Ga naar inhoud


Opstelling met dunne coax (4mm) ?


zekitez

Aanbevolen berichten

Mijn broer heeft 3 sd ontvangers en schotel met een twin monoblock.

Tussen huis en schotel loopt een leiding met 2 coax kabels (7mm dik).

Het lukt niet om daar nog een 3e of 4e coax door te trekken.

 

Hij wil naar:

- ontvangst astra 1,2,3 en hotbird

- 1 twin tuner (hd) met PVR (moet nog gekocht worden)

- 3 "oude" ontvangers (mogelijk moet er een 4e bij als de jongste oud genoeg is)

 

Ik dacht de schotel en monoblock te vervangen door een Wavefrontier of Visiosat met 4 quatro lnb's dat naar een multiswitch en dan vanaf de multiswitch, in plaats van die 2 dikke coax'n, 4 of 5 dunne coax (4 mm dik) kabels door die leiding te trekken naar het huis.

De schotel hangt aan een schuurtje en daar is stroom.

 

Voldoen die dunne coax kabels een beetje ?

Bestaat er nog een andere oplossing ?

Welk merk multiswitch is aan te raden ?

 

 

-----------------
GI Xpeed LX3, GM Spark Triplex, Ferguson Ariva 202E, Clarke-Tech 5000HD Combo, WaveFrontier T90 (7 single + 4 twin lnb's), Multytenne QuatroSat, SelfSat H30D2 (zo gemakkelijk, wow !!), Metronic Eurasis, ElectroSat 80cm 3 LNBs.
Home of Satellite Director.
Azbox, Vu+ Duo

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Tha Great Mac

Hoe dik is de buis waar het allemaal doorheen moet? Als het 'normale' electriciteitsbuis is, krijg je daar inderdaad nooit 3x 7mm doorheen, maar ook niet 5x 4mm.

Mijns inziens kun je beter even een ruime mantelbuis (bv 40-50mm) trekken en normale, dan wel 2-in-1/4-in-1, kabel erin trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De binnen diameter moet ik navragen.

Het is geen pijp. Bij de bouw heb ik gezien dat ze overal flexibele kunstof leidingen gelegd hebben, voor er beton op ging (het huis staat niet in Nederland). Dus effe een ander mantelbuis leggen.....

-----------------
GI Xpeed LX3, GM Spark Triplex, Ferguson Ariva 202E, Clarke-Tech 5000HD Combo, WaveFrontier T90 (7 single + 4 twin lnb's), Multytenne QuatroSat, SelfSat H30D2 (zo gemakkelijk, wow !!), Metronic Eurasis, ElectroSat 80cm 3 LNBs.
Home of Satellite Director.
Azbox, Vu+ Duo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: zekitez
Dus effe een ander mantelbuis leggen.....

Ai, ook geen kruipruimte dus?

Bij gebrek aan ruimte voor kabeltjes trekken kun je eventueel ook opteren voor een Stacker/Destacker... Google er maar eens op, ook op dit forum is eea beschreven. Het komt erop neer dat je dan wél 2 LNB's op 1 kabel kunt aansluiten. Hoe het gaat mbt DiSecq signalen weet ik niet (aandachtspuntje).
Link naar reactie
Delen op andere sites

De leiding schijnt 25mm binnen diameter te hebben. Dus dat lijkt te kunnen met 4 dunne coax'n tenzij de lengte een probleem wordt....

dat weet ik niet.

 

Kruipruimte is er niet, het geheel is onderkelderd met alle leidingen mooi weggewerkt in vloer of plafond. Die extra 40-50 mm leiding lijkt een goede oplossing ware het niet dat hij getrouwd is en ik geloof niet dat mijn schoonzus dat zal accepteren.

 

Van stackers/destackers heb ik begrepen dat ze werken met een coax naar een twin lnb maar niet naar een DiSEqC multiswitch. Dat zou wel een mooie oplossing zijn als dat wel zou werken. Toch eens zoeken.

