Ga naar inhoud


Welke linux systeem kan ik het beste naast Windows draaien.


Loui (K)

Aanbevolen berichten

  • Beheerder

Als jij het voordeel van Windows 7 niet ziet, heb je met alle respect weinig verstand van gebruiksvriendelijk GUI design.

 

Windows is als desktop vele malen gebruiksvriendelijker dan welke Linux distributie dan ook.

 

Daarnaast (niets te maken met GUI design dus) is 90% van de software die gebruikt wordt, uitsluitend voor Windows geschreven en zijn de weinige goede Linux varianten wederom slecht (lees: gebruiksonvriendelijk) ontworpen en niet of nauwelijks gedocumenteerd.

 

Wij gebruiken Linux zeer intensief, daar waar het voordeel oplevert. Dat is in ieder geval niet op mijn desktop wink

 

Ik betaal liever voor een goed ontworpen GUI en goede documentatie.

 

Mvg,

 

Michel

 

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 105
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Yep. Ik denk dat ik dit hier in 2002 ook al schreef. Ik geloof best in Linux maar dat moet je de software niet door goed bedoelende amateurs laten maken.

 

De boel moet professioneler zodat iedereen er mee overweg kan zonder met een editor uit het jaar kruik in tekst bestandjes te moeten knoeien.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Linux is voor mij gebruiksvriendelijk genoeg maar ik ben ook geen normale gebruiker. Als er al problemen zijn ligt het hier ook meer aan de kwaliteit van de code of juist het compleet ontbreken er van.

Zo heb ik net een nieuwe laptop gekocht maar voor mijn elantech touchpad is nog geen driver dus geen scroll en gestures.

Nog maar even een paar maand wachten dan zal die er wel zijn, en ondertussen maar even behelpen.

 

Ben teveel aan Linux gewend om nu weer terug te gaan naar Windows dan mis ik gewoon bepaalde features en een Gui die niet meer werkt zoals ik gewend ben.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ik gebruik beiden voor desktops. Zakelijk is mij windows 7 opgedrongen, en prive gebruik ik al jaren linux.

 

Prive laptop draait zowel windows xp als linux voor die hardware te kunnen updaten waarvan de makers het verdommen om linux support te leveren of om de community te ondersteunen om het dan zelf maar te kunnen maken.

 

 

Ik ben ook geen gewone gebruikert.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het gewoon een kwestie van wennen. Veel gebruikers hebben alleen kennis gemaakt met Windows.

 

De wat oudere gebruikers waren vertrouwd met CPM, MS-dos, OS/2 etc. en zijn eenvoudig omgeschakeld naar andere OS´n.

 

Ik gebruik voor vrijwel alles Linux. Linux zit volstrekt logisch in elkaar en werkt probleemloos.

 

Vrijwel alle apparatuur werkt direct uit de doos. Wordt automatisch herkend en geinstalleerd. Ik heb nog nooit een leverancier eigen driver hoeven te gebruiken en te installeren. Dat wil niet zeggen dat alles werkt. Maar dat is bij Windows7 met wat oudere apparatuur ook niet het geval. En over Vista zal ik maar zwijgen.

 

Alle programma´s zoals LibreOffice, Firefox etc etc zitten er standaard bij en worden standaard tegelijk opgewaardeerd met de Linux OS bestanden. Ze kunnen direct van een server worden geinstalleerd zijn beschikbaar in alle mogelijk talen.

 

Alle instellingen zijn zonodig ook handmatig te bereiken via de console.

 

Ik heb nog nooit een virusscanner gebruikt of een virus gehad.

 

Alles wat ik wil doen, kan met Linux. En wil men toch nog ergens voor een Windows of Leopard applicatie gebruiken, dan is er de Wine emulatie, VMplayer of Virtualbox beschikbaar.

 

Regelmatig krijg ik verzoeken van Windows gebruikers om eens naar het systeem te kijken. Systeem wordt trager door malware of is vastgelopen. Ik voorzie dan de computer van een dual boot van Windows en Linux. En hoor dan later dat Linux probleemloos werkt en dat men in hoofdzaak Linux gebruikt.

 

Firefox, Opera, Chromium, OpenOffice (LibreOffice) werken in Linux precies hetzelfde als in Windows. Alleen de filestructuur is anders. Maar die gebruikt men ook al dagelijks op internet !

 

Verder is het goed om wat Linux kennis te bezitten, want Apple software, Android, veel hardware apparaten zoals routers en niet te vergeten sat ontvangers werken allemaal op basis van Linux (unix) varianten.

 

En gelukkig geen rondvliegende mapjes en ander onnodig gedoe op de desktop. Gewoon probleemloos er mee werken.

 

En dan hebben we het nog niet over de kosten gehad.

 

Linux is zeker geen amateur dingky toy OS. Maar professionele open bron software, geschikt voor kleine toepassingen zoals routers en ook voor super computers.

