Ga naar inhoud


Wat is slimmer: Lasklem of Lasdop


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Citaat:
Al eens een soepele draad erin gedaan (netjes getwiste en niet gesoldeerd want dat mag niet he)?

Een soepele draad in een insteekdop is ook niet de bedoeling. Dan moet je eerst de overgang naar een kroonsteen gebruiken en dan een niet soepele draad in de insteekdop.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: EtienneM
Steekdoppen het zou verboden moeten worden.
Ik werk zelf bij een elektrotrechnisch bedrijf en wij hebben veel werk van (woonhuis)installatie's die zijn uitgevoerd met steeklasdoppen. Tja helaas maar waar die dingen fikken goed en dan kunnen wij na een best fikkie komen om de boel te herstellen (salvage).

Waarom ga je 11mm aanstrippen terwijl er maar voor 2mm contact gemaakt wordt in die dingen? als je 11mm aanstript een ervaren draai maakt dan ben je net zoveel tijd kwijt met een draailasdop als met een steeklasdop. Maar wel doeltreffender, want er zit immers 11mm koper aan elkaar gedraaid.

Dan nog die klemdingen zoals hierboven beschreven, die zijn helemaal erg. Al eens een soepele draad erin gedaan (netjes getwiste en niet gesoldeerd want dat mag niet he)? Trek er maar eens goed aan, je draadje komt er zo weer uit!

Meerdere bedrijven nemen steeklasdoppen daar men denkt dat dit goedkoper is met materiaalkosten en arbeidskosten, maar zien niet in dat er nauwelijks verschil is.


Ja dit is precies wat de meeste electriciens ook zeggen. In Noorwegen ken ik een electricien die zegt dat zij met steekdozen werken (en als ze ergens bang voor vuur zijn is het daar...), maar ook hij zweert dat lasdoppen een betere verbinding maken.

In Nederland lijkt de trend te zijn dat men een beetje afstapt van de steekdoppen om de veiligheid en zekerheid die lasdoppen wel bieden.

Echter zijn er ook zat electriciens die zeggen dat steekdoppen prima zijn en zeker voor huis tuin en keuken.

Ik dank U allen voor de antwoorden maar schiet bar weinig op bij het maken van een keuze behalve dan dat ik nog meer begin te twijfelen. Morgen eens met mijn stiefpa praten en anders eens samen met hem een paar lasdoppen en een paar lasklemmen als test aanbrengen.

Wat betreft de uitnodiging, als je het niet erg vind om op het dak te zitten staan de taxi's klaar.

http://www.virginmedia.com/motoring/features/craziest-crashes.php?ssid=20

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Een soepele draad in een insteekdop is ook niet de bedoeling. Dan moet je eerst de overgang naar een kroonsteen gebruiken en dan een niet soepele draad in de insteekdop.


De advertenties van de eerdergenoemde klemmen geven duidelijk aan geschikt voor zowel harde kern and soepele kern. Op het plaatje zit er zelfs een draad met soepele kern in de klem gestoken.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad zijn die aparte klemmen geschikt voor draden met een harde en soepele kern.

Daar zijn ze eigenlijk ook voor gemaakt, om dit soort verschillende draden mee te verbinden.

Heb je alleen draden met harde kernen, dan gewone steek klemmen gebruiken, die zijn namelijk een stuk dunner als die met dat klipje er aan.

 

En wat die duitse normen betreft, daar verwonderde ik mij 25 jaar geleden al over, toen ik veel in duitsland werkte.

Gewoon een platte kabel even op de muur vastzetten, zonder buis.

Is natuurlijk wel snel en gemakkelijk, maar je kunt nooit meer een draadje vervangen, of bij trekken.

Ja daar kan de duitse grundligheid nog wel wat leren van de nederlandse nuchterheid.

 

En ook het eerder geplaatste bericht, dat je een steekklem zo weer van de draad los krijgt, is klets koek.

Dan heb je de draad zelf niet goed geplaatst in de steek klem.

 

Alles hangt af, van de naukeurige wijze van werken.

Of je nu steek of of die ouderwetse draaiklemmen gebruikt.

Als je ze niet goed aanbrengt, en maar een beetje dom te werk gaat, dan zal het niet goed werken.

