Ga naar inhoud


Wat is slimmer: Lasklem of Lasdop


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Ou-Tannu
230 -> stekers
400 -> draaiers

Ehm.... 400V = 230V? Waarom dus het onderscheid?
(230V --> Fase naar nul, 400V --> fase naar fase. Dus isolatie technisch gezien naar de buitenwereld (aarde?) hetzelfde...)
Stromen bij een 3~ installatie hoeven niet per definitie hoger te liggen. (Een 3~ motor van 1kW trekt minder aan stroom dan je fohn van 1kW)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: trust
voor je het weet moet je nog 6 uur op een ezel zitten voor je er bent :D

... of in een kribbe slapen... Ga je in ieder geval wel de geschiedenis in smile
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Origineel bericht van: trust
voor je het weet moet je nog 6 uur op een ezel zitten voor je er bent :D

... of in een kribbe slapen... Ga je in ieder geval wel de geschiedenis in smile

Dat ging nu toch op deze manier? whistle

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat slim is?

Doe je het zelf en ben je niet zo al te gedreven in het maken van lassen.(lees je doet het niet zo vaak of is al heel lang geleden)

Neem stekers, sneller en makkelijker en als je goed controleerd net zo veilig als draai.

 

Anders oefen je een op een aantal dummie dozen.

succes.

 

HALLO [deze text leest u alleen als u een illigale versie van windows heeft]

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik snap eerlijk gezegd jullie probleem niet.

 

Ik heb nooit problemen met mijn lassen.

foto2[1].JPG

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Origineel bericht van: ruwebol
Zelf zou ik voor de lasklemmen gaan. Deze zijn handig omdat je ze zelfs in een 8-voudige uitvoering hebt. Probeer maar eens 8 draden onder een lasdop te zetten dat is niet echt een pretje smile En zoals eerder bericht werd is het erg makkelijk om weer een extra draadje bij te steken als je toevallig uitbreidt.
Bij lasklemmen wel de draden op de juiste lengte aanstrippen en ze zijn geschikt t/m 20A dus voldoende voor thuis.
Zelf heb ik nooit een probleem ondervonden met lasklemmen, maar ik zou wel voor een gerenommeerd merk als Wago gaan. Er zijn ook lasklemmen in de uitvoering waarbij je zowel harde kern als soepel kan steken. Ook handig!


En je mag ze toch ook doorlussen? Als ik b.v. 2 van 4 heb, kan ik deze zonder problemen met elkaar verbinden?

Ik neem aan dat lasdoppen ook in verschillende afmetingen komen?


Als je twee lasdoppen van 4 doorlust is dat minder effectief dan 1 van 8 omdat je door de lus al twee draden minder kwijt kan en het is wat minder makkelijk in bijvoorbeeld een centraaldoos te stoppen.

Lasdoppen zijn in verschillende afmetingen te krijgen bijvoorbeeld 3-24,5mm2 en 12-24mm2, daar moet jij het wel mee kunnen redden smile

DM500HD, Ubuntu 14.04-server-tvheadend-TBS6981-TBS6922SE-OSCam, Xubuntu/XBMCbuntu 14.04 front end's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Ik heb mijn hele huis met lasklemmen bedraad.
Lasdoppen heb ik in Duitsland nooit gezien in nieuwe installaties.
Ik wist niet dat lasdoppen nog gebruikt werden.


Een duitse installatie,hoe gek het ook klinkt is volgens nederlandse regels comlete afkeur.

Vroeger inderdaad om de lasklemmen,in nederland mocht je enkel met lasdoppen werken,dit is inmiddels wel achterhaald,echter een goed aangesloten lasdop is beter (minder kans op slecht contact).

Verder schakelen de duitsers de nul niet af in de groepenkast,bij werkzaamheden moet de aardlek uitgeschakeld worden.

Leidingen in de muur smeren ze gewoon weg zonder ook maar een buis te gebruiken.

