Ga naar inhoud


Storing op schotel- en Digitenne TV door zendamateur??


Gast smoorspoel

Aanbevolen berichten

Gast smoorspoel

Kan ik als zendamateur (met licentie) tijdens het zenden iets vernielen aan de schotel tv-installatie van de buurman? Zijn schotel "kijkt" naar mijn zendantenne. Gegevens: zenden met SSB modulatie op 20MHz of 14 MHz. Zendvermogen: 25 Watt PEP.

Antennetype: endfed van 15 mtr met unun en AT. Staandegolf: 1 op 1. LNB of wat anders opblazen? Instralen op de coaxkabel?En hoe zit het met Digitenne?

Alvast bedankt voor de reacties. Mvrg.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Op zich zal een LNB niet veel signaal kunnen oppikken op 21 MHz.

In principe is de LNB ook goed afgeschermd, en wanneer er een goede coaxkabel gebruikt is, moet die ook voldoende dicht zijn.

 

Beeld of ontvangststoringen kunnen echter wel optreden, door onvoldoende ontkoppeling van de ontvangst installatie. Een hand vol "varkensneuzen" zal dan je probleem oplossen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo´n vraag zal je als officieel gelicenceerde zendamateur toch echt zelf moeten kunnen beantwoorden.

Sorry dat mijn antwoord zo negatief is maar ik en hier erg verbaast over.

 

Als je zender met aangesloten antenne op frequenties stoort die bij satelliet ontvangst gebruikt worden, dus vooral het downlinkbereik van de de LNC en het UHF bereik van dvb-t kan ik me heel goed voorstellen dat er problemen kunnen optreden.

Ik voorzie de meeste problemen bij dvb-t ontvangst omdat hier niet geconverteerd wordt. In het Gigaherz bereik van ku frequenties kan ik me nauwelijks voorstellen dat er problemen optreden.

De coaxkabel van LNC naar ontvanger zal voldoende afschermen maar als je direkt in het UHF bereik harmanischen produceerd of de dvb-t ontvanger gevoelig is voor oversturing dan kunnen er problemen optreden.

Alles kan, niets hoeft.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast smoorspoel

Per abuis noemde ik zenden met SSB modulatie op 20 MHz of 14 MHz,Die 20 MHz is fout,dat moet 7 MHz zijn. Maar dat zal weinig veranderen. Bedankt voor uw antwoord,Ceesv.Varkensneusjes ken ik. Groet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast smoorspoel

Geachte Drs. Bedankt voor uw antwoord. Wat betreft de licentie:ik ben opgegroeid in het buizentijdperk (thans 70 jaar) en heb geen verstand van de moderne digitale techniek,behalve dan dat ik weet dat het zeer gevoelig is.Het minste geringste en het is fout.

Ik wil met mijn al heel oude hobby niemand tot last zijn. Vandaar mijn vraag aan de deskundigen. Overigens gebruik ik nog steeds buizen voor de bouw van een RX of TX. Die ploffen niet gelijk na een bouw- of gebruiksfout. Een R of C wil ik met m'n vingers vast kunnen pakken.Met het huidige smd gebeuren kan dat niet meer zonder pincet en vergrootglas. Wat U schreef zal ik ter harte nemen. Groet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@smoorspoel

Als je met een schotel precies kijkt op een zendantenne van je buurman ( we praten dan over een afstand van misschien 10 meter?), kan er natuurlijk best wat mis gaan met de satellietontvangst.

Je moet je voorstellen dat de schotel al een versterkingsfactor heeft van tussen de 37 en 40dB afhankelijk van de grootte van de schotel. De lnb heeft ook nog eens een versterkingsfactor van 50-60 dB. Dan komen we op een versterkingsfactor van tussen de 87 en 100dB. We praten dan wel over een versterking van tussen de 500 miljoen en 10 miljard maal. Wat denk je als je wat harmonische vervorming hebt met je zendantenne?

Een aantal maatregelen kun je als schotelontvanger natuurlijk nemen en dat zijn:

Zorg er in ieder geval voor, dat er geen ongebruikte aansluitingen op je lnb zitten, dus heb je een lnb met twee aansluitingen en gebruikt je er maar eentje, plaats dan op de ongebruikte aansluiting een afsluitweerstand, zoek op Google afbeeldingen: hirschmann coax afsluitweerstand

Gebruik de beste coaxkabel die er is. Coaxkabel met de minste verliezen, hebben ook de beste afscherming want verlies en afscherming is inherent aan elkaar, bijv. de Belden H-125.

Eventueel kun je nog proberen om het chassis van de satelliettuner aan aarde te leggen om instraling tot een minimum te beperken.

 

Maar ook heel belangrijk is om samen met je buurman de problemen te bespreken. Als de buurman laat zien hoe vlekkeloos zijn ontvangst is al jou zendapparatuur uit staat en hoe slecht het is als jou zendapparatuur aan staat, is er misschien samen wel uit te komen. Of zien we dit probleem over enige tijd terug bij de “Rijdende rechter”.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het forum van satelliteguys.us wist een radioamateur te vertellen dat zijn Ku-band schotel en zendantenne maar een paar voet van mekaar stonden en dat hij zelfs bij 100Watt RF geen probleem had met de TV-ontvangst.

Voor een signaal met een golflengte van 20m kan ik me niet voorstellen dat de schotel nog enig bundelend effect heeft, de smalle metalen golfpijp in het LNB lijkt me voor 14Mhz dan ook eerder als een soort kooi van Faraday te gedragen.

Als er dan toch interferentie is dan denk ik eerder aan rechstreekse instraling in de coax, satellietontvanger of TV-toestel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lukt mij hier in elk geval niet om te storen op m'n sat ontvanger.

 

Heb reeds getest tot 100 Watt op alle modulaties en toegestade banden (HF), de ontvanger geeft geen kik.

Dreambox 800s - Dreambox 500c - Triax 78 triple

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast smoorspoel

Allemaal bedankt voor jullie deskundige en/of gerustellende woorden.Het is wel zo dat ik vaker een soldeerbout in m'n handen heb,dan een microfoon. We zullen dus wel zien of het schip strandt. Groet en nogmaals bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik kan met 23 13 en 3 cm toch best wel wat schade doen !

 

Zullen wij eens wedden dat ik daarmee heel netjes een schotel over de pis duw .

 

je zult dan wel wat moeten "richten" op je doel schoteltje maar zeker dat het over de pis gaat !!

Dreambox 8000hd NUMMER 1 ,bIg bIsAt , en elk ander dreambox op de plank !!!

 

Proffrottie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: totaaltje
nou ik kan met 23 13 en 3 cm toch best wel wat schade doen !

Zullen wij eens wedden dat ik daarmee heel netjes een schotel over de pis duw .

je zult dan wel wat moeten "richten" op je doel schoteltje maar zeker dat het over de pis gaat !!


Vast en zeker...maar dat was de vraag niet...:D

"Gegevens: zenden met SSB modulatie op 20MHz of 14 MHz. Zendvermogen: 25 Watt PEP."

Dreambox 800s - Dreambox 500c - Triax 78 triple

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...