Ga naar inhoud


Wat is slimmer: Lasklem of Lasdop


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Sjattuh

Ik ben geen electricien en heb beperkte kennis. Maar momenteel is alles gedaan met electro tape... ik denk dus dat klem of dop beide een vooruitgang zullen zijn.


Om wat voor een electra draad gaat het eigenlijk.
Want hier wordt worden wel heel snel veel antwoorden gegeven, voordat bekend is welke draad er gebruikt is.

En electra draad met tape aan elkaar prutsen, dat zou bijna elke boeren*** moeten weten, dat dat niet kan.

Dus geef eerst eens even aan, wat voor een soort draad je een elkaar getaped hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zelf zou ik voor de lasklemmen gaan. Deze zijn handig omdat je ze zelfs in een 8-voudige uitvoering hebt. Probeer maar eens 8 draden onder een lasdop te zetten dat is niet echt een pretje smile En zoals eerder bericht werd is het erg makkelijk om weer een extra draadje bij te steken als je toevallig uitbreidt.

Bij lasklemmen wel de draden op de juiste lengte aanstrippen en ze zijn geschikt t/m 20A dus voldoende voor thuis.

Zelf heb ik nooit een probleem ondervonden met lasklemmen, maar ik zou wel voor een gerenommeerd merk als Wago gaan. Er zijn ook lasklemmen in de uitvoering waarbij je zowel harde kern als soepel kan steken. Ook handig!

DM500HD, Ubuntu 14.04-server-tvheadend-TBS6981-TBS6922SE-OSCam, Xubuntu/XBMCbuntu 14.04 front end's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pearlpeter
Origineel bericht van: Sjattuh

Ik ben geen electricien en heb beperkte kennis. Maar momenteel is alles gedaan met electro tape... ik denk dus dat klem of dop beide een vooruitgang zullen zijn.


Om wat voor een electra draad gaat het eigenlijk.
Want hier wordt worden wel heel snel veel antwoorden gegeven, voordat bekend is welke draad er gebruikt is.

En electra draad met tape aan elkaar prutsen, dat zou bijna elke boeren*** moeten weten, dat dat niet kan.

Dus geef eerst eens even aan, wat voor een soort draad je een elkaar getaped hebt.



ik niet... de aannemers/electriciens... zo is het opgeleverd 7 jaar terug...

en uhm... 2,5 kwadraat, harde kern? Is dat alles wat je wilde weten? Want anders moet je me even vertellen wat je verder wilt weten.


En nee er zijn hier geen mensen met kennis over hoe deze dingen aan te sluiten, maar ik vlieg morgen naar NL en me stiefpa is electricien en mijn opa ook, dus even met hun goed oefenen. smile

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ruwebol
Zelf zou ik voor de lasklemmen gaan. Deze zijn handig omdat je ze zelfs in een 8-voudige uitvoering hebt. Probeer maar eens 8 draden onder een lasdop te zetten dat is niet echt een pretje smile En zoals eerder bericht werd is het erg makkelijk om weer een extra draadje bij te steken als je toevallig uitbreidt.
Bij lasklemmen wel de draden op de juiste lengte aanstrippen en ze zijn geschikt t/m 20A dus voldoende voor thuis.
Zelf heb ik nooit een probleem ondervonden met lasklemmen, maar ik zou wel voor een gerenommeerd merk als Wago gaan. Er zijn ook lasklemmen in de uitvoering waarbij je zowel harde kern als soepel kan steken. Ook handig!


En je mag ze toch ook doorlussen? Als ik b.v. 2 van 4 heb, kan ik deze zonder problemen met elkaar verbinden?

Ik neem aan dat lasdoppen ook in verschillende afmetingen komen?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik nu mijn huis overhoop heb liggen, ik ga ook de zekeringskast naar binnenhalen (ja echt waar, deze zit aan de buitenkant van het huis...).

 

En dan gelijk groepen erbij maken. Ik heb er 3 geloof ik...

 

Is er een soort van basisnorm? Niet meer dan 4 dubbelle wandcontactdozen op 1 groep b.v.?

 

Wat ik wil zijn apart groepen voor wasmachine/droger. Voor de airco's. Voor de PC's. Voor de rolluiken. En dan 2 groepen per kamer voor lampen etc.

