Ga naar inhoud


Installeren draaibare schotel


Plepkeshenkie

Aanbevolen berichten

Even een korte uitleg van mijn vraag. Ik ben in het bezit van een draaibare opstelling (channel master 1,20 schotel met echostar polarmount en 18 inch actuator aangesloten op dreambox 8000 en aangestuurd door vbox disecq 1.2.

Aaangezien de polarmount erg roestig is heb ik een andere set (idem als omschreven) voor weinig geld op de kop kunnen tikken.Nu wil ik deze set op een andere lokatie eerst installeren alvorens ik de andere set verwijder (hier kan ik nogal moeilijk bijkomen i.v.m bevestiging op het dak).

Wat ga ik doe: passende buis in de grond op lokatie met vrij uitzicht daarna spulletje installeren en dan komt het uitrichten hoe?

Ik zit zelf te denken sirius 4.8 opzoeken actuator in het midden. Om de actuator aan te sturen ben ik nog in het bezit van een grundig STR 300 Ap dus dat lukt maar is er ook nog iets van een zenderlijst om de rest van de satellieten op te zoeken. Zoniet dan moet de dreambox maar mee maar omdat ik denk dat dit niet in een avondje lukt wil ik dit liever met een andere ontvanger proberen. Ik heb trouwens ook nog een humax 5400 werkloos staan en een nokia 9500.

Of is er misschien iemand die nog een ander idee heeft. Alles is welkom.

Voor de verdere installatie ben ik dit forum aan het doorspitten en kom best wel bruikbare tips tegen.

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kan je geen coax vanaf die tijdelijke opstelling naar je Dreambox leggen? (Desnoods even door een open raam of deur)

Je kan dan m.b.v. de DM8000 de tweede schotel even aansluiten, dan de STR 300 gebruiken om de schotel te verdraaien tot je beeld heb, finetunen enz. enz.

Stop je tussendoor, even de originele coax weer aansluiten en het hele gezin kan weer normaal tv kijken.

 

Handig programmaatje is:

GorbTrack en/of Nietesat.

 

Handige sites:

Dishpointer, Motorised Satellite Dish Installation, Secrets to adjusting the polarmount, Draaibare schotel afstellen op de boerenmanier.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Thor/Intelsat zit op 0,8, dit als basis komt je Clarkbelt (het

volgens van de sky-line zeg maar) ten goede. Is zuiverder

als je erg oost of west gaat kijken.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Con
Thor/Intelsat zit op 0,8, dit als basis komt je Clarkbelt (het
volgens van de sky-line zeg maar) ten goede.

Uhmz, hier vergeet je even dat de Sirius in NL op ca. zuid staat en niet de Thor. NL zweeft nl. ook ergens rond 5E. TS heeft in deze gelijk om die satelliet te kiezen als nulpunt, dan wel in de buurt van het nulpunt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Holten (woonplaats t.s.) benaderd W7 nog meer het absolute zuiden. Misschien wel zo handig om later op te finetunen. Kwa hoogte instelling maakt het allemaal niet zo veel uit. Ik heb destijds een tekening op karton gemaakt en deze uitgeknipt om de elevatie in te stellen van mijn polarmount. Daar zat geen schaalverdeling op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als eerste allemaal bedankt voor het meedenken.Ben er nu mee bezig om hem uit te richten en met behulp van de boerenmanier ben ik nu zo ver dat ik op sirius beeld heb en zo afgesteld dat de ontvangst maximaal is volgens mij. Daarna naar oost gedraaid en warempel beeld op 19,2 en 23,5 en 28,2 oost. Daarna west gedraaid en beeld op 24 west.

Nu de finetuning nog om het beste resutaat te halen en kijken of turksat en hispasat ook haalbaar zijn.

Ik vraag me trouwens af of dit met een 12 inch actuator mogelijk is. Maar goed deze zat erbij maar overweeg wel een 18 inch of 24 inch maar weet weer niet of de vbox deze kan trekken.Misschien een van jullie ervaring hiermee en eventueel nog tips betreffende de finetuning.

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Plepkeshenkie
Als eerste allemaal bedankt voor het meedenken.Ben er nu mee bezig om hem uit te richten en met behulp van de boerenmanier ben ik nu zo ver dat ik op sirius beeld heb en zo afgesteld dat de ontvangst maximaal is volgens mij. Daarna naar oost gedraaid en warempel beeld op 19,2 en 23,5 en 28,2 oost. Daarna west gedraaid en beeld op 24 west.
Nu de finetuning nog om het beste resutaat te halen en kijken of turksat en hispasat ook haalbaar zijn.

Heb zelf op mijn channelmaster een 18 inch actulator, als de actulator genoeg naar 42 oost kan draaien is Turksat makkelijk haalbaar (op een 60cm schotel kun je 42oost/30 west al goed ontvangen), heb zelf ook op 18 inch 42 oost en hispasat 30 west.

succes Wiljo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even nog een aanvulling op mijn vorige post.

Als dit niet meer te koop is dan zal ik dus een aparte voedingskabel en stuurkabel moeten nemen voor de aansturing van de actuator.Wat is gechikte draad als stuurkabel. Kan dit ook met een telefoonkabel of moet ik hiervoor iets anders gebruiken.

Kabellengte is ongeveer 40 meter

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Neem gewoon schemerlampensnoer. 1,5mm² en dat dubbel.
Dan heb je 4 aders en is dik genoeg voor de te verwachten stroomsterkte.


Ik denk alleen dat de isolatie van schemerlampsnoer niet zo bestand is tegen uv licht en dus snel poreus word.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Plepkeshenkie
Even nog een aanvulling op mijn vorige post.
Als dit niet meer te koop is dan zal ik dus een aparte voedingskabel en stuurkabel moeten nemen voor de aansturing van de actuator.Wat is gechikte draad als stuurkabel. Kan dit ook met een telefoonkabel of moet ik hiervoor iets anders gebruiken.
Kabellengte is ongeveer 40 meter


Heb zelf grijze datakabel gebruikt: UTP kabel 100ohm category 5 - ANSI/TIA E1A-568-A 4X2X24AWG UTP ETL VERIFIED DATA CABLE 66005 METER 57772/110010
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...