 

Verzin een list.... ja, een list is het probleem delen met een grote gebruikers groep. ehhhh... hier ?

 

-----------------
GI Xpeed LX3, GM Spark Triplex, Ferguson Ariva 202E, Clarke-Tech 5000HD Combo, WaveFrontier T90 (7 single + 4 twin lnb's), Multytenne QuatroSat, SelfSat H30D2 (zo gemakkelijk, wow !!), Metronic Eurasis, ElectroSat 80cm 3 LNBs.
Home of Satellite Director.
Azbox, Vu+ Duo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gevonden: Johansen 9640 stacker/destacker kan het (volgens manual).

Tot nu toe is de oplossing zonder extra kabels trekken voor 4 aansluitingen:

- 4 * quad lnb's

- 1 * multiswitch

- 2 * stacker/destagger johanssen 9640

 

Is er iemand met ervaring met de johanssen 9640 ?

 

johanssen9640.gif

 

-----------------
GI Xpeed LX3, GM Spark Triplex, Ferguson Ariva 202E, Clarke-Tech 5000HD Combo, WaveFrontier T90 (7 single + 4 twin lnb's), Multytenne QuatroSat, SelfSat H30D2 (zo gemakkelijk, wow !!), Metronic Eurasis, ElectroSat 80cm 3 LNBs.
Home of Satellite Director.
Azbox, Vu+ Duo

Link naar reactie
Delen op andere sites

De leiding schijnt 25mm binnen diameter te hebben. Dus dat lijkt te kunnen met 4 dunne coax'n tenzij de lengte een probleem wordt....

dat weet ik niet.

 

In 'n buis van 25mm binnen diameter kunnen echt wel drie normale coax kabel getrokken worden.

 

Gr. Wiel.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: zekitez
ware het niet dat hij getrouwd is

Dat is altijd het probleem :D

Nu, het geheel is onderkelderd, kun je toch evengoed (in het zicht) makkelijk een (mantel)buis bijzetten. Ik zou willen dat ik die luxe had smile
Link naar reactie
Delen op andere sites

Versterkers is ook een goede tip.

 

Optisch is mooie oplossing maar wel duur. Het is ook een gok of je dat werkend krijgt. Via mijn werk heb ik meegekregen dat connectors op glasfiber zetten nogal vakwerk is, dat alles super schoon moet zijn bij montage (en blijven) en bij een te scherpe bocht in de leiding het licht letterlijk uit de bocht kan vliegen (gewoon recht door gaat) dus geen signaal overkomt.

 

Verder heb ik nog geen gegevens gekregen over afstand en wat er nog meer door die leiding loopt zodat er geen 3e dikke coax door kan. In ieder geval is het zo'n geribbelde flexibele leiding waarbij, zelfs als er geen bedrading doorheen loopt, je de trekveer er bijna niet doorheen krijgt.

 

Tot zover alvast bedankt voor de tips.

-----------------
GI Xpeed LX3, GM Spark Triplex, Ferguson Ariva 202E, Clarke-Tech 5000HD Combo, WaveFrontier T90 (7 single + 4 twin lnb's), Multytenne QuatroSat, SelfSat H30D2 (zo gemakkelijk, wow !!), Metronic Eurasis, ElectroSat 80cm 3 LNBs.
Home of Satellite Director.
Azbox, Vu+ Duo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: zekitez
In ieder geval is het zo'n geribbelde flexibele leiding waarbij, zelfs als er geen bedrading doorheen loopt, je de trekveer er bijna niet doorheen krijgt.

Vaak gaat het in dat geval makkelijker met een nylon trekveer...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Origineel bericht van: zekitez
In ieder geval is het zo'n geribbelde flexibele leiding waarbij, zelfs als er geen bedrading doorheen loopt, je de trekveer er bijna niet doorheen krijgt.

Vaak gaat het in dat geval makkelijker met een nylon trekveer...


--------------------------------------------
Voor fexibele leidingen zijn er trekveren met 'n grotere bolle kop.
Daarmee is het invoeren totaal geen probleem.

Gr. Wiel.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...