 

Ja, voor spelletjes kun je beter Windows gebruiken of een spelcomputer. Maar voor serieuze toepassingen is Linux (of een andere Unix variant) een uitstekende keuze.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: verkerkbr

Vrijwel alle apparatuur werkt direct uit de doos. Wordt automatisch herkend en geinstalleerd.


Dat is wel een hele simpele voorstelling van hoe het werkt. Probeer bijvoorbeeld eens een canon pixma inktjet printer aan de gang te krijgen in linux. Dan zal ik het je makkelijk maken, dan hoef je niet de 64 bits versie te doen. En dan met name het printen van dvd's / cds met behulp van de cd lade.

Of probeer eens met een intel 4965agn wireless adapter op n speed te connecteren aan een wireless netwerk, om maar eens twee voorkomende problemen aan te kaarten.

Zo lang leveranciers niet wettelijk verplicht worden om ook voor linux drivers te maken, of om de details van hun hardware openbaar te maken zodat de community er drivers voor kan maken zal dat nog even niet veranderen.

Hardware makers klussen even snel een windows driver in elkaar en vinden het voor de rest wel prima, als je geen windows wilt gebruiken dan zoek je het zelf maar uit.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste W,

 

dat heb ik ook aangegeven. Niet alles werkt. Soms, zoals bij bepaalde Canon producten, zijn er derden die de drivers ontwikkelen. Maar erg veel zaken zitten er gewoon standaard in en heb je de fabrikant van de hardware in het geheel niet nodig.

 

Kijk maar eens naar de lijst van Cups printer drivers.

 

Alle regio DVD's afspelen lukt daarnaast met Linux prima, helaas met Windows niet.

 

Verder zijn het OS en de grafische (interface) server geheel gescheiden. Het is gewoon wat je het best bevalt. Wil je het heel bescheiden houden voor een ouder systeem, kijk dan naar Puppy Linux.

 

En een Linux live CD/DVD is het middel om een Windows systeem weer aan de praat te krijgen.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

De open source Nvidia en Radeon drivers zijn onder Linux ook bagger.

De enige open source video driver die goed is maar (nog) geen interlaced video ondersteunt is die van Intel.

 

Ik kan voor zeker 40% van de software die ik onder Windows draai geen fatsoenlijk en/of gebruiksvriendelijk Linux alternatief vinden, dus ik stap zeker niet over.

 

Ik doe 70% van de taken die ik onder Windows vervul sneller dan ik (of anderen) dat onder Linux kunnen.

 

Libre office kan 80% van de MS Office documenten waar wat meer opmaak in zit, niet foutloos weergeven. Geen goed alternatief dus.

 

Alleen als je de PC uitsluitend voor internet, wat media afspelen, simpele office documenten en email gebruikt is linux echt een alternatief voor je.

 

Ga je er meer mee doen, of wil je het ook semi-zakelijk gebruiken, loop je te vaak tegen beperkingen en vrijwel altijd tegen het ontbreken van fatsoenlijke documentatie.

 

Dat kan je een Linux gebruiker toch nooit wijsmaken, want bij die mensen is vanwege de absolute aversie tegen Microsoft de 'haat' tegen Windows zo groot dat de objectiviteit vaak helemaal zoek is. wink

 

Ik draai al sinds de introductie van Windows 7 zonder herinstallatie met een snel en goed werkend systeem en natuurlijk heb ik wel een virus scanner nodig en ben dan ook veilig bezig.

 

Zodra Linux ooit een gebruiksvriendelijke desktop GUI met bijbehorende software maakt en meer mensen het gaan gebruiken, heb je ook onder Linux net zo hard een goede virusscanner nodig.

 

Open source software wordt maar zelden net zo goed als een goed commercieel pakket.

 

Bij open source software werken vaak tientallen of honderden mensen in hun vrije uren aan één pakket zonder van elkaar exact te weten wat de ander doet of gedaan heeft. Van die mensen documenteert meestal niemand echt goed wat hij doet.

 

Bij een pakket als Windows, of Adobe Illustrator, werkt hetzelfde aantal mensen aan die software als hecht team, worden betaald om hun werk goed te doen, vergaderen, overleggen, reviewen, documenteren en geven vorm en dat full-time (8 uur per dag) zonder zich zorgen te hoeven maken over ander werk en bezigheden.

 

Het is maar zelden dat hele goede software uit de open source community komt. De open source community moedigt vaak commerciële pakketten wel aan om het nog beter te doen.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Michel, Michel,

 

je wilt partou dat mensen geloven dat linux niet de moeite is voor wat men in huis tuin en keuken ermee doet

(veel meer doen mensen thuis niet dan plaatjes kijken / internetten / emailen en eens een brief opstellen)

ik heb het niet over degene die z'n werk mee naar huis neemt, die is toch al bedorven :D

 

argumenten lever je wel maar of ze algemeen geldig zijn?

ik kan ook argumenten aanleveren... welke mijn prioriteit kenmerken

 

1)

microsoft Office

ik zelf moet zeker geen opgemaakte documenten van office in huis hebben van derden want office is een molog geworden dat allemaal zinloze zaken vastlegt

en sowieso wijzigingen aanbrengen in documenten van derden is ook met office<>office kloote

