Ga naar inhoud


Hoe Astra 2 erbij krijgen?


Lutz

Aanbevolen berichten

@Lutz

De lnb’s moeten altijd naar het middelpunt van de schotel gericht zijn. Maak desnoods met een potlood even een kruisje op de schotel als je zowel de hoogte precies in het midden gedeeld hebt en de breedte in het midden gedeeld hebt want de offsetschotels zijn altijd hoger dan dat ze breed zijn omdat ze schuin op de beam staan. De Astra 1 lnb staat lager dan de Astra 3 die in de klem staat en de Astra 2 staat hoger dan de Astra 3 die in de klem staat maar in principe altijd naar het middelpunt van de schotel gericht voor een optimale ontvangst.

 

En @alleyoop. Je schreef:

“maar eens ter plaatse zag ik al vanop de straat dat ie z'n LNB horizontaal had gemonteerd”.

Zou het probleem niet opgelost zijn door zijn tuner ook 90 graden te draaien, dus door hem op zijn kant te zetten, hi, hi, hi ,hi.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Vandaag regent het hier lichtjes, maar ik heb geen zin in om op het natte dak te gaan staan. Maar een ander vraag: indien ik Astra 1 en Astra 3 kan ontvangen, helpt het bij het zoeken naar Astra 2 indien ik eerst nog een keer probeer met de elevatiehoek probeer te optimaliseren?

 

Ik heb het volgende geprobeerd: eerst multifeeder horizontaal stellen, Astra 1 en Astra 3 richten tot maximum door de schotel naar rechts en links te draaien, terwijl de lnb's nog niet verdraaid zijn.

 

Maar Astra 2 heb ik ermee nog lang niet gevonden. Enig idee hoe ik van werkend Astra 1 en Astra 3 nog Astra 2 erbij krijg?

De ultra geheime telefoon: twee lege blikken erwtensoep en 10m touwtje ...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Zolang je de middelste LNB op A3 richt, en die qua elevatie optimaal hebt uitgericht, ben je klaar met je schotel. Erna ga je aan de gang met de andere LNB's, de helling van de LNB rail en de skew van de LNB's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem gevonden!

 

Opmerkingen: op een Triax 78cm schotel moet men minimaal een smalle lnb hebben. De andere kunnen gewoon zijn. Alle lnb houders raken elkaar bij mij.

 

Ik denk dat het afstellen bij een Triax 88cm makkelijker gaat, omdat de houders niet meer elkaar raken. Ik kan niet alle satellieten optimaal afstellen.

 

Mijn probleem was de elevatie. Het hoek is met de multilink feeder toch wat anders dan met de gewone lnb houder.

 

Het multilink feeder moet op hetzelfe hoek afgesteld worden dan de standard houder.

 

Helling en skew kan je achteraf optimaliseren, zodra je al beeld hebt.

 

Ik wil nog iedereen bedanken, die mij geholpen hebben.

 

Nog een vraag: de nieuwe lnb's hebben minder ruis dan het oude. Maakt dat bij digitale ontvangst überhaupt iets uit, indien ik toch 0 BER heb?

De ultra geheime telefoon: twee lege blikken erwtensoep en 10m touwtje ...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Lutz
Nog een vraag: de nieuwe lnb's hebben minder ruis dan het oude. Maakt dat bij digitale ontvangst überhaupt iets uit, indien ik toch 0 BER heb?

Neh, daar merk je niks van. BER 0 is goed en 't liefst zo goed mogelijk signaal natuurlijk.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Origineel bericht van: Lutz
Ik heb tot nu toe een Triax 78cm schotel en een Quad LNB duo voor Astra 1 en 3.

Nu wil ik nog Astra 2 erbij en misschien nog een 4e satelliet.

Zelf heb ik gedacht om een tweede schotel ernaast te hangen voor Astra 2, en wat switches, maar werkt dat dan met dm500+ en dm7025? Zijn er ook Quad LNB's duo's voor Astra 2 en iets anders?


je ziet toch dat de 123 telling niet klopt:

Astra 1G (31.5°E) -
Astra 4A (4.8°E) -
Astra 3A / Astra 3B (23.5°E) -
Astra 2A / Astra 2B / Astra 2D / Eurobird 1 (28.2°E) -
Astra 1H / Astra 1KR / Astra 1L / Astra 1M / Astra 2C (19.2°E) -

zet toch in hemelsnaam de positie aan de clarkbelt in jullie vragen, a.u.b.

No What If's

Danny Vera, Vaya Con Dios

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb zo een phase 3 triple lnb gekocht en zo eenvoudig is het dus helaas niet.

 

- de 101, 110 en 119 sats zenden circulair L&R gepolariseerd uit en niet horizontaal vertikaal, de LNB kan dus ook geen horizontaal of vertikaal.

 

- de LNB heeft een ingangsbereik van 12.2 - 12.7 Ghz daar mis je dus een heel groot gedeelte van de Astra 1,2 & 3.

 

Al met al zijn de phase 3 lnbs geen succes voor de Astra Sats.

