat de draden goed in elkaar getwist zijn voor het aanbrengen van de dop. (De "moderne" lasdop komt trouwens met een plastic hulp stuk wat je in je schroef boormachine kan zetten welke het gemakkelijker maakt om de dop goed aan te draaien...)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je vertellen in sommige situaties mag je alleen doppen gebruiken.

 

Dat is bij installaties waar gassen kunnen ontsnappen.

Maar ook het rijk eist soms doppen vanwege de werk zekerheid de verbinding is altijd goed, bij steek doppen is dat niet altijd het geval.

Maar ook in grote fabrieken met veel trillingen zijn doppen de aangewezen verbindings vorm, vanwege de hoge zekerheid van verbinding maar daar vind je ook nog veel andere soorten verbindingen.

Maar bij de meeste huis installaties zijn steek doppen gewoon prima en makkelijk.

Onze geest is als een Parachute hij werkt alleen als die open is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het geen zware verbruikers zijn, en er geen hoge blindstromen lopen kun je steekdoppen gebruiken.

Bij hoge vermogens en hoge inschakelstromen gebruik je draaidoppen.

Wel de aders op voldoende lengte afstrippen en dan met de juist tang opdraaien, en het stuk wat je in de tang hebt gehad schuin afknippen.

Dan de draaidop er goed opdraaien tot de veer tegen de isolatie aanzit.

Deze verbinding is veel beter dan een steekdop, al worden die wel steeds beter.

Maar voor hoge vermogens, blindstromen, en hoge inschakelstromen gebruik ik de oude draaidop.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Nowtv
Maar voor hoge vermogens, blindstromen, en hoge inschakelstromen gebruik ik de oude draaidop.

Wat maakt het uit of het een blindstroom is of niet? Het is nog altijd gewoon een stroom... (De fase relatie met de spanning doet dus niet ter zake...)

Ik heb in het verleden heel vaak de opmerking gehoord; "Als je een draad bent vergeten kan je die in een steekdop er gewoon bijsteken, bij een draaidop moet je opnieuw beginnen..." Voor mij is dat een non-argument, je moet gewoon weten waar je mee bezig bent, en voldoende lengte in de draden houden voor het geval dat je in de toekomst er wat bij moet zetten...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

zie je, in een uurtje al zoveel reacties en weer duidelijk 2-deling.

 

Ik ben geen electricien en heb beperkte kennis. Maar momenteel is alles gedaan met electro tape... ik denk dus dat klem of dop beide een vooruitgang zullen zijn.

 

In princiepe hoef ik er nooit meer aan te zitten wanneer het eenmaal op zijn plek zit. Er zullen geen draden bij hoeven etc. Dan toch het slimste om voor een lasdop te kiezen?

 

Ik heb inderdaad gezien dat je verschillende prijsklassen hebt bij de lasklemmen. Dit zal ook dus wel kwaliteit gerelateerd zijn.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja. Je zult toch minimaal iemand ter plekke kunnen vinden die met een van beide systemen kan omgaan.

Ik kan dan wel schrijven dat ik las (draai) doppen beter vind, maar als er niemand beschikbaar is die er mee weet om te gaan dan houdt het op.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide soorten zijn ongetwijfeld getest en goed bevonden, mits juist gebruikt.

 

En voor nieuwbouw worden er alleen nog maar steekdoppen gebruikt, dus die zullen best voldoen.

 

Maak een keus, lees mee en geniet van de discussie die je hebt gestart... :D

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Conex draaidoppen zijn beter, maar wago steekdoppen zijn tegenwoordig ook goed. Voor normaal huishoudelijk gebruik kun je gewoon steekdoppen gebruiken, in mijn vorige woning waren er wel een paar verbrand, maar daar had ook een wietkwekerij op zolder gezeten en de zekeringen waren verhoogd naar 25 amp. Was toen overigens van de vorige bewoners geweest.

Groeten van Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...