Ga naar inhoud


Welke linux systeem kan ik het beste naast Windows draaien.


Loui (K)

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Loui (K)
Ik zit te denken om over te stappen naar Linux.Maar nu wil ik eerst linux naast windows op mijn Laptop.Ik heb de laatste Suse gedownload maar ik weet niet of dit mogelijk is zonder dat ik alles kwijt ben van mijn laptop.


is Loui nu ook echt aan de gang met linux????

ciao

Quadrophenia

The Who

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

  • Reacties 105
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Waarom zou je überhaupt moeilijk gaan doen als Ubuntu alles perfect voor mij heeft uitgezocht. Dan ga ik met een ander distro zeker niet de boel opnieuw uitvinden.

 

Dat dacht ik ook Lamko dus als nieuweling met Linux heb ik ook geprobeerd Ubuntu als dual boot te installeren naast xp.

 

Als ik de schijf bekijk is de installatie inderdaad in 2 partities utgevoerd,1 voor xp en 1 voor Ubuntu.Alleen met het opstarten krijg ik geen keuze schermpje en start de pc in Ubuntu op.

 

Is het nog mogelijk om na de installatie van beide programmaś het keuze schermpje nog te verkrijgen?

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb de hele discussie niet gevolgd (teveel leeswerk) maar antwoord op de orginele vraag: maakt niet uit. Je moet natuurlijk weten wat je doet, maar je kunt iedere versie naast je huidige windows install draaien. Het gemakkelijkste en best gesupport is Ubuntu. Gewoon de install op een usb stick zetten en daarvan booten (eerst een disk cleanup en defragment is wel zo handig). Ubuntu ziet dat er Windows op je schijf staat en maakt er standaard een multi boot van. Kun je bij het opstarten kiezen voor windows of Ubuntu.

 

Naar verloop van tijd, zul je meer ervaring opdoen en eventueel overstappen naar andere Linux versies. Zelf ben ik na Ubuntu nu meer op de Red Hat varianten, als Scientific Linux, de gratis variant van (maar hetzelfde als) Red Hat. CentOS was ook zo'n alternatief, maar lijkt eindig te zijn...

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Graag wil ik deze oude topic weer eens ophalen want ik wil op mijn laptop naast Windows 8.1 ook parallel Linux laten draaien, dit om wat in Linux thuis te geraken.

De laatste bijdrage is van november 2011 en ik vraag me af of op dit moment nog relevante verbeteringen zijn toegevoegd, m.a.w., welke versie Linux is op dit moment voor een leek aan te bevelen.

 

Eind vorig jaar heb ik Linux Mint 16 "Petra", Editie Cinnamon 32-bit op mijn oude ACER laptop geïnstalleerd en daarin wat gesnuffeld.

Ik heb nu echter een nieuwe ASUS laptop met een i7 processor en zonder DVD drive dus de installatie dient vanuit een USB stick te gebeuren.

Verder gebruik ik als Windows systeemschijf een Samsung 250Gb 840 EVO SSD en i.p.v. een DVD drive een 2e 500 Gb harddisk als dataopslag.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Ubuntu ziet dat er Windows op je schijf staat en maakt er standaard een multi boot van. Kun je bij het opstarten kiezen voor windows of Ubuntu.

 

Naar verloop van tijd, zul je meer ervaring opdoen en eventueel overstappen naar andere Linux versies. Zelf ben ik na Ubuntu nu meer op de Red Hat varianten, als Scientific Linux, de gratis variant van (maar hetzelfde als) Red Hat. CentOS was ook zo'n alternatief, maar lijkt eindig te zijn...

 

ook dat was oud nieuws

de linux distros zij echt heel erg gebruikersvriendelijk geworden

dus ook t.o.v. toen is er weer hard aan de weg getimmerd

 

ik ben als OpenSuse gebruiker met KDE natuurlijk niet objectief (het lijkt veel teveel op windows qua desktop :D  )

maar of je ingebouwde bootmanager Grub2 (dualboot) met dat windows 8.1 en partities netjes omgaat moet iemand anders vertellen

 

tot en met w7 hetgeen ik getest heb was niets aan de hand

Quadrophenia

The Who

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

maar of je ingebouwde bootmanager Grub2 (dualboot) met dat windows 8.1 en partities netjes omgaat moet iemand anders vertellen

 

tot en met w7 hetgeen ik getest heb was niets aan de hand

 

Volgens mij moet ik dat probleemloos kunnen testen want ik heb hiervoor d.m.v. Acronis Tru Image 2014 van alle partities een Image backup gemaakt.

Als er tijdens of na de installatie iets fout mocht gaan dan kan ik toch alle Windows partities weer herstellen?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een vraag over de plaats van installatie.

Zoals al geschreven heb ik 2 schijven in de laptop, zie bijlage.

 

Op zich zou ik op de OS (SSD) schijf (C:) wat ruimte vrij kunnen maken maar het heeft mijn voorkeur om het UNIX OS op de Data schijf (D:) te plaatsen.

 

Levert dit problemen op?

post-37183-0-76882400-1391872528_thumb.png

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

normaal doet linux je een voorstel bij de setup welke sda#

 

dat kun je echter ook veranderen

linux heeft voor root /

en voor gebruiker /home

niet veel nodig

als ik met een grote reserve een linux distro installeer

is / ≃ 8 a 10GB (dus root)

en 

is /home ≃ 16 of meer GB (dus de gebruiker)

 

meestal meer dan voldoende

de windows partities (die als dualboot ook aanwezig zijn) zijn vele male groter

 

je kunt het eventueel ook aanpassen met de partitioner (ook achteraf)

Quadrophenia

The Who

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op een vrij nieuwe ASUS laptop Linux (Ubuntu) naast W8.1 draaien

De laptop is uitgerust met UEFI. Ik kreeg de dual boot zo niet aan de gang.

Maar met rEFInd lukte dat wel.

Overigens, met de update van 8 naar 8.1 was rEFInd weer verdwenen net zoals met de upgrade van 8.1 home naar pro.

Beide keren moest in rEFInd opnieuw installeren.

René.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, het wil niet lukken om een Multiboot met Win8.1 op te zetten, het OS (Windows 8.1) wordt herkent.

 

Tja, dan loop ik gelijk weer tegen een drempel aan die ik niet verwachte en waar ik weer niet weet wat ermee te doen.

Zo zie ik verschillende downloadopties voor REFIND zip files zoals o.a. -src, -flashdrive, -bin en x86_64.rpm.

 

Dus welke moet ik nu downloaden en hoe te installeren?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, het wil niet lukken om een Multiboot met Win8.1 op te zetten, het OS (Windows 8.1) wordt NIET herkent.

 

Correctie, het OS wordt dus niet herkend.

Ik heb wel de optie om LINUX op een aparte partitie te installeren maar dan denk ik dat ik geen Multiboot krijg en Windows niet meer kan opstarten, correct?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...