Ga naar inhoud


Hoe bewaren jullie je digitale foto's


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Hoi The Iron Maiden,

 

een copy op een andere hdd is in ieder geval al een prettig gevoel

 

- dvd's of cd's branden kan maar kost ook tijd ook bij uitlezen

- usb media (zoals CF / SD en usb stickies) is duur maar niet duurzaam { mede door aan en afkoppelen > foutgevoelig = data weg }

- HDD's zijn nog steeds het goedkoopste in Euro/GigaByte en het snelst aan de sata / esata poort van de pC zelf

 

als je dit HDD'tje nooit mee de deur uitneemt is die natuurlijk in je eigen netwerk ( LAN ) ook bereikbaar

zoals je nu een kopie op de sat-receiver hebt en dus voor afspelen en tonen van mediabestanden een fijne plek

(met PictureCenterFS plugin voor enigma2)

(met de DNLA plugin voor enigma2 ook voor meerdere TV's afspeelbaar)

 

Zelf heb ik de FOTO'S op pC en NAS als HDD vervanging voor de VU+

hotswapable disks en in raid 1 gemirrored

daarmee 3 kopieën ter beschikking bij een HDD failure.

een prettige bijkomstigheid van de NAS is dat ik die gedeeltelijk via secure ftp of webpagina's JAlbum vrij kan geven op internet voor familie

ciao

 

Quadrophenia

The Who

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mijn invulling:

 

Zelfbouwnas met 6x2 Tb disks. Geen RAID, vind ik niet toekomstzeker genoeg. Ja, zal ik vragen over krijgen, maar vind ik niet goed.

 

Op die 6 schijven zet ik van alles. Wat ik belangrijk genoeg vind, copieer ik naar een andere schijf in diezelfde nas. Sommige dingen vind ik nog belangrijker en copieer ik ook nog naar een oudere pc.

 

Zeker geen cloud diensten. Weg privacy, kan iedereen inkijken, vooral de provider.

 

En ja, als er brand uitbreekt, ben ik alles kwijt. Maar ja, dat was ik tien jaar geleden, in de tijd van het papier en fotoalbums ook, dus waarom zo paranoia?

 

 

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

niet paranoia, maar gewoon gebruik maken van de hedendaagse mogelijkheden denk ik. Zodra ik webdav betrouwbaar aan de gang heb icm linux dan komt er een encrypted partitie op de 50 gig storage @ mijn provider.

 

Maar hoezo is raid niet toekomst zeker genoeg? Ik ga een eind met je mee, je koopt een controller, en die gaat na 5 jaar en een beetje stuk, dan moet je op zoek naar exact zo'n controller, of hopen dat de fabrikant nog iets voor je kan betekenen om de data van die disks te peuteren.

 

Om die reden heb ik mijn zelfbouw nas opgetuigd met linux en software raid erop. Fikt mijn box af, dan druk ik de disks in een andere pc, en voila, de array zal gemount kunnen worden.

 

Enige wat er nodig is zijn sata aansluitingen die door linux worden gesupport en dan werkt het (uitgeprobeerd toen er nog geen live data op mijn nas stond).

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg in ieder geval voor een bekend merk.... Ik heb areca en dan kun je eventueel door op een ander type controller.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wiz, je geeft de reden waarom ik geen raid wil. Je kunt wel een disk wisselen in je werkende raid set, maar als je raid kastje defect gaat (ook de synology's, qnap's ed. hebben niet het eeuwige leven), is de kans bijzonder groot dat je geen hardware meer vindt om je setje disken weer werkend te krijgen. Lukraak je raid set in andere hardware bouwen, zal meestal niet werken.

 

Software raid houd ik niet van, met name vanwege performance issues, al zal dat voor prive gebruik niet voor iedereen even belangrijk zijn. Al mijn spullen buitenshuis brengen doe ik al helemaal niet. Als gezegd, ik doe mijn best om op internet zo anoniem mogeiljk te zijn, dus ik ga mijn spullen zeker niet buitenshuis opslaan.

 

Maar goed, iedereen zijn eigen idee hierover...

 

Ik vind het goed om al naar gelang de belangrijkheid die ik zelf aan bepaalde data toeken, zelf de mate van beveiliging te bepalen.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

die hele raidset zou ook moeten kunnen. Die qnaps /synology / thecus / netgear / buffalo enz draaien ook allemaal software raid (en linux).

 

Dus al die disken in een andere pc zetten, en je zou weer bij je data moeten kunnen als je de juiste software installeert op je linux bakkie waar je dat mee gaat proberen.

 

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vaak gaat het ook zonder meer als je bij hetzelfde merk blijft, al is het een ander type....

 

Ik vind het "niet toekomst zeker van Raid" eerlijk gezegd een non -isue.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien alle reacties denk ik dat ik mijn foto's gewoon op 3 plaatsen bewaar. Laptop, externe HDD en VU+.

Dan heb je alles zelf in beheer en mocht er een HDD uitvallen hebje altijd nog 2 andere backups

 

mvg,

The Iron Maiden

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: The Iron Maiden
Gezien alle reacties denk ik dat ik mijn foto's gewoon op 3 plaatsen bewaar. Laptop, externe HDD en VU+.
Dan heb je alles zelf in beheer en mocht er een HDD uitvallen hebje altijd nog 2 andere backups

mvg,
The Iron Maiden


Verstandig

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: The Iron Maiden
Gezien alle reacties denk ik dat ik mijn foto's gewoon op 3 plaatsen bewaar. Laptop, externe HDD en VU+.
Dan heb je alles zelf in beheer en mocht er een HDD uitvallen hebje altijd nog 2 andere backups

mvg,
The Iron Maiden

En bij brand of inbraak ben je alles kwijt :-(

Regards,

SnijdeA.

 

DM8000, OpenPli Beta

DM7020, Pli

CanalDigitaal STB + HD

 

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: winwiz
En vaak gaat het ook zonder meer als je bij hetzelfde merk blijft, al is het een ander type....

Ik vind het "niet toekomst zeker van Raid" eerlijk gezegd een non -isue.


Er is geen fabrikant die je dat garandeert, dus het is wel degelijk een issue. En je zou de eerste niet zijn die er blind vanuit gaat dat het wel zal werken en er dan achterkomt dat dat niet zo is.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...