Verder blijft het een keuze,klemmen en doppen zijn toegestaan.
Wat denk ik belangreiker is,zorg dat je de koperen kern niet beschadigd bij het strippen en zorg dat de afstripping niet te lang maar ook niet te kort is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Ik heb mijn hele huis met lasklemmen bedraad.
Lasdoppen heb ik in Duitsland nooit gezien in nieuwe installaties.
Ik wist niet dat lasdoppen nog gebruikt werden.


even olie op het vuur: In mijn woning (opnieuw bedraad in de 80er jaren) is alles gedaan met kroonstenen. deze worden op dit moment ook nog steeds verkocht hier. zijn dan niet die kleintjes die we in nederland kennen, maar een heel scala aan maten van klein tot groot.

Ron
Link naar reactie
Delen op andere sites

Recent in 2 nieuwbouwwoningen een paar groepen bijgeplaatst. ABBHAF 0025-060 schakelautomaten. Zelfs daarin zit een insteek voor de draden en hoeven ze niet meer vastgedraaid te worden.

 

Nederland is het braafste jongetje wat elektro-voorschriften betreft. Dus als dit mag dan is er niets mis met steekdoppen.

 

Overigens zijn we wel erg voorzichtig in Nederland. Fase en nul tegelijk afschakelen en een aparte aarde. Maakt een installatie erg duur. In Portugal alleen de fase afschakelen, in Oostenrijk een hele partij 1,5 mm2 met diverse kleuren in een buis. In Nederland alles 2,5 mm2 behalve de zwarte schakeldraad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
Origineel bericht van: pearlpeter
Maar let dan wel op, deze mogen ook maar 1 keer gebruikt worden.

Tenzij je de WAGO type 222 lasklem gebruikt want deze kun je vaker toepassen (zie bijlage).
Het voordeel hiervan is dat je ook draad met soepele aders kunt invoeren.
Je zet de draad vast d.m.v. een handel en door de handel te openen kun je de draad weer heel gemakkelijk verwijderen.
Geschikt voor een nominale spanning / stroom van 400V / 32A.
Zijn iets duurder maar wel heel gemakkelijk in het gebruik.


En passen er daar ook een stuk of 6 tot 8 van in 1 lasdoos?
Verwacht eigenlijk van niet omdat ze een stuk dikker zijn.

Het is eigenlijk heel simpel, lasdoppen zijn beter (mits goed gemonteerd) maar voor een leek ook veel moeilijker aan te brengen.

Ik weet nog van 20 jaar geleden dat de baas nog op de bouw langskwam en je lassen bekeek, de isolatie van alle draden behoorde precies gelijk te zitten en de veer in de dop doorgedraaid tot aan de isolatie, zo niet dan mocht je ze opnieuw maken.
En na de bouwvak had je de eerste werkdag vaak kramp in vingers en polsen door het precies gelijk vasthouden en aandraaien. Later hadden we een hulpstuk op de accuboor waardoor het makkelijker ging.

Maar steeklassen zijn vandaag de dag ook goed vooral als je gewoon een bekend merk gebruikt, zijn makkelijker en sneller te monteren en doordat de draden nu naast elkaar zitten, ipv. in elkaar gedraaid, zijn ze makkelijker in de lasdoos te vouwen.
Dat is ook de reden dat je vrijwel geen enkele woninbouwinstallateur nog lasdoppen ziet gebruiken.
Dacht dat het zo was dat men door steeklassen te gebruiken ongeveer een half uur per woning kan besparen, bouw je 100 woningen dan spaar je dus zo'n 50 uur uit ofwel ruim een werkweek.