 

Is het slim de keuken ook op te splitsen? b.v. koelkast en vrieskast op 1 groep, over en fornuis op een andere en dan nog 2 groepen verdelen over de keuken?

 

(De 2 groepen per kamer vertelde iemand mij over omdat dit heel af en toe als er een zekering uitklapt handig kan zijn. Als je een lampje op groep 1 en een lampje op groep 2 hebt staan en je bent 's avonds iets aan het doen waardoor groep 1 eruit klapt heb je toch nog een lichtje branden).

 

Weet je, al het werk tot nu toe maakte ik mijzelf niet zo druk om omdat dit vrij rechttoe rechtaan is, maar electriciteit is wat anders. Ik heb geen problemen met kabels trekken, gleuven frezen, buizen installeren, wandcontactdozen aanleggen etc. Maar dit is iets wat je als 14 jarige al leert, om nu daadwerkelijk met de zekeringskast te gaan klooien... ik doe dit graag heel voorzichtig. Temeer om de stabiliteit van de electriciteit in Turkije en hoe zij ermee omgaan.

 

En als laatste, ik wil 380V naar mijn huis toe laten aanleggen, moet ik hiervoor al iets voorbereiden?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heeft helemaal geen nut in turkije, want daar gelden weer helemaal andere normen.

 

Maar ik zou toch even wachten, totdat je weer in nederland bent, en dan advies kunt vragen aan je vader/opa.

Want die zullen wel weten hoe het moet.

 

Maar lasdoppen zijn echt uit de tijd.

Tgenwoordig worden er eigenlijk alleen nog maar lasklemmen gebruikt.

Maar let dan wel op, deze mogen ook maar 1 keer gebruikt worden.

 

Zorg in ieder geval, dat je alles volgens de normen van het land aansluit.

En wat hier in nederland geld, is in het buitenland weer anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pearlpeter
Dat heeft helemaal geen nut in turkije, want daar gelden weer helemaal andere normen.


Ik neem aan dat dit aanvoer afhankelijk is?

Want binnenshuis is alles overal hetzelfde waar ik woon. 2,5 kwadraats, alles rood, of alles blauw, en soms een zwarte 1,5/4 schakeldraad als aarde. En heeeeel af en toe correct de kleurcode toegepast.

Alles met tapejes aan elkaar, en kabels liggen een cm of 20 diep in de grond...

Wat kosten jullie om een weekendje te komen trekken en lassen? smile

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Wat kosten jullie om een weekendje te komen trekken en lassen? smile

Een ticket + hotel kosten wink . Het draad trekken & lassen doe ik wel gratis wink . (Zoek maar eens in Google maps op waar vandaan je een ticket moet kopen smile )

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Sjattuh
Wat kosten jullie om een weekendje te komen trekken en lassen? smile

Ticket, slaapplek en wat te eten en drinken doet een boel :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet te vlug happen jongens , voor je het weet moet je nog 6 uur op een ezel zitten voor je er bent :D

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pearlpeter
Maar let dan wel op, deze mogen ook maar 1 keer gebruikt worden.

Tenzij je de WAGO type 222 lasklem gebruikt want deze kun je vaker toepassen (zie bijlage).
Het voordeel hiervan is dat je ook draad met soepele aders kunt invoeren.
Je zet de draad vast d.m.v. een handel en door de handel te openen kun je de draad weer heel gemakkelijk verwijderen.
Geschikt voor een nominale spanning / stroom van 400V / 32A.
Zijn iets duurder maar wel heel gemakkelijk in het gebruik.

post-21534-1318261644,2765_thumb.jpg

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satdorus
Kijkend naar de topic titel is het enige juiste antwoord.


Ze zijn allebei niet slim.
Dus kan er ook geen van beide slimmer zijn.


Wat is dan wel slim om te doen?

Wat is de perfecte manier om dit te doen? Want om eerlijk te zijn weet ik geen andere manier en ik moet toch kabels verbinden...

En je antwoord klopt niet wink - De vraag is niet is het slim, de vraag is welke van de twee is slimmer. Als ze geen van beide slim zijn kan er 1 nog steeds slimmer zijn dan de andere.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...