Maarja dat geld eigenlijk voor alles.

 

Je hebt nu eenmaal vakmannen en mensen die zich een vakman noemen in de kroeg.

Die kunnen meer met hun mond, als met hun handen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EtienneM
Steekdoppen het zou verboden moeten worden.
Ik werk zelf bij een elektrotrechnisch bedrijf en wij hebben veel werk van (woonhuis)installatie's die zijn uitgevoerd met steeklasdoppen. Tja helaas maar waar die dingen fikken goed en dan kunnen wij na een best fikkie komen om de boel te herstellen (salvage).

Waarom ga je 11mm aanstrippen terwijl er maar voor 2mm contact gemaakt wordt in die dingen? als je 11mm aanstript een ervaren draai maakt dan ben je net zoveel tijd kwijt met een draailasdop als met een steeklasdop. Maar wel doeltreffender, want er zit immers 11mm koper aan elkaar gedraaid.

Dan nog die klemdingen zoals hierboven beschreven, die zijn helemaal erg. Al eens een soepele draad erin gedaan (netjes getwiste en niet gesoldeerd want dat mag niet he)? Trek er maar eens goed aan, je draadje komt er zo weer uit!

Meerdere bedrijven nemen steeklasdoppen daar men denkt dat dit goedkoper is met materiaalkosten en arbeidskosten, maar zien niet in dat er nauwelijks verschil is.


Dan mag het bedrijf die ze heeft aangebracht ander personeel gaan aannemen want het is mij inziens onzin dat ze verboden moeten worden. Als er een probleem mee was dan kwam dat door een slecht merk (bijvoorbeeld losse zijkapjes op de steekdop) En die zogenaamde klem dingen zijn geweldig want door de veerklem kan je een draad ook zo weer losmaken en dan nog het voordeel dat er geen verloop van vaste kern naar soepel hoeft te worden gemaakt.
2mm contact maken is uit de lucht gegrepen en dat zie je zo als je zon'n klem uit elkaar haalt e de verbinding eens bekijkt. Het is mij nog nooit gelukt om een soepele draad uit zo'n klem te trekken, maar dat zal wel komen omdat ik weet hoe je een goede verbinding maak. Er zal altijd een verschil zijn tussen goed en het beste, maar die steekklemmen zijn prima mits juist aangebracht en niet door prutsers.

DM500HD, Ubuntu 14.04-server-tvheadend-TBS6981-TBS6922SE-OSCam, Xubuntu/XBMCbuntu 14.04 front end's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
En wat die duitse normen betreft, daar verwonderde ik mij 25 jaar geleden al over, toen ik veel in duitsland werkte.
Gewoon een platte kabel even op de muur vastzetten, zonder buis.
Is natuurlijk wel snel en gemakkelijk, maar je kunt nooit meer een draadje vervangen, of bij trekken.
Ja daar kan de duitse grundligheid nog wel wat leren van de nederlandse nuchterheid.

Dat kun je zo niet zeggen en vergelijken.
Ongeveer de helft van de huizen hier zijn Fertigbau huizen.
Dat van mij ook. Mijn huis is in één dag gebouwd. De muren waren kompleet voorverkabeld in de fabriek. Bij de opbouw werden de muren aan elkaar verankerd en de op de hoeken boven bij het plafond zijn de verbindingen gemaakt in dozen...jawel met steekklemmen.
Bij het ontwerp van het huis kon ik samen met de architekt bepalen waar ik de stopkontakten en schakelaars wilde hebben.
Ze zijn er dan ook in overvloed. Een draadje "natrekken" is dan ook niet nodig. En een extra stopkontakt is zo geplaatst want even met de boormachine een groot gat gedraaid, en door de muur naar het dichtsbijzijnde stopkontakt, schakelaar of doos en kabelverleggen en klaar ben je.
Behalve de was-kelder/souterain. Daar ligt alles auf Putz. De muren zijn van beton dus daar unter Putz te verleggen zou te duur zijn. Daar liggen de kabels in plastik buizen. Een draad natrekken is daar ook onmogelijk omdat het van die dikke grijze 3 x 2,5 mm² is. die passen maar net in de buizen.
Zolang ik in Duitsland woon heb ik nog nooit van die draaidoppen gezien.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf het knap vinden dat je een klemlasdop kan maken die geschikt is voor 0,08mm² tot 4mm² dus een 1 of 1,5mm² zit echt vast in deze dop? Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat je ze er zo uittrekt. En ja ze waren netjes aangestript en goed in de dop gestoken.

