Ga naar inhoud


Aardlekschakelaar te gevoelig?


Belsat

Aanbevolen berichten

Hallo!

 

De laatste maanden heb ik steeds meer last van aardlekproblemen. Achtereenvolgens heb ik de verlichting bij het buitenhek, die van de schuur buiten en de terrasverlichting moeten afschakelen. In elk van deze gevallen was er geen echte kortsluiting.

 

Ik overweeg om de aardlekschakelaar van 0.03 A te vervangen door één van 0.3 A. Is dit een goed idee, of levensgevaarlijk?

 

Ciao, Henk (in de natte Ardennen)

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Moderator

Dit is geen goed idee!

 

Niet doen.

 

Je kan wel om te beginnen de aardlek schakelaar voor een nieuwe 30 mA. exemplaar (laten)vervangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

een aardlekschakelaar doet niets met kortsluiting. Als er stroom naar aarde weglekt, dan doet hij wat.

 

Dus ik zou als ik jou was eens een elektricien je aardverspreidingsweerstand laten meten, en als dat allemaal in orde is eens zoeken naar waar je lekstroom zit.

 

Je aardlek schakelaar vervangen van een 0.03 voor een 0.3 ampere mag denk ik niet zo maar.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat meer informatie: Ik heb hier drie aardlekschakelaars:

 

1. Een algehele van 0.3 A. Deze is nog nooit afgeslagen.

 

2. Een 0.03 A voor het natte gebeuren binnenshuis. Deze slaat regelmatig af bij onweer. Ik zou het niet in mijn hoofd halen deze te vervangen voor een zwaardere.

 

3. En dan dus de 0.03 voor het buitengebeuren (en de kelder), waar ik het hierboven over had.

 

Ik weet wel dat het volgens convential wisdom geen goed idee is om #3 te vervangen, maar is die in de praktijk niet te gevoelig? Bijvoorbeeld het koffieapparaat in de keuken (en alles binnenshuis behalve de badkamer e.d.) staat toch ook op de algemene aardlekschakelaar van 0.3A?

 

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In Nederland werd er vroeger voor de gehele installatie slechts een aardlek schakelaar toegepast.

 

Door het toepassen van steeds meer toestellen met netfilters werd de lekstroom steeds groter, en bij het aansluiten van bijvoorbeeld een koffiezetter de aardlek aangesproken.

 

Tegenwoordig is het voorschrift, dat er maximaal 4 eindgroepen op een aardlek aangesloten mogen worden.

 

Ik zou toch bij jou op zoek gaan naar het lek, of indien je zelf niet ter zake kundig bent, er door een installateur naar laten kijken.

 

Straks pak je in de kelder de trapleuning of de bierkoeler :D vast en krijg je een doodsklap.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wiz
een aardlekschakelaar doet niets met kortsluiting. Als er stroom naar aarde weglekt, dan doet hij wat.

Dus ik zou als ik jou was eens een elektricien je aardverspreidingsweerstand laten meten, en als dat allemaal in orde is eens zoeken naar waar je lekstroom zit.

Je aardlek schakelaar vervangen van een 0.03 voor een 0.3 ampere mag denk ik niet zo maar.


PS het is een aardlekweerstand die gemeten wordt.


@belsat.:

zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar




Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen bedankt zover! @ceesv: bedoel je dat er mss ergens een groot onbekend aardlek zit en dat die dingen die ik heb afgeschakeld telkens de druppel waren die de emmer deed overlopen?

 

Ciao, Henk

 

P.S. De trapleuning is van hout :-)

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ belsat je schrijft slaat regelmatig af bij onweer , als je bedoeld bij regen dan moet je zeker in je buiteninstallatie gaan zoeken ( de aansluiting van buitenspots durven nog al eens vochting worden ), als je bedoeld bij blikseminslagen in de buurt dan heb je een aardlekschakelaar van een verouderd type en moet deze vervangen worden , als je een ohm meter hebt zou je eens een meting kunnen uitvoeren tussen de geleiders en de aarde , daar mag je normaal niets meten ( wel eerst spanningsloos zetten ) nog beter is om een technieker met een doormeter ( megger ) alles te laten nazien dan ben je zeker ,

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ja mag hem niet vervangen door een zwaardere. Levensgevaarlijk.

Laat hem vervangen door een zelfde type dat is verstandiger.

 

Je hebt ook van die testers he...bij ***geen-reclame*** hebben ze dat en zo kan je de gevoeligheid van je aardschakelaar testen.

Zoek maar eens op ***geen-reclame***.nl naar artikel 100858 - 89 en de naam is testboy.

 

groetjes,

stefaan

2 x Dreambox 800HD

1 x Dreambox 800SE HD

VU Ultimo 4K

Technisat Multytenne 45 (19E,13E,23E,28E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: ceesv
Tegenwoordig is het voorschrift, dat er maximaal 4 eindgroepen op een aardlek aangesloten mogen worden.

Inderdaad en het is voorts niet ongebruikelijk dat je voor buiten-groepen een aardlek-automaat neemt (1 groep met aardlek).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vriendelijk dank voor de nuttige antwoorden. Ik bedoelde met onweer idd blikseminslag in de buurt. Dan moet daar dus blijkbaar een modernere aardlekschakelaar komen.

 

Verder zal ik eens goed gaan meten met m'n Ohm metertje. Stroomloos natuurlijk :-) Maar wat is een redelijke minimale weerstand tussen de stroomdraad en aarde?

 

Als ik er niet uitkom is zo'n testboy wss de volgende stap. Als laatste optie kan ik natuurlijk een professional laten komen. Hoop alleen niet dat die dan gelijk de hele installatie afkeurt :-(

 

Ciao, Henk

 

 

 

 

 

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardlekschakelaars - differentieelschakelaars is een beter woord - slijten met de jaren. Dat wil zeggen dat de gevoeligheid stijgt.

Een aardlekschakelaar is zo gemaakt dat ie alsmaar gevoeliger wordt. Na een bepaalde tijd blijft hij zelfs niet meer in.

Vervangen is dan de beste optie.

Er zijn trouwens differentieelschakelaars die geen problemen meer hebben met de bliksem.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn huis staat al 33 jaar nog steeds dezelfde schakelaars. Zijn nog prima.

Overigens heb ik ook eens een probleem gehad. Dat een van de schakelaars zomaar uitviel. Als ik op vakantie ging zette ik steeds de diepvries op een andere schakelaar omdat ik bang was dat als ik niet thuis was het zaakje uitviel. Na lange tijd heb ik door toeval het euvel gevonden. Het was het verdampbakje van de koelkast dat lek was. Daardoor kwam water op de motor met uitslaan tot gevolg. Het gebeurde maar een paar keer per jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...