Ik zou zeggen koop gewoon een doos 3,4 en 5 voudige steeklassen en een automatische striptang zodat je de kern niet beschadigd en altijd de juiste lengte aanstript en dan is het ook als leek best te doen.
Zelf gebruik ik altijd die gekleurde doorzichtige wago's en hou dan standaard aan dat de aanvoerdraad in het gaatje wordt gestoken waar ook de kleur op de steeklas zit.
Moet je dan later wat wijzigen dan weet je direct wat de aanvoer is.
Niet dat het beter oid. is, maar ik vind dat zelf gewoon makkelijk en het is in 1 moeite te doen.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B
Origineel bericht van: Jürgen

Tenzij je de WAGO type 222 lasklem gebruikt want deze kun je vaker toepassen (zie bijlage).

En passen er daar ook een stuk of 6 tot 8 van in 1 lasdoos?
Verwacht eigenlijk van niet omdat ze een stuk dikker zijn.

8 weet ik niet maar ik heb een paar weken geleden deze nog gebruikt en daar gingen 6 gemakkelijk in een lasdoos.
Het valt overigens mee met de grootte, ze zijn nauwelijks groter dan de standaard steekdoppen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik de steeklassen voor de tijdelijke aansluitingen en tijdelijk afdoppen, je trekt ze er zo af met een draaibeweging.

Dit laatste is 1 van mijn redenen om alle definitieve aansluitingen met draaidoppen te doen.

 

Op het pakje van Conex draaidoppen staat: "De meest veilige verbinding"

 

Macaco

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Een duitse installatie,hoe gek het ook klinkt is volgens nederlandse regels comlete afkeur.

Vroeger inderdaad om de lasklemmen,in nederland mocht je enkel met lasdoppen werken,dit is inmiddels wel achterhaald,echter een goed aangesloten lasdop is beter (minder kans op slecht contact).

Verder schakelen de duitsers de nul niet af in de groepenkast,bij werkzaamheden moet de aardlek uitgeschakeld worden.

Leidingen in de muur smeren ze gewoon weg zonder ook maar een buis te gebruiken.

Dat leidingen "unter Putz" verlegd mogen worden vind ik ideaal. Gaat lekker snel en ik zie er de nadelen niet van in. Eigelijk alleen maar voordelen.
Buizen moeten gebruikt worden in vochtige ruimtes zoals garages en kelders bij "auf Putz" montage.
Verder heb ik in Duitsland nog nooit wandkontaktdozen gezien zonder randaarde. Iets waar ik in Nederland met veel onbegrip iedere keer weer na sta te kijken.
Trouwens al mijn wandkontaktdozen en schakelaars zijn van het insteek type. Een schroevendraaier heb je niet meer nodig.
En inderdaad kroonstenen worden ook gebruikt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Steekdoppen het zou verboden moeten worden.

Ik werk zelf bij een elektrotrechnisch bedrijf en wij hebben veel werk van (woonhuis)installatie's die zijn uitgevoerd met steeklasdoppen. Tja helaas maar waar die dingen fikken goed en dan kunnen wij na een best fikkie komen om de boel te herstellen (salvage).

 

Waarom ga je 11mm aanstrippen terwijl er maar voor 2mm contact gemaakt wordt in die dingen? als je 11mm aanstript een ervaren draai maakt dan ben je net zoveel tijd kwijt met een draailasdop als met een steeklasdop. Maar wel doeltreffender, want er zit immers 11mm koper aan elkaar gedraaid.

 

Dan nog die klemdingen zoals hierboven beschreven, die zijn helemaal erg. Al eens een soepele draad erin gedaan (netjes getwiste en niet gesoldeerd want dat mag niet he)? Trek er maar eens goed aan, je draadje komt er zo weer uit!

 

Meerdere bedrijven nemen steeklasdoppen daar men denkt dat dit goedkoper is met materiaalkosten en arbeidskosten, maar zien niet in dat er nauwelijks verschil is.

VU+ Duo - 2x sat - 1x DVB-T (Terratec Tstick RC)

Triax TDS110 19,2/23,5/28,2/13,0 - Triax TDS88 met moteck sg2100 rotor.

2 x DM500 - Nabilo

NSLU2 met CCcam 2.1.4 server

Samsung UE40B7000 (LED)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...