 

Nee geef mij maar 11mm koper kei hard aan elkaar getwist dan weet je zeker dat je een goede las verbinding hebt.

 

Let wel dat er getwist wordt, ook ik heb laatst iemand zo'n las zien maken, gewoon 4 draadjes aanstippen (11mm) en dan bij elkaar drukken en dan draaien maar eek

 

 

VU+ Duo - 2x sat - 1x DVB-T (Terratec Tstick RC)

Triax TDS110 19,2/23,5/28,2/13,0 - Triax TDS88 met moteck sg2100 rotor.

2 x DM500 - Nabilo

NSLU2 met CCcam 2.1.4 server

Samsung UE40B7000 (LED)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, en dat is nou precies, waarom ik weer tegen draaidoppen ben. Het is veel meer afhankelijk van "kunde" van de gene, wie de verbinding maakt. Voor "thuis-knutselaars" vind ik de wago's dus veel beter geschikt, daar ze veel gebruiksvriendelijker zijn.

De kwaliteit van een goed gemaakte verbinding is in beide gevallen ruim voldoende, bij een draaidop is een goede verbinding meer afhankelijk van kennis en handigheid.

 

En idd, naderhand wat bijzetten is bij Wago ook veel makkelijker.

 

Ik heb in de praktijk ook al veel problemen gezien met draaidoppen, deze waren niet goed opgezet met los kontakt als gevolg.

 

 

TechniSat Digicorder HD S2 Aston 1.07 | TS CryptoWorks

Astra 1,2,3,HB | CDS Fam HD, SkyLink Multi HD

KDL-32P3000 | Onkyo 5.1 receiver

HTC HD2

Vakantie: Extreme Hornet STR Ucas 3.0 - 4xLNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat we het over verschillen steek klemmen hebben.

De klemmen die ik bedoel kun je maar voor één dikte gebruiken.

Als je de draad er weer uit wilt trekken, zul je echt met een tang aan de gang moeten want met de hand trek je ze er maar niet zo één-twee-drie uit.

Wil je verschillende diktes verbinden zou ik een kroonsteen nemen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan alleen maar zeggen uit ervaring.

Heb nog nooit een verbrande conex draaidop meegemaakt.

En al tientallen aan elkaar gesmolten steekdoppen.

Steekdoppen zijn handig dat klopt, maar steekdoppen worden hergebruikt en hergebruikt etc.

En daar gaat het mee mis.

Een draaidop is lastiger monteren, als je er geen ervaring mee hebt.

Ik heb zelf alleen maar draaidoppen op gebruikt in de centraaldozen.

De plaats waar de meeste aftakkingen zitten.

Een lasdoosje daar heb ik ook steekdoppen zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Steekdoppen zijn handig dat klopt, maar steekdoppen worden hergebruikt en hergebruikt etc.
En daar gaat het mee mis.
Dat klopt. Je moet ze niet meerdere keren gebruiken.
Je kunt er draden bij insteken, maar je moet ze er niet uittrekken.
Is dat wel nodig, dan neem je een nieuwe. Die dingen kosten niet veel.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap zo wie zo niet dat geklungel met dat stugge installatiedraad.

Gewoon lekker soepel draad gebruiken, makkelijk in de bochtjes, en verbinden met die AMP krimpklemmetjes, die rode en blauwe, die je ook vaak in de auto tegenkomt..... ideaal !! smile

Dat gaat nooit meer los, en ze kosten niet veel.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: joker55
Ik snap zo wie zo niet dat geklungel met dat stugge installatiedraad.

Die stugge draad heeft een bepaalde dikte, die ligt vast. Bij bv. dunnere draden kun je niet zomaar wat vermogen op zetten zonder dat ze warm worden, dan wel smelten. Dus ik snap het allemaal best.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...