 

 

Origineel bericht van: Satkijker
Beste Lutz

 

Ik begrijp dat je de Astra 1, 2 en 3 wilt ontvangen met 4 aansluitingen en het niet te ingewikkeld wilt maken. Een superaantrekkelijke installatie is een Triax 110cm schotel met de triple-lnb. Daarom heb ik enige tijd geleden al het volgende geschreven:

 

CanalDigitaal heeft bij Technisat de Triplesat laten ontwikkelen waarbij uit de Multytenne 1 lnb is verwijderd. Voor veel mensen is deze schotel een mooie keuze. Ten eerste is deze schotel simpel te plaatsen, bovendien is hij klein en in sommige situaties is dat juist een voordeel.

Een nadeel is echter dat zo’n kleine schotel weinig regenreserve heeft en dat is voor vele mensen dan ook weer een reden om hem niet te nemen.

Het alternatief is dan een schotel met losse lnb en diseqc-switches. Maar als je dan bijv. 4 uitgangen wilt hebben, dat wordt het voor veel mensen een te gecompliseerde installatie en niet onterecht.

Om de 3 satellieten, Astra 19,2, Astra 23,5 en de Astra 28,2 graden te ontvangen, heb je 3 losse lnb’s nodig met 4 uitgangen en 4 diseqc-switches. Dat is een hele bos van maar liefst 12 coaxkabels. Bovendien is zo’n bos kabels en switches niet echt een fraai gezicht.

Nu zijn er in Amerika monoblock-lnb’s te koop met 3 koppen, de zogenaamde triple-lnb quad. Deze zijn gemaakt voor de Amerikaanse satellietposities, 101, 110 en 119 graden west onder de naam “DIRECTV PHASE 3 TRIPLE LNB , zoek op Google: DIRECTV PHASE 3 TRIPLE LNB LNBF

 

Nu zou je zeggen, deze satellieten staan 9 graden uit elkaar, maar deze lnb is gemaakt voor een relatief kleine schotel van 45x50cm. Er is een afspraak dat de F/D verhouding van een schotel ongeveer een factor 0,65 moet zijn, dat wil dus zeggen dat de lnb op een factor 0,65 van de diameter van de schotel staat. Je kunt bijvoorbeeld een triax 110cm met een duo-lnb van 6 graden nemen die bedoeld is voor de Astra 1 en de Hotbird, de Maximum MBQS-24. Dit werkt perfect en je hebt 4 aansluitingen. Deze hebben een hart op hart afstand van de lnb’s van 65mm. Dat is ook precies de berekende afstand bij een Triax met een F/D-factor van 0,6. Ik heb deze combinatie al bij diverse mensen geplaatst en heb hem zelf ook.

Je kunt ook de lnb van de DIRECTV PHASE 3 TRIPLE LNB nemen om de Astra 1, 2 en 3 te ontvangen.

Het mooie aan deze lnb is ook nog, dat de middelste lnb lager zit dan de twee buitenste. Er is dus ook rekening gehouden met de Clarkebelt ronding.

 

Wat heeft de Triax 110 met deze DIRECTV PHASE 3 TRIPLE LNB nu als voordeel:

1e Hij is zeer eenvoudig te plaatsen, iets wat belangrijk is voor veel doe het zelvers. Je zet de middelste lnb in de klem en richt de schotel uit op de Astra 23,5 graden en zet het monoblok in Nederland 10 graden schuin.

2e Het ziet er netjes uit. Geen bossen met draden, geen diseqc-switches enz.

3e Je kunt er maar liefst 4 TV of opname apparatuur op aansluiten.

4e Het is hartstikke goedkoop. De triple-lnb is in Amerika te koop voor minder dan 30 dollar. Zoek op Google: DirecTV TRIPLE LNB Phase III 18X20 Dish 4 Ports 18" 20"

 

5e Deze schotelset heeft een maximale regenreserve. Dus mensen die de Triplesat daarom niet willen hebben, zullen met deze set zeer tevreden zijn. Er moet al een enorme hoosbui zijn voordat de zenders wegvallen.

 

De installatie is vele malen goedkoper dan bijv. een Visiosat BIG Bisatellite schotel als je die met 4 aansluitingen wilt hebben.

 

Het enige nadeel is dat je deze triple-lnb zelf in de USA moet bestellen want ik ken geen enkele dealer of groothandel die deze hier in Nederland verkoopt.

Bolt HD, strong srt8000 sattracker 4, srt4125 concord 1.05, hotbird, astra 1,2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Mijn schotel systeem heeft nu heel lang gewerkt zonder problemen. Nu krijg ik problemen met het ontvangst van FOOD NETWORK, wat blijkbaar op 28,5wordt uitgezonden.

 

Bij goed weer ontvang ik food network met 11,2dB en zonder bit fouten, bij slecht weer met maar 4,3dB, en inderdaad zonder BER waarden. Ervoor schakelt dan het ontvanger om naar mooije beklede dames uit India, die een chat programma op televisie hebben.

 

Indien ik van de schotel naar de lnb's kijk, dat denk ik dat ik het rechtste lnb misschien anders moet instellen, maar zonder de schotel de draaien en zonder aan de elevatie te rommelen.

 

Maar ik vraag mij af of dat nuttig is: kan ik het maximum verhogen, of heb ik bijna het maximum? Ik weet niet meer of ik destijds op 28,2 of 28,5 heb uitgericht.

De ultra geheime telefoon: twee lege blikken erwtensoep en 10m touwtje ...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...