-vooralsnog werkt zelfs office windows en office apple ook niet samen

doet misschien niet ter zake maar het is dus ook binnen platform porteringen van office zwaar waardeloos

Libre Office doet alles wat ik zelf nodig heb op linux

 

2)

je noemt een professioneel product > adobe illustrator

dat heeft geen hond

eigenlijk enkel voor de zakenman/vrouw die grafisch onderweg is

dat heeft geen doorsnee thuisgebruiker want te duur en niet nodig

ja die bedorven professional die werk mee naar huis neemt.

de schifting komt dus bij mensen die dagelijks grafisch werk verrichten of die nooit ermee bezig zijn thuis

 

3)

foto's downloaden bekijken catalogiseren gaat perfect met digicam en gwenview (Lightzone: A Powerful Camera RAW Editor for Linux)

 

4)

mailen gaat natuurlijk

 

5)

internetten (veilig en sneller) gaat natuurlijk ook

 

6)

cd's, dvd's, mediabestanden, bewerken en branden gaat zelf veel efficienter en dus makkelijker op linux

 

7)

in je multimedia huishouden kun je aan nagenoeg alle filesystems en dus ook je linux receiver of NAS of TV

 

8)

zelfs de belasting aangifte werkt op linux

 

9)

MP3 en m4a beheren met de diverse zeer prettige programma's als amarok is een weelde zonder de iTunes monopolies en dus belemmeringen

 

10)

het veiligheidsconcept is gewoon weg een weelde

 

11)

skype achtige zijn allemaal op identiek of beter niveau

 

12)

zelfs autocad bestanden kan ik tegenwoordig met de nieuwe versie (persoonlijke noodzaak) met draftsight bewerken hetgeen me geen stuiver kost "maar wel een legaal programma is" en nog wel volledig compatibel, gratis en adequaat.

 

je schreef het al:

Citaat:
Ik kan voor zeker 40% van de software die ik onder Windows draai geen fatsoenlijk en/of gebruiksvriendelijk Linux alternatief vinden, dus ik stap zeker niet over.

dat is voor jou geldig maar zeker niet voor anderen.

 

men mag het toch minstens eens mogen proberen met uw goedvinden.

 

voetnoot:

als ik bedenk wat het overheid instanties en scholen, dus de ouders allemaal kost om microsoft windows pC's en software legaal te kunnen bekostigen heb ik een mooie bezuiniging gevonden

het is toch van de pot gerukt dat een school, scholier en dus de ouders hun beurzen zoveel geld moet uitgeven.

 

toekomstgericht:

ik denk dat OS onafhankelijke apps zelfs zullen aantonen de komende jaren dat je vrijer wordt om dat thuis te installeren wat je budget mogelijk maakt.

 

ware het niet dat microsoft alles van de markt wegkoopt.

ciao

 

Smile

Nat King Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor jouw is het misschien geen alternatief maar voor genoeg mensen is het een prima alternatief.

Mij hoor je als Linux gebruiker geen 'haat' naar windows toe, ik ben in de loop der tijd gewoon gewend geraakt aan Linux.

 

Waar baseer je dat bagger v/d videokaartdrivers op ? Nvidia heeft mij nog nooit problemen opgeleverd en aan Ati ben ik nooit begonnen.

Linux heeft tekortkomingen dat zeker, maar daar staat ook tegenover dat het gratis is. Daarnaast heb ik een hardware versnelde desktop met Compiz, Microsoft bied daar geen volwaardig alternatief voor. Het heeft zo dus ook zijn voordelen.

 

En kwa alleen lezen documenten doe ik alles de deur uit als pdf een veel netter formaat dan de verschillende Word versies. En ik zie ook liever dat iedereen dat doet.

 

En voor als je echt wilt overstappen is vergelijken met windows niet nuttig, je zult nooit dezelfde applicatie als alternatief onder Linux vinden.

En misschien nog wel belangrijker je moet ervoor open staan. Om er tijd in te willen steken heeft het een killer app nodig.

Zo ben ik ingestapt voor een htpc app toen Windows nog geen fatsoenlijk softcam alternatief had.

 

Als je het langer draait mis je die specifieke applicaties opzich ook minder dan denk je : boeie, daar kan ik ook wel zonder.

 

Heb je specifieke software (zonder alternatief) dat je elke dag gebruikt en het draait niet onder Wine dan is Linux gewoon niet geschikt voor je.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dit zijn de stereotype antwoorden, die men al jaar en dag hanteert.

 

De ontwikkelaars van super computers, de Google zoekmachines die geheel op Linux varianten draaien. De grote inzet van het IBM concern in de ontwikkeling van Linux. De Android software ontwikkeling.

 

Dit kan men toch moeilijk meer als werk beschouwen, die mensen in hun vrije tijd moeten uitvoeren.

 

Microsoft moet goed opletten, want ze worden nu links en rechts ingehaald. Zoals iedereen kan vaststellen.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...